Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Canal Digital + Telenor = Mafia?


HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Muligens feil del av forumet, isåfall beklager jeg. Siterer en e-mail jeg lurer på å sende til de begge etter at jeg blir presset over på de som leverandør.

 

Hei!

 

Jeg er i dag kunde hos LOS Bynett, og har en 25/25 fiberlinje inn i huset mitt. Telenor har kjøpt opp LOS Bynett, og ønsker å tilby meg en ny pakke via Canal Digital. Fikk besøk på døren i dag, og han sa at dersom jeg takket ja til full pakke, så får jeg jo det meste jeg trenger gratis, men problemet mitt er at jeg ikke er interessert i TV over hodet. Jeg har i dag en plombert TV fordi at jeg ikke ønsker å betale TV lisens, nettopp fordi at jeg aldri ser på TV, men bruker en PC og en Xbox. Her kommer en oppsummering over det jeg stusser på:

 

Etablering Canal Digital, 4 990,-

Usikker på hva denne tjenesten er, så hadde satte pris på en god forklaring på hva dette faktisk er. Høres ut som et medlemskap til en utenomjordisk pris.

 

T-We Box, 3 450,-

Som jeg forstår så er dette tuneren. MÅ jeg ha denne? Jeg kommer jo aldri til å bruke TV delen uansett, og vil ikke ha noe mer elektronikk inn i TV-hyllen, flere fjernkontroller på bordet eller besøk fra lisenskontoret.

 

Etablering (Med montørhjelp), 1 990,-

Hvorfor MÅ jeg velge denne når neste alternativ på listen er "Etablering (Gjør det selv)"? Jeg er godt kvalifisert til denne type jobb og trenger ikke montørhjelp. Dette burde vel være et alternativ selv om jeg ikke velger TV tilbudet deres?

 

Antennekontakt m/modemtilkobling, 1 290,-

Jeg er utdannet elektriker og har nylig lagt opp Cat6 Gb-nettverk over hele huset, og har over hodet ikke behov for noen flere antennekontakter.

 

Trådløs router, 990,-

Jeg har allerede en Asus RT-AC87U, den kanskje beste trådløse ruteren på markedet, og trenger ikke en til fra dere. Dersom dere kun tilbyr kombinert router/modem, må jeg kjøre den i Bridge mode. Et rent modem burde koste mindre enn ett med trådløs router, og være inkludert i "Etablering"-utgiften.

 

Bredbåndspatruljen, 1 990,-

Er ikke dette det samme som "Etablering (Med montørhjelp)"? Ser ut som smør på flesk for meg, så skulle likt en detaljert forklaring på dette.

 

Her blir jeg fortalt at for å beholde fiberlinjen min som den er uten å installere TV mottaker, må jeg betale en engangssum på 14 700,-

Dersom jeg takker ja til TV mottaker, får jeg gratis installasjon og en månedspris på 898,-

Ifølge min logikk, så bør dette koste meg langt mindre, kanskje til og med gratis.

  • Etablering på 4990,- trenger jeg en forklaring på før jeg tar stilling til.
  • T-We box til 3450,- vil jeg ikke ha, og bør kunne slippe.
  • Etablering bør jeg kunne få gjøre selv til en langt lavere pris. Har ikke peiling på hva denne koster, kanskje 500,- ca?
  • Antennekontakt m/modemtilkobling trenger jeg ikke.
  • Trådløs router trenger jeg ikke.
  • Bredbåndspatruljen trenger jeg ikke.
Jeg har også fått beskjed om svare i løpet av uken før tilbudet går ut. Håper vi kan rydde opp i dette, fordi dette minner meg om mafia kår.

 

Er det bare jeg som syntes dette virker helt fjernt?
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ingenting av den mailen du lurer på å sende. Du ER jo allerede oppkoblet, det skal vel ikke foregå noen som helst "etablering". Jeg hadde ringt forbrukerrådet med en gang. Hadde noen fra Canal Digital kommet på døra til meg med det "tilbudet" hadde jeg tuppet dem i hekken på vei ut!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er vel bare å ta kontakt med de og si at du ikke vil ha noe mer enn du har i dag, regner med at du slipper å betale en liten(ok, veldig liten) månedslønn for å få brukt internett via dem...

muligens oppkobling, men om de har tatt over hele nettet til LOS Bynett burde strengt tatt dette være gratis/veldig redusert pris.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, er det jeg å tenker. Virker helt på jordet, men han som var her på døren sa at jeg måtte ha alt dette om jeg ikke gikk for "full pakke" med tv og internett som har alt inkludert og kan sies opp om ett år. 98% av naboene mine hadde angivelig valgt det samme.

