Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

 

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som ikke er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

Helt enig, aldersgrensen for å kjøpe øl bør senkes umiddelbart. ;)

 

 

En forutsetning for at 16-åringer skal få stemmerett må i såfall være at myndighetsalderen senkes. Det blir for dumt ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En forutsetning for at 16-åringer skal få stemmerett må i såfall være at myndighetsalderen senkes. Det blir for dumt ellers.

Hele konseptet med "myndighetsalderen" er vel i seg selv ganske dumt?

 

 

Hvorfor det? Kan ikke la 6-åringer kjøpe dop, det skjønner du vel?

Lenke til kommentar

 

 

 

En forutsetning for at 16-åringer skal få stemmerett må i såfall være at myndighetsalderen senkes. Det blir for dumt ellers.

Hele konseptet med "myndighetsalderen" er vel i seg selv ganske dumt?

 

 

Hvorfor det? Kan ikke la 6-åringer kjøpe dop, det skjønner du vel?

Fordi det er intet som tyder på at alle blir mer moden på sin 18. bursdag enn man var dagen før.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

En forutsetning for at 16-åringer skal få stemmerett må i såfall være at myndighetsalderen senkes. Det blir for dumt ellers.

Hele konseptet med "myndighetsalderen" er vel i seg selv ganske dumt?

 

 

Hvorfor det? Kan ikke la 6-åringer kjøpe dop, det skjønner du vel?

Fordi det er intet som tyder på at alle blir mer moden på sin 18. bursdag enn man var dagen før.

 

 

Man blir gradis mer moden. Det er ingen som er modne når de er 6 år. De aller fleste er modne når de er 18. Det er i hvert fall ingenting som tilsier at man ikke kan være moden da.

Lenke til kommentar

Man blir gradis mer moden. Det er ingen som er modne når de er 6 år. De aller fleste er modne når de er 18. Det er i hvert fall ingenting som tilsier at man ikke kan være moden da.

Tja, denne modenheten varierer vel ganske mye mellom individer også?

 

Ellers lurer jeg jo litt på akkurat HVA denne "modenheten" består i (utover det å ha overlevd i 18 år)?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man blir gradis mer moden. Det er ingen som er modne når de er 6 år. De aller fleste er modne når de er 18. Det er i hvert fall ingenting som tilsier at man ikke kan være moden da.

Tja, denne modenheten varierer vel ganske mye mellom individer også?

 

Ellers lurer jeg jo litt på akkurat HVA denne "modenheten" består i (utover det å ha overlevd i 18 år)?

 

 

Ja, den varierer, men ingen er modne når de er 6 år. Du kan ikke si at siden folk modnes ulikt så trenger vi ikke en myndighetsalder, og 6-åringer kan kjøpe dop og inngå bindende kontrakter dersom de ønsker det. Ett sted må grensen gå. Det er høl i hue å behandle 6-åringer som myndige vesener som er ansvarlige for egne handlinger på lik linje med et voksent menneske.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Ja, den varierer, men ingen er modne når de er 6 år. Du kan ikke si at siden folk modnes ulikt så trenger vi ikke en myndighetsalder, og 6-åringer kan kjøpe dop og inngå bindende kontrakter dersom de ønsker det. Ett sted må grensen gå. Det er høl i hue å behandle 6-åringer som myndige vesener som er ansvarlige for egne handlinger på lik linje med et voksent menneske.

Hva med å besvare spørsmålene, istedenfor å diskutere med deg selv om 6-åringer?

 

(Jeg har ikke nevt 6-åringer en eneste gang og anser ikke at 6-åringer er modne).

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, den varierer, men ingen er modne når de er 6 år. Du kan ikke si at siden folk modnes ulikt så trenger vi ikke en myndighetsalder, og 6-åringer kan kjøpe dop og inngå bindende kontrakter dersom de ønsker det. Ett sted må grensen gå. Det er høl i hue å behandle 6-åringer som myndige vesener som er ansvarlige for egne handlinger på lik linje med et voksent menneske.

Hva med å besvare spørsmålene, istedenfor å diskutere med deg selv om 6-åringer?

 

(Jeg har ikke nevt 6-åringer en eneste gang og anser ikke at 6-åringer er modne).

