Gå til innhold

Offentlige etater gjennomsyret i konsulentvirksomhet


Anbefalte innlegg

Jeg har i en god stund lest om både ledere for offentlige etater og politikere som leier inn konsulenter til å hjelpe dem med deres jobb, det anerkjente "first house" er jo et typisk selskap som stortinget bruker omlag en milliard på i året for å gi råd til politikere. First house er typisk gamle politikere som selv leide inn for noen hundre millioner da dem selv var politikere og nå høster godene av å ha videreført trenden slik at dem nå kan tjene seg rik.

 

Årene gikk og jeg tenkte ikke veldig over denne greia før jeg selv, i forrige uke, satt i møte med en toppleder for en offentlig etat. Og tror du jammen ikke han hadde med seg sine konsulenter. 2 stykk fra et anerkjent konsulentselskap for å bistå han i sin jobb.... jeg må ærlig innrømme, det var nesten flaut å sitte der og snakke med han, eller skal jeg si dem.... spørsmål stilt til topplederen ble uten noen form for videre stilling av spørsmålet, besvart av konsulentene. Det var en så sømløs prosess at dette merker man er helt vanlig praksis.... i løpet av et kanskje 2 timer langt møte svarte han kanskje på et halvt spørsmål før han ble avbrutt av sin egen konsulent, irettesatt og fikk spørsmålet besvart på sine vegne. Jeg kunne se at han til og med var litt ukomfortabel til tider og forsøkte å "le bort" et par greier og skape litt god stemning i møtet for å ha i det minste sagt noen ord.....

 

Jeg sitter der på andre siden av bordet, alene, 27 år gammel og forhandler avtale på vegne av mitt selskap....

 

Hva er det som skjer her? jeg fikk overhodet ingen respekt for dette vedkommende, han er tydelig, totalt maktesløs.... en slags nikkedukke for et offentlig organ som er helt gjennomsyret i konsulentvirksomhet. En konsulentvirksomhet som har en så sterk kontroll på etaten at dem styrer alt med jernhånd og fakturerer organet milliarder (faktisk!) i året for dette.....

 

Dette var ikke NAV bare så det er sagt.

 

Hva har hendt med dagens ledere? Det hender heller ikke bare i det offentlige men virker å være størst der, i det private er det sett litt ned på å ikke klare gjøre sin egen jobb. Økonomiske skandaler som følge av slik pengebruk er for å nevne noen A-HUS, NAV og mange flere.....

 

Hvorfor er det blitt slik? er jobben for krevende å gjøre alene? Er bruk av skattepenger et såpass sårt tema at ingen våger ta avgjørelser på det selv? Er det politikere som påtvinger dette slik at når politikerne går av så kan dem gå inn som konsulent og bli rik?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver der er vel resultatet av høyrepolitikk, der mest mulig av offentlig virksomhet skal "konkurranseutsettes", i stedet for at det offentlige får anledning til å opprettholde kompetente fagmiljø.

 

Dessuten så bruker ikke Stortinget en milliard i året på tjenester fra First House. Ikke i nærheten en gang. Derimot bruker nok bl.a. næringslivet FH for å fremme sine saker og interesser overfor politikere, såkalt lobbyvirksomhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

BCG, McKinsey og en rekke andre konsulentselskaper lever godt av det offentlige. Det verste er at de to nevnte tar rundt 5.000 kr timen for sine råd. Det er jo mye mer enn de fleste advokatselskaper. Selskapet jeg jobber for kjøpte inn tjenester fra BCG for rundt 20 mill kr netto i 2011.

 

Leverte selv inn noen data til et annet konsulentprosjekt samme år (BCG var ikke leverandør). Resultatet var helt latterlig dårlig. Jeg kunne fint ha kommet opp med noe bedre selv, og da tar jeg på ingen måte i. Det må sies at de to konsulentene var rundt 25 år. Virket likevel som ledelsen var fornøyd. Jeg jobber i det private. Tør ikke tenke på hvordan det er i det offentlige.

Lenke til kommentar

Tja, en tanke som slår meg er at de gode ingeniørene/hodene vegrer seg fra å jobbe i det offentlige. Dermed må det offentlige leie de inn på prosjektbasis som konsulenter i stedenfor.

 

(Eller er jeg helt på jordet?)

 

Ikke umulig at du er inne på noe. Det har jo vært en ingeniørmangel innen en del sektorer i Norge, så selv om de kanskje ikke "vegrer seg", så søker nok mange etter de grønneste beitene og mest interessante utfordringene. Tror ikke at det offentlige kan konkurrere på lønn og frynsegoder generelt sett, så det fører nok til at mange dyktige mennesker heller vil jobbe i det private.

