Gå til innhold

PEGIDA blir sviktet av sine egne


Anbefalte innlegg

Du har helt rett. Men jeg mener ikke du har helt rett i at den norske befolkningen, dersom vi tar tankegangen og vider den ut i det brede perspektiv, er enig med deg.

 

 

Så hva mener den norske befolkningen, i det brede perspektiv? Og hva er det brede perspektiv? Edit: Har jeg påstått at befolkningen er enig med meg?

 

Det er selvsagt enkelt å hakke på slike, for det er kun slike som er dumme nok til å stå frem i første rekke, i det samfunnet vi har skapt gjennom akademia og media.

 

 

Så skal vi ikke "hakke" på dem?

 

Jeg ser ikke på dette som noen dobbeltmoral eller inkonsistens angående logikk eller fornuft, dersom jeg og du faktisk ønsker å diskutere realiteten og ikke idealismen, for nettopp å komme frem til en sannhet, som jo burde være det eneste vi er opptatt av.

 

 

Finnes det idologiske og moralske sannheter, uavhengig av idealer? Vi kan selvsagt diskutere realiteter, jeg er helt enig i det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du har helt rett. Men jeg mener ikke du har helt rett i at den norske befolkningen, dersom vi tar tankegangen og vider den ut i det brede perspektiv, er enig med deg.

 

 

Så hva mener den norske befolkningen, i det brede perspektiv? Og hva er det brede perspektiv? Edit: Har jeg påstått at befolkningen er enig med meg?

 

Det er selvsagt enkelt å hakke på slike, for det er kun slike som er dumme nok til å stå frem i første rekke, i det samfunnet vi har skapt gjennom akademia og media.

 

 

Så skal vi ikke "hakke" på dem?

 

Jeg ser ikke på dette som noen dobbeltmoral eller inkonsistens angående logikk eller fornuft, dersom jeg og du faktisk ønsker å diskutere realiteten og ikke idealismen, for nettopp å komme frem til en sannhet, som jo burde være det eneste vi er opptatt av.

 

 

Finnes det idologiske og moralske sannheter, uavhengig av idealer? Vi kan selvsagt diskutere realiteter, jeg er helt enig i det.

 

Geir :)

 

Tror du flertallet i Norge mener at Irak er like mye nordmenn sin nasjon som irakere, som Norge er nordmenn sin nasjon som irakeres nasjon? Ønsker du at nordmenn skal ende opp som jøder, tatere og sigøynere som i tidligere tider? For det er realiteten det handler om som sagt, ikke idealisme. Jeg er fullstendig klar over at dette høres ut som den ytterste nasjonalisme, men det er det ikke. Landegrenser er like lite imaginære som eiendomsretten og eiendomsgrensene dine. At det da skulle være noe negativt, gir meg regelrett lov til å male veggene dine rosa, så kom ikke her å protester mot det.

 

Sistnevnte gir jo absolutt ikke mening. Finnes det en ide om virkeligheten uavhenig av et ideal? Ja! Det finnes det som er sant! Det som er riktig! Det som faktisk er uavhengig av et ideal og som er koblet til virkeligheten!

 

Fellesnevneren her er ikke mindreverdig, men statsløs.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Tror du flertallet i Norge mener at Irak er like mye nordmenn sin nasjon som irakere, som Norge er nordmenn sin nasjon som irakeres nasjon?

 

Jeg snakker ikke for flertallet. Jeg er liberalist og flertallet er sosialdemokrater av ulike avskygninger. Men jeg merker meg at de som mener at Norge ikke er innvadrernes, som Carl Ivar Hagen, mener at spanjoler i Spania må lære seg norsk om xde vil jobbe med nordmenn der...

 

Ønsker du at nordmenn skal ende opp som jøder, tatere og sigøynere som i tidligere tider?

 

 

Nei, jeg ønsker ikke at noen skal ende opp slik. Ikke innvandrerne heller. Jeg ønsker at alle skal ha like rettigheter i det landet de bor i, uavhengig av etnisk opphav, religion eller andre irrelevante skiller.

