Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

 

Air har nettopp endret status til lavprismaskin, akkurat som det sies over.

 

Da den kom var den helt sinnsykt liten (ingen hadde sett noe sånt før!) og ganske dyr og svak. Over tid har den ramla nedover i pris og oppover i ytelse, samtidig som andre har kommet med mindre maskiner.

 

Nå har Air tatt over den rollen som billig allrounder gamle Macbook hadde (de i plast), nye Macbook er den nye ultraportable som nedprioriterer alt for å være minst mulig, og Pro er fortsatt Pro.

Air var liten, men ikke unik. Se på x1 x300 og ymse sonyer. AtW

 

 

 

X1 som i ThinkPad X1? Den kom vel en stund etter første MacBook Air ble introdusert om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dett er altså mindre for mere penger ?

Ja. Men det er mange som er villige til å betale en del for godt industridesign og liten størrelse. Jeg, f.eks.

Om du er ute etter maks datamaskin for pengene er denne veldig veldig feil produkt for deg. Katastrofalt feil, faktisk.

 

Kommer ikke til å kjøpe denne pga manglende kraft, men ser ingen problemer med prisen.

 

jeg tenkte også på om man får mindre igjen for bruk av mere penger ?

At designet skal utgjøre 3/4 eller mer av den totale prisen er galskap .

Det hadde hold med halvparten av prisen

 

Brukeropplevelsen og ytelsen må også være en del av designet

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så tynn, god batteritid og god oppløsning er ganske imponerende. Og Intels dårligytende vifteløse CPU er jo ikke så relevant, når en bruker Mac OSX på et slikt ultrabook (som ikke akkurat vil være å kjøre tyngre programmer). Det er bare synd at den kjører det forferdelige operativsystemet (selv om det hadde vært interessant å se hvordan den hade ytt med Windows).

 

For første gang på lang tid, Apple, så imponerer dere.

 

Edit: Trekker tilbake alt jeg sa. Det skjer ikke at man skal ut med 16,000,- for en ultrabook med Core M-prosessor. Da er Windows-alternativene bedre valg i min bok -- selv dagens Macbook Air vil gi deg langt bedre batteri og bedre ytelse (oppløsningen er dog dårligere).

Syntes ikke det var så ille jeg da. XPS13 koster jo det samme, men dårligere batteritid, bråker mer, og ikke så portabel. Men har dog bedre CPU og oppløsningen på skjermen.

 

Dog er jo XPS13 en vanvittig god PC også

Du sa det selv: XPS har ikke den samme billige drittprosessoren. Skal du sammenligne, så kan du for eks. sammenligne med Asus Zenbook UX305. 3200x1800 IPS skjerm (det er enda ikke klart om Apple engang får dette), Intel Core M, 256 GB SSD, osv. Macbooken slår den ganske klart når det kommer til tykkelse og vekt, som jo er en pluss. men det alene rettferdiggjør ikke en prislapp på 16,000,- mot Asus sin 9000,-. Beklager, men dette er altfor høye priser for en ultrabook med en slik prosessor.

 

Igjen, den starter fra 12'590 kr. Hvorfor er du så opphengt på å alltid trekke inn den dyreste modellen? IPS er forresten endel av "retina" opplegget til Apple, så det er vel 99% sikkert at det er snakk om IPS.

Så du vil at jeg skal sammenligne en versjon med 128GB SSD med en Asus med 256GB SSD? Det ger handler om å sammenligne versjoner som er lik hverandre hardwaremessig. Det faktum at en ultrabook med Core-M CPU 'starter' på 12,500,- er vanvidd. Det er en prislapp den skulle ha sluttet på.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ble litt overrasket over kun en USB egentlig. Greit nok at man gjerne vil ha ting trådløst, men det forutsetter jo en hel del masse utstyr som ikke alle nødvendigvis har. Det er godt de ikke kuttet audio-jacken i tillegg. Det virker stress å ikke kunne ha tilkoblet en USB-penn samtidig som man lader.

 

Ja, eller en prosjektor for en presentasjon, eller 4G-nettverk osv osv. En ganske så elendig ide i mine øyne, i særdelshet når det åpenbart er plass til flere.

 

Så hva med thunderbolt? Har intel skuslet bort thunderbolt for seg?

 

AtW

 

Du så tydeligvis ikke presentasjonen? Virket ikke som det var "åpenbart plass til flere" der. De har jo fylt opp med batteri til randen, hovedkortet var jo knøttlite og proppet fult. Måtte nok ofret på litt rom til batteri for å få plass til ytterligere kontrollere her.

 

Hva gjelder Thunderbolt så sa de jo at USB Type-C er kompatibelt med både Displayport og Thunderbolt gjorde de ikke? Fikk ikke helt med meg den biten for å være helt ærlig.

OK. Greit nok, man måtte kanskje kuttet 1 % av batteriet, men det er godt med plass. AtW

Lenke til kommentar

Så du vil at jeg skal sammenligne en versjon med 128GB SSD med en Asus med 256GB SSD? Det er handler om å sammenligne versjoner som er lik hverandre hardwaremessig.

...men størrelsen er vel ikke lik? Den også veier 25% mer og har dårligere skjerm. I tillegg har den bare 60% av batterilevetiden.

 

Lik hardwaremessig sa du?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så tynn, god batteritid og god oppløsning er ganske imponerende. Og Intels dårligytende vifteløse CPU er jo ikke så relevant, når en bruker Mac OSX på et slikt ultrabook (som ikke akkurat vil være å kjøre tyngre programmer). Det er bare synd at den kjører det forferdelige operativsystemet (selv om det hadde vært interessant å se hvordan den hade ytt med Windows).

 

For første gang på lang tid, Apple, så imponerer dere.