Det kan være dyrt å være "fattig", som når offentlige virksomheter i stedet for å tilby konkurransedyktige betingelser til flinke ansatte må finne kortsiktige løsninger, og kanskje leie inn de samme menneskene som konsulenter til 2-3-4 ganger så høy pris...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det du beskriver der er vel resultatet av høyrepolitikk, der mest mulig av offentlig virksomhet skal "konkurranseutsettes", i stedet for at det offentlige får anledning til å opprettholde kompetente fagmiljø.

 

Dessuten så bruker ikke Stortinget en milliard i året på tjenester fra First House. Ikke i nærheten en gang. Derimot bruker nok bl.a. næringslivet FH for å fremme sine saker og interesser overfor politikere, såkalt lobbyvirksomhet.

Høyrepolitikk? På hvilken måte er dette høyrepolitikk? Dette gjelder nok politikere på alle punkter av skalaen, fra ytterste høyre til ytterste venstre. Her snakker vi om mennesker som bruker milliarder av skattebetalernes penger for å slippe å tenke selv.

 

Ang. lobbyvirksomhet så vil jeg gjerne legge ved et sitat av Milto Friedman:

"As a believer in the pursuit of self-interest in a competitive capitalist system, I can’t blame a businessman who goes to Washington and tries to get special privileges for his company. He has been hired by the stockholders to make as much money for them as he can within the rules of the game. And if the rules of the game are that you go to Washington to get a special privilege, I can’t blame him for doing that. Blame the rest of us for being so foolish as to let him get away with it."

 

Fra The Business Community's Suicidal Impulse.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du forutsetter at disse poltikerne er istand til å tenke selv.

Om du tar en titt på deres kvalifikasjoner og arbeidserfaring vil man fort se hvorfor de trenger hjelp til å tenke. ;)

Ja du har nok rett. Når man aldri har tilbrakt så mye som en dag i en vanlig jobb, da er det ikke rart at man trenger hjelp fra andre. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

(...)

 

Leverte selv inn noen data til et annet konsulentprosjekt samme år (BCG var ikke leverandør). Resultatet var helt latterlig dårlig. Jeg kunne fint ha kommet opp med noe bedre selv, og da tar jeg på ingen måte i. Det må sies at de to konsulentene var rundt 25 år. Virket likevel som ledelsen var fornøyd. Jeg jobber i det private. Tør ikke tenke på hvordan det er i det offentlige.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen 25-åringer kan gi råd til helt ekstreme priser. Hvor mye erfaring har disse? 2-3 år i arbeidslivet?

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen 25-åringer kan gi råd til helt ekstreme priser. Hvor mye erfaring har disse? 2-3 år i arbeidslivet?

2-3 år mer enn politikerne som leier dem inn ;)

 

 

Nå var vel det tlwrtpmc beskrev, med referanse til 25-åringer, hans erfaringer fra det private næringslivet, så der bommet du litt... :p

 

For øvrig har majoriteten av politikerne på Stortinget universitets- eller høyskoleutdannelse, samt varierende yrkesbakgrunn, deriblant en stor andel med erfaring fra privat næringsliv. Politikerforakten du forsøker å formidle er stort sett grunnløs, vi har jevnt over relativt gode politikere her i landet, til tross for alle sytekoppene som gjør sitt "beste" for å gjøre det til en litt utakknemlig jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du beskriver der er vel resultatet av høyrepolitikk, der mest mulig av offentlig virksomhet skal "konkurranseutsettes", i stedet for at det offentlige får anledning til å opprettholde kompetente fagmiljø.

 

LOL. og dette ahr de klart på 1 år?

Det er et resultat av den politikken som er ført de siste 10 årene. Og den er ganske rød :p

 

Og til TS:

Dette er en LEDER, det han kan er å lede, ikke å svare på tekniske spørsmål i forbindelse med ett prosjekt? Klart han må ha konsulenter som er spesialister på emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå var vel det tlwrtpmc beskrev, med referanse til 25-åringer, hans erfaringer fra det private næringslivet, så der bommet du litt... :p

Du mener de som leverer til det offentlige er eldre?

 

For øvrig har majoriteten av politikerne på Stortinget universitets- eller høyskoleutdannelse,

Ja, det tror jeg stemmer forsåvidt, med hovedvekt på sosiologi, sosialøkonomi, statsvitenskap og juss om jeg ikke tar feil?

 

 

samt varierende yrkesbakgrunn, , deriblant en stor andel med erfaring fra privat næringsliv.

