Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

 

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

 

...og det gjør jo valget ditt enkelt, du kjøper deg en Dell... noe antagelig Kjellvez og andre som har behov eller ønsker som ikke dekkes av den nye Macbook bør gjøre.

 

Det er jo liten grunn til å klage over manglende funksjonalitet i et produkt dere ikke har planer om å kjøpe uansett...:-)

Hvorfor er det det? Er det ikke nettopp den manglende funksjonaliteten som gjør at produktet ikke er det rette for deg som er noe av det mest fornuftige å klage over?

 

AtW

Bare klag i vei du...det har du full rett til. Kanskje ikke spesielt smart eller logisk, men retten er på din side...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Aldri har min konklusjon om at bærbar PC går tilbake i utvikling vært mer til treffende en nå.

Dette ville jeg knapp kalle funksjonell PC lenger, dette er virkelig bare et mote objekt. Synd at utviklinger går denne veien, en hadde håper og fantasier om hva bærbarPC kunne gjøre i fremtiden, før denne ekstreme "form over funksjon" ideologien tok over.

 

Fremtiden får vise om du får rett. Kanskje du får like rett som han som på 90-tallet spådde Internett sin død fordi ingen hadde behov får sånt...:-)

 

sier jo ikke at ingen har bruk for en slik. Utvikling går jo ditt at folk flest bare bruke PCen til facebook og annen dritt. For slike folk er den sikkert greit. Jeg er bare ikke så stor fan av utviklingen i markett, også blant (mye) annet fordi det blir en mer ekstrem bruk og kast mentalitet for slike igjenlimte maskiner en det var før, der en fortsatt kunne åpne maskinen. Det andre er jo at folk nærmest blir utestengt fra å leke med hardware noe som feste i mentaliteten til massen; æsj en minnepenn, æsj en nettverks kabel, æsj en rassberrypi, æsj hardware, nei la meg surfe 9gag i fred.

 

Egentlig kan jeg jo drite i alt det der, problemet er bare at markett går tom for brukbar hardware, til å med den siste interessante gruppen i bærbar markett(bedrifts maskiner ala. probook, thinkpad X serien osv.) har begynt med dritt som kutting av porter, ingen/ vanskeligere adgang til innmaten osv.

 

Orke ikke å begynne å snakke om prisen, eller denne galskapen (http://store.apple.com/us/product/MJ1K2AM/A/usb-c-digital-av-multiport-adapter) (leg merke til hvordan det står at en kan bare speile bilde via hdmi, det er jo greit nok, ingen lydsom konsumer treng å bruke mer enn en skjerm samtidig)

Bærbare datamaskiner har, naturlig nok, aldri vært kraftigere og mer fleksible enn de er nå. Denne utviklingen vil ganske sikkert fortsette, selv om det kanskje betyr at akkurat din drømmemaskin, som nok høres ut som er noen år gammel, vil kunne se ganske anderledes ut enn du nok ønsker deg.

 

Sannsynligvis vil markedet kunne tilby et rimelig stort utvalg av modeller, med ganske mange ulike former, størrelser og tilkoblingsmuligheter. Så får jeg vel krysse fingrene for at også du i fremtiden finner noe som dekker dine behov...:-)

Lenke til kommentar

 

Problemet er at den strider imot ultraportabilitetsprinsippet som denne maskinen er bygd rundt, og det hadde kostet så utrolig lite å ha feks 3 porter istedet for 1, og det hadde hjulpet mye.

 

AtW

Forsåvidt enig i den.

Likevel mener jeg det åpner for flere valgmuligheter for ulike porter (folk har forskjellige behov). I tillegg er man ikke FYSISK ´låst´ til en standard (annet enn usb-c) hvis noe nytt skulle dukke opp i framtiden (utfasing av ´vanlig´ usb etc).

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at den strider imot ultraportabilitetsprinsippet som denne maskinen er bygd rundt, og det hadde kostet så utrolig lite å ha feks 3 porter istedet for 1, og det hadde hjulpet mye.

 

AtW

Forsåvidt enig i den.

Likevel mener jeg det åpner for flere valgmuligheter for ulike porter (folk har forskjellige behov). I tillegg er man ikke FYSISK ´låst´ til en standard (annet enn usb-c) hvis noe nytt skulle dukke opp i framtiden (utfasing av ´vanlig´ usb etc).

