Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...For meg er det et helt klart nei! 16 åringer er for umodne og for lite interessert i politikk, og dermed skal de ikke få kunne stemme og sette sitt inntrykk på Norge. ...

 

Hva er definisjonen på "moden"? Det er jo mange voksne også som ikke bør få stemme dersom man skal bruke modenhet og interesse som argument.

 

sicios, den 09 Jan 2017 - 19:34, sa:

16-åringer har ikke vett på å stemme. Det ser man lett ved skolevalg med alle tulle stemmene på partier som ikke burde ha en eneste stemme.

"Tullepartier" slik som AP, SV, FrP... mener du?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Er 16 åringer egentlig interessert nok i politikk for at dem kunne stemme? For meg er det et helt klart nei! 16 åringer er for umodne og for lite interessert i politikk, og dermed skal de ikke få kunne stemme og sette sitt inntrykk på Norge. Er enig i at det å gi stemmerett til 16 åringer kan være lærerikt og at de blir mer bevist på hva politikken går ut på, men flesteparten av de under 18 hadde ikke orket å dra til valglokalene for å stemme. Så nei til stemmerett for 16 årige.

Jeg syns du begynner i feil ende. Hvor mange voksne kan eller er interessert i politikk, noe mer enn 16-åringer? 16-åringer er ihvertfall på skolen(som oftest) der de lærer om hvor bra den norske velferdsstaten er. Voksne snakker som oftest om hvor dårlig velferdsstaten er. Hvem er det egentlig som burde ha stemmerett da(med tanke på hvem som bestemmer stemmeretten)?

Lenke til kommentar

 

 

Selv om det er stor forskjell på 16-åringer, mener jeg de fleste har for liten kunnskap om hvordan samfunnet fungerer, hva partiene står for, og hvordan de kommer til å styre landet.

Den beskrivelsen passer vel nesten alle, fra 18-99 også?

Det må være lov å tippe at en 16 åring har mindre kunnskap om verden enn ett eldre menneske har, og spesielt når det kommer til noe så "kjedelig" som politikk. Problemet er at gamlinger har en tendens til å bli mer og mer egosentriske og ender tilslutt med standpunkt så kynisk at en høyremann kan kunne rødme, i den forstand så hadde det kompensert greit med en skokk blodrøde 16 åringer ;)

Jeg har inntrykket av det motsatte. Få er mer egoistiske enn 16-åringer. Dvs. I form av å være villig til å bestemme over andre.

Lenke til kommentar

Kanskje 1 stemme pr. hushold hadde vært en bedre løsning.

Altså når man er voksen nok til å bo for seg selv og forsørge seg selv så er man gammel nok til å stemme, uavhengig av alder?

Da skiller man ut 30 åringene som aldri har sett verden utenfor facebook filteret i kjelleren til mor med 17 åringene som alt er i læra i praktisk arbeid samt bor og klarer seg via egne ben.

 

Da vil også 14-16 åringer som interesserer seg for politikk kunne være med å drøfte hvilket parti familien skal stemme på ved valget og ungdom generelt sett kanskje vil bli mer involvert i politikken fra en tidligere alder uten at de kan gjøre "for stor skade"..

 

Idk.. det vanskelig å finne noen god middelvei-løsning angående problemstillingen i tråden. 

Lenke til kommentar

Kanskje 1 stemme pr. hushold hadde vært en bedre løsning.

 

Liker tanken, men eit problem med ein slik måte er at dei 30 åringane som har budd mesteparten av livet på gutterommet då får ein uforholdsmessig stor makt når dei til slutt får seg ein liten hybel.

 

Det er to grupper i samfunnet som lever i husholdning på kun en person, det er unge elevar/studentar, og eldre enker/enkemenn.

Så ei utfordring med ein slik modell er då at den gjennomsnittlige yrkesaktive nordmann då får halvert sin stemmerett fordi dei bur saman med ein anna gjennomsnittlig yrkesaktiv nordmann.

I tillegg vil ei slik familestemme fort måtte bli eit kompromiss sidan det er fleire forskjellige politiske syn som familen skal bli enige om. Eit slikt kompromiss blir då fort ei fellesstemme på eit sentrumsparti.

Samtidig så vil dei enslige ha like mykje dei skulle ha sagt som to personar som bur i lag, i tillegg til at dei ikkje er nødvendig å ingå kompromiss som igjen betyr at enslige står heilt fritt til å stemme på ekstreme ytterkantparti utan at nokon kan modere dei.

Lenke til kommentar

 

Kanskje 1 stemme pr. hushold hadde vært en bedre løsning.

 

Liker tanken, men eit problem med ein slik måte er at dei 30 åringane som har budd mesteparten av livet på gutterommet då får ein uforholdsmessig stor makt når dei til slutt får seg ein liten hybel.

 

Det er to grupper i samfunnet som lever i husholdning på kun en person, det er unge elevar/studentar, og eldre enker/enkemenn.

Så ei utfordring med ein slik modell er då at den gjennomsnittlige yrkesaktive nordmann då får halvert sin stemmerett fordi dei bur saman med ein anna gjennomsnittlig yrkesaktiv nordmann.

I tillegg vil ei slik familestemme fort måtte bli eit kompromiss sidan det er fleire forskjellige politiske syn som familen skal bli enige om. Eit slikt kompromiss blir då fort ei fellesstemme på eit sentrumsparti.

