Gå til innhold

Lanseringstidspunktet til Apple Watch er nå offisielt


Anbefalte innlegg

Designet til Apple Watch har egentlig bare vokst på meg de siste månedene. Det eneste problemet er (som Audun_K skriver) at den kanskje er litt vel tykk. Men etter noen generasjoner så regner jeg med at Apple har fått barbert vekk et par-tre millimeter (samt økt batterikapasiteten litt), slik at jeg kan vurdere å kjøpe den.

 

Hovedproblemet mitt med smartklokker er egentlig at jeg sliter litt med å se hvilke store behov den dekker for meg (selv om den antakelig vil skapes noen behov også, på samme måte som med smarttelefonen). Det jeg ser mest frem til er egentlig å bruke den i forbindelse med trening. Jeg har i dag en sliten pulsklokke fra Polar, og håper at Apple Watch blir nøyaktig nok til at den kan fungere som en erstatning! (samt tilby apper som analysere dataene på en mye bedre måte).

 

Ellers så er jo smartklokker et slags sted i retning av at vi kontinuerlig bruker datamaskiner. Med den stasjonære maskinen så var man låst til arbeidsrommet. Med laptopen så kunne man ta den med inn i stua. Tableten ble med opp i senga, og inn på togene/bussene/flyene. Og smarttelefonen ble med helt inn i samtalene rundt spisebordet. Med smartklokker så håper jeg litt at det faktum at en hele tiden er koblet opp mot smarttelefonen/datamaskinen, vil føre til at det digitale tar mindre oppmerksomhet, og bare glir inn som noe mer naturlig/ikkeforstyrrende.

 

Tilbake til designet: Det som imponerer meg mest med Apple Watch (sammenlignet med de andre aktørene) er egntlig hvor stor vekt de har lagt på reimene (og muligheten til å bytte de). Jeg regner med at de kommer til å slippe en ny utgave av klokken en gang i året, som med omtrent alle andre produktlinjer de har. Så når en da har investert i en skikkelig reim, så trenger en kun å bytte ut selve klokka, mens reimen vil leve videre. På denne måten så vil det føles mye mer naturlig å investere, og det vil ikke i like stor grad oppleves som et bruk og kast produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det regnes vel som allment akseptert at G-watch R og Zenwatch er de peneste klokkene på markedet, med Moto 360 og Pebble Steel som sterke kandidater til tittelen.

Uansett, selv den lille appleklokka, som vel er en av de aller minste på markedet, er tykkere enn den tykkeste Android-klokka. Det at den i tillegg er såpass smal gjør den gigantisk tykk. Når de i tillegg har 1cm sørgekant rundt blir det veldig lite skjerm på veldig tykk klokke.

 

 

Allment akseptert? No way. Men du står selvsagt fritt til å mene at disse to er de peneste klokkene på markedet.

 

lg-g-watch-r-vs-asus-zenwatch-12.jpg

 

Det litt pussige er imidlertid at du velger å ignorere at de begge har større dødareal rundt skjermen enn Apple Watch, samt mye større "fotavtrykk".

 

Apple-Watch-Smiley.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med dagens kurs skulle vi ende på 3375kr inkl MVA i Norge. Det er temmelig stivt, spesielt med tanke på at den heller ikke akkurat er noe glansbilde. Når G-Watch og Moto 360 ligger på omtrent 2000kr, og man slipper å måtte skamme seg over å bli sett med dem, burde ikke Apple akkurat forvente det helt store. Så da gjenstår det bare å se hvor stor saueflokken er.

når en iphone 6 + nesten koster 10 lapper og folk fortsatt kjøper det så kommer nok denne og selge selv om den koster 4000

 

onkel john, tror du har blitt litt gammel, 7500 er ikke NESTEN 10 lapper.

 

 

 

Med dagens kurs skulle vi ende på 3375kr inkl MVA i Norge. Det er temmelig stivt, spesielt med tanke på at den heller ikke akkurat er noe glansbilde. Når G-Watch og Moto 360 ligger på omtrent 2000kr, og man slipper å måtte skamme seg over å bli sett med dem, burde ikke Apple akkurat forvente det helt store. Så da gjenstår det bare å se hvor stor saueflokken er.

