Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hvordan ble det med kun usb type-c port?

Den fikk bare en (usb type-c) port ja. Spennende, men blir litt lite for mitt bruk.

Kjøp en hub, da vel.

Mister jo litt poenget med en portabel laptop hvis du skal drasse med deg hub.

Hadde en laptop med en usb en gang, ja den hadde egen lade kontakt men du var allikevel medlem av handikap forbundet om du ikke hadde en hub.

 

Nå er det en sjanse at Apple er smarte å stuffer en hub på enden av strømledningen, denne må imdlertid være temmelig omfangsrik for å ha 2-3 usb, skjerm og nettverk, de to siste er påkrevet om du skal bruke den rundt omkring i møter. Er mange som fortsatt krever vga ut pga dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om ikke dette er en god løsning for samboer som primært bruker sin til studier, som da vil si Chrome, Word og PowerPoint for det meste. Har i dag en MacBook Pro 13" med retinaskjerm men denne vil jo være langt lettere å frakte med seg, ha hakket bedre batteri og det hele.

 

Men er svært skeptisk til hvor kapabel Intel Core M faktisk er, vet at Office for Mac 2016 Preview har noen småbugs som at blant annet Word bruker 90% av CPU på MacBook Pro 13" med full-volt Intel Core i5 Dual-Core (Haswell) og da ser jeg for meg at Intel Core M fort kan bli en stor begrensning og etter hva jeg kan se på ytelse av Intel HD 5300 så er den endel svakere enn Intel "Iris" HD 5100 som er på hennes MacBook Pro 13" med retinaskjerm og det skal tross alt drive en temmelig høy oppløsning.

Igjen som jeg har svart deg.

 

Av det folk har testet, er det ingen lag ved å drive skjermen, husk at det er mindre oppløsning enn en rMBP.

 

Når det gjelder Core M, så kan jeg bare snakke for de maskinene jeg har testet med Windows. At ved daglig bruk til alt som har med jobb og skole så er det umulig å merke om du har Core M eller core i7 quad core på innsiden. Det er uansett HDD/SSD som er flaskehalsen (som regel). Så vil ikke være redd for det.

 

Du tar opp et mac program som er preview utgave, at det har bugs. For meg blir dette utrolig teit å bringe opp. Det er vel nettopp derfor det er i preview? Sånn at det blir polished i final release.... :p

 

Og igjen, hvis hun ikke spiller vil jeg ikke hengt meg opp i det GPU greiene dine hele tida. Forskjellen mellom Intel HD løsninger er veldig liten, hvis man ikke ser på Iris Pro. Og igjen. Av alle sidene jeg har lest previews av, så har alle sagt det ikke har vært lagg ved scrolling, noe som kan skje på rMBP.

Så hvis GPUen klarer å drive skjermen uten problemer ser jeg ikke poenget i å henge seg opp i GPU detaljer.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

For meg er en PC noe jeg skal jobbe på. Jeg skal kunne koble til både det ene og det andre. Kunne ta tyngre arbeidsoppgaver. Kunne være en solid arbeids verktøy som gjør jobben om det er i Photoshop, Videoredigering, jobbe i statistikk program, lage analyser osv... For å kunne løpe rundt og ta notater her og der og gjøre kontor oppgaver her og der klarer jeg meg utmerket fint med et nettbrett. Men til en hvers bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er en PC noe jeg skal jobbe på. Jeg skal kunne koble til både det ene og det andre. Kunne ta tyngre arbeidsoppgaver. Kunne være en solid arbeids verktøy som gjør jobben om det er i Photoshop, Videoredigering, jobbe i statistikk program, lage analyser osv... For å kunne løpe rundt og ta notater her og der og gjøre kontor oppgaver her og der klarer jeg meg utmerket fint med et nettbrett. Men til en hvers bruk.

 

Da må du isåfall teste den nye MacBook først for å se om den dekker dine behov. Gjør den ikke det, kjøp noe annet.

 

 

Er det bare meg eller så ligner denne noe så utrolig på en annen PC?

Jo, den ligner en god del på MacBook Air. Hvert fall på bilder, jeg har ikke sett den i levende live enda, så jeg må nok vente med å konkludere...

