Gå til innhold

Enkel og grei Casemod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan aldri få tempen i kassa under romtemp. Selv ikke med 40 deltaer. Du kan få tilnærmet romtemp, fordi den 20 graders lufta som farer forbi vil fjerene all isolerende luft.

 

Et eksperiment nå som det snart er vinter: Lag to snøballer og ta dem med inn. Legg dem på et bord og rett en kraftig vifte mot den ene. I følge din teori, vil den med vifte mot seg smelte sist, siden luft i bevegelse er kaldere enn luft som står stille.

 

Nå som lufta rundt snøballen vil være kald og issolere, vil den smelte fortere med en vifte mot seg. Vifta fjerner den kalde luften rundt snøballen og erstatter den med 20 graders luft.

Lenke til kommentar

Det er ufattelig mye uvitenhet her, gjerne blandet godt sammen med en god dose påståelighet.

 

Dette er fakta:

 

1. Det er fysisk umulig å ha 20 grader utenfor, og 17 grader inni hvis ikke du kler hele kabinettet med kjøleribber på utsiden.

 

2. Temperaturen synker ikke hvis du kjører fortere.

 

3. Varm luft stiger, altså vil det være mye kaldere under et vindu, siden de aller fleste vinduer ikke er helt tette. Temperaturforskjellen mellom tak og gulv er faktisk ganske høyt i de fleste hus.

 

4. Termometeret i HK er aldri korrekt, og sammenligninger av temperatur med totalt forskjellige målere er bare helt sløvt.

 

Støtter BenSin 110% på dette her.

 

EDIT:

 

On-topic: ganske kurant mod, godt gjennomført.

Lenke til kommentar
1. Det er fysisk umulig å ha 20 grader utenfor, og 17 grader inni hvis ikke du kler hele kabinettet med kjøleribber på utsiden.

det blir ikke under tomtemp med kjøleribber heller.

Jo. Hvis kabinettet er luftisolert, slik at det ikke kommer ny luft inn, vil kabinettemperaturen kunne komme under romtemp.

Lenke til kommentar
1. Det er fysisk umulig å ha 20 grader utenfor, og 17 grader inni hvis ikke du kler hele kabinettet med kjøleribber på utsiden.

det blir ikke under tomtemp med kjøleribber heller.

Jo. Hvis kabinettet er luftisolert, slik at det ikke kommer ny luft inn, vil kabinettemperaturen kunne komme under romtemp.

Det tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Du har vel sett beQuite-prosjektet? Der kjøler han CPU ved å lede varmen rett ut av kabinettet, som forøvrig egentlig bare er en del svære kjøleribber. Varmen går ut gjennom kjøleribbene, men kommer ikke inn igjen så lett. Hvis du tetter kabinettet helt og kler sidene med svæære kjøleribber går det an (teoretisk). Det vil uansett være temmelig uaktuelt i praktisk bruk, siden kabinettet ville veid utrolig mye.

Lenke til kommentar

hmm jeg gidder ikke og bry meg mer med denna diskusjonen.

men jeg vill si att aldri har sagt att tempen på lufta vil bli mindre ved bruk av vifte det er jo fysiskt umuligt ¨

men det jeg har sagt er att den kan bli målt til og bli mindre hvis det er en konstant luftstrøm på måleren ...

 

altså den relative lufttemperaturen......

Lenke til kommentar

hehe... patetisk diskusjon... så jeg får vel joine jeg og.. :cool:

 

for det første: vet dere hva "varme" er?... sikkert ikke... vareme er energi... enkelt å greit.. er det ikke varme til stede får vi 0grader kelvin (K)... da blir metaller superledere... hvorfor? fordi atomene ligger så tett ilag at det ikke blir noe "bevegelse" mellom dem... Det er UMULIG å komme under 0 grader K..

 

vanskelig å forklare... uansett:

 

luft i bevegelse og stillestående luft inneholder AKKURAT like mye energi... (så frem til at det er samme temperatur der lufta i bevegelse kommer ifra såklart...

