Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis du forstår at barn ikke kan holdes rettslig ansvarlig i likhet med voksne så forstår du hva modenhet handler om.

Joda, så langt har jeg og kommet, men det avklarer ikke helt hva modenhet er?

 

 

Vet ikke hva slags svar du er ute etter. Og hvorfor er det viktig? 

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hva slags svar du er ute etter. Og hvorfor er det viktig? 

Tror det er relevant for spøsmålet "Skal 16 åringer få stemmerett?"

 

 

Synes du selv 16-åringer er modne? 

 

Kanskje de bør ha stemmerett, kanskje ikke. Men hvis de skal ha stemmerett bør de regnes som voksne juridisk. 

Lenke til kommentar

Synes du selv 16-åringer er modne?

Jeg syns det er fryktelig stor variasjon mellom individer, samt at jeg ikke har helt klart for meg akkurat hva dette konseptet "modenhet" består i.

 

Jeg diskuterer ikke konseptet for å kverulere, men for å se om vi kanskje klarer å få litt mer klarhet i spørsmålet, eller for å se om kanskje noen andre har mer klarhet enn jeg selv har.

 

Kanskje de bør ha stemmerett, kanskje ikke.

Vel, akkurat når det gjelder det spørsmålet syns jeg ikke de burde ha det, men det er fordi jeg ikks syns noen burde ha det, på linje med "Sir" i innlegg #156

 

Men hvis de skal ha stemmerett bør de regnes som voksne juridisk.

Det er ett relatert spørsmål ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve meg med en definisjon: de er modne når de er gamle nok til å forstå omfanget av egne handlinger og dermed kan holdes ansvarlige for det de gjør. Ingen 6-åringer er fullt ut modne etter denne definisjonen. Sannsynligvis ingen 12-åringer heller. Men 18-åringer bør være modne, i hvert fall under normale omstendigheter. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jeg mener at 16-åringer burde holdes langt unna diskusjonen om å få stemmerett. Som 16-åring, kan jeg innrømme at jeg kun vet om noen få som er moden nok til å stemme ved valg. De aller, aller fleste ville brukt stemmeretten på å stemme frem noe som de støtter personlig, fremfor å stemme på et parti som er best for hele folket. Mine bekjente 16-åringer ville sannsynligvis stemt på det partiet som tilbyr minst lekser, som tillater vannskuter i Norge eller som har den kjekkeste partilederen. Derfor mener jeg at 16-åringer bør få noen år på seg til å bli mer interessert i politikk, slik at ikke flere stemmer "går i vasken". 

Lenke til kommentar

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som ikke er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller, aller fleste ville brukt stemmeretten på å stemme frem noe som de støtter personlig, fremfor å stemme på et parti som er best for hele folket.

Så det vil altså ikke bli noen endring fra i dag? Da ser jeg ikke problemet med å gi 16-åringer stemmerett.

Lenke til kommentar

16-årig stemmerett vil få en mulig negativ påvirkning på valget slik at innføringen ikke vil ha noe nytte. Det er bare et fåtall av 16-17 åringer som er engasjert i politikk. De få stemmene som vil bli utnyttet vil heller ikke i det store perspektivet gjøre en forskjell. De få som faktisk har gjennomtenkte stemmer vil ikke gjøre en negativ forskjell, men når de som ikke har noe kunnskap om politikk skal få tilgang til å påvirke det norske samfunnet, kan det oppstå problemer, slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...De aller, aller fleste ville brukt stemmeretten på å stemme frem noe som de støtter personlig, fremfor å stemme på et parti som er best for hele folket. ...

Det å stemme på det partiet som gavner en selv mest er vel ikke akkurat unikt for 16-åringer? Man finner vel gjerne et parti som best representerer ens eget standpunkt, ikke naboen sitt standpunk? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

Jeg synes personlig det er mer galskap at en liten gruppe mennesker, kun i kraft av at de har fått flest stemmer, skal kunne sitte og herske over nesten 5 millioner mennesker. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at 16 åringer ikke skal ha stemmerett i Norge. Det er fordi det aller største flertallet ikke bryr seg stort om hva politikk er, og vet heller ikke så mye om hva de ulike partiene står for. Så er egentlig 16 åringer interessert nok i politikk, eller i det hele tatt moden nok slik at de skulle få stemmerett? Nei mener jeg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er majoriteten av 16-åringer virkelig modne og politisk interessert nok til å få stemmerett? Nei.

