Gå til innhold

SNIKTITT: Hils på Opera-gründerens nye nettleser: Vivaldi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kortsiktig av Opera å prøve å slå Google av banen i steden for å fokusere på sine kjernebrukere, som nå forsvinner. Let's face it, ingen slår Google av banen.

 

 

Hva er det som får deg til å tro at Opera forsøker å slå Google av banen? De tjener godt på en prosent av brukerne, og trenger ikke slå Google av banen.

 

At nettleseren var bedre før ser ut til å være en relativt samstemt oppfatning, men Opera tjener mer penger nå.

 

 

...bygget oppå Chrome, altså nesten bare reskin slik som forige Opera. Med Google Phone Home og hele pakka.


Eller tar jeg feil?

 

 

Bygget oppå Chromium, så uten Chromes Phone Home. Men eventuelt med egen Phone Home.

 

Mens Opera 15-28 er nesten blåkopier av Chrome, så er Vivaldi allerede ganske forskjellig:

 

post-19503-0-50251000-1422485175_thumb.jpg

 

Her har jeg gjort noen raske endringer i plassering av elementer. Vivaldi ligger fortsatt et godt stykke bak Opera < 12.17 når det gjelder konfigurerbart grensesnitt, men allerede ganske bra foran Opera > 15.

 

Vivaldi er altså i en Technical Preview, så langt fra ferdig. Men interessant å se hva de får til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Greit nok det, men jeg er rimelig sikker på at de er svært få som støtter ditt syn på hva som er basis funksjonalitet. ...

 

Har du først vent deg til gestures kommer det til å være basisfunksjonalitet for alltid. Firefox er til å leve med på grunn av en god plugin for gestures, Chrome er det ikke på grunn av mangel på samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg har skjønt vokser brukermassen til nye Opera raskere enn Opera 12 og eldre versjoner noen gang gjorde

???

http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201305-201412

 

1.43% for Opera i desember 2014.

 

Når Opera var teknisk sett på høyden i januar 2011 (før de andre begynte å gire opp JavaScript-motorene sine) hadde de 2%. Senere falt markedsantelen gradvis fordi layout enginen ikke var teknisk bra nok lenger. Dette var også grunnen de oppga til at de skulle lage en ny Opera.

 

For å bøte på det tekniske etterslepet kunne de satt inn Blink-motoren i Opera sitt gamle grensesnitt.

 

Kortsiktig av Opera å prøve å slå Google av banen i steden for å fokusere på sine kjernebrukere, som nå forsvinner. Let's face it, ingen slår Google av banen.

 

Jeg er litt usikker på hva du tror den statistikken viser. Det er en kjent sak at browserstatistikk er unøyaktig, og spesielt når du er nede på rundt 1%-nivået. I tillegg har både StatCounter og andre hatt problemer med å detektere nye Opera-versjoner.

 

Det er Operas egne kvartalsvise rapporter til eierne sine jeg baserer meg på. Ledelsen i Opera har altså rapportert nettopp det jeg beskrev, og det er det jeg forholder meg til siden det er langt mer troverdig enn ulike browserstatistikker. Operas ledelse er lovpålagt å komme med riktig informasjon til eierne av selskapet. Gjør de ikke det blir de sparket og saksøkt.

 

Det kan forøvrig godt være at kjernebrukere, men det gjør ikke så mye så lenge de tydeligvis får nye brukere som bruker produktet mer, og i lengre tid.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Operas egne kvartalsvise rapporter til eierne sine jeg baserer meg på. Ledelsen i Opera har altså rapportert nettopp det jeg beskrev, og det er det jeg forholder meg til siden det er langt mer troverdig enn ulike browserstatistikker. Operas ledelse er lovpålagt å komme med riktig informasjon til eierne av selskapet. Gjør de ikke det blir de sparket og saksøkt.

Antallet internettbrukere stiger nok fortere enn før, det medfører også at Operas brukere stiger fortere enn før. Poenget mitt var at antallet ikke nødvnedigvis stiger mer enn det ville gjort uansett, fordi andelen er stort sett konstant. Det er internettets totale antall brukere som stiger, og noe av dette tilfaller Opera.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mens Opera 15-28 er nesten blåkopier av Chrome

 

Det klarer jeg ikke å se.

 

 

Neivel?

 

Åpne begge to på siden av hverandre, åpne samme nettside i begge og trykk Shift+Ctrl+i. Da burde du begynne å se likheten, siden den nederste delen av skjermen blir bortimot identisk, inkludert identiske ikoner.

