Gå til innhold

Lanseringstidspunktet til Apple Watch er nå offisielt


Anbefalte innlegg

 

 

 

Tillegg:

Men det er ganske sprøtt at Apple alene solgte like mange telefoner som alle Android i Q4 2014 (74,5 mill).

Hvor får du det tallet fra?

 

AtW

Ups...min feil...like mange som Samsung...:-)

 

Jeg syns uansett det et veldig artig med utviklingen til Apple. Alle de invasjonene de har tilført IT-bransjen siden begynnelsen av 80-tallet har vært en viktig faktor til at vi kan bruke teknologi slik vi kan i dag. Selvsagt er det flere lokomotiver i bransjen, og godt er det. Sunn konkurranse er bra for utviklingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje gi oss et eksempel på en innovasjon (invasjon er noe annet, der har nok Apple vært langt mer aktive) som Apple har gitt verden.

Ja, det ble en trykkfeil der. Nå tror jeg ikke det nytter å gi deg noen eksempler. Du fremstår som fullstendig hjernevasket når det gjelder Android vs Apple.

 

Men det kan jo hende du ikke er fullstendig historieløs og da kan man like godt starte med det hele Apple startet med; PC. Det var det ikke mange som hadde særlig tro på, men det kan jo virke som Steve fikk rett...

 

Jeg gidder ikke fortelle deg så mye mer, du har bestemt deg for at din fantasiverden er virkeligheten uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du kan kanskje gi oss et eksempel på en innovasjon (invasjon er noe annet, der har nok Apple vært langt mer aktive) som Apple har gitt verden.

Ja, det ble en trykkfeil der. Nå tror jeg ikke det nytter å gi deg noen eksempler. Du fremstår som fullstendig hjernevasket når det gjelder Android vs Apple.

 

Men det kan jo hende du ikke er fullstendig historieløs og da kan man like godt starte med det hele Apple startet med; PC. Det var det ikke mange som hadde særlig tro på, men det kan jo virke som Steve fikk rett...

 

Jeg gidder ikke fortelle deg så mye mer, du har bestemt deg for at din fantasiverden er virkeligheten uansett.

 

 

Om du først skal ha et eksempel, så kunne du jo kanskje tatt en som var litt saklig? PC, hva mener du med det? PCen som konsept eller produkt er jo åpenbart ikke noe Apple har gitt verden, så du snakker presumtivt om noe konkret innenfor PC-konseptet, men hva, eksemplet ditt er jo mer en kilde til forvirring enn opplysning.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du kan kanskje gi oss et eksempel på en innovasjon (invasjon er noe annet, der har nok Apple vært langt mer aktive) som Apple har gitt verden.

 

Ja, det ble en trykkfeil der. Nå tror jeg ikke det nytter å gi deg noen eksempler. Du fremstår som fullstendig hjernevasket når det gjelder Android vs Apple.

Men det kan jo hende du ikke er fullstendig historieløs og da kan man like godt starte med det hele Apple startet med; PC. Det var det ikke mange som hadde særlig tro på, men det kan jo virke som Steve fikk rett...

Jeg gidder ikke fortelle deg så mye mer, du har bestemt deg for at din fantasiverden er virkeligheten uansett.

Om du først skal ha et eksempel, så kunne du jo kanskje tatt en som var litt saklig? PC, hva mener du med det? PCen som konsept eller produkt er jo åpenbart ikke noe Apple har gitt verden, så du snakker presumtivt om noe konkret innenfor PC-konseptet, men hva, eksemplet ditt er jo mer en kilde til forvirring enn opplysning.

 

AtW

Du vet antagelig hva en PC er, så jeg skal ikke være nedlatende og forsøke å forklare deg det. Men før Apple tenkte tanken en personlige datamaskiner var det en dataindustri som besto av stormaskiner og produsenter som overhode ikke hadde noen som helst tro på at folk ville ha hver sin datamaskin. Steve var av en helt annen oppfatning, og man kan vel si at han fikk rett. IBM, og etter hvert ganske mange andre, hev seg over det samme og utviklet personlige datamaskiner. For å skille de har det blitt vanlig å kalle såkalte IBM-kompatible PC for...nettopp, PC, og PC fra Apple for Mac. Helt greit å skille de, men en PC er pr definisjon en PC.