 

 

Joda, det åpner litt flere muligheter seff, jeg ser allikevel på det som den største ulempen med maskinen, det er et større problem enn at den bruker core M. En eventuell utfasing tror jeg ikke blir noe problem innen levetiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

 

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

 

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

 

MacBook er 340 gram lettere enn Dell XPS med touchskjerm, ikke 200.

Du får overganger med kombinert strøm,usb og hdmi/vga, så presentasjoner er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Problemet er at den strider imot ultraportabilitetsprinsippet som denne maskinen er bygd rundt, og det hadde kostet så utrolig lite å ha feks 3 porter istedet for 1, og det hadde hjulpet mye.

 

AtW

Forsåvidt enig i den.

Likevel mener jeg det åpner for flere valgmuligheter for ulike porter (folk har forskjellige behov). I tillegg er man ikke FYSISK ´låst´ til en standard (annet enn usb-c) hvis noe nytt skulle dukke opp i framtiden (utfasing av ´vanlig´ usb etc).

Joda, det åpner litt flere muligheter seff, jeg ser allikevel på det som den største ulempen med maskinen, det er et større problem enn at den bruker core M. En eventuell utfasing tror jeg ikke blir noe problem innen levetiden.

 

AtW

Man vet aldri - eksempelvis bruker jeg fortsatt min Macbook Pro 13 Mid 2010 og skulle gjerne hatt en USB 3.0. Just sayin´
Lenke til kommentar

Lurer på om ikke dette er en god løsning for samboer som primært bruker sin til studier, som da vil si Chrome, Word og PowerPoint for det meste. Har i dag en MacBook Pro 13" med retinaskjerm men denne vil jo være langt lettere å frakte med seg, ha hakket bedre batteri og det hele.

 

Men er svært skeptisk til hvor kapabel Intel Core M faktisk er, vet at Office for Mac 2016 Preview har noen småbugs som at blant annet Word bruker 90% av CPU på MacBook Pro 13" med full-volt Intel Core i5 Dual-Core (Haswell) og da ser jeg for meg at Intel Core M fort kan bli en stor begrensning og etter hva jeg kan se på ytelse av Intel HD 5300 så er den endel svakere enn Intel "Iris" HD 5100 som er på hennes MacBook Pro 13" med retinaskjerm og det skal tross alt drive en temmelig høy oppløsning.

Lenke til kommentar

 

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

 

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

 

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

 

 

...og det gjør jo valget ditt enkelt, du kjøper deg en Dell... noe antagelig Kjellvez og andre som har behov eller ønsker som ikke dekkes av den nye Macbook bør gjøre.

 

Det er jo liten grunn til å klage over manglende funksjonalitet i et produkt dere ikke har planer om å kjøpe uansett...:-)

 

 

Folk som er her liker å diskutere nye produkter, det er det dette forumet er for. Ganske mange av kommentarene her handler om ting folk liker/ikke liker. Folk ser jo heller ikke bare på tester når de skal velge et produkt. Kan godt være det står noe på disksjonsforum som ikke er med i tester (f eks at tester med dell xps på 50% lysstyrke gir den lite batteritid, fordi den lyser betraktelig kraftigere på 50%, dermed gir ikke batteritesten i tek av dell xps 13 et godt bilde av hvordan det egentlig vil være)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om ikke dette er en god løsning for samboer som primært bruker sin til studier, som da vil si Chrome, Word og PowerPoint for det meste. Har i dag en MacBook Pro 13" med retinaskjerm men denne vil jo være langt lettere å frakte med seg, ha hakket bedre batteri og det hele.

 

Men er svært skeptisk til hvor kapabel Intel Core M faktisk er, vet at Office for Mac 2016 Preview har noen småbugs som at blant annet Word bruker 90% av CPU på MacBook Pro 13" med full-volt Intel Core i5 Dual-Core (Haswell) og da ser jeg for meg at Intel Core M fort kan bli en stor begrensning og etter hva jeg kan se på ytelse av Intel HD 5300 så er den endel svakere enn Intel "Iris" HD 5100 som er på hennes MacBook Pro 13" med retinaskjerm og det skal tross alt drive en temmelig høy oppløsning.

 

Som en glorifisert skrivemaskin om jeg forstår deg rett? Et bedre valg enn macbook retina vil jeg si, men personlig hadde jeg nok vurdert en billigere variant.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett i det. Poenget var mer at situasjonen om fire/fem år KAN være at du sitter med 2 stk. usb-a porter som er ubrukelige.