 

For det er realiteten det handler om som sagt, ikke idealisme.

 

Hva er realiteten, og hvem har sagt at den er slik du eller jeg beskriver den?

 

Sistnevnte gir jo absolutt ikke mening. Finnes det en ide om virkeligheten uavhenig av et ideal? Ja! Det finnes det som er sant! Det som er riktig! Det som faktisk er uavhengig av et ideal!

 

 

Men hvis du og jeg begge ser på den samme virkeligheten, og oppfatter den diamentralt forskjellig, (jeg ser ingen tegn til at vi nordmenn skal "ende opp som tatere"), hva er riktig? Hvordan kan vi tolke virkeligheten objektivt når vi ser den gjennom forskjellige briller? Hva er "sannheten" om noe som er en ideologi som kun eksisterer i tolkningen til (om vi tar islam som eksempel) 1,5 milliarder mennesker? Hvorfor har de 15-20 nordmenn som møter opp i Pegidas demonstrasjon den rette sannheten, og ikke si 15-20 utvalgte muslimer, om vi fant dem?

 

Jeg er ateist og humanetiker, og forsvarer ikke religion. Men jeg tror ikke på absolutte sannheter om enkeltmennesker, og langt mindre om en gruppe som utgjør en fjerdedel av jordas befolkning. Jeg vet ikke hele "sannheten" om min egen kone en gang, og vi har vært gift i snart 30 år.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Landegrenser er like lite imaginære som eiendomsretten og eiendomsgrensene dine. At det da skulle være noe negativt, gir meg regelrett lov til å male veggene dine rosa, så kom ikke her å protester mot det.

 

Du må for min del gjerne male dine egne vegger rosa, også om du er naboen min. Men skal du eller jeg - gitt at vi begge er etniske nordmenn - bestemme hvilken farge "Norge" skal males i?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Tror du flertallet i Norge mener at Irak er like mye nordmenn sin nasjon som irakere, som Norge er nordmenn sin nasjon som irakeres nasjon?

 

Jeg snakker ikke for flertallet. Jeg er liberalist og flertallet er sosialdemokrater av ulike avskygninger. Men jeg merker meg at de som mener at Norge ikke er innvadrernes, som Carl Ivar Hagen, mener at spanjoler i Spania må lære seg norsk om xde vil jobbe med nordmenn der...

 

Ønsker du at nordmenn skal ende opp som jøder, tatere og sigøynere som i tidligere tider?

 

 

Nei, jeg ønsker ikke at noen skal ende opp slik. Ikke innvandrerne heller. Jeg ønsker at alle skal ha like rettigheter i det landet de bor i, uavhengig av etnisk opphav, religion eller andre irrelevante skiller.

 

For det er realiteten det handler om som sagt, ikke idealisme.

 

Hva er realiteten, og hvem har sagt at den er slik du eller jeg beskriver den?

 

Sistnevnte gir jo absolutt ikke mening. Finnes det en ide om virkeligheten uavhenig av et ideal? Ja! Det finnes det som er sant! Det som er riktig! Det som faktisk er uavhengig av et ideal!

 

 

Men hvis du og jeg begge ser på den samme virkeligheten, og oppfatter den diamentralt forskjellig, (jeg ser ingen tegn til at vi nordmenn skal "ende opp som tatere"), hva er riktig? Hvordan kan vi tolke virkeligheten objektivt når vi ser den gjennom forskjellige briller? Hva er "sannheten" om noe som er en ideologi som kun eksisterer i tolkningen til (om vi tar islam som eksempel) 1,5 milliarder mennesker? Hvorfor har de 15-20 nordmenn som møter opp i Pegidas demonstrasjon den rette sannheten, og ikke si 15-20 utvalgte muslimer, om vi fant dem?