 

la oss nå si at det er NØYAKTIG 20 grader i et rom... (hele rommet) du plasserer en PC midt i rommet... viftene vil da blåse luft som holder 20 grader på kjøleribbene og ut av kassa igjen... lufta som kommer ut av kassa er litt varmere enn den som kom inn på grunn av at varmen fra kjøleribba har varmet lufta....

 

i løpet av noen minutter er ikke lufta i rommet 20 grader lengre... den er litt mer... dett er fordi varmen har gått fra kjøleribba og over i lufta rundt kjøleribba som igjen har fordelt seg rundt i rommet....

 

hvis det ikke hadde vært vifter i kabinettet ville lufta stått stille.... eller, den ville faktisk beveget seg oppover i kabinettet... men siden det ikke er vifter der vil ikke noe av den varme lufta slippe ut, og til slutt vil varmere og varmere luft gå gjennom kjøleribba...

 

kald luft kan sammenlignes med vann.. det "renner" nedover... prøv bare å stå uten bukser og åpne kjøleskapet... så hvis kabinettet sto under et vindu kan det godt tenkes at lufta som ble blåst inn i kabinettet holdt 17 grader... mens en meter lengre opp på veggen er det 20 grader...

 

ok... så er det noen som påstår at luft i bevegelse er kaldere forsdi de har målt det med mobilen i fart... det dere ikke tenker på at telefonen har et lite kabinett... det holder ganske godt på varme... dessuten når du holder den i hånda i stilel luft vil mye av håndvarmen go over i telefonen (tro meg.. er stor flate som varmer der) men hvis du er i fart så vil varmen fra hånda "blåse bort" og telefonen vil da vise mindre temp.

 

 

kunne holdt på i evigheter å skrive her.. men nå er jeg lei...

 

teorier og parksis sier at luft kan ikke bli kaldere bare av å være i bevegelse... det er umulig på grunn av at den inneholder akkurat samme mengde energi.. (atomene krasjer lite mye)... faktisk, rent teoretisk sett så skal luft i bevegelse bli varmere på grunn av friksjon mellom atom, men denne er så liten at der er ikke merkbart...

 

 

så slutt å tull... luft i bevegelse er IKKE kaldere enn stillestående...

 

spør hvilken som helt vitenskapsmann og han vil fortelle deg akkurat d samme...

Lenke til kommentar
hmm jeg gidder ikke og bry meg mer med denna diskusjonen.

men jeg vill si att aldri har sagt att tempen på lufta vil bli mindre ved bruk av vifte det er jo fysiskt umuligt ¨

men det jeg har sagt er att den kan bli målt til og bli mindre hvis det er en konstant luftstrøm på måleren ...

 

altså den relative lufttemperaturen......

Relativ lufftemp. kan ikke måles, bare regne seg frem til. Uansett har tester vist at målerene i nokiaer har en feilmargin på opptil 10 grader C.

Lenke til kommentar
sorry bensi men jeg tror du tar feil der ja ....

det som m,åles er relativ luft temperatur, dvs att hviss du blåser på en måler så vill den vise mindre temp pga att lufta som den blåses forbi ikke står roligt...

prøv og hold hånda utenfor bilen mens du ligger i 80 på en varm sommer dag da vill kjenne att det er kalt selv om det er varmt ute

 

hilsen ijerku

Tull. Luften er ikke kaldere selv om den er i bevegelse, det bare føles slik ut.

Selfølgelig er lufta kaldere i bevegelse, vis den ikke er det, hva er vitsen med vifte da ?

 

Maskina står rett under vinduet mitt, og nede ved golvet der er det mye kaldere.

Hør her :

 

EN cpu blir varm, og de andre delene! Da varmer de opp lufta! Og vis du ikke har kabinettvifter så vil cpu kjøleren bruke den varme lufta og kjøle med!

Vitsen med vifter er altså at det skal komme ny luft inn i kabinnettet! I stede for å bruke den same luften om og om igjen! :p:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...