Lenke til kommentar

 

For meg er en PC noe jeg skal jobbe på. Jeg skal kunne koble til både det ene og det andre. Kunne ta tyngre arbeidsoppgaver. Kunne være en solid arbeids verktøy som gjør jobben om det er i Photoshop, Videoredigering, jobbe i statistikk program, lage analyser osv... For å kunne løpe rundt og ta notater her og der og gjøre kontor oppgaver her og der klarer jeg meg utmerket fint med et nettbrett. Men til en hvers bruk.

 

Da må du isåfall teste den nye MacBook først for å se om den dekker dine behov. Gjør den ikke det, kjøp noe annet.

 

 

Alle skjønner at man har muligheten til å kjøpe andre produkter, det er ikke nødvendig å gjenta denne selvfølgeligheten i en eller annen form hele tiden.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, stemmer det. Blandet med fullHD versjonen, som og er mer enn 200 gram forsåvidt (260g). Da gir mangelen på porter litt mer mening i forhold til vekt. Problemet med overganger kommer når du betalte 5000 kr ekstra for at den skulle veie 920 gram. Da kommer disse i tillegg, så hvorfor ikke bare kjøpe en PC med disse portene innebygd, for lavere kostnad? Selv om jeg ikke kan se for meg at det er verdt det å ofre så mye for å gjøre noe som er lett enda litt lettere er det vel noen som synes det er verdt det. Synes likevel de burde ha lagt seg nærmere asus sin zenbook i pris (9000 kr, selvfølgelig bør den koste mer da)

 

 

Maskinen hadde ikek veid mer med 3 porter kontra 1.

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...men dette produktet har 1 port. Ikke 2 eller 3 eller mange. Det har 1 port. Jeg tror alle har forstått at du syns det er skikkelig teit og at du har behov for flere porter. Men dette produktet kikker litt inn i fremtiden til hvilke tilkoblinger brukere har behov for, den fremtiden er for mange allerede nå.

 

Men altså ikke for deg, og det burde være helt greit at akkurat dette ene produktet fra en enkelt produsent ikke dekker akkurat dine personlige behov.

Lenke til kommentar

Nei. 2008. MBA i januar, Thinkpadene i februar. Iallfall om ikke Wikipedia tar feil. Jeg må innrømme at jeg ikke husker :)

 

Snakker man om tidlige stilige ultraportable skal man ikke glemme Toshiba Portege 2000 fra 2002. Dette er en pc som har et design som omtrent skulle tilsi at den var fra 2012 i stedet for 2002, hvis man ser bort fra 4:3-skjerm og litt liten styreflate. Var så vidt jeg husker 1.1 kg og 14 mm på det tykkeste. Hadde en slik - solid var den også. Joda, svindyr, men man må se det ut i fra tidspunktet den kom på markedet:

 

2002.jpg

 

I tillegg til 802.11b fikk de også plass til et par usb-porter, modem, skjermtilkobling, minnekortleser, godt tastatur (bedre enn på mange pc-er i dag), mulighet for ekstra batteri...

 

En litt glemt perle i laptop-historien spør man meg ;-) Når jeg mange år senere har plukket fram maskinen må jeg fortsatt være forundret over at den kom i 2002.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...men dette produktet har 1 port. Ikke 2 eller 3 eller mange. Det har 1 port. Jeg tror alle har forstått at du syns det er skikkelig teit og at du har behov for flere porter. Men dette produktet kikker litt inn i fremtiden til hvilke tilkoblinger brukere har behov for, den fremtiden er for mange allerede nå.

 

Men altså ikke for deg, og det burde være helt greit at akkurat dette ene produktet fra en enkelt produsent ikke dekker akkurat dine personlige behov.

 

Ingen produkter er perfekte det er i mine øyne meningsløst å avfeie all kritikk med "man kan velge noe annet", det hadde blitt kjedelig produktdiskusjoner om alt man skulle si var hvor fortreffelig et produkt skal være, hva mener du en slik tråd skal inneholde? En poll der folk bare sier om de skal kjøpe produktet eller ikke?

