Gå til innhold

Offentlige etater gjennomsyret i konsulentvirksomhet


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

For øvrig så er det ganske vanlig at ansatte og ledelse er representert i private bedrifters styre, hvis du insisterer på å følge den håpløse analogien, faktisk er ansattes styrerepresentasjon en lovfestet rett i de fleste bedrifter med mer enn 30 ansatte her i landet.

Det har ikke forekommet deg at grunnen til at det er "vanlig" i Norge er nettopp denne "lovfestede rett" som du kaller det?

Selvsagt ser jeg det, og det skulle da også bare mangle at ikke de ansatte skal få innblikk i og en bitteliten innflytelse over hva som skjer i styrerommet.

Man lar ikke bedriftseierene styre sine egne bedrifter som de vil og så blir man overrasket over at bedrifter flagger ut, eller at folk heller oppretter sine bedrifter i andre land.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har grublet på disse konsulent-spørsmålene selv. Jeg har flere teorier.

 

1) Det offentlige taper i kampen om kompetanse. Flinke folk velger heller å jobbe i et konsulentselskap, fremfor å ta en jobb i det offentlige. Det offentlige må derfor leie inn kompetansen de trenger. Ubegrenset med oljepenger gjør dette mulig.

 

2) Lite kontroll over hva offentlige midler brukes til. En viss pott blir satt av til hver offentlig etat. Hvis de ser at de har penger til overs, så hyrer de inn konsulenter til å gjøre et eller annet arbeid. Jeg vet at dette kan være tilfelle.

 

3) Hele greia er ren ukultur; blanding av lite kontroll av offentlige midler, samt ubegrenset med oljepenger.

 

4) Dårlig ledelse. En ledelse bestående av underkvalifiserte kvoterte kvinner, som har vage visjoner som ikke kan gjennomføres i praksis. Rett og slett et edderkoppnett av inkompetanse og kvinnelig føleri. Bruker konsulenter til å nå sine (verdiløse) mål. Siden idèene ikke er godt gjennomtenkt, så betaler man dyrt uten å få noe konkret ut av det.

 

5) Latskap. Man sitter trygt i jobben, og man kan gjøre akkurat som man vil. Ingen som forventer noe av deg. Hvorfor skal jeg gidde å gjøre smarte valg? Ingen som bryr seg uansett.

 

6) Kameraderi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...