Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så 300 W er altså varmen som skapes ikke strømforbruket. Hvor stor PSU må man da ha for å kunne kjøre en PC med 380x?

I Nvidias tilfelle er TDP den typiske varmen som skapes.

I AMDs tilfelle er TDP det maksimale strømforbruket.

Alt strømforbruk i en GPU går over til varme, ettersom det ikke er noe i en GPU som deformeres under bruk.

Lenke til kommentar

Specifikationer: AMD Radeon 300-serien:

 

Radeon R9 395X2 Bermuda
(2 x Fiji) GCN 1.3, upp till 8 192 streamprocessorer, 1 024-bitars minnesbuss med 2x 4 GB HBM Q4 2015

 

Radeon R9 390X
Radeon R9 390 Fiji GCN 1.3, upp till 4 096 streamprocessorer,
1 024-bitars minnesbuss med 4 GB HBM Q2 2015

 

Radeon R9 380X
Radeon R9 380 Grenada
(f.d. Hawaii) GCN 1.1, upp till 2 816 streamprocessorer, 512-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5 Q2 2015

 

Radeon R9 370X
Radeon R9 370 Tonga GCN 1.2, upp till 2 048 streamprocessorer, 384-bitars minnesbuss med 3 GB GDDR5 Q2 2015

 

Radeon R7 360X
Radeon R7 360 Trinidad GCN 1.3(?), 256-bitars minnesbuss med 2 GB GDDR5 Mars 2015

 

Fra Sweclockers ser det ut som det blir ett nytt kort, Fiji, kalt 390/390x her så en serie med rebrands.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

For noe sprøyt, sweclockers gjentar bare gjetningen til 3dcenter om at 390X blir en ny brikke mens resten er rebrands. AMD har forøvrig aldri nevnt GCN 1.1 eller GCN 1.2 i markedsføringsmaterialet til kortene sine, det er noe som oppsto i en av Anandtech sine artikler rundt lansering av 290X om jeg husker rett.

 

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå. Det som derimot gir mening i mitt hode er at R9 285 var en testbrikke som i utgangspunktet var ment for å teste en ny minnekontroller, mens de jobbet videre med kjernearkitekturen for å øke nyttegraden av regnekraft i likhet med Nvidias tilnærming med Maxwell. Jeg forventer i hvert fall å se 390X med "GCN 2" kjerner som leverer minst 50% mer ytelse mot varmeproduksjon enn nåværende GCN 1, det vil være kompetetivt mot Maxwell.

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå.

Høres veldig fornuftig ut for meg dette også. AMD har vel ikke tenkt å lene seg over bordet og donere rasstuten til nVidia? Selv om man ikke forstår teknologien dem driver med (jeg gjør det ikke..) så kan man forstå at fra et forretningsmessig ståsted så er det selvmord å tyte ut mer rebrand søppel.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå.

Høres veldig fornuftig ut for meg dette også. AMD har vel ikke tenkt å lene seg over bordet og donere rasstuten til nVidia? Selv om man ikke forstår teknologien dem driver med (jeg gjør det ikke..) så kan man forstå at fra et forretningsmessig ståsted så er det selvmord å tyte ut mer rebrand søppel.

 

Et produkt er verdt det en kunde er villig til å betale for det, ikke hva det koster å produsere ;)

Hvis AMD gjør enda en rebrand med 300-serien og priser 290X-rebranden til 1500 kr vil jeg tro de kommer til å omsette noe helt vanvittig med penger til tross for at det er "bare en rebrand" ;)

Lenke til kommentar

For noe sprøyt, sweclockers gjentar bare gjetningen til 3dcenter om at 390X blir en ny brikke mens resten er rebrands. AMD har forøvrig aldri nevnt GCN 1.1 eller GCN 1.2 i markedsføringsmaterialet til kortene sine, det er noe som oppsto i en av Anandtech sine artikler rundt lansering av 290X om jeg husker rett.