 

Det er sikkert riktig at mange har forstått min misnøye med en port, men mitt innlegg oppklarte altså en misforståelse, nemlig at dette er vesentlig for vekten, det er det ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...men dette produktet har 1 port. Ikke 2 eller 3 eller mange. Det har 1 port. Jeg tror alle har forstått at du syns det er skikkelig teit og at du har behov for flere porter. Men dette produktet kikker litt inn i fremtiden til hvilke tilkoblinger brukere har behov for, den fremtiden er for mange allerede nå.

Men altså ikke for deg, og det burde være helt greit at akkurat dette ene produktet fra en enkelt produsent ikke dekker akkurat dine personlige behov.

 

Ingen produkter er perfekte det er i mine øyne meningsløst å avfeie all kritikk med "man kan velge noe annet", det hadde blitt kjedelig produktdiskusjoner om alt man skulle si var hvor fortreffelig et produkt skal være, hva mener du en slik tråd skal inneholde? En poll der folk bare sier om de skal kjøpe produktet eller ikke?

 

Det er sikkert riktig at mange har forstått min misnøye med en port, men mitt innlegg oppklarte altså en misforståelse, nemlig at dette er vesentlig for vekten, det er det ikke.

 

AtW

Du har helt rett i at vekten helt sikkert hadde blitt påvirket av en port eller to til. Men så er det heller ikke det dette handler om. Jeg syns dette produktet antyder en spennende retning, ikke minst for perifere enheter. Antagelig blir disse nå enda mer trådløse i månedene som kommer, for Apple sine lanseringer har en tendens til å påvirke hele bransjer.

 

Du syns dette produktet ikke er noe særlig, det tror jeg både Apple og mange andre lever godt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva konkret er den "spennende retningen" du sikter til? Hva er fordelene med å ha bare en port? Det er problemet med mange av disse argumentene, det koker ned til "ulempen er ikke så veldig stor, og man kan komme seg rundt den", mens man klarer ikke helt å komme med en eneste faktisk relevant fordel, type c kunne man brukt uansett, 3 porter er ikke noe hinder for utvikling av trådløse enheter (hvilke trådløse enheter forresten, hva konkret er det som ikke finnes trådløst i dag)

 

Sikkert mange som lever godt med det, hva så? Jeg har verken ønske eller illusjoner om å skape store bekymringer i folks liv med mine produktpreferanser.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

...men dette produktet har 1 port. Ikke 2 eller 3 eller mange. Det har 1 port. Jeg tror alle har forstått at du syns det er skikkelig teit og at du har behov for flere porter. Men dette produktet kikker litt inn i fremtiden til hvilke tilkoblinger brukere har behov for, den fremtiden er for mange allerede nå.

Men altså ikke for deg, og det burde være helt greit at akkurat dette ene produktet fra en enkelt produsent ikke dekker akkurat dine personlige behov.

Ingen produkter er perfekte det er i mine øyne meningsløst å avfeie all kritikk med "man kan velge noe annet", det hadde blitt kjedelig produktdiskusjoner om alt man skulle si var hvor fortreffelig et produkt skal være, hva mener du en slik tråd skal inneholde? En poll der folk bare sier om de skal kjøpe produktet eller ikke?

 

Det er sikkert riktig at mange har forstått min misnøye med en port, men mitt innlegg oppklarte altså en misforståelse, nemlig at dette er vesentlig for vekten, det er det ikke.

 

AtW

Du har helt rett i at vekten helt sikkert hadde blitt påvirket av en port eller to til. Men så er det heller ikke det dette handler om. Jeg syns dette produktet antyder en spennende retning, ikke minst for perifere enheter. Antagelig blir disse nå enda mer trådløse i månedene som kommer, for Apple sine lanseringer har en tendens til å påvirke hele bransjer.

 

Du syns dette produktet ikke er noe særlig, det tror jeg både Apple og mange andre lever godt med.

 

 

Du oppfatter det som en spennende retning at vi trenger enda flere adaptere ?

Lenke til kommentar

 

Du oppfatter det som en spennende retning at vi trenger enda flere adaptere ?

