Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Canal Digital + Telenor = Mafia?


HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Ha, håper det er riktig!

 

Jeg bor i et byggefelt i Arendal med fiber og har hatt kun bredbånd via Telenor Norge avd Bynett de siste 3 årene (tidligere hadde jeg også TV via Homebase). Kjeppjaget noen CD selgere i fjor høst som forsøkte seg på diverse "kjempegode" pakketilbud, med trusler om hvor dyrt det skulle bli hvis jeg ikke takket ja der og da.

 

Fikk nylig brev fra Telenor om at jeg snart skulle få et nytt tilbud basert på tjenestene jeg har i dag, så gjenstår det jo å se om det er nok et "godt pakketilbud" med dritt jeg ikke trenger, eller om det faktisk kommer tilbud på bare bredbånd.  :hmm:  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det nye tilbudet jeg fikk var kun bredbånd 30 for 429,- ja og selvfølgelig 150,- kroner i nettleie, siden jeg ikke har tv.

Sitter å vurderer adsl på trass,men blir vel ikke stort billigere med nettleie der også. Får hvertfall gratis etablering og trådløs ruter ....

Endret av Noldus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har sagt opp TV og gikk for "Brebånd 30" til 429,- Alt var fint og flott, ... trodde jeg ... til jeg plutselig fikk faktura for nettleie.

 

Det er åpenbart at de ikke ønsker rene nett-kunder, og jobber intenst med å tyne TV-markedet så lenge de klarer. 

 

Jeg vurderer å rapportere dette til forbrukerrådet siden jeg i utgangspunktet mener dette ikke er informert om, i tillegg til at 150,- for nettleie er usaklig dyrt. Nettleie er egentlig greit, men forventer kostnaden skal være reell.

Lenke til kommentar

De internetlevrandørene skylder på:

http://www.insidetelecom.no/artikler/norske-bredbands-operatorer-fortsatt-i-faresonen/347544

 

http://www.insidetelecom.no/artikler/krever-nettleie-av-kunder-som-ikke-kjoper-tv/347383

 

Så tviler på det hjelper å snakke med forbrukerådet.

Selv har jeg prøvd får bare tips muligens slutten av 2016 høsten vil dette bli tatt opp hos regjeringen.

Håper det muligens er snakk om slutt på linjeleie da det er urimlig kostnad da brebånd er ganske dyrt fra før av særlig de som går for 500 mbit.

 

Skulle heller gått for 1 gigabit istedenfor hvis jeg slipper linjeleie.

 

Det må være mulig å bygge infrastruktur billigere, bayonette\homenet og altibox tar ikke linjeleie.

Så ser ikke grunn for telenor\canaldigital må gjøre det samme, muligens de betalte langt mere for utbygging en altibox gjør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja det er klart store forskjeller på borettslag avtaler og villafelt.

Vet villafelt må kjøpe dekodere til 2000 kr også få bindingstid på 12 måneder på internett.

 

Mens borettslag kan leie dekoder\router gratis men følger med boligen ved salg.

Før i tiden måtte de kjøpe dekoder\router. Så forstår ikke hvorfor det er slik særbehandling?

 

Noen vil bo i enebolig fordi man kan spille musikk, ha egen hage men alt skal være dyrere.

Kostnadden å legge fiber\coax er ikke så høyt i et villafelt at man må ha dårlig avtale til all tid.

Lenke til kommentar

Ja det er klart store forskjeller på borettslag avtaler og villafelt.

Vet villafelt må kjøpe dekodere til 2000 kr også få bindingstid på 12 måneder på internett.

 

Mens borettslag kan leie dekoder\router gratis men følger med boligen ved salg.

Før i tiden måtte de kjøpe dekoder\router. Så forstår ikke hvorfor det er slik særbehandling?

 

Noen vil bo i enebolig fordi man kan spille musikk, ha egen hage men alt skal være dyrere.

Kostnadden å legge fiber\coax er ikke så høyt i et villafelt at man må ha dårlig avtale til all tid.

