Gå til innhold

Reuters: Sony vurderer å gå ut av mobilbransjen


Anbefalte innlegg

Har en Xperia Z3. (Hadde problemer med at telefonen mine stadig gikk tom for minne, så følte jeg trengte en med en ekstra GB minne sammenlignet med konkurrentene.) Dårlig salg kan nok skyldes at telefonene er styggelig dyre sammenlignet med stort sett alt annet.

 

Sjekk prisene på iPhone du... Toppmodellene av Xperia ligger på samme nivå som tilsvarende toppmodeller fra Samsung, LG og HTC.

 

Om Sony gjør alvor av planene om å selge ut så håper jeg mobildivisjonen blir kjøpt opp av noen som evner å drive videre på et veldig godt grunnlag, alt fra Xperia Z til Z3 med tilhørende Compact-utgaver har vært svært bra telefoner. Kanskje Google nå som Lenovo har kjøpt Motorola, eller kanskje Ericsson?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at de gir ut en topp modell såpass ofte gjør nok at de går med tap. Jeg sitter med en Z2 å er kjempe fornøyd med den, å ser liten vits med å gå for Z3 som har bittelitt raskere prossesor, det er vel eneste forskjellen?

Z4 blir vel ikke heller så store oppgraderingen at det er vits for meg å bytte.

 

Hadde du byttet telefon oftere om de sjeldnere kom med toppmodeller?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det at de gir ut en topp modell såpass ofte gjør nok at de går med tap. Jeg sitter med en Z2 å er kjempe fornøyd med den, å ser liten vits med å gå for Z3 som har bittelitt raskere prossesor, det er vel eneste forskjellen?

Z4 blir vel ikke heller så store oppgraderingen at det er vits for meg å bytte.

 

Hadde du byttet telefon oftere om de sjeldnere kom med toppmodeller?

 

AtW

 

Visst det hadde vært større forskjeller, så hadde jeg kanskje det. Sånn som jeg ser det nå, så er det null vits for meg å kjøpe en Z3 f,eks. Forskjellen mellom de to telefonene er såpass liten at man ikke vil merke det en gang.

 

Edit: Det var nesten 2000kr i pris forskjell når jeg kjøpte min Z2, så er de 2000 ekstra kronene verdt det for en Z3 med en prosessor som har bittelitt høyere frekvens? For min del så er svaret nei.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Bleh, kjedelige nyheter da. At ikke Xperia Z-serien leder over konkurrentene forstår jeg ikke da de er de beste android mobilene ute om dagen. Med unntak av en phablet/stylus-penn modell, så gjør de jo alt det de andre mobilene gjør, med like bra eller bedre spesifikasjoner + vann/støv "resistance". :/ Jeg er dog enig i at de har ødelagt litt for seg selv med utslipp av ny versjon/toppmodell litt for ofte, sitter fortsatt på Z1 Compact og hadde først nå tenkt å bytte (venter på Z4 Compact). De har vært litt trege med skjermen da (Z3 C har fortsatt 720P bare), mulig de skipper 1080 og går rett for QHD.

 

Phonearena Z3 Compact Rivals

Lenke til kommentar

Bleh, kjedelige nyheter da. At ikke Xperia Z-serien leder over konkurrentene forstår jeg ikke da de er de beste android mobilene ute om dagen. Med unntak av en phablet/stylus-penn modell, så gjør de jo alt det de andre mobilene gjør, med like bra eller bedre spesifikasjoner + vann/støv "resistance". :/ Jeg er dog enig i at de har ødelagt litt for seg selv med utslipp av ny versjon/toppmodell litt for ofte, sitter fortsatt på Z1 Compact og hadde først nå tenkt å bytte (venter på Z4 Compact). De har vært litt trege med skjermen da (Z3 C har fortsatt 720P bare), mulig de skipper 1080 og går rett for QHD.

 

Phonearena Z3 Compact Rivals

 

Dette er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt. Når min mor skulle ha nettbrett spurte hun om jeg kunne hjelpe henne å kjøpe en slik iPad. Når jeg spurte hvorfor hun skulle ha det ble hun et spørsmålstegn. Var det ikke det de brettene het?

 

På samme måte er det ikke slik at Samsung jevnt over har levert TV'er med best billedkvalitet, og faktisk har de klart å rote det til med medium og toppmodellene sine flere ganger de siste årene.

 

Flere merker, som for eksempel Philips og for ikke å glemme Sony, har levert produkter som lett kunne og/eller kan sidestilles med eller overgår det Samsung har levert. Like vel skulle og skal alle ha Samsung.

 

Hvorfor? Fordi naboen eller den man kjenner som vist nok har litt peiling har det eller snakker om det. Eller fordi media direkte eller indirekte promoterer produktene.

 

Eller, det blir litt feil. For det er ikke kjennskap til produktene de selger på. Men kjennskap til navn. I mange år var iPod på folkemunn sidestilt med MP3-spiller. En ekstremt stor andel av befolkningen som ikke hadde spesielt interesse for å lese seg opp på eller undersøke hva som fantes kjøpte iPod. For det var etablert som et begrep. Det samme skjedde når iPhone ble sidestilt med smarttelefon, og iPad med nettbrett.

