Gå til innhold

Enkel og grei Casemod


Anbefalte innlegg

 

Romtemp: 20 grader.

 

"Ligger på 17 grader inne i kabinettet"

 

Kaster meg inn her i denne debatten. Jeg mener at trådstifter selvsagt ikke sier noe galt ved at kabinettemp ligger 3 grader under romluften.

 

Han viser på bildet flere vifter som blåser ut av kabinettet. Ser du tydlig etter så lyser det jo av dem, dette tror jeg viser den enorme kraften som blir tilført. Regner med at det er den blå høyspendt linja vi skimter i front! Ja, tilførselen til viftene!

 

Dette resulterer i et KRAFTIG undertrykk i kassa, noe som fører til en nedsatt temperatur. Og det er den han her reffererer til.

Nei... Det resulterer i vakuum, som er en god isolator mot varme... *grin*

 

 

EDIT: Denne tråden er LANGT off-topic...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos slafsehund.

 

Det minner meg om historien om ei grådig bikkje med et bein i munnen, som fikk se sitt eget speilbilde i vannet.

Sulten som den var, hogg den selvsagt etter beinet! Og mistet dermed også det den hadde....

I overført betydning kanskje, men av og til må man innse at andre kan ha rett, slafsehund.....

Lenke til kommentar

Det er jo termomtrene som er problemet her, ta et termometer å sett det rett bak en vifte å se hva som skjer, temperaturen som termometeret viser synker, selv om luta du blåser på det er 20 grader, vil du nok få termometeret til å vise 3-4 grader mindre en luft temperaturen du blåser på det med er. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Det er jo termomtrene som er problemet her, ta et termometer å sett det rett bak en vifte å se hva som skjer, temperaturen som termometeret viser synker, selv om luta du blåser på det er 20 grader, vil du nok få termometeret til å vise 3-4 grader mindre en luft temperaturen du blåser på det med er. Ikke noe annet.

Nå må du f aen meg kutte ut, hører du? Det er ikke lov å være så ignorant.

Lenke til kommentar
Det er jo termomtrene som er problemet her, ta et termometer å sett det rett bak en vifte å se hva som skjer, temperaturen som termometeret viser synker, selv om luta du blåser på det er 20 grader, vil du nok få termometeret til å vise 3-4 grader mindre en luft temperaturen du blåser på det med er. Ikke noe annet.

Termometre har ingen egenvarme, og vil derfor lese av den faktiske omgivelsestemperaturen i lufta, enten den er i bevegelse eller ikke.

 

Vil du påstå at temperaturen er forskjellig / lavere bak vifta enn foran? Kjære deg, nå må du snart ta til fornuft.

 

....., og så vidt jeg kan se, leser du fortsatt dene tråden. Som strengt tatt for lengst har gått ot.

Men av og til føler man et instendig behov for å oppklare og opplyse, derfor mitt engasjement.

Eller snakker jeg for døve ører, slafsehund?

Lenke til kommentar
hmm jeg gidder ikke og bry meg mer med denna diskusjonen.

men jeg vill si att aldri har sagt att tempen på lufta vil bli mindre ved bruk av vifte det er jo fysiskt umuligt ¨

men det jeg har sagt er att den kan bli målt til og bli mindre hvis det er en konstant luftstrøm på måleren ...

 

altså den relative lufttemperaturen......

Selv om du ikke bryr deg mer med denne diskusjonen så vil jeg bare påpeke en ting.

For at måleren skal kunne måle lavere temperatur enn temperaturen rundt den så må jo måleren være kaldere (ettersom måleren bare rapporterer videre den temperaturen den holder på et gitt tidspunkt). Men du sier jo også at lufta ikke kan bli kaldere ved bruk av vifter (som er sant).

Så hvordan kan måleren bli kaldere enn lufta rundt (som den da må være for å kunne måle lavere temp)?

 

 

Til trådstarter: fin mod.

Lenke til kommentar

Det er fysisk umulig å få lavere temperatur innvendig i et kabinett med bare vifter (og nå snakker jeg om realistiske situasjoner man kan finne i en normal PC). Trådstarter har nevnt at han har en temperaturmåler oppå kabinettet, noe som kan forklare et og annet. Selv om temperaturen inni kabinettet er 17 grader, er det fullt mulig at temperaturen oppå kabinettet er høyere (noe jeg har opplevd selv).

 

Jeg tror forklaringen er genialt enkel:

 

1. Romtemp blir målt i en viss høyde, la oss si 1,7 meter over gulvet - og viser 20 grader. Kabinettet står på gulvet, hvor det er f.eks. 16 grader. Vips, så har du et kabinett hvor temperaturen er 3 grader lavere enn romtemperaturen - men da er samtidig beina kalde. :)

2. Kabinettemperaturen er målt vha. sensoren på hovedkortet, og da er sannsynligheten for at temperaturen vises feil MEGET stor. Det samme gjelder for andre termometre, som ofte ikke er skikkelig kalibrert (tenker på diverse billige saker man får kjøpt her og der).

 

Jeg vil gjerne at trådstarter måler temperaturen inni kabinettet med et eksternt termometer, og at romtemperaturen måles på høyde med toppen av kabinettet.

 

Og for de som fortsatt måtte leve i den villfarelsen at høy lufthastighet = ekstra kjøling: For å få lavere temperatur uten å benytte aktiv kjøling (dvs. et medie som er kaldere enn omgivelsene), er vi avhengig av at trykket endres.