Det er ikke noe rimeligere for CD med etablering  her kontra vanlige eneboliger i allefall.  Annet enn at de fikk 8 kunder i en smell. Så hvorfor det er slik vet jeg ikke,  men jeg sier jatakk :p

Lenke til kommentar

https://kabel.canaldigital.no/tv/tilbud/nye-kunder/

 

 

Dette er litt tragisk syns jeg. Når det burde være:

Pakkepris kun 500,-/mnd i 6 mnd! Deretter er månedsprisen 700,-.

 

Hva med: (pakkepris)

Her vil vikenfiber\homenet slite å konkurere.

Men tviler på slikt tilbud vil komme før 2017-2020 i så fall.

Dekodere sies å være på vei ut, med mindre 4k dekodere kommer snart.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til trådløst internett med "ubegrenset" datamengde og 4G? Jeg er ikke helt sikker på hvor mye data jeg faktisk trenger, men antar Netflix, NRK og div. drar litt...

 

ICE.no 50 GB: 499,- pr. mnd. (kampanje første 6 mndr.)

ICE.no 100 GB: 599,- pr. mnd. (kampanje første 6 mndr.)

Telenor 50 GB: 699,- pr. mnd.

onecall.no 50 GB: 449,- pr. mnd.

Lenke til kommentar

Men for oss som ikke har mulighet å få fiber med mindre man betaler flere hundre tusen\milioner?

 

Vurderte faktisk å si opp 500\50 mbit linjen til 1000 kr og gå for icenet.

 

Men 50 mbit maks er veldig liten hastighet, det gis ikke garanti for det en gang.

Icenet sies på kundeservice man må kjøpe ruter av dem for å få det å virke.

 

Siden canaldigital er så dyrt på 25-50 mbit mener jeg 500 mbit er langt billigere per megabit.

 

Per dags dato er vel ikke mulighet å finne utstyr som støtter channel bonding (4g+) og som støtter flere simkort.

Slik man kan ha 3 forskjellige levrandører å få totalt 150-300 mbit hastighet eller mere.

 

Hadde det finnes tror jeg prisen totalsett blir dyrere en fiber. Hvis vi snakker om 50 års periode.

 

Det som irriter meg veldig er canaldigital ikke har planer å oppgradere til docsis 3.1 før tidligst neste år.

Så er lite vits å betale stiv pris som går kun til lønn for kundeservice som ikke klarer å gi bedre tilbud på bredbånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Viktig å ikke blande bekreper her.

 

* Hastighet 25, 30, 50, 100 megabit/sekund

* Datamengde: 10, 20, 50, 100 gigabyte/måned

 

For Netflix holder 4G-hastighet (gigabit), men begrensning i datamengde (gigabyte) kan være et problem.

Endret av Blip!
Lenke til kommentar

Noen som har tips til trådløst internett med "ubegrenset" datamengde og 4G? Jeg er ikke helt sikker på hvor mye data jeg faktisk trenger, men antar Netflix, NRK og div. drar litt...

 

ICE.no 50 GB: 499,- pr. mnd. (kampanje første 6 mndr.)

ICE.no 100 GB: 599,- pr. mnd. (kampanje første 6 mndr.)

Telenor 50 GB: 699,- pr. mnd.

onecall.no 50 GB: 449,- pr. mnd.

Har ikke prøvd selv men siden Telia har fri roaming i norden og baltikum kunne du kanskje funnet en danske som er villig til å ordne 500GB Telia mobil bredbånd til 399DKK for deg, vil tro det holder for de aller fleste

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å kjøpe fra danmark og få samme betingelser i norge.

Man kan jo høre med telia, men tviler på grunnen til det er fordi kostnadene å bygge mobilmaster\fiber er muligens høyere i norge på grunn av mye fjell etc.

 

Så tviler på det er mulig, med mindre du reiser til danmark.

Men dansk valuta er ganske stiv.

 

399 DKK blir ca 500 kr norske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...