Gå til innhold

Varsler storkontroll av bredbåndsytelsen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nok anta de sjekke de som rapporter dette til forbrukerombudet.

 

Det som er veldig bra blir tatt tak i er koblingsalg. Det burde vært tatt tak i for lengst.

Problemet er jeg tviler på de kommer så mye lengere med det, at det blir til 2016-2017 så Canaldigital slipper vel unna uansett, men er verre for folk som har GET.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med å måle ytelsen hjemme hos folk er jo å klare å skille ut de som har "råtne" trådløse nett. Har vært i kontakt med fryktelig mange som har ustabile/trege trådløse nett i det siste. Noen av de har gjerne akkurat kjøpt den "dyreste" ruteren som var til salgs i butikken i håp om at det skulle løse problemene. Når de (som har mulighet til det) har testet med kabel er alt i orden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Routerne til internettlevrandørene er ofte noe dritt, det gjelder både Altibox, telenor, Nextgentel, canaldigital er ofte ikke routere en gang, er kun trådløs nett av eldre teknologi.

 

De burdes nok anbefales routere feks. Netgear Nighthawk X4 AC2350

eller Asus RT-AC87U de er kraftigst på markedet nå.

Lenke til kommentar

Routerne til internettlevrandørene er ofte noe dritt, det gjelder både Altibox, telenor, Nextgentel, canaldigital er ofte ikke routere en gang, er kun trådløs nett av eldre teknologi.

 

De burdes nok anbefales routere feks. Netgear Nighthawk X4 AC2350

eller Asus RT-AC87U de er kraftigst på markedet nå.

 

Man trenger ikke kjøre en 1500-2000 kroners router, hvis man kun ønsker å få maks utnyttelse av la oss si en 100mbit linje. Så lenge routeren støtter AC-teknologi er det plenty godt nok, noe mer er kun for folk som ønsker å kopiere store filer over trådløst nettverk.

 

Men skal si meg enig i at det fort kan bli vanskelig å få korrekte tall uten å faktisk dra ut til folk å sjekke hastigheten selv med kabel rett i modem. Det vil nok bli veldig mange som rapporterer dårlige hastigheter grunnet elendig wifi.

Lenke til kommentar

Det er konkurransesituasjon og betingelser man bør se mest på.

* Telenor bygger ikke ut bedre kapasitet i områder hvor Get er etablert f.eks.

* Telenor tar samme pris for 8Mbit og 16 Mbit - det er kritikkverdig

* Get tilbyr ikke bredbånd uten kobling til TV-abonnement som basis

* Åpenbar pris-samkjøring av alle TV-leverandører (+/- 30 kr/mnd) for ca samme tilbud.

* Ekstremt god fortjeneste for alle leverandørene som kobler TV+bredbånd pga den ikke-eksisterende konkurranse-situasjonen. Nærmer seg milliarden for Get f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Routerne til internettlevrandørene er ofte noe dritt, det gjelder både Altibox, telenor, Nextgentel, canaldigital er ofte ikke routere en gang, er kun trådløs nett av eldre teknologi.

 

De burdes nok anbefales routere feks. Netgear Nighthawk X4 AC2350

eller Asus RT-AC87U de er kraftigst på markedet nå.

 

Ingen grunn til at ISPer skal levere AC-wlan. Prisen for de routerne er det kundene som da må betale. 802.11b/g/n holder for de fleste som couchsurfer facebook.

Problemet er som oftest at f.eks. borettslag hvor de leverer til omtrent samtlige leiligheter, blir satt opp med 802.11b/g/n på samme kanal over hele fjøla, så enkeltkanaler er trykka full av nett som står og skriker oppå hverandre. Om de skal bytte noe utstyr, burde det vært til utstyr som snakker med hverandre og kjører automatisk channel-discovery, slik at det blir spredt basert på dbi til nettene rundt deg.

Lenke til kommentar

Det er konkurransesituasjon og betingelser man bør se mest på.

* Telenor bygger ikke ut bedre kapasitet i områder hvor Get er etablert f.eks.