Lenke til kommentar

 

Det kan forøvrig godt være at kjernebrukere, men det gjør ikke så mye så lenge de tydeligvis får nye brukere som bruker produktet mer, og i lengre tid.

 

 

Opera har fått langt flere brukere - som bruker produktet i kortere tid enn kjernebrukerne. De har først og fremst fått mobilbrukere, og det er ikke den mobilbrukeren i verden som bruker Opera-appen lengre enn kjernebrukerne som har brukt Opera 24 timer i døgnet 365 dager i året i over ti år.

 

Opera Software tjener mye mer penger og har langt flere brukere, men disse brukerene bruker IKKE programvaren i lengre tid enn de gamle kjernebrukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir hvertfall interessant å se om Vivaldi vil kunne hevde seg på browser statistikken i det hele tatt. Deres eneste håp er vel å kunne stjele brukere fra Opera. Så om de stjeler alle kundene til Opera får de 1,4% ...

 

Opera etablerte seg da nettet var blodferskt og det var få nettlesere å sammenligne seg med. Hvis de skal ha noen sjans nå, må brukerne scores gjennom markedsføringsstunt. Hadde det vært så lett å gjøre vellykkede markedsføringsstunt, hadde andre allerede gjort det.

 

Ikke nubbsjans. Men trenger de en prosent for å drive med overskudd, da?

Lenke til kommentar

 

 

Mens Opera 15-28 er nesten blåkopier av Chrome

 

Det klarer jeg ikke å se.

 

 

Neivel?

 

Åpne begge to på siden av hverandre, åpne samme nettside i begge og trykk Shift+Ctrl+i. Da burde du begynne å se likheten, siden den nederste delen av skjermen blir bortimot identisk, inkludert identiske ikoner.

 

Så eksemplet du har å komme med er ikke selve browseren, men et utviklingsverktøy som folk flest aldri kommer til å se engang?

Lenke til kommentar

 

 

Det kan forøvrig godt være at kjernebrukere, men det gjør ikke så mye så lenge de tydeligvis får nye brukere som bruker produktet mer, og i lengre tid.

 

 

Opera har fått langt flere brukere - som bruker produktet i kortere tid enn kjernebrukerne. De har først og fremst fått mobilbrukere, og det er ikke den mobilbrukeren i verden som bruker Opera-appen lengre enn kjernebrukerne som har brukt Opera 24 timer i døgnet 365 dager i året i over ti år.

 

Opera Software tjener mye mer penger og har langt flere brukere, men disse brukerene bruker IKKE programvaren i lengre tid enn de gamle kjernebrukerne.

 

Du tar faktisk feil. Operas egne rapporter viser at brukermassen øker raskere enn noen gang, samtidig som disse brukerne bruker produktet i lengre tid enn i tidligere versjoner. Her er det snakk om brukere på PC, og ikke på mobil.

 

Dette er det Opera selv som har rapportert til eierne sine, og ikke noe jeg finner på her og nå.

Lenke til kommentar

De gamle kjernebrukerne på PC valgte Opera etter egne vurderinger og testing av forskjellige nettlesere.

Nyere brukere får ofte Opera ferdiginstallert i utstyr, eller blir anbefalt Opera fordi det gir lavere surfekostnader på mobilnettet.

 

Jeg minner igjen om at jeg snakker om PC-versjonen her.

 

Men også på mobil består brukermassen stort sett av folk som har installert selv. Opera har ikke nådd så store volumer på preinstallasjoner ennå.

Lenke til kommentar

 

Så eksemplet du har å komme med er ikke selve browseren, men et utviklingsverktøy som folk flest aldri kommer til å se engang?

 

Så det er ikke det at du ikke klarer å se likheter, bare at du vil kverrulere over det?

 

Hvis det er en "blåkopi" så burde det være noe mer åpenbart enn et panel en ørliten minoritet noen gang vil se.

Lenke til kommentar

Ja, det er en blåkopi. Kildekoden er KOPIERT fra Blink/Chromium. Jeg vet ikke hvor mye mer åpenbart enn det det går an å gjøre det.

 

Jeg trakk fram denne delen fordi det er en del jeg i farta vet er 100% identisk, mens mange andre deler har Opera klart å gjøre noen mindre endringer på. Det er tross alt 14 versjoner siden de gjorde denne kopien, så noe må de nødvendigvis ha rukket å endre på.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...