Dersom vi tar en titt på tilstandslikningen for gasser:

tilstandslikning.jpg

p = trykk

V = Volum

T = Temperatur

 

Dersom vi tenker oss at p1, V1 og T1 er situasjonen før viften, og p2, V2 og T2 er tilstanden etter, kan vi konkludere med følgende:

Volumet må nødvendigvis være det samme før og etter viften - den legger ikke til luft, og den fjerner ikke luft på et magisk vis. Ergo er det bare temperatur og trykk som kan endres. Dersom temperaturen etter viften (T2) skal være mindre, må trykket også være mindre. Dersom vi antar at p1 = 2, T1 = 4 og T2 = 2, må p2 være lik 1.

Lenke til kommentar

HOHO... her har det vært livatt i natt ja. hehe

 

Drev bare å testet litt igår jeg, og tempen inne i kabinettet er 17 grader, og den er akkurat den samme som tempen er utenfor der luftablir dratt inn. Ca 50cm over (oppe på kanettet) så er det 20 grader. Jeg har ikke nektet på at tempen på luft i bevegelse og den som står stille er den samme, men bare lurer på hvorfor et "kviksølv termometer" blir kaldere vis du setter på en bomullsdott pådet og rister. Lurer også på: Hvorfor er en kjøleribbe kaldere enn rom temp ?

Lenke til kommentar
Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

 

Maskina står rett under  vinduet mitt, og nede ved golvet der er det mye kaldere.

Du kødder nå, ikke sant?

det må være du som kødder...du vet at "varm" luft stiger opp ja :p......

Lenke til kommentar
Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

 

Maskina står rett under  vinduet mitt, og nede ved golvet der er det mye kaldere.

Du kødder nå, ikke sant?

det må være du som kødder...du vet at "varm" luft stiger opp ja :p......

Det finnes noe som heter ironi...

Lenke til kommentar

Denne tråden må vel kvalifisere til en av de raskest voksende tråder! :)

Bra det er liv i folk :D

Jeg har vært veldig usikker her, men mye av det kan være fordi jeg driver å tuller med det bomullsgreiene mine, skjønner enda ikke det. Men men... ingen som vil svare på det tydligvis.... Men regelen er at lufta ikke blir kaldere i bevegelse, tvert imot varmere som det sies over her. Men den effektive/relative tempen blir lavere i bevegelse. Nå beveger jeg meg på syltynn is, men jeg tror at f.eks på et kvikksølv termometer som har et tykt lag glass utenpå viser feil vis det er påvirket av vind, fordi glasset virker som en kjøleribbe. Tok med et kvikksølv termometer ut nå og det viser lavere temp vis jeg setter en vifte som blåser mot det. Viser også lavere temp vis jeg pakker det inn med en liten bomullsdott neders og rister. "Korrekt me vis jeg har detti igjennom isen her."

Lenke til kommentar

ROTFL morsom diskusjon. Digget de første kommentarene om realtiv temperatur. Når du putter handa ut bilvindu føles det kaldt ja, og det er fordi lufta beveger seg. Dette skyldes imidlertid at du har (forhåpentligvis) en kropstemperatur som er høyere enn lufta rundt. Kroppen din vil hele tiden å varme opp luta nærmest kroppen. Når denne lufta stadig vekk byttes ut blir varmetapet større. Det er derfor vi kler på oss; for å holde lufta nærmest kroppen i ro. En elektronisk temperatursensor kan ikke påvirke lufta rundt seg på noen som helst måte. Ergo er det kan man ikke snakke om relativ temperatur.

Lenke til kommentar
Diodevifter hos Microplex: 300,-

Dårlig termometer: 50,-

Diskusjonen som følger på Overklokking.no: Priceless

 

:D

Hyyyyyl så bra :p

 

Men altså , tenk på den stakkars fyren som bare ville ha svar på om kabinettet ble pent... Så begynner dere å krangle som en flokk brunstige moskusokser , seriøst , kanskje det var en tabbe , men alikevel.... :shrug:

Lenke til kommentar
jeg sier meg forsåvidt enig meg ijerku...

jeg har gjort noe alla samme med bil og testet med tempmåler..

har satt en vifte på med og satt en måler forran og bak vifta.. en sånn inne/ute måler..

Innsug/bak vifta rom temp

forran/utblåsning 2/3 grader mindre (bæd vifte)

såh.. da vet dere min mening ! :cool:

prøvde du å slå av vifta å la termometeret stå urørt noen minutter etterpå?

Lenke til kommentar

Noen som påsto at en kjøleribbe var kaldere enn lufta rundt`?

Dette er ikke tilfelle men metall (spesielt aluminium, kobber og sølv) er en mye bedre varmeleder enn luft, derfor ledes varmen bort fra kroppen din fortere når du tar på den.

 

Et godt eksempel på det er hvis man bader. Å gå ute i 16 grader en vindstille dag i er greit men å bade i 16 graders vann er mye værre. Dette fordi vann leder varme (10??) ganger bedre enn luft, og dermed overfører kroppsvarmen din til vannet fortere.

Det vil da ta (10??) ganger så lang tid før du blir like kald i lufta som du ville ha blitt i vannet.

 

Dette er hvorfor det er så bra med vannkjøling! *grin*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...