Jeg kan forstå det hvis jeg må ha et annet modem og kanskje en symbolsk oppkoblingsavgift. For å tydeliggjøre dette, Telenor har kjøpt opp LOS Bynett sine fiberlinjer, og lar Canal Digital distribuere over dem (ifølge CD). Når jeg tenker meg om, virker det rart at ikke Telenor vil/kan tilby noe over disse linjen selv uten CD. Tenkte å kontakte de begge i morgen å høre. Har kontaktet CD tidligere etter et brev jeg fikk, og fikk også da inntrykk av dette ble dyrt og kommer med TV, om kanskje ikke så dyrt som ifølge dørselgeren. Husker ikke helt, men det fristet ikke.

 

EDIT: Alternativet er vel å koble opp igjen kobberlinja med xDSL linje, men vil jo helst beholde fiber når jeg har det.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

"Nei takk, jeg vil ikke ha ny pakke, jeg er fornøyd med den jeg har" og smell igjen døra.

 

Ta kontakt med Forbrukerrådet og hør om de har lov til å kansellere avtalen du allerede har og i så fall hvordan det skal kompenseres.

 

Tenk deg å abonnere på Donald Duck til 120 kr måneden og så en dag banker Bonnier på døra og forteller at nå har de kjøpt opp Donald og fra nå av kansellerer de Donald og tilbyr deg ny avtale, uten Donald, men med Dagbladet, VG, Illustrert Vitenskap, Se og Hør, Hund og Katt, Ponnyklubben, Kamille osv. for den nette sum av 15 000 kr i etablering + 900 kr måneden. Hvis jeg har forstått det rett er det rene mafiametoder ja. Bare å kontakte Forbrukerrådet med en gang.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hehe, ja. Nå har jeg kanskje utelatt at jeg ikke takke ja til dette. Alternativt er å ha det jeg har nå ut året, for da å få internett i form av xDSL, 3G/4G, ICE.net eller andre tjenester. De eier fiberen min, og vil ha godt betalt for at jeg skal bruke den. Det mest reele alternativet her er nok noe ala 30/10 ADSL linje dersom det viser seg at disse prisene er i nærheten av riktige.

 

Men jeg har også rotet litt rundt på nettet og tror jeg skal få en mye bedre avtale fra Telenor. Bla.a. skriver de Etablering 4990,- (Etabl. eksisterende fibernett 299,-). Bredbåndspatruljen 699,- (Valgfri). Det er jo tross alt Telenor som har kjøpt LOS Bynett. Skal gi en oppdatering når jeg har tatt en runde i morgen. Har mer troen på å ringe fremfor e-mail da jeg nok aldri eller veldig sent får svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer i som mange av de andre, ta kontakt med Telenor. Har nettopp styrt på selv pga jeg takket ja til ett tilbud av en Get selger som kom på døren og lovde gull og grønne skoger. Viste seg å være ren løgn! Heldigvis kom jeg ut av avtalen uten noen økonomisk konsekvens.

 

Jeg må si jeg er sjokkert over prisen du ble forespeilt! Galskap

Lenke til kommentar

Har nå ringt frem og tilbake noen ganger, og ikke blitt mye klokere. Prisen jeg ble forespeilet av dørselger var for høy, men det betyr ikke at det hele ble "rimelig". Var så mye der at jeg ikke fikk fullstendig oversikt, og jeg har ingen alternativ uten TV. Spurte først Telenor om de kunne levere, men de sa nei. Snakket så med CD, og de sa kontakt en hos Telenor for å få kun internett. Snakket med Telenor igjen, og nei, det har ikke mulighet til å tilby noe over de linjene.