Moto 360 er nok i overkant klumpete til å bli noe mannen/damen i gaten kommer til å kle på seg:

 

http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/126413-image/P1030131.JPG.jpg

 

Samme med G-Watch

 

http://media.t3.com/img/resized/lg/xl_LG-G-Watch-R-lead.jpg

 

Sammenlignet med apple watch:

 

https://cms-images.idgesg.net/images/article/2014/09/apple-watch-handson-008-100413625-orig.jpg

Jeg eier en Moto 360, og jeg kan si at den absolutt ikke føles noe stor eller klumpete. Den er utrolig pen å se på, og funksjonaliteten er uten problemer. Apple sin smartwatch er utrolig stygg sammenlignet med Moto 360, og det gjelder ikke smak og behag en gang.

 

 

"jeg eier en moto 360"

sluttet å lese der.

 

 

 

Vel er sikkert noen som kjøper 128 gb versjonene til nesten 10 lapper og :p

Lenke til kommentar

Allment akseptert? No way. Men du står selvsagt fritt til å mene at disse to er de peneste klokkene på markedet.

 

 

Det litt pussige er imidlertid at du velger å ignorere at de begge har større dødareal rundt skjermen enn Apple Watch, samt mye større "fotavtrykk".

 

Du må forstå at det ikke er alltid allmennheten følger dine befalinger.

 

Selve dialogen rundt Apples klokke handler lite om at den er faktisk pen, men heller til en stor del om hvorvidt den faktisk er stygg eller ikke. Her er et foruminnlegg fra en i "...flokken":

Stop saying the Apple Watch is ugly
Because your Timberland, Camel Active, Gant, Armani, etc isn't better. In fact all those are citizen (myiota) watches in drag, but 100x overpriced. You're welcome, and this is watch buff's baptism.

 

Seriously, such negativity... I only see the Internet flooded with comments from people who know -1 of watches, from people that never have seen anything else besides rendered pic's.

 

Blah blah blah, thick, blah, blah, blah, too curvy...

Kanskje det er forventninger skapt av den relativt vellykkede lille ipod nano som har gjort så mange så skuffet?
Så skuffet faktisk, at i det sekundet Apple Watch ble vist første gangen falt aksjekursen umiddelbart.
Man kan diskutere til man er gul og blå, men det endrer ikke det faktum at den trekker en del dårlig oppmerksomhet mot seg.

Så kan man undres over hvorfor du poster bilder av noe som ikke representerer hvordan disse klokkene ser ut. Det tok nok sin tid å finne akkurat det bildet. Om du hadde tatt deg tid til å lese artikkelen du hentet bildet fra hadde du kunnet lese følgende: "LG and Asus made two of the best-looking smartwatches of 2014." og ikke minst "If you want a smartwatch that hits a nice balance between fashion and function, then we recommend these two, along with the Moto 360, as your best picks this year."

 

Slik ser de ut:

 

lg-g-watch-r-asus-zenwatch-product-compa

 

 

Når det gjelder rammen rundt så er jo den lett å måle for dem som gidder. Overskytende areal på sidene, beregnet i prosent av skjermens bredde, knapper ikke medregnet er som følger:

 

Asus ZenWatch: 23,66%

LG G-watch R: 31,58%

Motorola Moto 360: 10,93%

Samsung Galaxy Gear S: 29,79%

Apple watch stor: 53,21%

Apple watch liten: 52,58%

 

Det var kanskje en grunn til at du valgte å bare slenge ut en påstand i stedet for fakta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus ZenWatch: 23,66%

LG G-watch R: 31,58%

Motorola Moto 360: 10,93%

Samsung Galaxy Gear S: 29,79%

Apple watch stor: 53,21%

Apple watch liten: 52,58%

 

Det var kanskje en grunn til at du valgte å bare slenge ut en påstand i stedet for fakta?

Mange ord.

 

Det er klart mange synes Apple Watch er stygg (og hva hadde du trodd du skulle finne når du googlet "apple watch ugly")?

 

Mange synes alt er stygt. Sånn er det med design. Og mange lever godt av å snakke om Apple - de du linker til nå er de samme folka som gang etter gang spår at nå - denne gangen går det galt for Apple. Selg selg selg!. Jeg tar dem med en klype salt.

 

Forøvrig ser jeg at du har endret måleenhet for bezel, etter å ha fått påpekt at du rett og slett brukte feil tall tidligere. Jeg er sikker på at matten din stemmer (gidder ikke regne ut), men ser ikke helt problemet.

 

Edit: Har regna. Du har tydeligvis tatt med absolutt hele arealet på Apple watch, og bare litt på de andre. G-watch har mye dårligere forholdstall enn Apple watch om du tar med mer enn bezelringen, og det må du jo.

