Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier av verste sort?


Kjedelig

Anbefalte innlegg

En kompis av meg og jeg har et aldri så lite problem med utleieren vår, og lurer på om det som foregår faktisk er litt utenfor regelverket noe vi mener at det. Men vi kunne gjerne trenge litt ekspertråd.

Vi flyttet inn i en sokkelleilighet August 2014. Over oss, og eier av huset er en svært gammel dame og det er datteren hennes som styrer med papirene og utleien. I starten begynte det med at denne eldre damen tok seg ned trappen et par ganger i uken uten forvarsel og ropte etter oss hvis det var brev til oss eller hvis det var noe hun lurte på, eller at hun bare kom ned med en bøtte epler fra epletreet. Ikke misforstå, det er en veldig trivelig dame som er koselig å snakke med, men det er måten hun gjør det på. At hun bare går inn som om hun bor der også, og at vi bare er barna hennes. Det var slik det begynte og vi tenkte det bare var en varm velkomst og det ville gi seg etter kort tid, noe det ikke gjorde.

En stund gikk, hun kom stadig ned med posten og ropte etter navnene våres, mens vi ikke hadde hjerte nok til å be hun la være siden det kanskje må være litt ensomt for hun. Ihvertfall, en fredags morgen da både jeg og kompisen min hadde fri våknet vi av at det var personer som gikk rundt i leiligheten. Da vi kom ut i gangen var den eldre damen der, samt to feiere som hadde tatt seg inn i stuen våres og satt i gang et arbeid med peisen våres. Dette skjedde helt uten forvarsel. Det har også vært flere episoder der det har vært folk som har arbeidet utenfor der de har låst seg inn, gått gjennom halve leiligheten og åpnet vindu for å nå frem til en stikkontakt. Dette har også skjedd uten at vi har fått noe som helst form for beskjed.

En annen episode var dagen etter vi begge hadde vært ute på byen. Morgenen etter kom denne damen ned og gikk inn på rommet mitt mens jeg lå i bokseren oppå dynen og sov, hun trodde da at jeg var en innbruddstyv av en eller annen absurd grunn. Jeg var ikke spesielt full den kvelden og husker absolutt alt som skjedde, og jeg er helt sikker på at vi ikke lagde noe bråk når vi kom hjem. Dette føles veldig ubehagelig, når jeg like godt kunne lagt der og dratt laksen når hun kom inn, så nå sover jeg som oftest med låst dør i frykt.

Etter alt dette hadde vi fått veldig nok og var klar til å kontakte datteren til den gamle damen, altså hun som står for utleien. Før vi rakk det, kom hun på besøk. Kompisen min var vekke, jeg satt ved pulten på rommet med musikk på ørene i det jeg hører en høy banking på selve døren til rommet mitt. Jeg tar ut øreproppene i det jeg er forbauset og tenker "skjer dette virkelig?", da kommer bankingen igjen og en stemme som sier "jeg vet du er der inne." Da hadde plutselig datteren kommet på et overraskelsebesøk for å ta en inspeksjon for å se hvordan det går med leiligheten. Vi skjønte jo fort da at hun var akkurat som moren og det var helt meningsløst å klage på moren da når hun er helt lik, om ikke verre.

Det eneste som står i kontrakten angående at de kan gå inn er "Vaskemaskinen kan disponeres av eier ved behov for vask av matter og større ting (sjelden)".

Som dere sikkert forstår så er vi ganske frustrert og lei, og søker derfor gode råd. Vi setter veldig stor pris på alle som tar seg tid til å lese gjennom vår historie.

Tusen takk! :)

Endret av Kjedelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven §5-6 er jo et greit sted å begynne, spesielt siste avsnitt.

 

 

 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

Hele loven kan du lese her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=husleieloven

Endret av Llandari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis til loven!

 

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider.

 

Mitt tips, ubehageliggjør forholdet med EN gang. Lås/blokker aller dører hun gamle dama pleier å gå inn. Send brev med streng beskjed og referering til loven. "Dette er ubehagelig, ufint, uforskammet og DIREKTE i strid med loven!" skriver dere..... husk å referere osv....

 

Si nei takk til epler, post og alt mulig. Posten skal dere hente selv i postkassa!!

 

Bare smør på med kritikk, dette er noen forbanna møkkafolk. Jeg ville egentlig bare flyttet. Foreldrene mine har leid ut sokkelen i 25 år.... dem har ALDRI foretatt noe som helst inspeksjon eller uavtalt besøk, kommunikasjon foregår ved at man legger brev i postkassen til hverandre. Det er fremmedfolk, man SKAL IKKE gå inn der, det er ulovlig.

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Start med å si ifra om at dette ikke er greit, og at du synes det er veldig ubehagelig. Gjør det skriftlig (f.eks epost), så kan du vise til det senere om det ikke gir seg.

 

Du kan vise til lovgivningen også, men min erfaring tilsier at det lønner seg å prøve uten å referere til lover først.

 

Om det ikke gir seg så bruk andre runde på å referere til lover og avtalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er ikke værre enn at dere tar det opp med datteren slik han hun kan snakke med moren sin (dersom det er vanskelig å ta det opp med moren direkte).