Samtidig så vil dei enslige ha like mykje dei skulle ha sagt som to personar som bur i lag, i tillegg til at dei ikkje er nødvendig å ingå kompromiss som igjen betyr at enslige står heilt fritt til å stemme på ekstreme ytterkantparti utan at nokon kan modere dei.

 

 

Flotte tilbakemeldinger Avatar.

Tråden virket bare stå fast i den argumentløse sorten.. må innrømme at innspillet mitt ikke er spesielt gjennomtenkt, og at jeg ikke er spesielt satt inn i politikken, mest trolig er ikke dette gjennomførbart uten unødvendige mengder byråkratisk oppfølging.

 

Dagens løsning derimot tramper alt for mange på tærne, det er mange som bør få være med å gi sin stemme - folk som er straffeansvarlige for sine handlinger samt betaler skatt, men som samtidig må underkaste seg dagens ordning uten å ha noe de skulle ha sagt i saken. Så da er man vel tilbake til "hva er moden".. Vrien problemstilling.

Lenke til kommentar

 

Kanskje 1 stemme pr. hushold hadde vært en bedre løsning.

 

Liker tanken, men eit problem med ein slik måte er at dei 30 åringane som har budd mesteparten av livet på gutterommet då får ein uforholdsmessig stor makt når dei til slutt får seg ein liten hybel.

 

 

Hehe denne var bra ja!

Lenke til kommentar

Nei jeg syns ikke at 16-åringer skal få stemmerett. fordi de er ikke myndige og selvstendige enda, og de fleste har ikke blitt modne nok til kunne så mye om det. de har ikke lært alt om politikk enda siden de går på ungdomskole/videregående. De er rett og slett for ung til å stemme.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at 16- åringer skal få stemmerett. Når man er så ung så er man ikke moden nok, og man har ikke nok kunnskap om politikk til å kunne stemme, etter min mening. Hvis man gir 16-åringer stemmerett, tror jeg de kommer til å stemme på partier som lover ting som mindre lekser, uten å vite hvilke andre ting det partiet støtter.

Lenke til kommentar

Jeg mener norske 16-åringer burde få stemmerett, fordi de er såpass voksne og kan mye om Norges politikk. Jeg er selv 18 og husker godt at jeg ville dra til stemmeboksene under det forrige kommunevalget vi hadde i 2015. 16 åringer har også en godt nok utviklet hjerne til og være med å bestemme hva som skal skje med dette landet. Et annet argument jeg bruker for dette er at 16 åringer som går/skal gå på videregående skole, og de burde derfor ha en stemme i hvordan skolepolitikken skal være. Hadde for eksempel elevene fått stemt på fraværgrensen, ville vi fått hørt hva elevene synes om den å etter min mening fått en rettferdig avgjørelse rundt denne saken. Det er jo tross alt elevene som skal gå på videregående.

Lenke til kommentar

Det er mange 16 åringer som er modne nok til og stemme, men det er også veldig mange umodne 16 åringer. samme gjelder jo også 18 åringer. men det blir nesten litt for dumt og ha en ''modenhets test'' også. derfor syns ikke jeg at 16 åringer skal kunne stemme grunnen til der er at unge er veldig lett påvirkelig og stemmer lett på et parti som har ''en'' sak de er interessert i, men ikke har satt seg inn i de andre sakene som partiene står for. Sånn er det også med mange andre aldersgrupper, men jeg syns vært fall det er for tidlig og begynne å stemme som 16 åringer, og være med å påvirke hvordan ladet skal styres!

Lenke til kommentar

Jeg har litt forskjellige meninger angående dette temaet. Jeg har meninger både for og mot dette. Jeg mener det er veldig lærerikt for 16-åringene å stemme. Da er de nødt til å sette seg inn i politikken fordi dette er et veldig viktig tema og det er nødt til å bli tatt seriøst. Da får de litt mer erfaring og kunnskaper om politikken.  Men jeg har også grunner i mot. Jeg mener 16-åringene er for umodne og det kan hende at de også ikke tar dette seriøst og stemmer på de partiene som har saker som fanger deres oppmerksomhet, slik som å ikke ha noen lekser eller høyere lønn. Da ser de ikke hva partiet står om slik som eldreomsorgen og asylpolitikken, men bare de "enkle" sakene. 18- åringer gjennomsnittlig er mer modne og 16-åringer er generelt for umodne til å bestemme hvem som skal bestemme i landet vårt, men selvfølgelig er det forskjell på folk. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at når man er i en alder av 16 år, kan man begynne å interessere seg for politikk. Politikken spiller jo en rolle inn på alle menneskers liv, og da er det naturlig at 16 åringen ønsker å ha en medvirkning. Men jeg mener ikke det å gi 16 åringer stemmerett er den rette måten til å la de bli en del av det politiske. De ungdommene som er politisk interessert kan melde seg inn i ungdomsorganisasjoner som passer deres politiske syn. Derfra kan de engasjere seg og medvirke. Når de er kommet i en alder av 18, skjønner man kanskje mer av politikkens virkning, og er mer egnet til å stemme. Så jeg mener man ikke gir 16 åringer stemmerett, men heller oppmuntrer de til å bli mer politisk aktive i organisasjoner hvis de interesserer seg i politikken,

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke at 16-åringer bør få stemmerett for de fleste har ikke peiling, men det kan også være med de som er over 18. Jeg tror at 16-åringer ikke tar stemming så veldig seriøst og at de ender opp med å stemme på et parti de ikke har peiling på. Men igjen så kan det hende at de over 18 ikke har så mye peiling selv, men tror ikke 16-åringer tar valg så seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...