 

Er det bezelstørrelse (som du snakket om før), eller hvor mange prosent av fronten som er skjerm? Om det er utseendet det er snakk om synes jeg bezelen til Apple er helt fin, men det er klart man kunne ønske at skjermen var noe større. Ikke fordi det ser dårlig ut nå, men fordi man hadde fått plass til mer.

 

Markedet får bestemme, og som andre har påpekt; disse produktene er ikke konkurrenter.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig ser jeg at du har endret måleenhet for bezel, etter å ha fått påpekt at du rett og slett brukte feil tall tidligere. Jeg er sikker på at matten din stemmer (gidder ikke regne ut), men ser ikke helt problemet.

 

Litt usikker på hva du mener med "endret måleenhet for bezel". Jeg trodde det var bare 1cm, men så viste det seg å være en del mer. Det går bort 11,4mm på sidene på den lille appleklokka, og 12,9mm på sidene på den store til "ingen ting".

 

Edit: Har regna. Du har tydeligvis tatt med absolutt hele arealet på Apple watch, og bare litt på de andre. G-watch har mye dårligere forholdstall enn Apple watch om du tar med mer enn bezelringen, og det må du jo.

 

Jeg har tatt med hele bredden på urkassa vs hele bredden på skjermen på samtlige modeller. Forholdstallene stemmer.

 

Er det bezelstørrelse (som du snakket om før), eller hvor mange prosent av fronten som er skjerm? Om det er utseendet det er snakk om synes jeg bezelen til Apple er helt fin, men det er klart man kunne ønske at skjermen var noe større. Ikke fordi det ser dårlig ut nå, men fordi man hadde fått plass til mer.

 

Igjen, hva mener du med bezel? Jeg har da ikke snakket om bezel? Det er bare en av klokkene som har bezel og den er mindre enn urkassa. Så lenge jeg har målt urkassa og skjermene er det uinteressant om det sitter en bezel foran eller ikke så lenge den ikke går ut over disse målene.

 

Når det gjelder det døde arealet på epleklokka er det, som du sikkert nå har skjønt, ganske mye større enn på de andre modellene, og dette til tross for at klokkene er mindre. Det sier litt om hvor liten skjermen er. Selv med bare en pixel ville den hatt oppløsning som en retinaskjerm.

 

Markedet får bestemme, og som andre har påpekt; disse produktene er ikke konkurrenter.

 

Dersom smartklokkemarkedet begynner å løsne kan tilgjengelige modeller bli en helt avgjørende faktor for hvilken mobiltelefon man velger, så jo, de er definitivt konkurrenter.

 

Regnet litt på dette med "døde" arealer selv. På Asus ZenWatch så fikk jeg at flatearealt på uret minus skjerm utgjorde ca 45% (og ikke 23.66% som Snickers-is skriver). På Apple Watch så fikk jeg at områdene rundt skjermen utgjorde 39%.

 

Hva om du leser det JEG skriver i stedet for å lese det Audun tror jeg skriver?

 

Zenwatch har, på grunn av den forlengede designen, et skjermareal som utgjør 55,39% av urkassens totale areal. Den største epleklokka har på sin side 48,21% skjerm, altså er den dårligere enn Zenwatch på dette også, selv om Zenwatch har en designfeature som gjør at den i utgangspunktet burde tape når man måler på denne måten.

 

Det jeg målte, som jeg også beskrev, var bredden på dødt område på sidene i prosent av skjermens bredde (altså ikke i prosent av urkassens bredde).

 

EDIT: Etter regnemåten din utgjør altså dødt område på apple-watch 51,79% av urkassens totale areal. På Zenwatch utgjør det 44,61%. Du har altså rundet litt vel kraftig ned på epleklokka.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Morsomt...:-)

 

Antagelig betyr prosentregning på skjermstørrelse svært lite, om noe i det hele tatt, for det store markedet uansett hva de skal velge når det gjelder en klokke de skal ha på armen.

 

Jeg vil gjøre et helt vilt forsøk på å gjette at funksjonalitet og integrasjon med andre dingser betyr ørlitt mer.

Lenke til kommentar

Igjen så lurer jeg litt på hvor relevant denne direkte sammenligningen faktisk er? En ZenWatch, Moto 360 og G Watch R er alle like ubrukelige for alle de hundrevis av millioner iOS-brukere som er der ute. Eller skal de kjøpe et produkt som ikke integrerer med mobilen de allerede har?

 

Det er litt frustrerende med folk som bare kaster ut kommentarer og aldri leser tråden først.

