Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må jeg si, dette er faktisk meget imponerende. USB-C er utvilsomt fremtiden, og kan erstatte de fleste eksisterende porter.

La oss håpe det kommer tilsvarende Windows 8/10-maskiner etterhvert! :)

 

Strengt tatt erstatter den ikke så mye, iogmed at portene var ganske unifiserte(?) fra før. Men usb type C er bra det, bare synd det er så ubrukelig med bare en port.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som laptopen er litt forut for sin tid kanskje. Typisk Apple, men forstår hva de prøver å gjøre. Var det samme når de kuttet ut cd/dvd rom på iMac og diskettstasjonen.

 

Meste parten er trådløst nå, om det er deling av filer mellom PCer. Bilder fra kamera overføres trådløst, visning av video på TV skjer trådløst. Merker jo selv at bruken av utstyr med kabel har blitt svært begrenset de siste årene. Men forstår for at noen er de avhengig av det.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan ble det med kun usb type-c port?

Den fikk bare en (usb type-c) port ja. Spennende, men blir litt lite for mitt bruk.

Kjøp en hub, da vel.

Mister jo litt poenget med en portabel laptop hvis du skal drasse med deg hub.

Det er sant, men om du først trenger å koble til en haug med dippedutter, så blir den automatisk ikke-portabel.

 

Hadde selvsagt vært kjekt å kun bære den med deg i en sleeve, men i disse dager hvor man trenger overganger til ditt og datt, så blir nok en mini-hub en ny del av familien med overganger.

 

Men for all del - jeg ser mange områder hvor jeg ikke ville anbefalt å kjøpe den.

Lenke til kommentar

 

Ble litt overrasket over kun en USB egentlig. Greit nok at man gjerne vil ha ting trådløst, men det forutsetter jo en hel del masse utstyr som ikke alle nødvendigvis har. Det er godt de ikke kuttet audio-jacken i tillegg. Det virker stress å ikke kunne ha tilkoblet en USB-penn samtidig som man lader.

 

 

Ja, eller en prosjektor for en presentasjon, eller 4G-nettverk osv osv. En ganske så elendig ide i mine øyne, i særdelshet når det åpenbart er plass til flere.

 

Så hva med thunderbolt? Har intel skuslet bort thunderbolt for seg?

 

AtW

 

 

 

Du så tydeligvis ikke presentasjonen? Virket ikke som det var "åpenbart plass til flere" der. De har jo fylt opp med batteri til randen, hovedkortet var jo knøttlite og proppet fult. Måtte nok ofret på litt rom til batteri for å få plass til ytterligere kontrollere her.

 

Hva gjelder Thunderbolt så sa de jo at USB Type-C er kompatibelt med både Displayport og Thunderbolt gjorde de ikke? Fikk ikke helt med meg den biten for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar

 

 

Ble litt overrasket over kun en USB egentlig. Greit nok at man gjerne vil ha ting trådløst, men det forutsetter jo en hel del masse utstyr som ikke alle nødvendigvis har. Det er godt de ikke kuttet audio-jacken i tillegg. Det virker stress å ikke kunne ha tilkoblet en USB-penn samtidig som man lader.

 

 

Ja, eller en prosjektor for en presentasjon, eller 4G-nettverk osv osv. En ganske så elendig ide i mine øyne, i særdelshet når det åpenbart er plass til flere.

 

Så hva med thunderbolt? Har intel skuslet bort thunderbolt for seg?

 

AtW

 

 

 

Du så tydeligvis ikke presentasjonen? Virket ikke som det var "åpenbart plass til flere" der. De har jo fylt opp med batteri til randen, hovedkortet var jo knøttlite og proppet fult. Måtte nok ofret på litt rom til batteri for å få plass til ytterligere kontrollere her.

 

Hva gjelder Thunderbolt så sa de jo at USB Type-C er kompatibelt med både Displayport og Thunderbolt gjorde de ikke? Fikk ikke helt med meg den biten for å være helt ærlig.

 

Tror de bare nevne displayport hvis jeg husker rett, sammen med HDMI osv.

Lenke til kommentar

Viktigste her er USB Type-C og at man får fortgang i produkter for grensesnittet. At Apple går for dette nå viser en bredere støtte til grensesnittet enn det man har sett så langt.

 

Blir også greit når mange pc-produsenter bruker USB Type-C og man kan bruke andres ladere bare de leverer nok effekt (og leverer de lite vil det jo lade sakte, men for kraftigere maskiner kan det være nødvendig med ganske mye strøm for å lade og forbruke samtidig - USB Type-C skal vel kunne levere opptil 100 watt).

 

Skulle vel gjerne ha sett en port til. Greit å kunne lade samtidig som man bruker en usb-enhet.

 

I jobbsammenheng blir det raskt upraktisk også med en adapter, som blir enda dyrere enn til Thunderbolt trolig - i hvert fall i første omgang - for å få maskinen koblet til projektor. Spennende å se hva Displaylink-folka får til med USB 3.1-baserte usb-til-skjerm-løsninger. Riktignok er det vel ikke USB 3.1 på denne - USB Type-C kan implementeres omså på USB 2.0 og 3.0.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at trådløst fortsatt er ubrukelig til overføring av store filer hvis man ikke er på samme nettverk. Kan jo ikke en gang lade mobilen og macen samtidig. Jeg klarer meg greit med 2 USB-er på min MBA, men tror 1 blir for lite for meg.

