Gå til innhold

[Løst] Dansk abb billigere i bruk i Norge enn norsk abb?


Anbefalte innlegg

I Norge tilbyr Netcom fri bruk sms/tale/mms/1GB + Spotify til 298 kr/mnd.

 

I Danmark tilbyr samme selskap, men med annet navn (Telia) det samme. 1 GB,fri sms/mms,fri tale og Spotify. Bare at det er fritt innen Norden og Baltikum ( Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen) + 10 GB data i Danmark til 239 danske kroner. Eller 281 norske kroner.

 

Pris Netcom

https://netcom.no/privat/mobilabonnement/smart

 

Pris Telia

http://telia.dk/erhverv/produkter/mobil/abonnementer

 

Omregning danske til norske kroner

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=239+dkr+%3D+nok

 

Verd å ta med: Netcom gir 500 mb ekstra til Spotifybruk. Så er spørsmålet om man bruker minnekort og laster ned via wifi, eller streamer musikken via mobilnettet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du klarer altså ikke å tenke ut en eneste grunn til at det er dyrere i Norge enn i Danmark?

 

At det koster mindre for en danske å ringe i Danmark enn for en nordmann å ringe i Norge overrasker meg ikke.

 

Men at en danske kan ringe billigere i Norge med sitt danske sim-kort overrasker meg.

Lenke til kommentar

Nå sammenlikner du også bedriftsabonnement hos Telia, mot privatkunde abonnement hos NetCom, så du må legge til 25% mva på prisen hos Telia, Danmark er ett mye mindre land geografisk, uten store fjell og daler, så det er vesentlig billigere å bygge ut mobilnett der i forhold til Norge, det er mange faktorer inne i bildet her. For å få ett dansk abonnement, må man også være bosatt i Danmark :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du skal ringe fra Norge til EU (bortsett fra Skandinavia) lønner det seg noen ganger å ha et abo eller kontantkort fra ett av de andre EU/EØS-landene. Da kan du ringe fra Norge til resten av EU/EØS for EU-taksten, som er ca 2 kroner per minutt. SMS er ca 60-65 øre. I Sverige får du svenske kontantkort uten å registrere deg.

Lenke til kommentar

Lurte litt på det med mva på det danske abonnementet... :whistle: Da blir regnestykket helt anderledes.

 

Norge har helt annen topografi enn flate Danmark. Utfordringene er anderledes. Har likevel en mistanke om at de er mer prisbevisst enn nordmenn. Choice, Telenor, FIrst er blant flere som har slitt med å etablere seg i det tøffe danske markedet.

 

Svenske kontantkort uten registrering? Det mår jo være midt i blinken for terrorister :no:

 

Har kjøpt mange slike kontantkort i utlandet ifm reiser rundt om i verden. Gleder meg til roamingprisene synker enda mer. Særlig datatrafikk er høyt priset mange steder.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ringe fra Norge til EU (bortsett fra Skandinavia) lønner det seg noen ganger å ha et abo eller kontantkort fra ett av de andre EU/EØS-landene. Da kan du ringe fra Norge til resten av EU/EØS for EU-taksten, som er ca 2 kroner per minutt. SMS er ca 60-65 øre. I Sverige får du svenske kontantkort uten å registrere deg.

Hvis du ringer mye til utlandet fra Norge, så er Chess sitt KontantGlobal-abonnement glimrende. Koster f.eks. 89 øre til thailandsk mobiltelefon og 39 øre til fasttelefon. Billigere blir det nesten ikke. Men det forutsetter at den du ringer til har thailandsk telefon. Eller russisk for den del...

Endret av Chutikran
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

https://www.3.dk/abonnementer/fordele/3likehome/

https://www.3.dk/abonnementer/mobil/

2GB, fri tale, fri sms, 120 danske kroner (139 norske kroner).

 

"Med 3LikeHome kan du bruge din smartphone og tablet i det meste af Europa på samme vilkår som i Danmark."

Bl.a Norge.

 

Da er det konstantert:

Det vil lønne seg å ha et danskt abb. i Norge...

3LikeHome gælder i følgende lande

Belgien

England

Finland

Frankrig
Holland

Hongkong
Irland

Italien
Liechtenstein
Luxembourg
Nordirland
Norge
San Marino
Schweiz

Skotland
Sverige
Tyskland
Wales
Østrig

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Greit nok at dette kanskje er billigere, men alle som skal ringe til deg må jo ringe ett dansk mobilnummer og får da kostnader i forbindelse med dette.

 

Muligens så må man også ha dansk personnummer og adresse for å få tegnet slikt abonnement.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Greit nok at dette kanskje er billigere, men alle som skal ringe til deg må jo ringe ett dansk mobilnummer og får da kostnader i forbindelse med dette.

 

Muligens så må man også ha dansk personnummer og adresse for å få tegnet slikt abonnement.

Det med dansk personnummer vet jeg ikke. Men kjenner flere som har abonnement her i Norge uten å ha norsk personnummer.

 

Det er allerede en del norske abonnement som inkluderer brukt til Danmark.

 

 

 

http://www.dinside.no/934210/telenor-og-netcom-langt-dyrere-i-norge-enn-i-danmark

Endret av GolfRolf
Lenke til kommentar

Når eg trykker meg gjennom bestillingssida til Telia så får eg opp beskjed om at eg må logge inn med NemID (dansk versjon av bankID). For å få NemID må du ha dansk pass, eller være dansk statsborger med dansk førarkort.

 

Det er mulig ein kan omgå dette på ein eller anna måte, men eg veit ikkje korleis ein eventuelt får til dette som norsk statsborgar.

 

 

Og som nemnt så er ulempen at du får eit dansk nummer, samt at alle i Norge må legge til 0045 eller +45 foran nummeret. Nummeret du må oppgi blir ein del lengre, og du vil få problemer med at mange norske tjenester som krever mobilnummer kun vil akseptere 8 siffer.

I tillegg forflytter du mykje av utgiftene til dine kontakter sidan dei må ringe utanlandsnummer for å få tak i deg.

 

 

Den einaste grunnen eg kan sjå til at det er verdt å opprette eit dansk mobilabonnent i Norge er dersom du skal bruke det kun til datatrafikk i f.eks eit nettbrett eller liknande. Som vanlig mobilnummer blir det litt tungvindt for forholdsvis små besparelser (for deg).

Lenke til kommentar

Det er ikke ideelt. Og det med dansk BankID il sette en stoppe for de fleste. Men hvis prisene mellom land er så store som det er nå vil noen finne metoder til å få de beste prisene.

 

Dette med dansk nummer ser ut til å bli mer teori enn praktisk gjennomførbart.

 

Et annet scenario er med Spotify. Registrere det i et land der det koster mindre pr mnd. Men det blir en ny tråd ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...