 

CD sier også at de jobber med å kunne tilby kun internett fordi at mange ønsker det, men at de enda ikke har det på plass. Derfor lar jeg fiberen være som den er, og ser om de har noen bedre tilbud når mitt slutter å fungere. I mellomtiden skal jeg legge til rette for at jeg kanskje må tilbake på kobberlinjen som jeg koblet ifra i fjor. Klippet heldigvis ikke ledningen, bare kveilet den opp nede ved lyktestolpen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du prøvd å ringe forbrukerrådet? Det blir jo løgn det som står i artikkelen, de sier de mangler teknisk løsning på å levere bare internett. Nå har de jo kjøpt det fra LOS, du har jo nå det produktet levert fra dem, som de sier de ikke kan levere. Hvis du tar en prat med forbrukerrådet, og forklarer situasjonen så vil de fort fortelle om CD har lov til å gjøre det de planlegger eller ikke. Om de sier CD vil bryte loven ved å tvinge deg over på en bundlet avtale og avvikle den eksisterende. Da gir du bare forbrukerrådet fullmakt til å handle på dine vegne, så setter dem i gang sitt apparat overfor CD. Det vil ikke forbause meg om CD får til noe likevel da. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har samme problem som deg HulkHaugen. Har snakket med LOS som sier det samme at de heller ikke vet om annen løsning enn at du må gå inn på både TV og internett løsningen til CD for å opprettholde fiberen. Både GET og CD har svart forbrukerrådet og mener selvfølgelig at forbrukerrådet ikke har rett i sin sak om at de bryter markedsføringsloven paragraf 22.

http://www.aftenposten.no/digital_old/Get-og-Canal-Digital-mener-TV-tvang-ikke-er-ulovlig-7830285.html

Om partene har møtes igjen og hva som er skjedd videre har jeg ikke funnet ut av.

 

LOS sier at de ikke vil legge ned sine løsninger før engang i 1.kvartal 2016. Så litt tid har vi på oss. Se for meg at jeg går over på xDSL linje jeg også. Men vil høre med selgeren som var på døra å få et skriftlig tilbud. CD har eks gratis Wimp inkludert. Dvs at jeg kan spare 99 kr måneden å gå fra spotify til wimp. Men VET at TV pakka koster med enn 99 i mnd. ( :

 

Har en kollega som ville ha fiber, men ikke TV fra GET. Han bestilte først TV for det kunne han bestille uten å ha internett, så bestilte han internett for så å benytte seg av angreretten på TV sia og klarte allikevel å beholde internett via fiberen. Om dette er mulig hos CD er jo ikke sikkert men kan være verdt et forsøk.

Ønsker å høre om du har kommet noe lengre i prosessen den siste mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kollega som ville ha fiber, men ikke TV fra GET. Han bestilte først TV for det kunne han bestille uten å ha internett, så bestilte han internett for så å benytte seg av angreretten på TV sia og klarte allikevel å beholde internett via fiberen. Om dette er mulig hos CD er jo ikke sikkert men kan være verdt et forsøk.

Ønsker å høre om du har kommet noe lengre i prosessen den siste mnd.

Ha, det der likte jeg veldig godt, men ser for meg at CD sikkert er kjipere her. Er tilbudet til GET samme opplegget? Uansett verdt et forsøk, hvis ikke blir det xDSL på meg. Synd at det skal(kan) måtte være nødvendig i 2016. Jeg skal klamre meg fast til dagens løsning så lenge det er mulig, og håper at tilbudet har endret seg innen den tid. Nei, jeg har ikke brukt noe energi på å følge opp saken siden jeg fortsatt har LOS, og tror desverre ikke Forbrukerrådet kan gi meg mer enn støtte å sympati... Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beklager, folkens. Dette blir et sutre-innlegg. CD er og blir en mafia-organisasjon siden de gir oss tilbud vi ikke kan si nei til...

 

Jeg er i samme situasjon, men bor rett vest for Kristiansand. Jeg bestemte meg egentlig bare for å kaste hele irritasjonsmomentene i haugen "det-er-bare-sånne-idiotiske-ting-jeg-må-lev-med-og-det-koster-mer-å-sloss-enn-å-akseptere"...

 

Det verste er at de skal komme å installere ... COAX ... i huset mitt. Jeg har fiber inn til huset som jeg allerede har betalt installasjongebyr for. Jeg har TP-kabler i huset, men så skal de komme og installere en COAXIALKABEL til TV? Alle "brukerveiledningene" hos CD tar utgangspunkt i at man selvfølgelig har coax-uttak ved TV-apparatet med kabling til fiber-linja. Det har jeg selvfølgelig ikke. Coax til min TV går til LOFTET .. og videre opp til TAKET ... der hvor ANTENNEN er plassert.