 

Fortsatt forvirra? Antar det...:-)))

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg er litt forvirra...

 

...det har jeg forstått...:-)))

Foreslår du leser litt i historie-seksjonen her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

 

AtW

Flere hadde lekt med/forsket på ulike konsepter ja, men ingen hadde klart å sette sammen noe som kunne realiseres til å bli en PC før Steve så potensialet.

 

Vi blir sikkert aldri enige om dette, men det er helt greit.

 

Jeg lar meg imponere av en rekke bedrifter innen IT-bransjen som har bidratt til hvordan vi bruker teknologi i dag. Apple, IBM, HP, Google, Microsoft og andre har på hver sin måte bidratt med viktige løsninger. Det blir derimot for dumt å skulle påstå at Apple ikke har bidratt med noe som helst. Da er man mildt sagt blendet av et uforståelig hat.

 

For meg er det sentrale akkurat nå at Apple tjener penger som gress og kan fortsette sin imponerende utvikling. Jeg håper også andre aktører kan få opp inntjeningen så de også kan utvikle nye løsninger for fremtiden. Konkurranse er bra.

Lenke til kommentar

rogkas: Ikke rart ATWindsom blir "forbirra". For når du skriver "før Apple tenkte tanken en personlige datamaskiner var det en dataindustri som besto av stormaskiner og produsenter som overhode ikke hadde noen som helst tro på at folk ville ha hver sin datamaskin.", så er det vel strengt tatt du som er litt historieløs...

 

Steve Jobs var en fatastisk inspirerende person; velartikulert, intelligent, karismatisk, visjonsrik. Men nettopp på grunn av disse egenskapene hos Jobs, måten Apple alltid har formulert seg på under presentasjoner, posisjonen de har oppnådd i markedet de siste 10+årene, osv, så har Apple fått endel mer ære for utvikling/innovasjon enn de fortjener. (Edit: Der "oppfinneren av PCen" er et eksempel på dette.)

Endret av blured
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, jeg er litt forvirra...

...det har jeg forstått...:-)))

Foreslår du leser litt i historie-seksjonen her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

 

AtW

Flere hadde lekt med/forsket på ulike konsepter ja, men ingen hadde klart å sette sammen noe som kunne realiseres til å bli en PC før Steve så potensialet.

 

Vi blir sikkert aldri enige om dette, men det er helt greit.

 

Jeg lar meg imponere av en rekke bedrifter innen IT-bransjen som har bidratt til hvordan vi bruker teknologi i dag. Apple, IBM, HP, Google, Microsoft og andre har på hver sin måte bidratt med viktige løsninger. Det blir derimot for dumt å skulle påstå at Apple ikke har bidratt med noe som helst. Da er man mildt sagt blendet av et uforståelig hat.

 

For meg er det sentrale akkurat nå at Apple tjener penger som gress og kan fortsette sin imponerende utvikling. Jeg håper også andre aktører kan få opp inntjeningen så de også kan utvikle nye løsninger for fremtiden. Konkurranse er bra.

 

 

Sålenge du fortsetter å komme med misvisende påstander blir vi nok sikkert ikke enige. Leste du historie-delen til PC-artikkelen? Hvordan mener du det underbygger påstanden din? Eller ignorerer du den?

 

Jeg har forøvrig aldri påstått at Apple ikke har bidratt med noe som helst, de har gjort viktige bidrag, bare ikke på det nivået du påstår, og heller ikke så alene som du påstår.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rogkas: Man kan komme med eksempel på eksempel, men det er såååå lett å tilbakevise. Historie er gjerne relativt godt dokumentert og det kan lønne seg å undersøke litt før man slenger ut påstander.

