Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men strømforbruket vil også være mye lavere, sammen med bedre ytelse! Bare leste et innlegg der investorene krevde noe nytt over hele fjøra!

Nei, de klarer ikke å endre ting som strømforbruk uten å legge ut brikken på nytt, det kan jeg garantere at AMD ikke har gjort. Det beste man kan håpe på er en 5-10% reduksjon etterhvert som produksjonen av brikker blir "moden".

 

Hva investorer ønsker er ganske irrelevant. De vil heller aldri finne på å blande seg så mye inn i driften av et selskap. investorer bryr seg primært om strategi. For AMD sin del så er strategien godt kjent.

 

Selv om AMD går for ren pris/ytelse er det ekstremt lite spillerom de har med brikker som Hawaii og Bonaire, jeg klarer ikke se for meg at Hawaii med sin 512-bit minnebuss og 300W TDP vil kunne komme så lavt ned i kostnad som et GTX 960 for eksempel. AMD er jo også avhengige av å tjene penger, og til syvende og sist er det (salgsinntekter - produksjonskostnader) som er viktig.

 

I mine øyne gir det langt mer mening om AMD har måttet ta seg ekstra tid for å redesigne 20nm-lineupen (fordi prosessen ble kansellert) til 28nm, og at Tonga som kom for over et år siden var en testbrikke for minnearkitektur, instruksjonssett, og display-scaling som endte opp med å bli lansert for å kompensere for at 280 ble for dyr å produsere til sitt prissegment.

 

EDIT:

Rettet skrivefeil.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke at 390X "trenger" vannkjøling. Hvis det blir tilfellet kan vi konkludere med at GCN trenger en avløser.

 

Om det er i forhold til Wattage så forstår jeg poenget ditt , men Amd har tidligere påpekt at de jobber med bedre og mer stillegående kjøleløsninger så det er ikke helt uventet at vannkjøling kan være noe som blir brukt for å få ned støynivået og øke ytelsen.

 

Det som uroer meg mest med 3xx serien er trolig strømforbruket , det er her Amd må vise at de kan få til langt bedre ytelse samtidlig som Wattage krympes ned mot eller under det Nvidia har på sine kort.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Så lenge strømforbruket er lik 290X, men du får feks 40-50% mer ytelse (en gtx 980) så skal jeg godta det :D

 

 

Frister med nytt skjermkort viss man får et såpass stort ytelse hopp, ellers er det å vente enda en generasjon :)

 

Amd har jo også et par nye løsninger i 290 og 285 som TrueAudio som enda ikke er tatt ordentlig i bruk , men som kan ha potensiale.

Men slik funksjonalitet får jo ikke så mye oppmerksomhet enn så lenge markedsandelene er såpass lave :( , hadde vært bedre om man var oppe i 50 / 50.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

http://videocardz.com/55124/amd-radeon-r9-390x-wce-could-this-be-real

 

4096 "GCN-kjerner"

8GB HBM VRAM

 

Wallet, stahp!

8GB HBM er bekreftet, men til halvparten av båndbredden :( Fatter heller ikke hvorfor det er så mye snakk om at 300 serien kan tåle 300W^^ Når 970 og 980 bruker ca. 250W i spill! Jeg mener at Nvidia sin TDP er litt missvisende!

 

 

Ved folding og spilling med 3 x gtx 980 overklokket med 5960x overklokket, så trekker dette bare 700w fra veggen :wee:

 

Maxwell bruker lite strøm, det er det lite tvil om.

Lenke til kommentar

 

 

http://videocardz.com/55124/amd-radeon-r9-390x-wce-could-this-be-real

 

4096 "GCN-kjerner"

8GB HBM VRAM

 

Wallet, stahp!

8GB HBM er bekreftet, men til halvparten av båndbredden :( Fatter heller ikke hvorfor det er så mye snakk om at 300 serien kan tåle 300W^^ Når 970 og 980 bruker ca. 250W i spill! Jeg mener at Nvidia sin TDP er litt missvisende!

 

 

Ved folding og spilling med 3 x gtx 980 overklokket med 5960x overklokket, så trekker dette bare 700w fra veggen :wee:

 

Maxwell bruker lite strøm, det er det lite tvil om.

 

Har bare sett en del tester der 900 serien trekker rundt 250w... Men det gjelder nok enkelte spill! Skal ikke påstå noe her :) Nvidia er uansett bedre enn AMD på dette området i dag!

Lenke til kommentar

 

 

Kan du linke til noen av de testene? Har tilgode å se noen over 200watt.

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page7.html

 

 

The GTX 980 allowed for a total system power consumption of 274 watts :thumbup:

 

Nesten det samme som R9 290^^ For trøtt til å finne noe flere tester, da jeg har jobbet hele natta^^ Men det er mange av dem der ute, og testene viser liten forskjell mellom amd og nvidia... AMD skårer litt dårligere, noe som ikke betyr noe som helst i en vanlig pc med en middels strømforsyner! ASUS og de andre store har gode kjøleløsninger, så strømforbruk(varme) er aldri et problem i et miditower, eller større!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...