Tja. Med 802.11ac-nettverket mitt hjemme overfører jeg med ca. 50 MB/sek*. Det er så vidt under halvparten av hva jeg klarer med Gigabit Ethernet. Så lenge det ikke er så veldig mange gigabyte som skal over fungerer det greit nok.

 

Man vil vel etter hvert få USB 3.0/3.1 Type-C GbE-adaptere. Men da skulle maskinen gjerne ha hatt to porter. Hub blir upraktisk og vet ikke helt hvordan hub skal fungere når det samtidig brukes til lading.

 

Potensielt vil man jo kanskje kunne finne tredjeparts Type C-strømforsyninger med integrert usb-hub ;-) Og kanskje dokkingfunksjonalitet - dvs. omså strømforsyning som du har ligge på kontoret med skjermtilkobling, GbE, ekstra usb-porter osv.

 

* Riktignok for stasjonær. Ligger vel på ca. 40 MB/sek. på den bærbare med 802.11ac mot WRT1900AC - da mot hjemmekontoret som er 15 meter fra ruteren og med noen lettvegger.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at trådløst fortsatt er ubrukelig til overføring av store filer hvis man ikke er på samme nettverk. Kan jo ikke en gang lade mobilen og macen samtidig. Jeg klarer meg greit med 2 USB-er på min MBA, men tror 1 blir for lite for meg.

 

Spesielt når den ene du har også brukes for strømtilkobling....

Endret av c.m.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så tynn, god batteritid og god oppløsning er ganske imponerende. Og Intels dårligytende vifteløse CPU er jo ikke så relevant, når en bruker Mac OSX på et slikt ultrabook (som ikke akkurat vil eies for å kjøre tyngre programmer). Det er bare synd at den kjører det forferdelige operativsystemet til Apple -- selv om det hadde vært interessant å se hvordan den hade ytt med Windows installert.

For første gang på lang tid så imponerer dere, Apple.

Edit: Trekker tilbake alt jeg sa. Det skjer ikke at man skal ut med 16,000,- for en ultrabook med Core M-prosessor. Da er Windows-alternativene med Core-M bedre valg i min bok -- selv dagens Macbook Air vil gi deg langt bedre batteri og bedre ytelse (oppløsningen er dog dårligere). Tilsvarende Core-M ultrabærbare med Windows, der du får den samme hardwaren og kvaliteten som på den Macbooken, koster 8000-9000,-: Ja, nesten halvparten så lite!

 

Bra jobba, Apple. Dere klarer nok en gang å ta et imponerende produkt og drite fullstendig over det med priser fra en annen verden.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Den fikk bare en (usb type-c) port ja. Spennende, men blir litt lite for mitt bruk.

Kjøp en hub, da vel.

 

 

Høres portabelt ut.

 

AtW

 

 

Jeg vil si denne er portabel:

http://store.apple.com/us/product/MJ1K2AM/A/usb-c-digital-av-multiport-adapter

 

Nå misorstår du litt. Han skrev 1 usb port ble for lite, derfor sa han skaff en hub, altså med flere usb porter.

Den du linket har fortsatt bare 1 usb port..

Lenke til kommentar

Ser ut som 12 000 var bra tippet, 12500 kr for den billigste. Syntes det er en god pris.

 

Den beste konkurrenten er jo Dell XPS 13, som koster det samme, har noe bedre oppløsning samt sterkere CPU. Men XPSen er tykkere, har dårligere batteritid. Mer støy etc.

 

Fornøyd med prisen.

Lenke til kommentar

Så tynn, god batteritid og god oppløsning er ganske imponerende. Og Intels dårligytende vifteløse CPU er jo ikke så relevant, når en bruker Mac OSX på et slikt ultrabook (som ikke akkurat vil være å kjøre tyngre programmer). Det er bare synd at den kjører det forferdelige operativsystemet (selv om det hadde vært interessant å se hvordan den hade ytt med Windows).

 

For første gang på lang tid, Apple, så imponerer dere.

 

Edit: Trekker tilbake alt jeg sa. Det skjer ikke at man skal ut med 16,000,- for en ultrabook med Core M-prosessor. Da er Windows-alternativene bedre valg i min bok -- selv dagens Macbook Air vil gi deg langt bedre batteri og bedre ytelse (oppløsningen er dog dårligere).

Syntes ikke det var så ille jeg da. XPS13 koster jo det samme, men dårligere batteritid, bråker mer, og ikke så portabel. Men har dog bedre CPU og oppløsningen på skjermen.

 

Dog er jo XPS13 en vanvittig god PC også

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den fikk bare en (usb type-c) port ja. Spennende, men blir litt lite for mitt bruk.

Kjøp en hub, da vel.

 

 

Høres portabelt ut.

 

AtW

 

 

Jeg vil si denne er portabel:

http://store.apple.com/us/product/MJ1K2AM/A/usb-c-digital-av-multiport-adapter

 

Nå misorstår du litt. Han skrev 1 usb port ble for lite, derfor sa han skaff en hub, altså med flere usb porter.

Den du linket har fortsatt bare 1 usb port..

 

Det ble etterlyst mulighet for å koble til projetor og strøm samtidig. Denne løser det, og gir deg en usb port i tillegg. Det vil nok komme løsninger med flere usb-porter også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...