Gå til innhold

Vi har sett Canons megapixelpiksel-monster, og vi liker det


Anbefalte innlegg

 

Jeg er faktisk også overrasket over at de valgte to 5DS-er med så liten forskjell også. Nikon gjorde som kjent det samme med D800.

 

Jeg vet ikke men kanskje produsentene tenker som følgende "nå som salgstallene har falt dramatisk tar vi heller og lager flere kameraer med spesialiserte bruksområder så de entusiaster som fortsatt sverger til speilrefleks føler det nødvendig og kjøpe flere utgavene og dermed kan vi holde salgstallene oppe på et viss nivå".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke merker har best alternativer til Canon EOS M3?

 

Sony?

 

Det spørs litt hva du prioriterer. Alle low/mid-end modeller fra de andre produsentene ser ut til å være omtrent på M3-nivå, men kan jo hende M3 utmerker seg på ett eler flere områder når det testes. Specen sier sjelden alt.

 

Men i utgangspunktet ser Panasonic GF7, Olympus E-PL7, Sony A5100 og Samsung NX300 og NX500 ut til å være kameraer i omtrent samme klasse. Dessuten har Fuji et som jeg ikke husker navnet på, og produsentene nevnt over har gjerne også utgående modeller som er veldig konkurransedyktige på pris.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, enig i at betydningen av antall piksler er sterkt overdrevet i artikkelen.

 

Men, fyllraten, "glippene" mellom pikslene gjør det ofte (bitte)litt bedre med færre piksler på høy ISO. Sony A7S er litt enn A7R på høy ISO (selv når A7R er nedskalert).

Jeg tror en eventuell forskjell der vil være så liten at det kun eventuelt kan sees på måletall fra DxO, og slett ikke i praksis.
Lenke til kommentar

Hvilke merker har best alternativer til Canon EOS M3?

 

Sony?

 

Alle som lager speilløst utenom Nikon 1 har vel systemer som er bedre alternativ enn Canon EOS M3 hvor det knapt finnes objektiver å oppdrive, og nei det er ikke noe poeng i å kjøpe adapter og sette på annen type objektiver, for stort sett så er de så store at da er DSLR ett bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som lager speilløst utenom Nikon 1 har vel systemer som er bedre alternativ enn Canon EOS M3 hvor det knapt finnes objektiver å oppdrive

Omtrent alle butikker jeg har sjekket i det siste har alle 4 objektene i sortiment så at de ikke er til å oppdrive er ikke riktig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Hvilke merker har best alternativer til Canon EOS M3?

 

Sony?

 

Alle som lager speilløst utenom Nikon 1 har vel systemer som er bedre alternativ enn Canon EOS M3 hvor det knapt finnes objektiver å oppdrive, og nei det er ikke noe poeng i å kjøpe adapter og sette på annen type objektiver, for stort sett så er de så store at da er DSLR ett bedre alternativ.
Det er absolutt et poeng med adapter. EOS M har en liten størrelse som mange (inkludert meg selv) synes er en stor fordel. Men det er ikke alltid kamera trenger å være så lite. M + adapter gir både i pose og sekk: Liten størrelse når det er viktig (med 22mm pancake eller kit-objektiv), og hele utvalget av EF/EF-S-objektiver når liten størrelse ikke er viktig.

 

Såklart det hadde vært fint med flere EF-M-objektiver, men så lenge det finnes noen, som dekker behovet de gangene man vil ha kamera i lommen, da utfyller de større objektivene dette bra.

Endret av kvakse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

EOS M-serien hadde vært interessant om den hadde hatt EVF. Uten det må du holde kameraet vinglete et stykke fra ansiktet og slite med for lys skjerm om natta og for mørk skjerm i sollys. Til skumringsbilder må du frem med stativet på grunn av vinglete holdeteknikk. Da sparer man plutselig ikke så mye plass likevel. EOS M kan funke bra til "grandtante Olga" som ville holdt selv speilreflekser på strak arm og til teleskoper som uansett skal stå på stativ hele tida. For ordens skyld, det gjelder også andre kameraer uten søker, som mange fra Olympus, Panasonic, Samsung, og noen få fra Pentax og Nikon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

EOS M-serien hadde vært interessant om den hadde hatt EVF.

M3 kan bruke ekstern elektronisk søker.

 

 

Jeg har prøvd ekstern elektronisk søker et par ganger og det er definitivt ikke det samme som å ha den innebygd. Eksterne søkere kan være akkurat like gode mht til søkerbildet, men det blir en stor klump på toppen av kameraet som kan hekte seg fast og er mye mer ømtålig enn en som er integrert. For meg er det ikke noe alternativ, for andre kan det sikkert være en god løsning hvis søker er noe man bare bruker en sjelden gang.

Lenke til kommentar

EOS M-serien hadde vært interessant om den hadde hatt EVF.

M3 kan bruke ekstern elektronisk søker.

Aha, det var jeg ikke klar over. Så ett av de tre kameraene kan altså bruke en ekstern EVF søker. Jeg fant ut at det er EVF-DC1 til drøyt 2000 kr som passer. Da blir det i så fall ikke fult så kompakt og man må legge på de tusenlappene på prisen for at det skal bli noe fornuftig ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg har ventet på M3 en stund.

 

Har M, og har vært godt fornøyd. EF-M 22mm, 18-55 og 11-22, samt EF-adapteret, EF-S 60mm makro og EF 40mm dekker det meste til min enkle bruk. Lite, lett, bra bildekvalitet, kjent brukergrensesnitt, og så langt prisgunstig -- har betalt under 10.000 kr for alt, og det med kun ett bruktkjøp.

 

Men jeg har ergret meg over treg autofokus. Snuste faktisk i Fujifilm-leiren pga det.

 

Har M3 merkbart raskere autofokus, også i dårlig belysning - da blir det kjøp. :yes:

Lenke til kommentar

 

Er ikke M3 Canons første kamera med Focus peaking?

Er dette noe som kan implementeres i eldre modeller via Firmware?

100D har denne funksjonen, tror alle med touch skjerm har samme funksjon.

 

 

Det stemmer nok ikke. Selv 7D II mangler focus peaking så vidt jeg vet. Men man kan få det på mange Canon-modeller via Magic Lantern så dette er en funksjon Canon åpenbart kunne implementert hvis de ville.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke M3 Canons første kamera med Focus peaking?

Er dette noe som kan implementeres i eldre modeller via Firmware?

100D har denne funksjonen, tror alle med touch skjerm har samme funksjon.

 

 

Det stemmer nok ikke. Selv 7D II mangler focus peaking så vidt jeg vet. Men man kan få det på mange Canon-modeller via Magic Lantern så dette er en funksjon Canon åpenbart kunne implementert hvis de ville.

 

Ja, men 7D mkII har vel ikke touch skjerm, eller er det jeg som har misforstått hva focus peaking er for noe ?

Lenke til kommentar

 

Ja, men 7D mkII har vel ikke touch skjerm, eller er det jeg som har misforstått hva focus peaking er for noe ?

Focus peaking er ikke relatert til Touch-skjerm. Focus peaking markerer omrisset til objekter i fokus med en farge. En svært nyttig videofunskjon.

 

Enig i det Frijazz skriver, men focus peaking er faktisk nyttig også for stillbilder da det er en raskere måte å fokusere manuelt på enn med forstørret søkerbilde. Focus peaking er kanskje ikke fullt så nøyaktig, men mer nøyaktig enn å bare fokusere på LCD-skjermen uten hjelpmidler. Finnes masse videoer som demonstrerer effekten på youtube Nautica.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...