* Telenor tar samme pris for 8Mbit og 16 Mbit - det er kritikkverdig

* Get tilbyr ikke bredbånd uten kobling til TV-abonnement som basis

* Åpenbar pris-samkjøring av alle TV-leverandører (+/- 30 kr/mnd) for ca samme tilbud.

* Ekstremt god fortjeneste for alle leverandørene som kobler TV+bredbånd pga den ikke-eksisterende konkurranse-situasjonen. Nærmer seg milliarden for Get f.eks.

 

Er egentlig enig i det, særlig på Fiber siden, problemet er heller spørsmålet hvorfor det ikke er gjort før.

Om jeg ikke tar helt feil er det slutten av januar 2015 så skal det være slutt på at telenor forbyr leie av infrastrukturen i følge post og teletilsynet, men har liten tro på i løp av 2 uker skal man fritt bytte internetlevrandrør av den grunnen tror vi må vente langt lengere så sant forbrukerombudet og post og teletilsynet jobber ekstremt raskt. Sikkert mange som heller vil bytte telenor fiber\Canaldigital til Nextgentel eller homenet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan skal de kontrollere ytelsen til folk? Egentesting?

 

Jeg har et 20/1-abonnement som flatt og jevnt leverer 10/1. Tror det er feilkonfigurert fra leverandøren men har rett og slett ikke tatt meg tid til å gjøre noe med det.

Sjekk kapaks. Hvis du ligger sånn ca. 1500m unna sentralen, så er 10 Mbit ned helt vanlig.

 

http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er mest iriterende er at eneste tingen man kan klage på når det gjelder bredbånd er hastighet, spesielt oss Telenor.

Ping og packet loss som spill er som avhenger av det driter de langt i og man får ikke engang oppgit hva som er godkjent fra deres side.

Ser ut at de virkelig prøver å presse spill leverandørene til å betale for at vi som kunder skal få bruke telenor sit net for spill, slik de gjorde med Blizzard og Valve.

Lenke til kommentar

Problemet med å måle ytelsen hjemme hos folk er jo å klare å skille ut de som har "råtne" trådløse nett. Har vært i kontakt med fryktelig mange som har ustabile/trege trådløse nett i det siste. Noen av de har gjerne akkurat kjøpt den "dyreste" ruteren som var til salgs i butikken i håp om at det skulle løse problemene. Når de (som har mulighet til det) har testet med kabel er alt i orden.

 

Kan du si. Men her er jo bredbåndsleverandørene medskyldige så lenge dem pusher trådløst som løsningen på alt. Flere av dem leverer jo multibokser med modem, ruter og aksesspunkt i ett. Da er jo det en del av infrastrukturen dem er forpliktet til å levere på også.

 

Da vi bestilte fra Altibox i vinter (levering til våren) spurte han hva vi hadde, jeg svarte 100/10 på coax, og han tilbød 150/150 til samme pris. Supert tenker vi. Når jeg spurte innvendig installasjon svarte han, "Det er ingen problem, alt blir trådløst"...

 

Gleder meg til å se hva slags utstyr dem leverer som klarer stabilt 150/150 i hele huset trådløst...

Lenke til kommentar

Åpenbar pris-samkjøring av alle TV-leverandører (+/- 30 kr/mnd) for ca samme tilbud.

Get, CD, Altibox, RiksTV osv betaler sansynligvis tilnærmet det samme for kanalene de selger videre, og da blir det omtrent samme pris til forbrukeren avhengig av hvordan de kalkulerer pris. Er ikke det ganske naturlig? Blir det samme som at 1 liter melk eller 1 kg mel koster omtrent det samme i de fleste vanlige matbutikker.
Lenke til kommentar

Man trenger ikke kjøre en 1500-2000 kroners router, hvis man kun ønsker å få maks utnyttelse av la oss si en 100mbit linje. Så lenge routeren støtter AC-teknologi er det plenty godt nok, noe mer er kun for folk som ønsker å kopiere store filer over trådløst nettverk.