Nei, de er stort sett profesjonelle politikere, som lever av politikken og har liten eller ingen erfaringer fra det private næringsliv. Her "yrkeserfaringen" til alle norske statsministre siden krigen, ifølge Stortinget selv:

 

Oscar

Yrke

Montør ved Sarpsborg kommunale elektrisitetsverk 1914-1923

Fylkesmann i Vestfold 1948-1958

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=OSTO

 

John

Yrke

Overrettssakfører 1927

Dommerfullmektig 1929-1932

Egen sakførerforretning i Trondheim 1933-1942

Byrettsdommer i Trondheim 1945-1951

Konstituert statsadvokat i landssviksaker 1945-1947

Høyesterettsadvokat 1947

Lagmann i Agder 1951-1964

Fylkesmann i Oslo og Akershus 1964-1970

Annen aktivitet, krigsinnsats m.m.

Sivilmilitær major ved Distriktskommando Trøndelag til 1945

Tilknyttet den norske legasjons rettskontor Stockholm 1943-1944

Tilknyttet den norske administrasjon i London 1944-1945

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=JOLY

 

Einar

Yrke

Visergutt 1907-1915

Arbeider i Veivesenet, Oslo kommune 1915-1922

Annen aktivitet, krigsinnsats m.m.

Tysk konsentrasjonsleir 1941-1944

Fangenskap på Grini til 8. mai 1945 1944-1945

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=EIGE

 

Per

Yrke

Gårdsarbeider 1928-1939

Herredsagronom i Nord-Østerdal 1939-1941

Forsyningsinspektør i Sør-Trøndelag 1941-1946

Fylkesagronom i tekniske fag i Sør-Trøndelag 1946-1975

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=PEBO

 

Lars

Yrke

Landbrukslærer ved Tomb jordbruksskole 1943-1948

Sjefskonsulent i Landslaget Norske Jordbruksklubber (nå Norske 4-H) 1948-1952

Rektor ved Tomb Jordbruksskole 1952-1977

Fylkesmann i Østfold 1981-1986

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=LAKO

 

Trygve

Yrke

Visergutt 1924-1926 (etter avsluttet skolegang)

Hvalfanger 1926-1927

Bygningsarbeider i Vestfold 1928-1933

Redaktør av Arbeiderungdommen 1934-1940

Redaktør av "Folkets Frihet" i Kirkenes 1934

Arbeidet som tømmermann i Kristiansund 1940-1942

Annen aktivitet, krigsinnsats m.m.

I tysk fangenskap 1942-1945

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=TRBR

 

Oddvar

Yrke

Assistent ved Bærum kommunerevisjon 1948-1949

Fullmektig i Hedmark fylkesrevisjon 1949-1957

Distriktsrevisor i Vang og Løten 1957-1961

Fylkesmann i Hedmark 1985-1993

Pensjonist fra 1993

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=ODNO

 

Kåre

Yrke

Sekretær Norges Rederforbund 1951-1952

Konsulent i Norges Industriforbund 1954-1963

Underdirektør i Norges Industriforbund 1965

Fylkesmann i Oslo og Akershus 1989-1998 (utnevnt september 1988)

Konsulent i Europaprogrammet 1998-1999

Direktør Fridtjof Nansens Institutt 1999-2001

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=K_AWI

 

 

Jan P.

Yrke

Avdelingssjef i Wilh. Wilhelmsen 1959-1967

Underdirektør i Handelsdepartementet 1967-1969

Assisterende direktør og advokat hos Wilh. Wilhelmsen 1971-1973

Ansvarlig redaktør for Wilh. Wilhelmsens informasjonsorgan Skib-rederi 1974-1980

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=JPS

 

 

Gro

Yrke

Assistentlege ved Helsedirektoratets hygienekontor 1965-1967

Lege Oslo Helseråd, Christies gate helsestasjon 1967-1968

Assisterende overlege ved Oslo helseråd 1968-1974

Generaldirektør for Verdens Helseorganisasjon (WHO) 1998-2003

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=GHB

 

 

Torbjørn

Yrke

Generalsekretær i Europarådet fra 2009

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=TJ

 

Kjell-Magne

Yrke

Ordinert til vikarprest 1979

Leder for Oslosenteret for fred og menneskerettigheter fra 2006

FNs spesialutsending for humanitære saker for Afrikas Horn 2006-2007

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=KMB

 

Jens

Yrke

Journalist på deltid i Arbeiderbladet 1979-1981

Foreleser sosialøkonomi Universitetet i Oslo 1989-1990

Konsulent Forskningsavdelingen Statistisk Sentralbyrå 1989-1990

Generalsekretær i NATO fra 2014 (utnevnt mars 2014, tiltrer oktober 2014)

https://stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=JES

 

Erna

Yrke

Sekretær Operasjon Dagsverk 1983-1985

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/Representant/?perid=ES

 

 

Som du ser er Jan P. og tildels Trygve de eneste som har hatt litt erfaring fra privat konkuranseutsatt virksomhet, resten er byråkrater og profesjonelle politikere med liten eller ingen arbeidserfaring fra det private.