 

Nei. Allerede nå er svært mye av det vi gjør basert på trådløs kommunikasjon. Fremtiden blir nok ikke mindre trådløs for å si det forsiktig. Denne type produkt som Apple lanserte i går vil antagelig sette fart i denne utviklingen. Mange av de andre produsentene kommer helt sikkert også med tilsvarende produkter. Så fremtiden har nok langt FÆRRE adaptere, selv om du kanskje på kort sikt må ha med et adapter til produkter som fortsatt krever en kabel for kommunikasjon, spesielt hvis du samtidig har behov for å kommunisere med flere kabletilkoblede produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Du oppfatter det som en spennende retning at vi trenger enda flere adaptere ?

Nei. Allerede nå er svært mye av det vi gjør basert på trådløs kommunikasjon. Fremtiden blir nok ikke mindre trådløs for å si det forsiktig. Denne type produkt som Apple lanserte i går vil antagelig sette fart i denne utviklingen. Mange av de andre produsentene kommer helt sikkert også med tilsvarende produkter. Så fremtiden har nok langt FÆRRE adaptere, selv om du kanskje på kort sikt må ha med et adapter til produkter som fortsatt krever en kabel for kommunikasjon, spesielt hvis du samtidig har behov for å kommunisere med flere kabletilkoblede produkter.

 

Hvis jeg på kort sikt må ha flere adaptere, så må jeg ha flere adaptere.

 

Gi meg trådløse harddisker og trådløs overføring av strøm og videosignal til skjerm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er nok et poeng! ikke lenge til selv minnepenner og SD-kort kun fåes som trådløs! Enten med wifi, bluetooth eller NFC.

 

EDIT: Har nye Mac'en NFC forresten?

 

Selvsagt er det lenge til det bare finnes som trådløs...

Lenke til kommentar

Hvis jeg på kort sikt må ha flere adaptere, så må jeg ha flere adaptere.

...

Du trenger bare å kjøpe adapter HVIS du kjøper denne nye MacBook og samtidig fortsatt har samtidig behov for å kabelkommunisere til flere enn 1 periferienhet. Hvis du ikke gjør noen endringer på det du har, så trenger du ikke adapter...

 

 

 

Gi meg trådløse harddisker og trådløs overføring av strøm og videosignal til skjerm...

Det er grunn til å tro at du kommer til å få dette ønsket oppfylt, kanskje med unntak av selve strømmen, men jeg ser ikke bort fra at produsentene også finner en løsning på sånt...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at du kommer til å få dette ønsket oppfylt, kanskje med unntak av selve strømmen, men jeg ser ikke bort fra at produsentene også finner en løsning på sånt...:-)

Filoverføring via periferenheter er i ferd med å bli en nisje - folk bruker skya. Trådløs overføring til skjerm fungerer allerede i dag om man har en egnet mottaker på skjermen, og det er ikke vanskelig å se for seg at det kommer innebyggede standarder for dette snart.

 

Apple gjør det samme her som de gjorde med iMac (HVOR ER DISKETTSTASJONEN!??!) og original Air ("HVOR ER ALLE PORTENE?!?"), så får vi se om de er forut for sin tid denne gangen.

 

Men husk at de har detaljerte data på hvordan folk bruker maskinene sine, garantert inkludert bruk av porter og eksterne skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Det er grunn til å tro at du kommer til å få dette ønsket oppfylt, kanskje med unntak av selve strømmen, men jeg ser ikke bort fra at produsentene også finner en løsning på sånt...:-)

Filoverføring via periferenheter er i ferd med å bli en nisje - folk bruker skya. Trådløs overføring til skjerm fungerer allerede i dag om man har en egnet mottaker på skjermen, og det er ikke vanskelig å se for seg at det kommer innebyggede standarder for dette snart.

 

Apple gjør det samme her som de gjorde med iMac (HVOR ER DISKETTSTASJONEN!??!) og original Air ("HVOR ER ALLE PORTENE?!?"), så får vi se om de er forut for sin tid denne gangen.

 

Men husk at de har detaljerte data på hvordan folk bruker maskinene sine, garantert inkludert bruk av porter og eksterne skjermer.

 

 

Det er mye som er i ferd med å bli en nisje.....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...