 

Stopper ikke "besøkene" får dere kreve lås på døren inn til leiligheten hvor kun datteren har nøkkel (jeg antar at denne datteren som ordnet papirene ikke bor i huset).

Lenke til kommentar

Det er vel ingen grunn til at andre enn beboere skal ha nøkkel til en boenhet.. ?

 

Jo, som utleier er det grunn til å ha nøkkel for å kunne gjøre vedlikehold man er pliktig til, og som leier plikter å gi en adgang for å gjøre (husleieloven § 5-3 og § 5-6). Det kan også være akutte nødstilfeller der man kan ha behov for å komme seg inn mens leier er utilgjengelig/bortreist for å begrense skader på eiendommen (vannlekkasjer, frosne rør etc.). Det er en gjensidig tillitssak, utleier beholder en nøkkel, men misbruker den ikke. Og leier bytter ikke lås eller monterer ekstra låser uten å avklare det med utleier,

Lenke til kommentar

Begynner du å dra det juridiske inn så blir det en ubehagelig stemning. Dra laks når ho kommer. Så blir det ubehagelig for ho. Kanskje litt flaut for deg, men da blir du i det minste kvitt ho.

 

Disse virker truendes til å bli med på moroa, så pass på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, som utleier er det grunn til å ha nøkkel for å kunne gjøre vedlikehold man er pliktig til, og som leier plikter å gi en adgang for å gjøre (husleieloven § 5-3 og § 5-6). Det kan også være akutte nødstilfeller der man kan ha behov for å komme seg inn mens leier er utilgjengelig/bortreist for å begrense skader på eiendommen (vannlekkasjer, frosne rør etc.). Det er en gjensidig tillitssak, utleier beholder en nøkkel, men misbruker den ikke. Og leier bytter ikke lås eller monterer ekstra låser uten å avklare det med utleier,

Nå har jeg aldri vært leietaker, men den andre siden av bordet kjenner jeg.

For meg er det opplagt at utleier ikke trenger nøkkel, for avtalt visitasjon/arbeid får man helst leietaker til å være der.

For akutte situasjoner tar man seg inn fullstendig uavhengig av nøkkel.

Lenke til kommentar

 

 

Jo, som utleier er det grunn til å ha nøkkel for å kunne gjøre vedlikehold man er pliktig til, og som leier plikter å gi en adgang for å gjøre (husleieloven § 5-3 og § 5-6). Det kan også være akutte nødstilfeller der man kan ha behov for å komme seg inn mens leier er utilgjengelig/bortreist for å begrense skader på eiendommen (vannlekkasjer, frosne rør etc.). Det er en gjensidig tillitssak, utleier beholder en nøkkel, men misbruker den ikke. Og leier bytter ikke lås eller monterer ekstra låser uten å avklare det med utleier,

Nå har jeg aldri vært leietaker, men den andre siden av bordet kjenner jeg.

For meg er det opplagt at utleier ikke trenger nøkkel, for avtalt visitasjon/arbeid får man helst leietaker til å være der.

For akutte situasjoner tar man seg inn fullstendig uavhengig av nøkkel.

 

Så du vil heller knuse en rute for å komme deg inn i leiligheten, enn å ha en egen nøkkel hos deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En trenger ikke møte opp hos folk til stadighet selv om en har nøkkel i reserve. De fleste som noengang har hatt besøk av låsesmed vet at en reservenøkkel er billig "forsikring".

Lenke til kommentar

Så du vil heller knuse en rute for å komme deg inn i leiligheten, enn å ha en egen nøkkel hos deg?

Nå er det mange måter å komme seg inn i de fleste leiligheter uten å ødelegge noe som helst.

 

Jeg har tidligere fått hjelp av brannvesenet til å komme inn i en leilighet, de hadde ikke nøkkel men kom seg fint inn uten å skade noe som helst (via vinduet)

 

Det er uansett såpass lite sannsynlig at slikt oppstår at det ikke er noe poeng i å ha nøkkel til enheten..

64000 vannskader ble meldt til forsikringssleskapene i 2013, det er ikke så mange i forhold til hvor mange eiendommer det kunne forekommet på..

 

De aller fleste vannskader kommer i forbindelse med kuldeperioder, av at røranlegg da fryser til.

Disse skadene oppdages så når det blir mildere og vannet igjen strømmer på som det skal.

 

Gitt at beboeren bor i boligen og gjerne er hjemme ca 45 uker i året (jeg har da regnet med 5 uker ferie og noen helger man ikke er hjemme i tillegg) er det ikke videre sannsynlig at man må inn i boligen mens leietaker er borte.

 

Leietaker er vel ellers normalt sett i sin fulle rett til å bytte lås etter hva jeg har forstått, bruksretten til en bolig man leier er eksklusiv.

 

Hadde jeg selv vært i situasjonen at jeg måtte leie ville jeg byttet lås ved innflytting, og så byttet tilbake til gammel lås ved utflytting.. Akkurat som jeg gjør ved kjøp av leilighet for å bo i selv, da byttes lås ved innflytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...