 

 

Du sier at man ikke skal ha en myndighetsalder. Med andre ord skal det ikke være noe juridisk skille mellom 6-åringer og 26-åringer. Eller misforstår jeg? Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

 

Du sier at man ikke skal ha en myndighetsalder. Med andre ord skal det ikke være noe juridisk skille mellom 6-åringer og 26-åringer. Eller misforstår jeg? Correct me if I'm wrong.

Jeg sier at alder ikke er noe kriterie for hvorvidt man er moden eller ikke.

 

Ikke at der ikke er noen forskjell mellom en person som er moden og en som ikke er det. Der ER en forskjell, men denne forskjellen er er ikke noe som man får i bursdagsgave når man blir 18.

 

Problemet med "myndighetsalder" ligger med andre ord i "alder"-komponenten og ikke i "myndighet"-komponenten

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du sier at man ikke skal ha en myndighetsalder. Med andre ord skal det ikke være noe juridisk skille mellom 6-åringer og 26-åringer. Eller misforstår jeg? Correct me if I'm wrong.

Jeg sier at alder ikke er noe kriterie for hvorvidt man er moden eller ikke.

 

Ikke at der ikke er noen forskjell mellom en person som er moden og en som ikke er det. Der ER en forskjell, men denne forskjellen er er ikke noe som man får i bursdagsgave når man blir 18.

 

 

Det er riktig, men det blir veldig upraktisk om man skal ha individuelle myndighetsaldre. Det enkleste er å ha en fast alder, så slipper man at hver enkelt må vurdere om personen de handler med er myndig eller ikke. 

Lenke til kommentar

Det er riktig, men det blir veldig upraktisk om man skal ha individuelle myndighetsaldre. Det enkleste er å ha en fast alder, så slipper man at hver enkelt må vurdere om personen de handler med er myndig eller ikke. 

Hmm, litt som at det er upraktisk at hver enkelt må ta førerkort, så da kan vi gi det i bursdagsgave når de fyller 18 år?

 

Så slipper vi å vurdere om vedkommende kan kjøre bil eller ikke?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er riktig, men det blir veldig upraktisk om man skal ha individuelle myndighetsaldre. Det enkleste er å ha en fast alder, så slipper man at hver enkelt må vurdere om personen de handler med er myndig eller ikke. 

Hmm, litt som at det er upraktisk at hver enkelt må ta førerkort, så da kan vi gi det i bursdagsgave når de fyller 18 år?

 

 

Så du vil ha "oppkjøring" for å bevise at man er moden nok til å kjøpe øl? Enda mer meningsløst byråkrati og enda en meningsløs utgift for Ola og Kari Nordmann. 

 

Dessuten er myndighetsalderen tied to oppkjøring for å få lappen. Man må være myndig for å ta lappen. Ingen 6-åringer får engang lov til å prøve seg. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Så du vil ha "oppkjøring" for å bevise at man er moden nok til å kjøpe øl? Enda mer meningsløst byråkrati og enda en meningsløs utgift for Ola og Kari Nordmann.

Nei, jeg vil heller avskaffe førerkortet

 

 

Dessuten er myndighetsalderen tied to oppkjøring for å få lappen. Man må være myndig for å ta lappen. Ingen 6-åringer får engang lov til å prøve seg.

Det stemmer, men hva loven er idag er ikke relevant for hva loven bør være.

 

Så kan du kanskje la 6-åringen din gå å legge seg snart?

 

Og besvare spørsmålet som stilles om hva denne modenheten er for noe.

Lenke til kommentar

 

Så du vil avskaffe førerkortet, ja... Kjempesmart å la hvem som helst kjøre. Tror vi setter strek for diskusjonen der. 

Tja, det er muligens like greit.

 

Tross alt, du vil helst diskutere 6-åringer og førerkort, istedenfor det mer vanskalige spørsmålet om hva modenhet er.

 

 

Jeg tror alle vet hva modenhet er, selv om det er vanskelig å definere. Dette kalles kverulering, Skatteflyktning. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tror alle vet hva modenhet er, selv om det er vanskelig å definere. Dette kalles kverulering, Skatteflyktning. 

Beklager, men jeg må nok innrømme en viss uvitenhet her.

 

 

Hvis du forstår at barn ikke kan holdes rettslig ansvarlig i likhet med voksne så forstår du hva modenhet handler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...