Det eneste eksempelet som har kommet så langt er jo at Apple angivelig skal ha kommet med den første personlige datamaskinen. Her er en interessant artikkel som viser hvordan du der bommer med ikke mindre enn 27 år...: http://www.blinkenlights.com/pc.shtml

 

Dessverre viser det seg, uansett hvilken teknologi det er snakk om, at Apple ikke var den som fant det opp, men ofte er den som tjener mye penger på det, og som også forsøker å bølle andre ut av markedet. Det er synd at en så stor del av overskuddet i bransjen skal sløses bort på alt annet enn tekniske fremskritt.

 

Jeg har sagt det før, og kan godt gjenta det, fordi det er ikke en mening men et faktum: Apple har en økonomisk politikk, en IPR-politikk og en teknologistrategi som er sterkt kontraproduktiv for tekniske fremskritt. Om man skal si noe positivt om Apple så bidrar de i stor grad til å skjerpe konkurransen når det gjelder produktifisering av teknologi, men ny teknologi i ordets rette forstand er det fint lite av fra den kanten.

Lenke til kommentar

Det forusetter vel at du er enig i Blinkenlights definisjon på en PC. Jeg er uenig på et viktig punkt: Blinkenlights sier at maskinen må kunne programmeres av brukeren. Jeg sier at den må kunne programmeres av noen, og brukes av brukeren. Det skjedde ikke før vi fikk maskiner med sluttbrukerprogramvare som Wordstar og Visicalc.

 

"Simon" kunne addere, subtrahere og sammenligne med heltall. Det gjør den ikke til en PC.

 

Nestemann på listen, Geniac, var en serie roterende brytere som kunne kobles sammen på ulike måter for å løse et gitt logisk problem. Den kunne "programmeres" til å spille "tripp trapp tresko". (Edit: Jeg sier "programmere" i anførselstegn fordi du bestemte logikken ved å vri bryterne til gitte posisjoner.)

 

Ingen av dem "oppfant" noe som helst, de laget bare en liten boks som kunne simulere en ørliten del av det store maskiner kunne gjøre.

 

Jeg begynte å programmere i 1973, og syne selv at sånne ting var morsomme. Men de var leketøy for programmerere (eller snarere deres barn), ikke personlige datamaskiner.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg antok at dette argumentet ville komme. Det er iofs tildels legitimt, men husk at om vi ser på den første modellen til Apple så er også den et latterlig leketøy sammenliknet med hva vi i dag kjenner som en datamaskin. At den utviklingen også pågikk i tiden før Wozniak utviklet Apple sin første "folkedatamaskin" er i grunnen bare rett og rimelig.

 

Som programmerer vet du selvsagt at disse tidlige utgavene gjorde stort sett det samme som datamaskinene gjør i dag, bare i uendelig mye mindre skala. Det var ingen ting revolusjonerende med prosesseringskapasiteten til Apple-maskinene den gang heller. Det var rett og slett prislappen som skilte dem fra mengden.

Lenke til kommentar

Det forusetter vel at du er enig i Blinkenlights definisjon på en PC. Jeg er uenig på et viktig punkt: Blinkenlights sier at maskinen må kunne programmeres av brukeren. Jeg sier at den må kunne programmeres av noen, og brukes av brukeren. Det skjedde ikke før vi fikk maskiner med sluttbrukerprogramvare som Wordstar og Visicalc.

 

"Simon" kunne addere, subtrahere og sammenligne med heltall. Det gjør den ikke til en PC.

 

Nestemann på listen, Geniac, var en serie roterende brytere som kunne kobles sammen på ulike måter for å løse et gitt logisk problem. Den kunne "programmeres" til å spille "tripp trapp tresko". (Edit: Jeg sier "programmere" i anførselstegn fordi du bestemte logikken ved å vri bryterne til gitte posisjoner.)

 

Ingen av dem "oppfant" noe som helst, de laget bare en liten boks som kunne simulere en ørliten del av det store maskiner kunne gjøre.

 

Jeg begynte å programmere i 1973, og syne selv at sånne ting var morsomme. Men de var leketøy for programmerere (eller snarere deres barn), ikke personlige datamaskiner.

