Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er mest spent på Fiji pga. endringene i arkitektur, siden det er arkitektur som kommer til å avgjøre hvordan AMD gjør det fremover. Fra før av har AMD allerede større teoretisk potensiale de ikke får fullt utnyttet, jeg håper revidert GCN i det minste kan forbedre dette. HBM er interessant på lengre sikt, men måten dagens spill er designet vil ikke hente ut stort potensial av dette.

Lenke til kommentar

Jeg er mest spent på Fiji pga. endringene i arkitektur, siden det er arkitektur som kommer til å avgjøre hvordan AMD gjør det fremover. Fra før av har AMD allerede større teoretisk potensiale de ikke får fullt utnyttet, jeg håper revidert GCN i det minste kan forbedre dette. HBM er interessant på lengre sikt, men måten dagens spill er designet vil ikke hente ut stort potensial av dette.

 

Amd har jo greid å rote det til før når de gikk for langt flere kjerner og en arkitektur som ikke kom i varmen før Windows 8 ble sluppet (og den er fortsatt ikke utnyttet 100% i forhold til Intel Cpu'er som yter bedre pga kompileren osv... ) , vi får håpe de har lært og sørger nå for at den nye Gpu arkitekturen blir bedre benyttet sånn at de får et ytelsemessig overtak , noe de trenger.

Lenke til kommentar

 

Jeg er mest spent på Fiji pga. endringene i arkitektur, siden det er arkitektur som kommer til å avgjøre hvordan AMD gjør det fremover. Fra før av har AMD allerede større teoretisk potensiale de ikke får fullt utnyttet, jeg håper revidert GCN i det minste kan forbedre dette. HBM er interessant på lengre sikt, men måten dagens spill er designet vil ikke hente ut stort potensial av dette.

Amd har jo greid å rote det til før når de gikk for langt flere kjerner og en arkitektur som ikke kom i varmen før Windows 8 ble sluppet (og den er fortsatt ikke utnyttet 100% i forhold til Intel Cpu'er som yter bedre pga kompileren osv... ) , vi får håpe de har lært og sørger nå for at den nye Gpu arkitekturen blir bedre benyttet sånn at de får et ytelsemessig overtak , noe de trenger.

 

Med skjermkort blir Direct3D og OpenGL abstraksjonslagene mellom maskinvaren og programvaren, og både bruken av disse og driverkvalitet påvirker faktisk utnyttelse. (AMDs feilslåtte "Bulldozer"-design kan derimot ikke skyldes på Microsoft, selv under Linux som er høyst optimalisert for multithreading er AMD fremdeles underlegen CPUer fra Intel med halvparten så mange kjerner og lavere klokkehastighet).

 

Det interessante med dagens APIer er at Nvidia er faktisk den som er mest tilbakeholdt av APIene, men ikke på den måten folk flest tror. Nvidia er nær sitt fulle potensiale i ren regnekraft, men det er når antall operasjoner over APIet går opp at ytelsen går ned. AMD sliter i tillegg til dette med overhead som ikke har med APIet å gjøre, men med driveren i kombinasjon med arkitektur. Hvis API-overheaden ble mer eller mindre eliminert ville vi nemlig sett store fordeler for Nvidia, siden de har langt mer avanserte GPUer, mens AMD har enklere GPUer som teoretisk sett skulle vært bedre egnet på dagens med tungvindte rendering-teknikker. Så frem til vi får en ny totalrenovering av shader model skulle egentlig AMD teoretisk sett hatt fordeler, siden de bygger enklere GPUer som er mer egnet til gammeldagse APIer.

 

Eksempel: Hvis både AMD og Nvidia var like flinke til å utnytte sine GPUer skulle en R9 290X vært betydelig bedre til enkle renderoperasjoner enn GTX 980, rundt 20% bedre teoretisk sett.

Si ifra om dette var dårlig forklart.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

Amd har jo greid å rote det til før når de gikk for langt flere kjerner og en arkitektur som ikke kom i varmen før Windows 8 ble sluppet (og den er fortsatt ikke utnyttet 100% i forhold til Intel Cpu'er som yter bedre pga kompileren osv... ) , vi får håpe de har lært og sørger nå for at den nye Gpu arkitekturen blir bedre benyttet sånn at de får et ytelsemessig overtak , noe de trenger.