 

 

Dersom smartklokkemarkedet begynner å løsne kan tilgjengelige modeller bli en helt avgjørende faktor for hvilken mobiltelefon man velger, så jo, de er definitivt konkurrenter.

 

 

Det kan jo fort hende at tilgangen på kun EN klokke, som i tillegg er veldig sær både funksjonsmessig, størrelsesmessig og designmessig kan gjøre at folk som tidligere har brukt iphone velger en Android-telefon i stedet slik at de kan velge andre smartklokker. Det er jo også slik at brukermønsteret fort kan gjøre at folk i mindre grad vifter med mobiltelefonen og i større grad med smartklokka. Det igjen gjør at det er den de identifiseres ved, og ikke mobiltelefonen. Dermed kan altså valget av mobiltelefon styres også av hvilken klokke man vil ha på armen, i stedet for utelukkende hvilken mobil man vil ha.

Lenke til kommentar

Det kan jo fort hende at tilgangen på kun EN klokke, som i tillegg er veldig sær både funksjonsmessig, størrelsesmessig og designmessig kan gjøre at folk som tidligere har brukt iphone velger en Android-telefon i stedet slik at de kan velge andre smartklokker. Det er jo også slik at brukermønsteret fort kan gjøre at folk i mindre grad vifter med mobiltelefonen og i større grad med smartklokka. Det igjen gjør at det er den de identifiseres ved, og ikke mobiltelefonen. Dermed kan altså valget av mobiltelefon styres også av hvilken klokke man vil ha på armen, i stedet for utelukkende hvilken mobil man vil ha.

 

 

Jeg tror du har rett om at klokkevalg på sikt kan styre mobilvalg. Men jeg tror du tar veldig veldig feil om hva som blir utslagsgivende for valget.

 

Det som kommer til å bestemme hvordan dette ender er nok som alltid økosystemet. Den som først får på plass et system der man kan styre "hele livet" inkludert huset etc. via klokka vinner. Det er sånt Apple er gode på, men det vet Google - det var derfor de kjøpte Nest.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du overvurderer hvor kalkulerte valg folk flest gjør. Husk at brorparten av dem som kjøper iphone gjør det fordi de har hatt en før, eller fordi de kjenner noen om har en.

Enig, ville bare tilføye en ting. De kjøper iphone fordi de har hatt en før og var fornøyd og synes det er trygt. Eller de kjenner en som har en og som er fornøyd.

Men akkurat dette gjelder vel de fleste produkter og merker.

Lenke til kommentar

Husk at brorparten av dem som kjøper iphone gjør det fordi de har hatt en før, eller fordi de kjenner noen om har en.

Begge to er en tegn på god kvalitet, altså at man allerede har noe man er så fornøyd med at man ønsker å fortsette med det samme eller at andre anbefaler det.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at det samme skjer med de som er fornøyd med et eller annet fra en annen plattform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp, derfor er ikke tilbøyeligheten til å bytte OS så stor som den ville vært dersom det hele var langt mer "transparent". Og derfor kan en "ny ukjent", altså en smartklokke som dikterer hvilket OS du kan bruke, føre til en vridning i markedet som vi ikke har hatt før.

Jo mer investert man er i ett av systemene jo mer ønskelig er det å holde seg innenfor det systemet. Jeg tror ikke en klokke endrer så alt for mye på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk litt samme følelsen som da den første iPaden ble presentert.

"Joda, sikkert kjekt, men jeg har telefon og bærbar" tenkte jeg, men etter en uke eller to hadde jeg fått tenkt meg litt om og innså tankene bak og potensialet.

 

Jeg mistenker at det samme skjer med  Watch også, men jeg må innrømme at den frister mer og mer selv om jeg ikke kan sette fingeren på akkurat hvorfor. Jeg har jo en digital Junghans i titan som gjør alt jeg trenger en klokke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og. Nesten. For meg var iPad en genistrek fra lanseringsdatoen. Det er ganske så smart å lage noen dingser for å produserer data (PC/stormaskiner/etc) og noen andre dingser til å forbruke data (iPad/andre nettbrett/smarte mobilenheter/etc).

 

Om det blir en Apple Watch på armen er jeg litt usikker på. Har ikke brukt klokke på mange år, men det kan jo hende det kan endre seg med et annet konsept enn en ren klokke. Dessuten må jeg kjenne litt på batteritiden. Det er antagelig ikke noe stort problem å legge en Watch til lading sammen med en iPhone hver natt, men jeg tror jeg må la det synke litt inn. Mulig jeg avventer og ser hva Apple finner på til versjon 2.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...