 

Geir :)

 

Det er jo greit nok, men man skal i mine øyne ha en ganske spesiell definisjon på en PC for at Apple II var først. (eller Apple I som man måtte bygge selv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Rogkas: Man kan komme med eksempel på eksempel, men det er såååå lett å tilbakevise. Historie er gjerne relativt godt dokumentert og det kan lønne seg å undersøke litt før man slenger ut påstander.

 

Det eneste eksempelet som har kommet så langt er jo at Apple angivelig skal ha kommet med den første personlige datamaskinen. Her er en interessant artikkel som viser hvordan du der bommer med ikke mindre enn 27 år...: http://www.blinkenlights.com/pc.shtml

 

Dessverre viser det seg, uansett hvilken teknologi det er snakk om, at Apple ikke var den som fant det opp, men ofte er den som tjener mye penger på det, og som også forsøker å bølle andre ut av markedet. Det er synd at en så stor del av overskuddet i bransjen skal sløses bort på alt annet enn tekniske fremskritt.

 

Jeg har sagt det før, og kan godt gjenta det, fordi det er ikke en mening men et faktum: Apple har en økonomisk politikk, en IPR-politikk og en teknologistrategi som er sterkt kontraproduktiv for tekniske fremskritt. Om man skal si noe positivt om Apple så bidrar de i stor grad til å skjerpe konkurransen når det gjelder produktifisering av teknologi, men ny teknologi i ordets rette forstand er det fint lite av fra den kanten.

Ja, utviklingen til mobiler etter iPhone og nettbrett etter iPad er alle andre enn Apple sin fortjeneste. De knøttsmå touchpadene som fantes før MacBook Air var jo mye bedre de fæle store som vi har nå. Det var virkelig et tilbakesteg når iTunes kom slik at Microsoft ikke fikk monopol på sin fantastiske DRM. Jeg lengter tilbake til tiden før app stores da jeg bare kunne laste ned programmer fra download.com spekket med deilig reklame og lag på lag av installere.

Direkte manipulasjon av vinduer med musepeker, nedtrekksmeny og søplekasse for å slette filer har bare skapt trøbbel og vi hadde klart oss bedre om ikke Apple hadde funnet på noe så dumt (http://www.newyorker.com/magazine/2011/05/16/creation-myth).

 

Kanskje vi bare skal være enige om at ingen har funnet på noe nytt innenfor datateknologien siden Douglas Engelbarts Mother of all Demos i 1968 (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mother_of_All_Demos). Eller, egentlig har det ikke skjedd noe særlig siden Charles Babbages Difference Engine i 1822.

Lenke til kommentar

Som programmerer vet du selvsagt at disse tidlige utgavene gjorde stort sett det samme som datamaskinene gjør i dag, bare i uendelig mye mindre skala.

 

Om du snakker om Simon og Geniac og de neste på listen så nei. De manglet alt som gjør en personlig datamaskin nyttig for brukeren:

1. Et fornuftig input-verktøy. Du hadde ikke noe tastatur der du kunne skrive inn ting, du måtte switche brytere på et panel.

2. Du hadde ikke noe "minne".

3. Den hadde ikke noen logikk eller programvare, den måte du selv gi den.

4. Den hadde ikke noen skjerm der du kunne få presentert resultatene, bare lamper som lyste.

5. Den hadde ikke noe lagringsmedium.

6. Den var ikke manuelle metoder overlegen, tvert om, det tok lenger tid å sette den opp til å løse et problem enn det tok å gjøre det med penn og papir.

 

Det er jo greit nok, men man skal i mine øyne ha en ganske spesiell definisjon på en PC for at Apple II var først. (eller Apple I som man måtte bygge selv)

 

 

Du kjenner meg godt nok til at du vet at jeg gir katten i hvem som var først. Når jeg skal kjøpe meg ny TV så går jeg i butikken og sammenligner dagens TVer, jeg googler ikke hvem som laget den første. Det er jo ikke den jeg skal kjøpe...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...