Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av diesel eller bensin i ny bil!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er så heldig å skal kjøpe ny bil nå.

 

Valget er ikke tatt helt 100% enda, men ligger an til å bli en Subaru Outback Premium 2015 mod.

 

Denne kommer med en Boxer diesel på 2liter og 150hk, og en Boxer bensin på 2,5liter og 175hk.

Kun automat som gjelder.

 

Er det noen som har noen gode argumenter for det ene eller andre?

 

om det er til hjelp, bedriver vi mye småkjøring(barnehage,jobb,butikk,trening osv) tipper som regel 20000km i året.

 

link under her for mer info. se høyre siden for mer spesifikk info om den.

http://www.subaru.no/kampanje/helt-nye-outback-2015

 

 

Takker for de svar som måtte komme :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt.

 

Dog, med det sagt, ville jeg ikke valgt noe annet enn bensin om jeg skulle kjøpt ny bil i dag. ;)

 

Grattis (på forskudd) med ny bil, og god tur på prøvekjøringen! :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt.

 

Dog, med det sagt, ville jeg ikke valgt noe annet enn bensin om jeg skulle kjøpt ny bil i dag. ;)

 

Grattis (på forskudd) med ny bil, og god tur på prøvekjøringen! :)

For min del handler det ikke om at jeg har noe i mot disel. Men det egner seg rett og slett ikke til småkjøring som TS sa det blir endel av. DPFer som går tett, og en motor som knapt blir driftsvarm på vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt.

Jeg har kjørt noen utgaver av Mercedes med 220 CDI-motor..

Det startet med faceliftet 210, og videre med prefacelift 211, faceliftet 211, prefacelift 212..

Jeg har i 212 også kjørt 200 CDI og 250 CDI (basert på samme motor som 220 CDI i samme karosseri)

 

Jeg reagerer på kaklingen i alle.. Den faceliftede w211 220CDIen jeg har kjørt mest reagerer jeg på lyden i, jeg hører kaklingen fra motoren mens jeg ligger i 90km/t.

 

Bunndraget er greit nok, men kan ikke konkurrere mot en skikkelig bensinmotor.

De har noen større dieselalternativer også, men disse føles som de er hentet rett ut av en lastebil av et slag.. Og kakling har de jammen også.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt.

Jeg har kjørt noen utgaver av Mercedes med 220 CDI-motor..

Det startet med faceliftet 210, og videre med prefacelift 211, faceliftet 211, prefacelift 212..

Jeg har i 212 også kjørt 200 CDI og 250 CDI (basert på samme motor som 220 CDI i samme karosseri)

 

Jeg reagerer på kaklingen i alle.. Den faceliftede w211 220CDIen jeg har kjørt mest reagerer jeg på lyden i, jeg hører kaklingen fra motoren mens jeg ligger i 90km/t.

 

Bunndraget er greit nok, men kan ikke konkurrere mot en skikkelig bensinmotor.

De har noen større dieselalternativer også, men disse føles som de er hentet rett ut av en lastebil av et slag.. Og kakling har de jammen også.

 

 

Er veldig enig. Fattern importerte nylig en A4 3.0TDI fra Tyskland og den motoren var veldig lastebil-aktig.

Men lyden er utrolig flott til diesel å være. I 1 og 2 var den veldig rar, og her skjedde det lite bortsett fra en del brumming. Først i 3 gir begynner den å skyve ifra. Men alt dette ordnet seg etter chipping, hvor den ble veldig mye mer villig på alle gir og bilen har en helt annen følelse over seg. Slik den er nå, er det en fantastisk kjøremaskin. Har egentlig ikke noe imot dieselbiler, ettersom de har volsomme bunndrag og noen veldig nyttige bruksområder.

Lenke til kommentar

Er jo litt enig i at turbo og kompressor er litt juks, men som man sier "replacement for displacement" så er det nå slik i Norge at de motorvolumene man trenger for å få et skikkelig drag uten turbo eller kompressor koster altfor mye for mannen i gata. Motorene blir jo gjerne bare mindre og mindre til fordel for større hjelpemidler. Uansett så er det lenge siden dieselmotorer var på traktorstadiet slik som så mange her inne hevder. De fleste moderne og halvmoderne dieselmotorer er en glede å kjøre.

Lenke til kommentar

Sjekk drivstoff-forbruket på 2.0D mot de to andre variantene som er vesentlig tørstere...

 

DVS 2.0D er sannsynligvis beste motoren om du absolutt skal ha Outback'en

 

Når det er sagt. Dieseleksos er kreftfremkallende og forurenser 15x mer enn bensin i lokalmiljøet. Det er lov å tenke miljø, spesielt når det planlegges stadig flere tunneler i byene og med tanke på barna.

 

Helt uforståelig at myndighetene fortsatt priser dieselbiler og diesel så gunstig. I EU luktes det på totalforbud mot dieselbiler i større byer http://www.telegraph.co.uk/news/earth/environment/11280067/London-will-follow-Paris-and-ban-diesel-cars-campaigners-warn.html

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

Helt uforståelig at myndighetene fortsatt priser dieselbiler og diesel så gunstig.

Tror du har missforstått litt her jeg.

Det er absolutt ikke noe ved hverken biler eller drivstoff i Norge som er gunstig.

Være seg diesel eller bensin.

 

Vanskelig å misforstå at prisen på bensin (hvor avgiftene er mer enn 50%) er høyere enn diesel på bensinstasjonen.

Vanskelig å misforstå at NOx i avgiftskalkulatoren for engangsavgiften fortsatt bare er en bagatell sammenlignet med CO2 avgiften.

 

Kjøpere av nye biler styres altså fortsatt i retning av dieselbiler selv om det økonomisk er litt mindre gunstig enn hva det var på det meste.

At prisnivået generelt i Norge er høyt er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Kan da bekrefte at jeg i går kjøpte en Subaru Outback premium splitter ny. Valget falt på en bensin motor! Saken ble avgjort da vi prøvekjørte og stod på rødt lys, dieselmotoren i demo bilen bråka mer på tomgang enn vår gamle 2003 subaru forester bensin gjør på tomgang. Så får jeg heller leve med bittelitt høyere drivstofforbruk. Først kjøper så dyr bil skal jeg jaggu ha råd til litt drivstoff og? 25 hester mer og 200kg mer på tilhengerlasta får jeg og?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...