 

Resten av Stortinget er omtrent samma ruklet, men du kan selv gå igjennom CVn til de 169 som sitter der idag.

 

Hvordan man forventer at en person med 2 års sekretær-erfaring skal være istand til å ta avgjørelser om hvordan virksomheter med tusenvis av ansatte skal best drives, uten å leie inn noen som faktisk har litt i toppetasjen overgår hva jeg kan forestille meg.

 

Politikerforakten du forsøker å formidle er stort sett grunnløs, vi har jevnt over relativt gode politikere her i landet, til tross for alle sytekoppene som gjør sitt "beste" for å gjøre det til en litt utakknemlig jobb.

Det er særdeles godt begrunnet, men det er en noe lengre diskusjon. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

LOL. og dette ahr de klart på 1 år?

Det er et resultat av den politikken som er ført de siste 10 årene. Og den er ganske rød :p

 

Og til TS:

Dette er en LEDER, det han kan er å lede, ikke å svare på tekniske spørsmål i forbindelse med ett prosjekt? Klart han må ha konsulenter som er spesialister på emnet.

En leder bør ha god kunnskap om det området han er satt til å lede, og det bør ihvertfall gjelde for politikere.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

LOL. og dette ahr de klart på 1 år?

Det er et resultat av den politikken som er ført de siste 10 årene. Og den er ganske rød :p

 

Og til TS:

Dette er en LEDER, det han kan er å lede, ikke å svare på tekniske spørsmål i forbindelse med ett prosjekt? Klart han må ha konsulenter som er spesialister på emnet.

En leder bør ha god kunnskap om det området han er satt til å lede, og bør ihvertfall gjelde for politikere.

 

De som har god kunnskap innenfor feltet, har ingen interesse av å bli politikere, eller ledere. De vil gjøre nettopp det de er utdannet til, fodi det er det dem liker :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De som har god kunnskap innenfor feltet, har ingen interesse av å bli politikere, eller ledere. De vil gjøre nettopp det de er utdannet til, fodi det er det dem liker :p

Ja du har nok dessverre rett. Så da blir neste spørsmål: trenger vi egentlig disse politikerne? :)

Lenke til kommentar

Det er nok ekstra ille i det offentlige ja, men i en del store private selskaper er det også en del av dette. Jeg har jobbet i det private i industrien både på fabrikk og som levrandør til fabrikker. Og når jeg selv jobbet på en stor fabrikk i et stort internasjonalt selskap så jeg en del helt latterlig og utstrakt bruk av konsulenter blant avdelingsledere som gav veldig lite resultater, hvis noe. Mens på leverandørsiden så har jeg ikke pratet så mye direkte med konsulenter, men i en del kravspesifikasjoner til prosjekter så ser man tydelig at det er brukt en konsullent. Og disse kravspesifikasjonene ser da veldig åpenbart "masseproduserte" ut med en standard mal for utstyr som skal brukes og ofte er det det beste man kan få tak i som spesifiseres selv om det ikke er nødvendig for et lite prosjekt eller et lite anlegg. Så jobben vår blir da ofte å si til kunden at alt dette her trenger du ikke, det blir bare mye dyrere (vi må jo tross alt konkurrere på pris med andre leverandører). For å gi et godt bilde på det som en analogi så spesifiserer konsulenten en top end gaming PC til en som kun skal bruke PC'en til å skrive enkle dokumenter i word og excel.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være forsiktig å påstå noe som helst om den lederen du pratet med, men i større organisasjoner er det ikke uvanlig at en leder ikke er spesialist. Han eller hun er ansatt for å koordinere, administrere, planlegge og motivere de ansatte.

 

I mindre organisasjoner er det ofte slik at lederen er fra "gutta på gølvet", men det er ikke nødvendigvis alltid den beste løsningen. En kan si at i mange slike tilfeller mister man en god spesialist, men får en dårlig leder.

 

Så hva gjør man når man har en administrator til leder, som skal forhandle om tekniske saker? Jo, man tar med seg en spesialist og to for å forsikre at man får kvalitet over forhandlingene, i stedet for å sitte med ei aksjonsliste som er lang som et vondt år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...