 

At alternativer dukker opp blir for omfattende å sette seg inn i. Og prosessen blir derfor treg. Nå har noen etter hvert fått med seg at Galaxy er noe som kan kjøpes, hvorfor da vurdere Experia? For ikke å snakke om Lumia?

 

Vi som leser på dette forumet har nok jevnt over en totalt forskjellig måte å tenke på enn folk flest, drevet av et minimalt snev av interesse. Dette har i praksis ikke folk flest.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Det at de gir ut en topp modell såpass ofte gjør nok at de går med tap. Jeg sitter med en Z2 å er kjempe fornøyd med den, å ser liten vits med å gå for Z3 som har bittelitt raskere prossesor, det er vel eneste forskjellen?

Z4 blir vel ikke heller så store oppgraderingen at det er vits for meg å bytte.

 

Hadde du byttet telefon oftere om de sjeldnere kom med toppmodeller?

 

AtW

 

Visst det hadde vært større forskjeller, så hadde jeg kanskje det. Sånn som jeg ser det nå, så er det null vits for meg å kjøpe en Z3 f,eks. Forskjellen mellom de to telefonene er såpass liten at man ikke vil merke det en gang.

 

Edit: Det var nesten 2000kr i pris forskjell når jeg kjøpte min Z2, så er de 2000 ekstra kronene verdt det for en Z3 med en prosessor som har bittelitt høyere frekvens? For min del så er svaret nei.

 

 

Er ikke noen grunn til å tro det hadde vært større forskjell per tidsenhet ihvertfall. La meg spørre på en annen måte, om sony bare hadde hoppet over Z3, Z5, Z7 osv, og Z2, Z4 Z6 osv hadde vært like, hadde du kjøpt telefon oftere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har jeg jo allerede svart på. Så lenge det ikke er store forskjellene mellom de ulike telefonene, så ser ikke jeg vitsen med å bytte telefon. Er sikkert flere her som sitter med en Z2 å da er det ikke noe vits å kjøpe en Z3. Min Z2 kan jo gjøre absolutt akkurat de samme tingene som en Z3 kan, så hvorfor skal man da kjøpe en Z3 når Z2 er mye billigere?

Lenke til kommentar

Det har jeg jo allerede svart på. Så lenge det ikke er store forskjellene mellom de ulike telefonene, så ser ikke jeg vitsen med å bytte telefon. Er sikkert flere her som sitter med en Z2 å da er det ikke noe vits å kjøpe en Z3. Min Z2 kan jo gjøre absolutt akkurat de samme tingene som en Z3 kan, så hvorfor skal man da kjøpe en Z3 når Z2 er mye billigere?

 

Nei, du har ikke svart på det, du har bare sagt at du ikke kjøper telefon så ofte som sony gir ut nye toppmodeller nå, det er greit nok det, men når man snakker om hva som lønner seg for sony, så må man se på alternativet, dvs modeller sjeldnere. La oss si de gir ut ny modell hver 6 måned, og du kjøper ny telefon hver tredje modell, så vil det allikevel lønne seg mer for de enn om de gir ut hver 12 måned og du kjøper annenhver modell.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg er eksepsjonelt fornøyd med produktene jeg har, de er solide og gode i bruk. At jeg klarte å knuse skjemen på min (elskede) Z3 etter 3 ukers besittelse er ikke noe jeg kan klandre Sony for i det hele tatt, og laptopen (2011 Vaio S 15") har jeg hatt i 3 år uten noen form for ønske om å oppgradere da det ikke finnes noe tilsvarende på markedet som vil gi meg mer av det jeg ønsker meg.

 

Fortsetter trenden kommer de til å trekke ut av tv-markedet, og de kommer til å gi opp på playstation.

 

'Twas nice knowing ya, Sony.

 

Sitter selv nå på Vaio SE15 fra slutten av 2011, og har verken behov eller lyst til å bytte den ut med noe, og er strålende fornøyd med Z3 Compact. Det eneste Sony-produktet jeg har vært mindre fornøyd med må være den svindyre Minidisc spilleren jeg hadde en gang i tiden hvor skruene løsnet over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det har jeg jo allerede svart på. Så lenge det ikke er store forskjellene mellom de ulike telefonene, så ser ikke jeg vitsen med å bytte telefon. Er sikkert flere her som sitter med en Z2 å da er det ikke noe vits å kjøpe en Z3. Min Z2 kan jo gjøre absolutt akkurat de samme tingene som en Z3 kan, så hvorfor skal man da kjøpe en Z3 når Z2 er mye billigere?

 

Nei, du har ikke svart på det, du har bare sagt at du ikke kjøper telefon så ofte som sony gir ut nye toppmodeller nå, det er greit nok det, men når man snakker om hva som lønner seg for sony, så må man se på alternativet, dvs modeller sjeldnere. La oss si de gir ut ny modell hver 6 måned, og du kjøper ny telefon hver tredje modell, så vil det allikevel lønne seg mer for de enn om de gir ut hver 12 måned og du kjøper annenhver modell.