 

Edit: Trekker tilbake alt jeg sa. Det skjer ikke at man skal ut med 16,000,- for en ultrabook med Core M-prosessor. Da er Windows-alternativene bedre valg i min bok -- selv dagens Macbook Air vil gi deg langt bedre batteri og bedre ytelse (oppløsningen er dog dårligere).

Syntes ikke det var så ille jeg da. XPS13 koster jo det samme, men dårligere batteritid, bråker mer, og ikke så portabel. Men har dog bedre CPU og oppløsningen på skjermen.

 

Dog er jo XPS13 en vanvittig god PC også

Du sa det selv: XPS har ikke den samme billige drittprosessoren. Skal du sammenligne, så kan du for eks. sammenligne med Asus Zenbook UX305. 3200x1800 IPS skjerm (det er enda ikke klart om Apple engang får dette), Intel Core M, 256 GB SSD, osv. Macbooken slår den ganske klart når det kommer til tykkelse og vekt, som jo er en pluss. men det alene rettferdiggjør ikke en prislapp på 16,000,- mot Asus sin 9000,-. Beklager, men dette er altfor høye priser for en ultrabook med en slik prosessor.

 

Igjen, den starter fra 12'590 kr. Hvorfor er du så opphengt på å alltid trekke inn den dyreste modellen? IPS er forresten endel av "retina" opplegget til Apple, så det er vel 99% sikkert at det er snakk om IPS.

Så du vil at jeg skal sammenligne en versjon med 128GB SSD med en Asus med 256GB SSD? Det er handler om å sammenligne versjoner som er lik hverandre hardwaremessig.

 

 

Så du vil sammenligne en versjon med 256GB SSD med en på 512GB? Det går jo begge veier i denne sammenligningen. Ikke vet vi noe om SSD-løsningen i den ene kontra den andre, for alt vi vet så kan det være snakk om en Sandisk mSATA SSD mot en Samsung 850 Pro i RAID løsning. Så du sammenligner jo på relativt tynt grunnlag her uansett fremt til vi får en teardown av begge maskiner.

 

 

EDIT:

 

Vent, nye MacBook starter jo på 256GB?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Vent... dette er IKKE Macbook Air, men en helt egen Macbook?

Ja.

 

Ser nå at laderen har løs kabel. Det er jo egentlig ganske knall, så kan man etterhvert lade fra andre USB-c-enheter og benytte denne kabelen til å koble til ting når man er på tur og bare har med laderen.

 

Pluss at man kan bytte kun kabel når den ryker, såklart.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Virkelig en imponerende lansering, med kanskje Apple Pay og Apple Health som det aller mest spennende.

 

Den nye MacBook er helt nydelig og prisen er helt grei. De har nå tre ulike modeller i sortimentet, for de av dere som ikke kan klare seg med en fysisk port, kjøp en annen modell. Eller antagelig et helt annet merke, hvis jeg forstår innleggene deres riktig...:-)

 

Apple Watch omtrent som forventet, men kanskje med noe bedre batteritid enn ryktene skulle tilsi.

 

 

De er skikkelig i vinden Apple, og de legger fundamentet for en voldsom vekst i årene som kommer. Nå er jeg tilhenger av sunn og god konkurranse, så jeg håper virkelig de andre leirene (Android/Windows) kommer opp med noe virkelig nytt de også, så blir det skikkelig moro innen IT-feltet.

Lenke til kommentar

 

Nei. 2008. MBA i januar, Thinkpadene i februar. Iallfall om ikke Wikipedia tar feil. Jeg må innrømme at jeg ikke husker :)

Tenkte på Dell sine maskiner.

 

Ah. Dell x300 ja. Jo, de var vel noe i nærheten, selv om de kanskje likna mer på den som kom nå i dag enn på orignal Air (med mobile-cpu etc.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ser ut som 12 000 var bra tippet, 12500 kr for den billigste. Syntes det er en god pris.

 

Den beste konkurrenten er jo Dell XPS 13, som koster det samme, har noe bedre oppløsning samt sterkere CPU. Men XPSen er tykkere, har dårligere batteritid. Mer støy etc.

 

Fornøyd med prisen.

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

 

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

 

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut som 12 000 var bra tippet, 12500 kr for den billigste. Syntes det er en god pris.

 

Den beste konkurrenten er jo Dell XPS 13, som koster det samme, har noe bedre oppløsning samt sterkere CPU. Men XPSen er tykkere, har dårligere batteritid. Mer støy etc.

 

Fornøyd med prisen.

 

Ikke enig at de to kan sammenlignes. En Core M maskin til denne prisen: nei takk. XPS 13 kommer med masse krefter. Macbook tynn kommer med Core M. Macbooken vil altså ikke nå opp til XPS 13. Dette er samme problemet med alle de andre laptoppene som er kommet med Core M i det siste. Fantastisk batterilevetid og lite krefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

 

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

 

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

 

 

...og det gjør jo valget ditt enkelt, du kjøper deg en Dell... noe antagelig Kjellvez og andre som har behov eller ønsker som ikke dekkes av den nye Macbook bør gjøre.

 

Det er jo liten grunn til å klage over manglende funksjonalitet i et produkt dere ikke har planer om å kjøpe uansett...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke enig at de to kan sammenlignes. En Core M maskin til denne prisen: nei takk. XPS 13 kommer med masse krefter. Macbook tynn kommer med Core M. Macbooken vil altså ikke nå opp til XPS 13. Dette er samme problemet med alle de andre laptoppene som er kommet med Core M i det siste. Fantastisk batterilevetid og lite krefter.

Vel, om man skal surfe, drive tekstbehandling og se film ser jeg ikke helt nedsiden her. For veldig mange er enhver cpu på markedet mer enn kraftig nok til all aktuell bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...