Når det er sagt er jeg som sagt enig med deg, prøvde bare å poengtere at det ikke nødvendigvis utelukkende er negativt med en slik port..

Lenke til kommentar

Du har rett i det. Poenget var mer at situasjonen om fire/fem år KAN være at du sitter med 2 stk. usb-a porter som er ubrukelige.

Når det er sagt er jeg som sagt enig med deg, prøvde bare å poengtere at det ikke nødvendigvis utelukkende er negativt med en slik port..

 

Altså, overgangen er jo ikke negativ, og at det er USB-c er jo ikke negativt, bare at det kun er en port. Men det er jo en vurdering å ta med seg om man ser for seg en levetid på 5 år, personlig tror jeg nok ikke en sånn maskin ville hatt det for meg (jeg bytter oftere, og dessuten er denne allerede ganske svak i utgangspunktet).

 

Ellers er det bra de har fjernet det harry lyset på baksiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Xps er 9-15 mm. MBA er 13, men den er nok gjennomsnittlig tynnere med tanke på vekten. Spesielt siden den sikkert er mindre enn MacBook til tross for sine 13 tommer. Den har og touch, som nevnt tidligere større skjerm. Dårligere batteritid har den nok ikke. Dell xps slår MacBookAir 13, og det med størrelse mer lik 11 tommeren. (Er klar over at mange siden rapporterer at Dellen blir slått av MBA, men de tester vanligvis på 50% lysstyrke akkurat som tek gjør. XPS 13 er betydelig lysere på 50%. De som har kalibrert til 150 nits og så testet, og skrevet opp hva de har gjort, og ikke bare slengt inn en graf viser at XPS er klart best. Jeg stoler mer på de som skriver hva de gjør og kalibrerer til samme lysstyrke for alle, enn de som bare slenger inn en graf) Den har selvfølgelig mer støy, siden den faktisk har noe som kan lage støy. Til gjengjeld vil du slippe thermal throttling, som kan gjøre PCen veldig treg hvis den blir varm. Heldigvis bor vi jo langt nord da, men Lenovo f. eks valgte jo å utstyre sin Core M med vifte, Asus tok en litt svakere versjon og droppet viften. Så det er absolutt i grenseland, og du kan bare glemme turbo boost over lengre perioder.

 

Men som sagt, denne er sammenlignbar med andre Core M bærbare, XPS er en annen liga enn denne. XPS konkurrerer egentlig mest mot MBP retina.

 

Med tanke på overføring, på de aller fleste skoler/bedrifter osv osv er VGA fortsatt standard. Hvis du da skal vise noe fra PCen må du ha overgang fra VGA. Det går selvfølgelig lett å overføre filer via internet i disse dager. Likevel er det en god del anledninger der folk bruker minnepinne/kobler opp til proskjektor osv. Hvis du har glemt å lade PCen kan det og være greit å kunne gi den størm imens. Med denne er det bare å glemme presentasjon hvis du glemte å lade den før du la deg. Å ha litt flere en 1 port er absolutt veldig praktisk. En ting er å være forut for sin tid å inkludere mini DP til video/lyd overføring som de fleste tilbyr. En annen ting er å bare ha altfor få porter, bare for å spare inn 200 gram. Dell har jo klart å lage sin 13 tommer stor, med vifte og gigantisk batteri. De har fått in 2 usb og en DP, og åpenbart må ladekontakt og telle som en port nå.. For meg virker det som om Dell har fått utrolig mye inn på de ekstra 200 grammene. Tviler på at den hadde blitt så mye tyngre av 2 ekstra porter.

 

MacBook er 340 gram lettere enn Dell XPS med touchskjerm, ikke 200.

Du får overganger med kombinert strøm,usb og hdmi/vga, så presentasjoner er ikke noe problem.

 

Ja, stemmer det. Blandet med fullHD versjonen, som og er mer enn 200 gram forsåvidt (260g). Da gir mangelen på porter litt mer mening i forhold til vekt. Problemet med overganger kommer når du betalte 5000 kr ekstra for at den skulle veie 920 gram. Da kommer disse i tillegg, så hvorfor ikke bare kjøpe en PC med disse portene innebygd, for lavere kostnad? Selv om jeg ikke kan se for meg at det er verdt det å ofre så mye for å gjøre noe som er lett enda litt lettere er det vel noen som synes det er verdt det. Synes likevel de burde ha lagt seg nærmere asus sin zenbook i pris (9000 kr, selvfølgelig bør den koste mer da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...