 

AtW

 

Så du mener det er lønnsomt for Sony å ha masse ferdig produserte produkter de ikke får solgt?

Det er jo selfølgelig noen som alltid skal ha det nyeste og beste å bytter telefon hver gang en ny topp modell kommer, men jeg tror de er en minoritet. Folk flest tror jeg har telefonen sin i mere enn 6 måneder før de bytter.

Lenke til kommentar

 

 

Det har jeg jo allerede svart på. Så lenge det ikke er store forskjellene mellom de ulike telefonene, så ser ikke jeg vitsen med å bytte telefon. Er sikkert flere her som sitter med en Z2 å da er det ikke noe vits å kjøpe en Z3. Min Z2 kan jo gjøre absolutt akkurat de samme tingene som en Z3 kan, så hvorfor skal man da kjøpe en Z3 når Z2 er mye billigere?

 

Nei, du har ikke svart på det, du har bare sagt at du ikke kjøper telefon så ofte som sony gir ut nye toppmodeller nå, det er greit nok det, men når man snakker om hva som lønner seg for sony, så må man se på alternativet, dvs modeller sjeldnere. La oss si de gir ut ny modell hver 6 måned, og du kjøper ny telefon hver tredje modell, så vil det allikevel lønne seg mer for de enn om de gir ut hver 12 måned og du kjøper annenhver modell.

 

AtW

 

Så du mener det er lønnsomt for Sony å ha masse ferdig produserte produkter de ikke får solgt?

Det er jo selfølgelig noen som alltid skal ha det nyeste og beste å bytter telefon hver gang en ny topp modell kommer, men jeg tror de er en minoritet. Folk flest tror jeg har telefonen sin i mere enn 6 måneder før de bytter.

 

 

Virker ikke som du helt forstår eksemplet mitt, du trenger ikke å kjøpe hver eneste modell for at det skal være lønnsomt, du trenger bare å kjøpe telefon oftere enn du eller hadde gjort (noe forenklet). Sony tilpasser jo produksjonen etter hva de selger i begge tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det har jeg jo allerede svart på. Så lenge det ikke er store forskjellene mellom de ulike telefonene, så ser ikke jeg vitsen med å bytte telefon. Er sikkert flere her som sitter med en Z2 å da er det ikke noe vits å kjøpe en Z3. Min Z2 kan jo gjøre absolutt akkurat de samme tingene som en Z3 kan, så hvorfor skal man da kjøpe en Z3 når Z2 er mye billigere?

Nei, du har ikke svart på det, du har bare sagt at du ikke kjøper telefon så ofte som sony gir ut nye toppmodeller nå, det er greit nok det, men når man snakker om hva som lønner seg for sony, så må man se på alternativet, dvs modeller sjeldnere. La oss si de gir ut ny modell hver 6 måned, og du kjøper ny telefon hver tredje modell, så vil det allikevel lønne seg mer for de enn om de gir ut hver 12 måned og du kjøper annenhver modell.

 

AtW

Så du mener det er lønnsomt for Sony å ha masse ferdig produserte produkter de ikke får solgt?

Det er jo selfølgelig noen som alltid skal ha det nyeste og beste å bytter telefon hver gang en ny topp modell kommer, men jeg tror de er en minoritet. Folk flest tror jeg har telefonen sin i mere enn 6 måneder før de bytter.

Virker ikke som du helt forstår eksemplet mitt, du trenger ikke å kjøpe hver eneste modell for at det skal være lønnsomt, du trenger bare å kjøpe telefon oftere enn du eller hadde gjort (noe forenklet). Sony tilpasser jo produksjonen etter hva de selger i begge tilfeller.

 

AtW

Z3 er langt foran Z2 på blant annet lydsiden. Man kan si at lyden ut av jacken på Z2en er som et billig anlegg med en tilhørende bråkete subwoofer, mens lyden fra Z3en er som et high-end anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Philips smart tv som ikke stöttar Netflix. Nested gang blir det Samsung. Har en Samsung blue ray spiller som stöttar Netflix, så tv problemet er löst med en workaround. Har en Xperia S som ikke får oppgradert Android. Telefonen kortet 5000+ i sin tid, da forventer jeg 2 års support, men sony sier ett år. Har en Samsung tablet som fortsatt(etter to år) mottar support. Har en Sony vaio z3 som det ikke gis support for lengre. Har nå en Xperia z3 som jeg venter på lollipop till.

 

Samsung värker som de har skönt support og markedsföring. Vi skal ha produktene deras i noen år og hvis de fungerar/oppdateras i den perioden så väljer vi Samsung igen. Tror min xperia z3 er mitt sista sony produkt. En kjempebra telefon, men med så mycket rot og usikkerhet rundt sony, blir det nog sista sony produkten, og jeg har sett mej själv som sony fanboy länge...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...