 

Jeg er ateist og humanetiker, og forsvarer ikke religion. Men jeg tror ikke på absolutte sannheter om enkeltmennesker, og langt mindre om en gruppe som utgjør en fjerdedel av jordas befolkning. Jeg vet ikke hele "sannheten" om min egen kone en gang, og vi har vært gift i snart 30 år.

 

Geir :)

 

Det er ganske spesielt å måtte mate en så intelligent person som deg med teskje, men la det så være:

 

En liberalist er en som vil frigjøre individet først og fremst fra statlig kontroll. Ergo majoritetens kontroll over individet, ettersom vi lever i et demokrati. Deretter andres tvang og vold mot andres handlinger og tanker som strider mot majotitetens, men som slettes ikke går ut over noen annen part. Du kan for eksempel ikke kalle deg en liberalist hvis du er venstreorientert. Jeg gir blaffen i hva en norsk politiker har sagt. Jeg er apolitisk. Jeg bryr meg aldeles ikke om hva norske politikere sier eller har sagt.

 

Du kan argumentere for like rettigheter og like utgangpunkt, men hvem skaper premissene for det? Forskjellige mennesker av forskjellig identitetsmessig og kulturellt opphav. Glem ikke at vi snakker om et lite land, med få innbyggere, i et representativt demokrati, at det derfor ikke nødvendigvis er så langt frem i tid vi snakker.

 

Igjen, jeg er fullt klar over at din realitet er relativ. Men er sannheten relativ? Er den relativismen du propaganderer for sannheten? Vi snakker om tilnærmet. Hadde det vært det hadde jeg ikke diskutert med deg. Du må forstå at det å oppfatte virkeligheten er helt forskjellig fra å forstå den. At det finnes en sannhet er et faktum. Det er nettopp virkeligheten vi prøver å komme frem til. At den tilnærmet er umulig å komme frem til betyr ikke at den er relativistisk. Det som er sant, er det som fungerer! Så enkelt er det.

 

Vi er ikke USA. Skal innvandrerne drepe alle oss nordmenn og skape sitt samfunn i sitt syn, for så å kalle det et vellykket multukulturalistisk samfunn?

Endret av 0004
Lenke til kommentar

 

Landegrenser er like lite imaginære som eiendomsretten og eiendomsgrensene dine. At det da skulle være noe negativt, gir meg regelrett lov til å male veggene dine rosa, så kom ikke her å protester mot det.

 

Du må for min del gjerne male dine egne vegger rosa, også om du er naboen min. Men skal du eller jeg - gitt at vi begge er etniske nordmenn - bestemme hvilken farge "Norge" skal males i?

 

Geir :)

 

 

Hva er adressen din? Hvem skal stoppe flertallet fra å male dine vegger rosa? Dere er totalt blinde for den akademiske kondisjoneringen dere er utsatt for, jeg klander dere ikke, men vennligst forstå simpel logikk.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Det er ganske spesielt å måtte mate en så intelligent person som deg med teskje, men la det så være:

 

Jeg er slett ikke sikker på at jeg er så intelligent, men takk alliikevel. :)

 

En liberalist er en som vil frigjøre individet først og fremst fra statlig kontroll. Ergo majoritetens kontroll over individet, ettersom vi lever i et demokrati. Deretter andres tvang og vold mot andres handlinger og tanker som strider mot majotitetens, men som slettes ikke går ut over noen annen part. Du kan for eksempel ikke kalle deg en liberalist hvis du er venstreorientert. Jeg gir blaffen i hva en norsk politiker har sagt. Jeg er apolitisk. Jeg bryr meg aldeles ikke om hva norske politikere sier eller har sagt.

Jeg vet hva en liberalist er. (Desverre som alle andre sannheter avhengig av øynene som ser - prøv å følge en diskusjon mellom turbo og flyktningen her på forumet og avgjør hvem som er den "sanne" liberalisten.) Hva har det med emnet vi diskuterer å gjøre?

