Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

 

Ett R9 290 drar ju ca 25% mer ström i spel än ett 980.

Ja, Forskjellen i kraft 290 vs 980 stor.

 

 

La oss si forskjellen i snitt er 50 Watt , i løpet av 24 timer har man da brukt med 100% belastning 50 x 24 = 1,2 Kwt mer enn det et Nvidia skjermkort drar , i løpet av 1 år så vil man da se at man har et forbruk på 365 * 1,2 * 0.8 = ca 350 Kr mer enn det hadde kostet å ha et Nvidia skjermkort i drift 100%.

 

Tar man derimot å ser på antall timer man trolig spiller gjennomsnittlig blir nok forskjellene langt mindre, feks 3 timer daglig = 3x365x0.0050x0.8= 43 Kr året i forskjell...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

 

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

The GTX 980 allowed for a[/size]total system power consumption[/size] of 274 watts :thumbup:[/size] [/size]

Nesten det samme som R9 290^^ For trøtt til å finne noe flere tester, da jeg har jobbet hele natta^^ Men det er mange av dem der ute, og testene viser liten forskjell mellom amd og nvidia... AMD skårer litt dårligere, noe som ikke betyr noe som helst i en vanlig pc med en middels strømforsyner! ASUS og de andre store har gode kjøleløsninger, så strømforbruk(varme) er aldri et problem i et miditower, eller større!
Har had 1093W målt fra veggen med 2 stk 290x å en 4790k under benching. Det tviler jeg for at 2 stk 980 er i nærheten av å klare :-\

 

Edit.

Problemet mitt er ikke strømforbruket men å bli kvitt varmen ;-)

Endret av mna
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

The GTX 980 allowed for a[/size]total system power consumption[/size] of 274 watts :thumbup:[/size] [/size]

Nesten det samme som R9 290^^ For trøtt til å finne noe flere tester, da jeg har jobbet hele natta^^ Men det er mange av dem der ute, og testene viser liten forskjell mellom amd og nvidia... AMD skårer litt dårligere, noe som ikke betyr noe som helst i en vanlig pc med en middels strømforsyner! ASUS og de andre store har gode kjøleløsninger, så strømforbruk(varme) er aldri et problem i et miditower, eller større!
Har had 1093W målt fra veggen med 2 stk 290x å en 4790k under benching. Det tviler jeg for at 2 stk 980 er i nærheten av å klare :-\

 

Edit.

Problemet mitt er ikke strømforbruket men å bli kvitt varmen ;-)

 

Jeg hadde bare 1700W fra veggen med 2 stk 780ti classy overklokket sammen med 3930k :p

Lenke til kommentar

Rykter fra Fudzilla:

We dont think that the final clocks and the card specification are carved in stone, but from what we hear is that you can expect more than 30 percent better performance than the Geforce GTX 980 card at TDP rates that are still lower than the Radeon 290X Hawaii GPU.

Nå er vel dette et av de mer optimistiske anslagene.
Lenke til kommentar

Rykter fra Fudzilla:

We dont think that the final clocks and the card specification are carved in stone, but from what we hear is that you can expect more than 30 percent better performance than the Geforce GTX 980 card at TDP rates that are still lower than the Radeon 290X Hawaii GPU.

Nå er vel dette et av de mer optimistiske anslagene.

 

Nå sitter jeg med et asus 290 i min sønns pc https://www.komplett.no/asus-radeon-r9-290-4gb-gddr5/806600#!tab:reviewsFikk det for 2100.- Og jeg er ikke skuffet over varme og lydnivå! Kjøpte meg et 285-kort i sommer- Ett av mine dårligere kjøp jeg noen gang har gjort! De fleste testene av 290, er gjort av en referansekjøler :( Hvis dere klager over lydnivået til 290, så kan ikke 900 serien lage noe lyd i det heletatt! 3 dager med testing av dette kortet, imponerer faktisk meg :) Nå gjenstår det grafikk til min nye pc nr 3^^ redd for at det blir et nvidia-kort denne gangen^^ Lyst til å prøve et 970 kort :) Stresser ikke med grafikk i sommer/høst^^ 2016 blir det store året på lenge når det gjelder grafikk :)

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

The GTX 980 allowed for a [/size]total system power consumption[/size] of 274 watts :thumbup:[/size] [/size]

Da er vi enig da, siden totalen vil være fra veggen? :)

 

YesYes!

 

Dette varierer fra spill til spill^^ Jeg tror ikke 300W PSU vil strekke til i lengden! 970 krever minimim 500W PSU!