De aller fleste 16-åringer jeg kjenner har ikke den villeste aning om hva de forskjellige politiske partiene står for, og hvilken innvirkning de vil ha i dagens samfunn. De fleste 16-åringene jeg kjenner kommer seg sikkert ikke til valglokalene uten hjelp engang. Det er vanligvis foreldrene som styrer den politiske retningen til barna, og det er stor sjanse for at barna følger i deres foreldres fotspor og stemmer på det samme partiet. 16-åringer er rett og slett ikke klare for å ha stemmerett i Norge. De partiene som retter sin politikk og gir fordeler for yngre vil sannsynligvis dra inn flere stemmer. Man kan argumentere for at hvis man inkluderer 16-åringer inn i stemmeprosessen vil de automatisk bli mer politisk innstilt og bevisst. Likevel er det ingen garanti for at alle 16-åringer vil sette seg inn i politikken og at de vil ta et bevisst og fornuftig valg. Stemmerett for 16-åringer vil være gunstig for de få politisk aktive ungdommene i landet som vil gjøre en forskjell, mens de som ikke er veldig interessert kan enten stemme etter foreldrene eller det partiet med det morsomste navnet.

Lenke til kommentar

​Min mening er at 16 åringer ikke burde få stemmerett. Grunnen til dette er at de aller fleste 16 åringer ikke er modne nok til å ta seriøse valg. Mange 16 åringer ville ikke ha orket å stemme under et valg uansett, og de som hadde stemt ville sikkert bare stemt for moro skyld. De fleste 16 åringer har ingen anelse på hva de forskjellige partiene står for, og de aller færreste har tid til å sette seg inn i politikken. Mange 16 åringer ville stemt det samme som foreldrene, uten å tenke på hvilke saker som er viktig for dem. Jeg tror rett og slett at 16 åringer ikke klarer å ta et valg seriøst og derfor burde ikke 16 åringer få stemmerett i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening om denne saken er at sekstenåringer ikke burde få mulighet til å stemme ved valg. Min mening er at det er en alt for liten andel av oss som er politisk interesserte og at det derfor heller vil påvirke valgutfallet på en negativ måte enn på en positiv. Sekstenåringer er veldig lette å påvirke, og derfor tror jeg at vi enten stemmer det foreldrene våre stemmer, det valget vi tror er sikrest å ta eller bare på det partiet vi har hørt mest om. Jeg synes heller ikke det blir rett å skrive å at flesteparten av oss ikke kommer til å stemme uansett, fordi det å stemme for første gang er jo nytt og spennende, og derfor tror jeg mange vil gidde å bruke stemmen sin kun av den grunn. Det jeg tror sekstenåringer ikke kommer til å gidde derimot, er å sette seg inn i politiske saker og bygge opp et personlig politisk synspunkt som gir et grunnlag for stemmen de avgir. 

Lenke til kommentar

Er 16 åringer egentlig interessert nok i politikk for at dem kunne stemme? For meg er det et helt klart nei! 16 åringer er for umodne og for lite interessert i politikk, og dermed skal de ikke få kunne stemme og sette sitt inntrykk på Norge. Er enig i at det å gi stemmerett til 16 åringer kan være lærerikt og at de blir mer bevist på hva politikken går ut på, men flesteparten av de under 18 hadde ikke orket å dra til valglokalene for å stemme. Så nei til stemmerett for 16 årige. 

Lenke til kommentar

Burde ikke alle innbyggere, uansett alder, ha stemmerett i ett demokrati?

Dette var et meget interressant syn på saken. Jeg skjønner på en måte hva du mener, yttringsfriheten man har i et demokrati gir i utgangspunktet alle rett til å uttale seg i en sak. Akkurat dette med stemmerett derimot, er noe jeg mener ikke hører hjemme i en 5-årig kropp. Det å gi alle mennesker, uansett alder, stemmerett ville vært total galskap i følge mitt syn. Barn burde ikke, og skal ikke(!), få stemmerett i et slikt sterkt samfunn som Norge er.

Folk snakker om at å gi 16-åringer stemmerett er dumt fordi de er umodne (noe jeg er helt enig i). Å gi barn under 16 år stemmerett vil da være et skudd i blinde. Barn i denne alderen vil være umodne og ute av stand til å ta avgjørelser på dette nivået.

Lenke til kommentar

Jeg mener at 16-åringer ikke bør få stemmerett. 16-17 åringer er ikke modne nok til å stemme, de stemmer mest sannsynlig på det partiet som har den ene saken som gagner deg. For eksempel mindre lekser eller flerbrukshall i nærområdet ditt. Uten å ha noe som helst anelse om hva resten av partiet står for. Påvirkningen fra ungdom ved kommunevalg ville blitt større enn i stortingsvalget, Det er fordi det er fåtall som engasjerer seg i politikken og det hadde blitt en prosentvis økning i antall som ikke stemmer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...