 

Du kan argumentere for like rettigheter og like utgangpunkt, men hvem skaper premissene for det? Forskjellige mennesker av forskjellig identitetsmessig og kulturellt opphav. Glem ikke at vi snakker om et lite land, med få innbyggere, i et representativt demokrati, at det derfor ikke nødvendigvis er så langt frem i tid vi snakker.

Hva er det som ikke er så langt frem i tid?
Igjen, jeg er fullt klar over at din realitet er relativ. Men er sannheten relativ? Er den relativismen du propaganderer for sannheten? Vi snakker om tilnærmet. Hadde det vært det hadde jeg ikke diskutert med deg. Du må forstå at det å oppfatte virkeligheten er helt forskjellig fra å forstå den. At det finnes en sannhet er et faktum. Det er nettopp virkeligheten vi prøver å komme frem til. At den tilnærmet er umulig å komme frem til betyr ikke at den er relativistisk.
Og hvis flere ulike løsninger fungerer?
Det som er sant, er det som fungerer! Så enkelt er det.

 

Ateisme "fungerer" for meg og en milliard mennesker. Er det sannheten? Kristendom "fungerer" for 2,2 milliarder og har gjort det i 2000 år, islam for 1,5 millarder og i 1400 år. Er de sanne? Hvordan avgjør du hva som fungerer?

 

Vi er ikke USA. Skal innvandrerne drepe alle oss nordmenn og skape sitt samfunn i sitt syn, for så å kalle det et vellykket multukulturalistisk samfunn?

 

Hvor mange nordmenn er drept av innvandrere hittil? Hvorfor skal det plutselig bli en drapsbølge?

 

Hva er adressen din?

 

Vil du komme på besøk? :)

 

Hvem skal stoppe flertallet fra å male dine vegger rosa?

 

I dagen samfunn: Ingen. Vi har faktisk et eksempel her i Bergen: En dame i sentrum malte huset sitt sjokkrosa og må male det om fordi naboene ikke liker fargen.

 

Men du svarte ikke på spørsmålet: Skal du eller jeg - gitt at vi begge er etniske nordmenn - bestemme hvilken farge "Norge" skal males i? Hvis(!) flertallet dag er for innvandring, hvem skal stoppe den?

 

Dere er totalt blinde for den akademiske kondisjoneringen dere er utsatt for, jeg klander dere ikke, men vennligst forstå simpel logikk.

 

Sorry, men du må nok bruke en litt mer konkret teskje om jeg skal følge denne logikken.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fungerer dagens samfunn og den retningen dagens samfunn har lagt for fremtiden? Hvorfor? Hvordan ser Norge ut om 40 år? Hvorfor? Er du godhetens forkjemper? Hvordan skal vi hjelpe innvandrere om 40 år? Hvordan ser innvandrernes land ut om 40 år?

Endret av 0004
Lenke til kommentar

 

Fungerer dagens samfunn og den retningen dagens samfunn har lagt for fremtiden?

 

 

I og med at vi er et relativt fredelig land på toppen av velstandspyramiden, så vil vel mange si ja...? Nå vil jo jeg endre en god del på dagens samfunn, men det betyr ikke at jeg ikke innser at vi har det bra her i landet.

 

Geir :)

 

Fungerer dagens samfunn og den retningen dagens samfunn har lagt for fremtiden? Hvorfor? Hvordan ser Norge ut om 40 år? Hvorfor? Er du godhetens forkjemper? Hvorfor? Hvordan skal vi hjelpe innvandrere om 40 år? Hvordan ser innvandrernes land ut om 40 år? Hvorfor?

Jeg som har vokst opp i Norges skyggeside, kan kun si en ting til deg egentlig; fy faen. Hvilken pyramide i hvilken virkelighet? Kom deg ut av illusjonene! Den velferden du har opplevd er det dine middelklasse-foreldre som har sjenket deg og ingen andre. Jeg skal gjerne utdype om du trenger, om du mener det er noen andre.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

 

Diskusjonen om islam synes jeg best holdes på internasjonalt nivå fritt for små perspektiver som det norske.

