Gå til innhold

Enkel og grei Casemod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her.

 

http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm

 

Romtemp: 20 grader.

 

"Ligger på 17 grader inne i kabinettet"

 

Du er klar over at dette er fysisk umulig med luftkjøling?

Lenke til kommentar

sorry bensi men jeg tror du tar feil der ja ....

det som m,åles er relativ luft temperatur, dvs att hviss du blåser på en måler så vill den vise mindre temp pga att lufta som den blåses forbi ikke står roligt...

prøv og hold hånda utenfor bilen mens du ligger i 80 på en varm sommer dag da vill kjenne att det er kalt selv om det er varmt ute

 

hilsen ijerku

Lenke til kommentar
sorry bensi men jeg tror du tar feil der ja ....

det som m,åles er relativ luft temperatur, dvs att hviss du blåser på en måler så vill den vise mindre temp pga att lufta som den blåses forbi ikke står roligt...

prøv og hold hånda utenfor bilen mens du ligger i 80 på en varm sommer dag da vill kjenne att det er kalt selv om det er varmt ute

 

hilsen ijerku

Tull. Luften er ikke kaldere selv om den er i bevegelse, det bare føles slik ut.

 

Moving air feels colder because it removes the heated air from around the skin's surface. The effect of this convective heat loss is measured by the wind chill factor: the temperature at which still, dry air would conduct heat from unclothed skin at the same rate as the wind does at the ambient temperature.

 

Kilde

Lenke til kommentar
sorry bensi men jeg tror du tar feil der ja ....

det som m,åles er relativ luft temperatur, dvs att hviss du blåser på en måler så vill den vise mindre temp pga att lufta som den blåses forbi ikke står roligt...

prøv og hold hånda utenfor bilen mens du ligger i 80 på en varm sommer dag da vill kjenne att det er kalt selv om det er varmt ute

 

hilsen ijerku

Tull. Luften er ikke kaldere selv om den er i bevegelse, det bare føles slik ut.

Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

 

Maskina står rett under vinduet mitt, og nede ved golvet der er det mye kaldere.

Lenke til kommentar
stakars lille bensin forstår du ikke begrepet relativ luft temperatur??? :D  :D

 

jeg skrev jo ikke at temperaturen ble mindre !!

men att den Føles\måles mindre :D 

 

og da vil lufta ha en kjølende effekt..

 

hilsen ijerku

 

edit trykkleif

Du skrev "det som m,åles er relativ luft temperatur, dvs att hviss du blåser på en måler så vill den vise mindre temp pga att lufta som den blåses forbi ikke står roligt..."

 

Det er tull. Om romtemperaturen din er 20 grader og du setter en vifte til å blåse mot en måler vil den aldri vise 17 grader, fordi temperaturen på luften som blåses er 20 grader. Temperaturmålere har ikke isolerende hårvekst slik mennesker har. Snakk om å ikke forstå ting. Det at du kaller meg liten er meget, meget feil.

Lenke til kommentar
Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

Poenget med vifter er å FLYTTE på lufta. Det er også det eneste en vifte kan gjøre. Vifta kan ikke kjøle ned lufta.

 

Dersom du ikke bruker vifter så vil lufta i kabinettet (og rundt kjøleribba) bli veldig varm. Når du bruker vifter så tar du kald luft fra rommet inn i kassa hvor lufta da kjøler ned kjøleribbene og så dytter du lufta ut i rommet igjen.

 

Jeg støtter BenSin 100% her. 17 grader kabinettemp med 20 grader romptemp er ikke mulig såfremt du ikke har funnet en flott måte å bryte fysikkens lover på da.

Lenke til kommentar

det som skjer er att lufta som er i bevegelse oppfattes\måles som kaldere grunnet den relative luft temperaturen .¨

jeg har aldri påstått at den ER kaldere men att den måles som kaldere ..

 

gjorde nettop et lite eksperiment på dette ved å først måle tempen når bilen sto roligt og så mens den kjørte i 50 ..

måleren jeg brukte var temp måleren på tlfen min.....

 

 

hilsen ijerku

Lenke til kommentar
det som skjer er att lufta som er i bevegelse oppfattes\måles som kaldere grunnet den relative luft temperaturen .¨

jeg har aldri påstått at den ER kaldere men att den måles som kaldere ..

 

gjorde nettop et lite eksperiment på dette ved å først måle tempen når bilen sto roligt og så mens den kjørte i 50 ..

måleren jeg brukte var temp måleren på tlfen min.....

 

 

hilsen ijerku

Herregud mann, du skjønner da vel at det er forskjell på måle og "oppfatte"?

Lenke til kommentar
klarer du og forklare dette på en bra måte så vil jeg gji meg men ikke før du har kommi med et bra nok argument

Jeg kan prøve. La oss si at du sitter i et rom, naken. Rommet holder 0 grader. På grunn av hår og kroppsvarme vil du få et "varmt" lag med luft (varmet opp av huden, holdes på plass inntil huden av hår). Dette fordi kroppen din selvfølgelig vil holde normal temperatur. Om du derimot går ute under stiv kuling og null grader, vil dette laget med varm luft rundt kroppen din forsvinne, og det føles derfor mye kaldere, selv om lufttemperaturen er nøyaktig lik. Samme prinsipp med vifte: En dårlig ventilert pc vil ha mye stillestående luft som varmes opp av komponenter. Skaffer du derimot gjennomtrekk i pcen vil ikke luften stå stille, og derfor ikke rekke å bli varmet opp i samme grad. MEN: Du vil aldri få lavere temperatur enn den du ventilerer med. Det er klin umulig å ha en viftekjølt PC som er ventilert med 20 graders luft til å holde 17 grader.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...