Gå til innhold

SNIKTITT: Hils på Opera-gründerens nye nettleser: Vivaldi


Anbefalte innlegg

Rendering-koden, javascript-motoren og rammeverkskoden er lik +/- noen patcher. De beholdt også debugger/inspector-verktyøene. UI-koden er dog ny, så om det ser likt ut er det et mer eller mindre bevisst valg hos designerene deres.

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de siste årene har de fleste nettleserne samkjørt designet sitt slik at de likner mer og mer, også de som ikke er bygget på Webkit/Blink. Sortert rekkefølge på "likner mest på Chrome":

 

Current Chrome

Current Opera

Current Firefox

Current Internet Explorer

Opera <12.17

Vivaldi

 

Har kun tatt med nettlesere jeg bruker, men det finnes naturligvis mange andre som ikke alle er spesielt like Chrome. Nettleserne har imidlertid ikke ennå gått samme vei som Office-produktene med utflating uten 3D-effekter og kontrastløst hvitt på hvitt design, så sånn sett er nesten Vivaldi tidlig ute med flatt design. Regner med at IE blir flatere i Windows 10, uten at jeg har sett på skjermbildene enda.

 

Det er ikke bare menyknappen/høyremenyen og tabs/adresselinja som blir likere, men også de medfølgende utviklingsverktøyene, som jeg nevnte. Jeg synes allerede at utviklerverktøyene til Firefox og Chrome var for like også før Opera ditchet Opera 12 m/ Dragonfly.

 

Selv i dag synes jeg at Dragonfly og feilkonsollen i Opera 12 er mye bedre enn Chromes utviklingsverktøy, og jeg bruker Dragonfly mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er en blåkopi. Kildekoden er KOPIERT fra Blink/Chromium. Jeg vet ikke hvor mye mer åpenbart enn det det går an å gjøre det.

 

Jeg trakk fram denne delen fordi det er en del jeg i farta vet er 100% identisk, mens mange andre deler har Opera klart å gjøre noen mindre endringer på. Det er tross alt 14 versjoner siden de gjorde denne kopien, så noe må de nødvendigvis ha rukket å endre på.

 

Det er jo ikke en blåkopi hvis det er gjort endringer.

 

Det er heller ikke riktig å si at kildekoden er kopiert fra Chromium. Opera bruker Chromium som grunnlag for sin egen nettleser. Men de har laget et nytt brukergrensesnitt. Det vil si at påstanden din er direkte feil. Det er ikke snakk om noen mindre endringer, men et nytt brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke en blåkopi hvis det er gjort endringer.

 

Det er heller ikke riktig å si at kildekoden er kopiert fra Chromium.

 

 

Det er mulig du ikke er gammel nok til å huske hva en blåkopi er, men en blåkopi er ikke identisk med originalen.

 

Og kildekoden er direkte importert, ikke noe dikkevas rundt det. Koblet til et repository og lastet ned.

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo ikke en blåkopi hvis det er gjort endringer.

 

Det er heller ikke riktig å si at kildekoden er kopiert fra Chromium.

 

Det er mulig du ikke er gammel nok til å huske hva en blåkopi er, men en blåkopi er ikke identisk med originalen.

 

Og kildekoden er direkte importert, ikke noe dikkevas rundt det. Koblet til et repository og lastet ned.

 

Det som er poenget er at Opera og Vivaldi har laget nye brukergrensesnitt, og er altså ikke direkte kopier av noe. At både Opera, Vivaldi og Chrome (m.fl.) bruker Chromium-kildekoden som grunnlag er noe annet.

Lenke til kommentar

Der kan jeg faktisk legge ned veto, for det var min påstand som opprinnelig ble angrepet, så da er det jeg som vet hva poenget var.

 

 

Ingen har benektet at Opera har et eget grensesnitt. Men det er ganske likt originalen, på mange deler har de bare påført endel justeringer. Poenget, for å ta det fram igjen, er at Vivaldi allerede er ganske forskjellig fra Chrome, mens Opera og Chrome framstår som mye likere enn andre nettlesere. I praksis framstår Opera som lite annet enn Chrome med et skin og noen innebygde plugins.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der viste jeg altså til en større del av brukergrensesnittet som er identisk med originalen, inklusive alle ikoner. Det samme gjelder også samme del i Vivaldi. Det samme gjelder flere andre deler også. Når det gjelder det som vises før du graver deg ned under panseret, er de grafiske forskjellene kun overfladiske. Firkanta tab-hjørner i stedet for avrundede, Operas ikon plassert på samme sted som Chrome, etc. Vivaldis grensesnitt er derimot vesentlig forskjellig.

Lenke til kommentar

Du viste ikke til en større del av brukergrensesnittet, men til utviklingsverktøyet, som er noe en liten minoritet noen gang vil komme over.

 

Hvis du ser på det overfladiske ligner de fleste nettlesere på hverandre. Hvis du graver litt mer i dybden vil du se at det både ser og oppfører seg annerledes ut.

Lenke til kommentar

Der viste jeg altså til en større del av brukergrensesnittet som er identisk med originalen, inklusive alle ikoner.

 

En obskur liten del de har valgt å bevare har de samme ikonene, ja. Resten av grensesnittet er tegnet på nytt i en ganske lik layout, som dog blir mer og mer forskjellig: Opera har etterhvert fått tab previews (pek på en tab for å se hva som er i den), en dropdown for å mer oversiktlig se alle åpne tabs, bokmerker og Discover integrert på speed dial-siden man får i nye tabs, og menyer og animasjoner og sånt er forskjellige.