 

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå. Det som derimot gir mening i mitt hode er at R9 285 var en testbrikke som i utgangspunktet var ment for å teste en ny minnekontroller, mens de jobbet videre med kjernearkitekturen for å øke nyttegraden av regnekraft i likhet med Nvidias tilnærming med Maxwell. Jeg forventer i hvert fall å se 390X med "GCN 2" kjerner som leverer minst 50% mer ytelse mot varmeproduksjon enn nåværende GCN 1, det vil være kompetetivt mot Maxwell.

 

En annen teori kan være at 380 blir en krympet Hawaii, med optimaliseringer. Hvis jeg ikke husker helt feil var det litt overraskende at Hawaii ble produsert på 28nm.

Lenke til kommentar

 

For noe sprøyt, sweclockers gjentar bare gjetningen til 3dcenter om at 390X blir en ny brikke mens resten er rebrands. AMD har forøvrig aldri nevnt GCN 1.1 eller GCN 1.2 i markedsføringsmaterialet til kortene sine, det er noe som oppsto i en av Anandtech sine artikler rundt lansering av 290X om jeg husker rett.

 

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå. Det som derimot gir mening i mitt hode er at R9 285 var en testbrikke som i utgangspunktet var ment for å teste en ny minnekontroller, mens de jobbet videre med kjernearkitekturen for å øke nyttegraden av regnekraft i likhet med Nvidias tilnærming med Maxwell. Jeg forventer i hvert fall å se 390X med "GCN 2" kjerner som leverer minst 50% mer ytelse mot varmeproduksjon enn nåværende GCN 1, det vil være kompetetivt mot Maxwell.

 

En annen teori kan være at 380 blir en krympet Hawaii, med optimaliseringer. Hvis jeg ikke husker helt feil var det litt overraskende at Hawaii ble produsert på 28nm.

 

16nm er det fortsatt 10 måneder til, og 28nm-prosessen i dag egner seg bedre til å produsere skjermkort på enn 20nm-prosessen for mobilbrikker.

Lenke til kommentar

Som nevnt av flere ved en rekke anledninger, vi må nok se langt etter high-end GPUer på 20nm. Det er ingenting håndfast som tyder på at R300 kommer på noe annet enn 28nm.

 

Sweclockers har en tendes til å dikte opp rykter, noen blir omtrent riktige mens andre er totalt skivebom. Dette har derimot alle glemt etter produktet har kommet. Strengt tatt kunne de fleste av oss med litt erfaring gjette oss omtrent frem til hva AMD og Nvidia kommer med innen noen måneder, men det forblir fremdeles spekulasjoner.

 

Jeg håper virkelig for AMDs del at de i det minste har overhalt GCN en del, og selvsagt at de er i full gang med sine neste arkitekturer.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

 

Det gir ingen mening for AMD å lansere nye kort uten å endre designet på arkitekturen sin grundig, hvis de skal ha en sjanse mot Nvidias Maxwell-arkitektur må de ha betydelig bedre ytelse mot varmeproduksjon enn de har nå.

Høres veldig fornuftig ut for meg dette også. AMD har vel ikke tenkt å lene seg over bordet og donere rasstuten til nVidia? Selv om man ikke forstår teknologien dem driver med (jeg gjør det ikke..) så kan man forstå at fra et forretningsmessig ståsted så er det selvmord å tyte ut mer rebrand søppel.
Nvidia og AMD er i to forskjellige posisjoner når det kommer til økonomi, ressurser og R&D. Jeg blir overrasket om en del av kortene i 300 serien ikke er rebrands.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

R9 370 kan snart være på vei:

 

 

 

AMD Radeon R9 370 is supposedly equipped with Trinidad PRO processor. XFX is working on R9 370 Core Edition (R9-370A-ENF) equipped with 2GB and 4GB GDDR5 memory across 256-bit interface. The card will be powered by single 6-pin power connector and will require110W to 130W. XFX R9 370 Core Edition will be equipped with two Dual-DVI ports, HDMI and DisplayPort.

 

That said, Trinidad is Curacao (Pitcairn) replacement. Radeon R9 370X will most likely feature Trinidad XT, whilst R9 370 will feature PRO variant according to this leak.

Most importantly, R9 370 launch is currently planned for early April, which means it either is, or will soon enter mass production.XFX-Radeon-R9-370-GHOST-1-850x471.jpg

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...