 

MSI GeForce® GTX 970 4GB GAMING

  • GPU : GeForce GTX 970, 1664 cores
  • GPU Clockspeed : 1279 MHz (boost) / 1140 MHz (base)
  • Memory : 4096MB GDDR5 (256 bit)
  • Memory Clockspeed : 7.0 Gbps
  • Bandwidth : 224 GB/s
  • Bus : PCI-Express 3.0
  • Video-Features : HDMI 2.0
  • Cooling : 2-Slot Cooling
  • Connectivity : DL-DVI-I, DL-DVI-D, HDMI 2.0, DisplayPort 1.2
  • Product Size : 269mm(L) x 141mm(W)
  • Power Connector : 1x8-pin + 1x6-pin
  • Power Consumption ; 148W

Graphics card require:

  • PCI Express-compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot
  • 1x8-pin and 1x6-pin PCI Express supplementary power connectors
  • Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 42A)
  • Microsoft Windows 8, Windows 7, Vista, XP

Kortet krever bare 150W, mens PSU må være minimum 500W^^ Noe som skurrer her!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

The GTX 980 allowed for a [/size]total system power consumption[/size] of 274 watts :thumbup:[/size] [/size]

Da er vi enig da, siden totalen vil være fra veggen? :)

 

YesYes!

 

Dette varierer fra spill til spill^^ Jeg tror ikke 300W PSU vil strekke til i lengden!

 

Tror ingen ville kjørt det på en 300watt psu. Men ja, varierer nok 0-20watt forskjell på spillene tipper jeg.

 

Spill Bf4 så ser du greit hva maskinen trekker. Vil du vite maks test FoldingHome på komponentene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

The GTX 980 allowed for a [/size]total system power consumption[/size] of 274 watts :thumbup:[/size] [/size]

Da er vi enig da, siden totalen vil være fra veggen? :)

 

YesYes!

 

Dette varierer fra spill til spill^^ Jeg tror ikke 300W PSU vil strekke til i lengden!

 

Tror ingen ville kjørt det på en 300watt psu. Men ja, varierer nok 0-20watt forskjell på spillene tipper jeg.

 

Spill Bf4 så ser du greit hva maskinen trekker. Vil du vite maks test FoldingHome på komponentene.

 

970 fra msi krever minimum 500W PSU, og kortet drar langt under 200W i følge Pengemelkeriet! Noe skurrer veldig her!

Lenke til kommentar

Tenk deg. en jalla psu fra god know where, rated 500 watt. mens den egentlige bruken er maks 350watt. De tenker ikke kun til kortet, men 500watt til kort + hdd og cpu osv..

Det vet jeg også, men da må 970 trekke mye mer enn 150W! 970 trekker 150W, mens resten trekker 350W, eller mer^^ Noe stemmer ikke her! Det er grafikkortet som trekker mest, etter cpu^^ Forklar resten av Watt-tapet!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

 

Tenk deg. en jalla psu fra god know where, rated 500 watt. mens den egentlige bruken er maks 350watt. De tenker ikke kun til kortet, men 500watt til kort + hdd og cpu osv..

Det jeg vet også, men da må 970 trekke mye mer enn 150W! 970 trekker 150W, mens resten trekker 350W, eller mer^^ Noe stemmer ikke her! Det er grafikkortet som trekker mest, etter cpu^^ Forklar resten av Watt-tapet!

 

Det er ikke noe watt tap. du vil ikke at en psu skal presse se 100% right? Da bråker den noe innihelvete og dør nok fortere enn en Psu som har 50% kapasitet til overs.

Lenke til kommentar

 

Tenk deg. en jalla psu fra god know where, rated 500 watt. mens den egentlige bruken er maks 350watt. De tenker ikke kun til kortet, men 500watt til kort + hdd og cpu osv..

Det vet jeg også, men da må 970 trekke mye mer enn 150W! 970 trekker 150W, mens resten trekker 350W, eller mer^^ Noe stemmer ikke her! Det er grafikkortet som trekker mest, etter cpu^^ Forklar resten av Watt-tapet!

 

 

Det er mye potensielt varmetap i PSU'en som nVidia må ta hensyn til når de stiller "krav" til PSU størrelse. De kan ikke anta at alle har 80 pluss Titanium PSU'er. Worst case scenarie er at en 500W PSU ikke en gang er 80 pluss sertifisert. Det betyr at selv med 80% effektivitet på 100% kapasitet, så trekker PSU'en 500W ut av veggen for å forsyne datamaskinen med maks 400W til komponentene. Om vi så antar at nVidia legger inn litt "slingringsmonn" for de som har en FX9590 så begynner det faktisk å bli svært lite igjen til HK, RAM og disker...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...