 

COAX er forsåvidt greit, men at de i tillegg trenger TP-kabel, dvs. 2 kabler til TV-boksen ... DET kan jeg ikke begripe. Det blir så mye bokser at jeg ikke fatter hva de tenker på/med. 

 

Som dere skjønner har jeg ikke klart å kaste dette på den nevnte haugen... 

 

Mine poenger:

* Jeg har allerede betalt for Fiber, men mister internett dersom jeg ikke frivillig går til CD-mafian

* Jeg trenger kun internett, men ingen tilbyr internett dersom jeg ikke samtidig bestiller TV-kanaler jeg aldri ser på

* Det beste av alt: CD påstår at det er TEKNISK VANSKELIG/UTFORDRENDE å levere internett uten TV. Hm. Hva med å LA VÆRE Å gi meg TV-BOKSEN? Vanskelig? Jeg driter vel i om det tyter TV-signaler ut av fiber-kabelen som aldri blir omgjort til lysprikker på min TV. Det gjør forsåvidt CD også, så lenge jeg betaler for signalene...

 

Ang. ADSL. Dette er ikke et aktuelt alternativ siden max-hastighet er ADSL 5 (4/0,4 Mbit/s)

 

De selgerne er jo littegranne rare. De påstår (som TS påpekte) at "alle" naboene har valgt å si ja til tilbudet, dessuten blir det jo ikke dyrere fordi du sparer ditt og datt og du har jo allerede TV. Poenget er at jeg sparer penger på gratis installasjon som jeg i utgangspunktet ikke trenger...

 

Selger: Du sparer (xxx) fordi vi gir gratis installsjon, 2 måneder gratis TV og masse annet dritt du ikke visste du trengte, og TV-pakken vår er bedre enn den du har i dag og er helt sikkert billigere...

Jeg: Nei. Jeg har ikke TV-abonnement.

Selger: Har du TV?

Jeg: Ja

Selger: Men da må du jo ha abonnement. Hvor får du TV-kanaler fra?

Jeg RiksTV

Selger: Det koster jo 399,- pr. måned. (Selger antar selvsagt at jeg har RiksPakken)

Jeg: NEI. Det er GRATIS. Jeg har antenne på taket og ser NRK + Netflix

Selger: Å, er det mulig...

 

TS: Jeg sender deg en PM.

 

Jeg hadde egentlig gitt opp, men kjenner at blodtrykket stiger hver gang jeg tenker på at jeg blir nødt til å betale dobbelt så mye pr. måned for noe jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar

Ja, det det ganske sykt egentlig, og skjønner deg godt når du ikke kan få mer enn 4/0,4 mbit over xDSL. Men det er et godt poeng når vi har betalt for å legge inn fiberen selv. Hvor lenge har de monopol på linjene? Burde ikke vi kunne få bestille fiber internett fra andre leverandører, ihvertfall etter en gitt tid?

 

Jeg har ikke fulgt opp noe med forbrukerrådet, men jeg kan love at jeg ikke går for CD. Det er godt mulig jeg ender opp med å bestille TV individuelt som nevnt over, for så å avbestille. Hvis de da også må kutte internett, blir det xDSL. Men det er jo ganske vilt at det må være sånn...

 

EDIT: Ifølge denne artikkelen så skal CD tilby kun internett fra neste år av. Får håpe at det stemmer og at de rekker det før LOS Bynett legger ned...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg er redd installasjonskostnaden blir høyere hvis vi ikke kaster oss på "introduksjonstilbudet" som inkluderer TV. De kan fort være veldig prinsippfaste på at alle etternølere må betale en høyere installasjonskost, nettopp for å statuere et eksempel. Det er den eneste grunnen til at jeg følte meg forpliktet til å akseptere tilbudet. Alternativet er, som du sier, satse på at andre aktører kommer på banen innen Bynett kutter internett. Hvis det ikke skjer, sitter jeg der med en fiberkabel, som jeg selv delvis har bekostet, som ikke kan brukes til noe. Sannsynligheten er nok liten, og jeg vil anta leverandørene i framtida vil sloss om kabelen, man risken er litt for stor etter min smak.

 

Jeg kjenner at blodtrykket er litt lavere nå enn tidligere, og jeg prøver å si til meg selv at det finnes betydelig større problemer og viktigere ting i livet enn prisen på internett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...