 

Altså: De har den samme layouten av tabs øverst, og back/forward/reload - knapper til venstre for URL-feltet (bortsett fra at opera også har en Home-knapp), de har speed dials på nye tabs (dog to separate implementasjoner med forskjellig funksjonalitet og utseende), og de bruker det samme debugging-verktøyet. Yay blåkopi.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Neivel? Skal vi fortsette å snakke om brukere som kan bruke hvilken som helst nettleser, eller skal vi ta til oss at de gamle kjernebrukerne til Opera IKKE er vanlige brukere? Operas brukerforum er fylt til randen av skuffede brukere, og det har ikke endret seg det spøtt på disse 14 versjonene.

 

Forøvrig så tror jeg du vil finne at en ganske så høy andel av brukerne til Vivaldi både er misfornøyde Opera-brukere og bruker developer tools jevnlig. Vivaldi er ikke en nettleser for "vanlige brukere".

 

Uansett har Vivaldi klart å påføre mer Unique Selling Points i sin Technical Preview enn det Opera har klart på 14! versjonsnumre, og det var hovedpoenget her, inntil det tydeligvis ble hovedpoenget å forsvare en nettleser som droppa alt de hadde av slike, for å starte på nytt.

Lenke til kommentar

Neivel? Skal vi fortsette å snakke om brukere som kan bruke hvilken som helst nettleser, eller skal vi ta til oss at de gamle kjernebrukerne til Opera IKKE er vanlige brukere? Operas brukerforum er fylt til randen av skuffede brukere, og det har ikke endret seg det spøtt på disse 14 versjonene.

 

Forøvrig så tror jeg du vil finne at en ganske så høy andel av brukerne til Vivaldi både er misfornøyde Opera-brukere og bruker developer tools jevnlig. Vivaldi er ikke en nettleser for "vanlige brukere".

 

Uansett har Vivaldi klart å påføre mer Unique Selling Points i sin Technical Preview enn det Opera har klart på 14! versjonsnumre, og det var hovedpoenget her, inntil det tydeligvis ble hovedpoenget å forsvare en nettleser som droppa alt de hadde av slike, for å starte på nytt.

Her var det mye ubegrunnet synsing. En god start ville være at du innrømmet at du tok feil.

Lenke til kommentar

Påstanden din var at grensesnittet er en blåkopi

 

Nei. Her er påstanden min:

 

Mens Opera 15-28 er nesten blåkopier av Chrome, så er Vivaldi allerede ganske forskjellig (...)

 

Jeg avslutter denne debatten for min del med et par nye påstander som kan få stå videre ubegrunnet til all tid:

 

- Forskjell mellom formidlet budskap og oppfattet budskap er vesentlig. For det første så sier påstanden ikke noen ting om brukergrensesnitt, så din tolkning er begrenset til en del av påstandens nedfallsfelt. For det andre så sier påstanden "nesten" så din tolkning har mistet nyanser og har pålagt en absolutt tolkning. Videre argumenterte du for at en blåkopi ikke kunne være forskjellig, så din tolkning av blåkopi tar bort enda flere nyanser. Så fulgte du opp med å definere bort deler av brukergrensesnittet fordi du mente ikke tilstrekkelig store deler av brukerne brukte de delene av brukergrensesnittet.

 

Men alt dette over en enkelt setning som ikke er vesentlig i forholdet til budskapet.

 

Budskapet er at Vivaldi har fått til imponerende mye anderledeshet i forhold til det Opera har fått til siden Opera 15. Det er en subjektiv påstand, selv om det kanskje ikke kom fram i denne løsrevne setningen. Konteksten var helt tydelig en demonstrasjon av hvordan Vivaldi har gjenskapt spesifikke konfigurerbare innstillinger fra Opera 12 allerede i Technical Preview, mens Opera 15+ har den samme konfigurerbarheten på dette som Chrome: ingen. Chrome har tatt et valg på disse tingene, og Opera har kopiert Chromes kode og GUI og har fortsatt de samme valgene som Chrome på disse spesifikke, nevnte egenskapene, som til og med var vist i et illustrerende skjermbilde.

 

- Vivaldi er allerede svært konfigurerbart og gir mulighet for en svært anderledes bruksopplevelse enn Chrome, noe som er en arv fra gamle Operas visjoner.

 

- Operas Developer bruksopplevelse er til sammenligning marginalt anderledes enn Chrome, og halvparten av tiden ser man ikke om man er i Chrome eller Opera uten å for eksempel sjekke formen på tabs. De er naturligvis ikke identiske.

 

- En blåkopi er, hvis man skal argumentere mot den, slett ikke identisk. En blåkopi er laget med blåpapir (carbon paper). Den gjenskaper det originale budskapet men gjennomslaget ser vesentlig anderledes ut enn originalen - forskjellen er også representert i navnet. Ofte er originalen i sort blekk mens blåkopien er i blå karbon. Som regel er kopien dårligere enn originalen, fordi man må påføre mer trykk for å få en lesbar kopi. Blåkopien vil typisk ha mindre skarpe kanter enn originalen.

 

- Som ordspråk så er utrykket sannsynligvis ikke helt ensartet i tolkningen, men en blåkopi er rett og slett ikke identisk med originalen, og det tror jeg heller ikke er så vanlig i sammenhenger der man bruker begrepet blåkopi. "Han er som en blåkopi av far sin", "...lover at det ikke vil bli en blåkopi av..." etc.

 

- Forøvrig så er det mulig å google på eksakte treff på "carbon copy of Chrome". Da får man opp 7120 treff, og jeg antar at de fleste av disse faktisk omtaler Firefoxs nyere layout. 3 av de første 10 treffene omtaler likevel Opera.

 

carbon-sheet.jpg

 

Det jeg ønsket å formidle var at jeg er imponert over hvor mye Vivaldi allerede har rukket å fått inn, og Opera blir i denne sammenhengen målestokken.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...