 

Med skjermkort blir Direct3D og OpenGL abstraksjonslagene mellom maskinvaren og programvaren, og både bruken av disse og driverkvalitet påvirker faktisk utnyttelse.

AMDs feilslåtte "Bulldozer"-design kan derimot ikke skyldes på Microsoft, selv under Linux som er høyst optimalisert for multithreading, er AMD fremdeles underlegen CPUer fra Intel med halvparten så mange kjerner og lavere klokkehastighet.

 

Det interessante med dagens APIer er at Nvidia er faktisk den som er mest tilbakeholdt av APIene, men ikke på den måten folk flest tror. Nvidia er nær sitt fulle potensiale i ren regnekraft, men det er når antall operasjoner over APIet går opp at ytelsen går ned.

AMD sliter i tillegg til dette med overhead som ikke har med APIet å gjøre, men med driveren i kombinasjon med arkitektur. Hvis API-overheaden ble mer eller mindre eliminert ville vi nemlig sett store fordeler for Nvidia, siden de har langt mer avanserte GPUer, mens AMD har enklere GPUer som teoretisk sett skulle vært bedre egnet på dagens med tungvindte rendering-teknikker. Så frem til vi får en ny totalrenovering av shader model skulle egentlig AMD teoretisk sett hatt fordeler, siden de bygger enklere GPUer som er mer egnet til gammeldagse APIer.

 

Eksempel: Hvis både AMD og Nvidia var like flinke til å utnytte sine GPUer skulle en R9 290X vært betydelig bedre til enkle renderoperasjoner enn GTX 980, rundt 20% bedre teoretisk sett.

Si ifra om dette var dårlig forklart.

 

 

Neida , helt greit forklart , men teksten var litt rotete (fikset i quoten).

Man kan vel forenklet si at Amd har langt mer å hente da med videre driver optimaliseringer enn det Nvdidia har på sin 9xx serie som er trolig utnyttet langt bedre enn konkurrenten.

 

Det blir uansett spennende å se hva begge to har å tilby i fremtiden og om Amd sin satsing på fremtidens Cpu'er med langt bedre skjermkortbrikke slår an.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

Hmm ok, så du mener nvidia fortsatt vil være kongen på haugen?

Ikke helt, de vil sannsynligvis ha fordelen på strømforbruk, og muligens overklokking, men utenom det vil AMD levere bedre ytelse per krone.

Så lenge de ikke går på noen blemmer med drivere og priser seg aggressivt vil AMD ha et sett med ekstremt solide kort.

 

Hvorfor skal de gå på noen blemmer med driverene? Har selv hatt Nvidia og AMD kort opp gjennom årene (970 GTX nå) og hadde nylig et 290X som jeg sendte tilbake pga det bråkte for mye (viftene), Lurer på hvor folk får ifra at AMD er har mye dårligere drivere enn Nvidia? Alltid vært litt undrende til dette :p

 

Jeg kjører omtrent alltid Singelkort og opplever derfor ikke problemer tilknyttet SLI og CF.

 

Ingen av de perfekte og begge leirer introduserer bugs innimellom og der stiller de ganske likt. Hadde selv et 780 GTX før jeg gikk over til 290X og det var heller ikke bugfritt, langt ifra. Mitt 290X er faktisk det mest bugfrie kortet jeg har hatt til dags dato.

 

Og yes, jeg legger alltid inn ny Windows når jeg får nytt kort og bruker DDU i safemode når jeg skal skifte driver :)

 

Gleder meg til reviewers får tak i kortene og vi får se virkelige ytelsestester!

Lenke til kommentar

Noen mener prisen til 380x kan havne på 970sikt og ha 980 ytelse, hva tror dere?

Hvis 380X blir basert på en brikke under toppmodellen til AMD kan jeg tro på det, men hvis 380X blir toppkortet med ytelse tilsvarende 980 bør det havne vesentlig lavere enn 970.

 

 

Noen mener prisen til 380x kan havne på 970sikt og ha 980 ytelse, hva tror dere?

med nye type mem? Eller skal det kun være på 39x?

 

Anyways, blir nok 980`s prisnivå OM den skal ha den nye minnetypen, nye ting koster :p

 

AMD har lansert kort til lavere pris med bedre ytelse enn Nvidias kort tidligere, når de kommer såpass langt etter Nvidia med kort må de nesten prise seg lavere enn Nvidia ettersom Nvidia allerede har melket markedet for "980-ytelse" til "980-pris"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...