Ikke enig. Det holder ikke bare med høy hastighet, ruteren må også tåle mye trafikk. Det er temmelig mange husstander hvor det er mange brukere/enheter hvor problemer kunne vært løst med kraftigere/dyrere/bedre rutere.
Lenke til kommentar

Det som er mest iriterende er at eneste tingen man kan klage på når det gjelder bredbånd er hastighet, spesielt oss Telenor.

Ping og packet loss som spill er som avhenger av det driter de langt i og man får ikke engang oppgit hva som er godkjent fra deres side.

Ser ut at de virkelig prøver å presse spill leverandørene til å betale for at vi som kunder skal få bruke telenor sit net for spill, slik de gjorde med Blizzard og Valve.

Antagelig er du for langt unna sentralen til at de kan gjøre noe.

Vanskelig å fikse det om avstand er problemet, alternativet er antagelig å enten betale for å få fiber, noe som kan være veldig, veldig dyrt, eller ikke ha internett i det hele tatt, ettersom det er fysiske begrensninger som gjør det.

Lenke til kommentar

Det som er veldig bra blir tatt tak i er koblingsalg. Det burde vært tatt tak i for lengst.

Problemet er jeg tviler på de kommer så mye lengere med det, at det blir til 2016-2017 så Canaldigital slipper vel unna uansett, men er verre for folk som har GET.

Dette er jo diskutert ganske grundig før her.

Kabel-TV- leverandører som Get og CD selger kabel-TV og leverer internett som tilleggstjeneste, akkurat som fiberleverandører som Altibox og Telenor fiber selger internett og leverer TV som tilleggstjeneste. Hvis leverandørene blir pålagt å selge produktene hver for seg så må det gjelde alle selv om problemstillingen med kun TV hos f.eks. Altibox er mye mindre.

Men før noen blir pålagt noe, må regelen om formidlingsplikt fjernes fordi den brytes hvis Get, CD o.l. ikke leverer TV-signaler. Den er umoderne og gjelder kun TV-leverandører selv om andre også leverer TV.

Hva skjer hvis kabel-TV-leverandørene blir pålagt å ikke levere TV til alle? For å løse det må alle TV-kunder ha dekoder/programkort. Da blir det skjev konkurranse i forhold til RiksTV som sender NRK ukodet. Blir da RiksTV pålagt å kode NRK, som igjen påfører de kunden som i dag bare ser NRK på den platformen nye utgifter?

En annen problemstilling er hvor mye skal myndighetene bestemme over privat næringsliv? Er det ikke fri konkurranse i Norge? Regner med at mange av de som vil at myndighetene skal gjøre noe med dette koblingssalget er de samme som skriker og klager over at myndighetene bestemmer for mye og at vi har så mange strenge regler og lover her i landet...

 

Og tar man koblingssalg litt lenger, så håper jeg forbrukerombudet kan ordne så jeg kan kjøpe en billigere og tynnere avis så jeg slipper å få med emner jeg over hodet ikke har interesse for. Og kanskje jeg kan slippe å betale for melkekartongen i butikker når jeg har med eget melkespann...

Lenke til kommentar

 

 

Det som er mest iriterende er at eneste tingen man kan klage på når det gjelder bredbånd er hastighet, spesielt oss Telenor.

Ping og packet loss som spill er som avhenger av det driter de langt i og man får ikke engang oppgit hva som er godkjent fra deres side.

Ser ut at de virkelig prøver å presse spill leverandørene til å betale for at vi som kunder skal få bruke telenor sit net for spill, slik de gjorde med Blizzard og Valve.

Antagelig er du for langt unna sentralen til at de kan gjøre noe.

Vanskelig å fikse det om avstand er problemet, alternativet er antagelig å enten betale for å få fiber, noe som kan være veldig, veldig dyrt, eller ikke ha internett i det hele tatt, ettersom det er fysiske begrensninger som gjør det.

Ja trodde det selv men etter at avtalen mellom Telenor og Valve/Blizzard ble kjent forsvant mye av de problemene for de spillene men det ble værre for andre.

Sliter mye mindre med ping spikes og packet loss mot Blizz men på Wot f.eks ble det værre.

Pingplotter viser det er på hop godt inni telenor sitt net og ikke på de første 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...