Gå til innhold

Enkel og grei Casemod


Anbefalte innlegg

I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her.

 

http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm

 

Romtemp: 20 grader.

 

"Ligger på 17 grader inne i kabinettet"

 

Du er klar over at dette er fysisk umulig med luftkjøling?

jo....det er klart at det går an å ha 17 grader inni kabinettet

(temperator måleren er vel nerme luftstrømmen fra de tre viftene da)

hvor har du fått dette fra ?

 

som mange andre har sakt lager friksjonen i viftene bittelitt varme ( veeeeldig lite ) så tempen bak en vifte er ca den samme som den forran

 

blri som regel et par grader varmere inne i et kabinett pga varmen fra cpuen, minne , chippsettet, skjerkort og ikke minst hardisker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle dere "forståsegpåere!!!!!!!" :ide:

 

Før der sitter å lurer mere på dette les litt her! *grin*

 

Både benSin og ijerku har RETT......på hver sin måte! dere er jo mere opphengt i å finne feil hos den andre enn å hjelpe hverandre! HALLO! :gretten:

 

Et eksempel : Legg en plate av aluminium(som mange kjølere og kjølepunkt er laget av) på et bord eller hylle i rommet! La den ligge urørt noen timer, mål tempen i rommet og mål tempen på overflaten av platen etterpå.....hva finner dere ut??? :roll: JO.....platen ER faktisk K A L D E R E enn lufta....!!! *grin* *grin* *grin* (den kjennes faktisk KALD ut!)

 

Hvorfor :roll::roll::wow:

 

:ide: :ide: :ide: Trenger ikke være Einstein for å vite det..... ikke alle materialer her i verden har samme tetthet i masse, hvorfor bruker vi "alu" til kjøling? Jo fordi den leder varme/kulde godt. Samme prinsipp på min Sinnsykt trimma Audi S4 :grin: med intercooler for å kjøle ned lufta FØR den skal inn i motoren! Der blir lufta kaldere enn den er i målt ute temp.

 

Hilsen en verkstedarbeider gjennom 10 år :mrgreen::mrgreen::grin:

 

SeVen har sikkert lest rett temp han tenker jeg! :yes:

Endret av john doe 330
Lenke til kommentar
Et eksempel :  Legg en plate av aluminium(som mange kjølere og kjølepunkt er laget av) på et bord eller hylle i rommet! La den ligge urørt noen timer, mål tempen i rommet og mål tempen på overflaten av platen etterpå.....hva finner dere ut??? :roll:  JO.....platen ER faktisk K A L D E R E enn lufta....!!! *grin*  *grin*  *grin* (den kjennes faktisk KALD ut!):

Grunnen til at den kjennes kald ut, er ikke fordi den er kaldere. Det er fordi den leder varmen i hånden din vekk, og inn i platen bedre enn luften rundt gjør. Hvis du måler med en temp. måler, vil den vise NØYAKTIG det samme! Det virker som om denne tråden er FULL av skråsikre folk (som har feil)!

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her.

 

http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm

JEG mener at jeg har sett dette på en engelsk case-mod side. Og må si at jeg er litt i tvil med det du påstår å ha gjort... Men hvis det er du som har gjort skal jeg komme med en unnskylding. Men ellers var det veldig bra utført.. og ganske rått

Lenke til kommentar
Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

 

Maskina står rett under  vinduet mitt, og nede ved golvet der er det mye kaldere.

Du kødder nå, ikke sant?

det må være du som kødder...du vet at "varm" luft stiger opp ja :p......

Det finnes noe som heter ironi...

hehe netopp ....

Lenke til kommentar
I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her.

 

http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm

 

Romtemp: 20 grader.

 

"Ligger på 17 grader inne i kabinettet"

 

Du er klar over at dette er fysisk umulig med luftkjøling?

jo....det er klart at det går an å ha 17 grader inni kabinettet

(temperator måleren er vel nerme luftstrømmen fra de tre viftene da)

hvor har du fått dette fra ?

 

som mange andre har sakt lager friksjonen i viftene bittelitt varme ( veeeeldig lite ) så tempen bak en vifte er ca den samme som den forran

 

blri som regel et par grader varmere inne i et kabinett pga varmen fra cpuen, minne , chippsettet, skjerkort og ikke minst hardisker

hehe ok....utalte meg kanksje før jeg tenkte der ja !

Lenke til kommentar

Du har visst heller ikke skjønt det. Mennesker har egenvarme. Hvis noe er kaldere enn 37 grader føles det kaldt. Når du legger alu på bordet og tar på det, føles det ikke kaldere enn bordplata fordi det faktisk ER kaldere, men fordi den leder varmen fra hendene dine vekk mye fortere. Altså blir fingeren din fortere 20 grader hvis du klemmer den inntil en aluplate enn en bordplate (sett at romtemp er 20 grader) Fingeren din blir aldri kaldere enn 20 grader. Men allikevel vil den bli kaldere enn om den er omgitt av 18 grader luft nettopp på grunn av egenvarmen. Du kan jo gjøre dette forsøket hjemme. Ta og fest en sensor på feks en metallampe (pass på at den er skrudd av) og en trestol. Sørg for at begge deler er i samme rom og i samme høyde. Romtemp må også være konstant.

 

Hadde tempsensoren i kabinettet hans vært våt, hadde det vært noe helt annet. Men det er jo ganske utenkelig.

 

Edit: wooow! Så mange svar på så kort tid. Mente å svare på den lange posten et par-tre poster oppe.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Jøss, er det liv i denne tråden ennå? *grin*

 

Den som fortsatt måtte være i tvil om temperaturforskjeller og kjøling etter dette, bør ta sine fysikkbøker fatt!

 

Men Josten har jo akkurat lagt frem en meget god forklaring på hva og hvorfor.

Den som fortsatt er i tvil: Les Josten´s forklaring s a k t e, og tenk igjennom fakta.

Verre er det ikke!

Lenke til kommentar

Nettopp. En annen ting er jo den andre energiloven, nemlig at energikvaliteten blir dårligere etter hver overgang. Med andre ord (eller tolkninger :) ) har energi lettere for å gå over til faste stoffer enn gass. Det vil si at uansett hvor mange vifter som blåser på en kjøleribbe, vil det alltid være en liten "forsinkelse" slik at kjøleribben umulig kan bli kaldere en luften den blir avkjølt med. Dette er også grunnen til at vannkjøling er mye mer effektivt, siden metall leder varmen over fra feks cpu og over til vann.

Lenke til kommentar

Kjære, vakre, vene... Kan ikke de som ennå ikke har skjønt skissen ta å LESE HELE innlegget som jeg skrev på forrige side? Der står det i klartekst hva som er korrekt med hensyn til luft i bevegelse.

 

Denne tråden har nå sporet totalt av, og veldig mange kommer med fantastiske ideer og teorier. Som dessverre ikke holder mål fordi folk ikke kan fysikk (eller har glemt et og annet).

Så nå stenger jeg tråden, fordi den har sporet av og det ikke nytter å få den tilbake på plass igjen.

 

Dersom noen ønsker å debattere videre rundt fenomenet luft i bevegelse, foreslår jeg at de oppretter en tråd om det under "kjølere, luft".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...