Hvorfor bør vi først og fremst diskutere elefantene i India eller Nigeria? Å jo, skjønner. Uten å dra inn perifere spøkelser fra andre steder, må man innrømme at islam i Norge stort sett eksisterer greit, bortsett fra en håndfull velkjente ekstremister.

 

For egen del kan jeg fint diskutere Hermansen, Hege Storhaug, Arne Tumyr, og norske forhold uten å måtte referere til Ku Klux Klan

 

Islam stort sett eksisterer greit? Islam er en voldsideologi uansett sted. Tror du negative aspekter med islam begrenser seg til "en håndfull velkjente ekstremister"?

 

Du kan jo referere til hva du vil. Hermansen er tilknyttet internasjonale PEGIDA. Arne Tumyr kjenner jeg ikke så godt.

 

Jeg snakker om Islam og da refererer jeg til islam. Islam er islam i Norge og alle andre steder.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at noen ting kommer gratis. Man må jobbe for det. Vi har tydeligvis ulikt syn på hva man bør jobbe for, og følgene av det.

 

Sannheten snakker for seg selv, og det vil alle komme til å forstå. Så enkelt er det.

 

 

Jeg hører du sier så, men min leveregel er omtrent som følger:

 

“Trust those who seek the truth but doubt those who say they have found it.” ― André Gide

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Sannheten snakker for seg selv, og det vil alle komme til å forstå. Så enkelt er det. Men det er ikke snakk om å advare.

 

Logikken er mer holdbar etter enn halvflaske whisky med tannverk enn deres, anytime.

 

Du virker villedet, ikke bare i synet på Norge, politikken som føres og framtiden den vil bringe, men også i forhold til denne trådens tema.

 

Har lest en haug med poster av deg nå med hvit støy, tomme setninger og vriene formuleringer. Det eneste jeg tror jeg har fått ut av det hele er at du er skeptisk til innvandring? Det er helt greit og du får lov til å bare si det rett ut her, men ikke forvent at alle er enig med deg eller at du sitter med den ultimate sannhet om noe som helst av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Sannheten snakker for seg selv, og det vil alle komme til å forstå. Så enkelt er det. Men det er ikke snakk om å advare.

 

Logikken er mer holdbar etter enn halvflaske whisky med tannverk enn deres, anytime.

 

Du virker villedet, ikke bare i synet på Norge, politikken som føres og framtiden den vil bringe, men også i forhold til denne trådens tema.

 

Har lest en haug med poster av deg nå med hvit støy, tomme setninger og vriene formuleringer. Det eneste jeg tror jeg har fått ut av det hele er at du er skeptisk til innvandring? Det er helt greit og du får lov til å bare si det rett ut her, men ikke forvent at alle er enig med deg eller at du sitter med den ultimate sannhet om noe som helst av den grunn.

 

Det er bare det at det virkeligheten tilsier, at dere sitter med sannheten eller har tatt patent på både den og godheten, og faktisk har satt denne ideen om virkeligheten ut i livet, utenfor demokratiske prosesser, at det ER slik og det ER riktig. Hva tenker du om det? Det er litt vanskelig å vite hvem man debatterer med, for som regel kommer det kun personangrep og et par nazi-stemplinger for mye, men kanskje jeg har møtt på et rasjonellt menneske? I så tilfelle er jeg mer enn intressert i å høre dine synsvinkler.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

On topic: Pegida Trøndelag med sterk søknad her:

 

attachicon.gifpegidatrøndelag.jpg

 

Geir :)

Ja så blottet for historisk innsikt kan det bli. Pegida viser hva som er agendaen. Kristendom. For slik ble det jo også da slike meninger først kom til Norge. Nordmenn ble sett på som hedninger av de kristne og kvinnene skulle miste alle rettigheter. Akkurat slik midtøstlig monoteistisk ideologi alltid har kjempet for. Undertrykkelse og misoginy. Når man står utenfor er det ironisk å se den ene gruppen anklage den andre. To fremmede religioner kjemper mot hverandre, de er et speilbilde av hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...