Gå til innhold

Hvordan (effektivt) fotografere hundrevis av portettbilder?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Jeg har fått forespørsel om å fotografere samtlige ansatte i en stor bedrift - altså flere hundre. Det skal være portrettbilder med hvit bakgrunn, som skal brukes til bedriftens intranett. Helt konkret ønsker jeg å finne frem til den mest (konstands)effektive løsningen.

 

Hvert bilde må jo bli bra nok til å brukes i jobbsammenheng, men enkelt nok til at jeg kan fotografere og redigere de i hundretall. "Logistikken" byr jo også på noen utfordringer; hvordan organisere strømmen av mennesker som skal fotograferes én og én?

 

Noen som har gjort noe lignende? Jeg har tatt mange portrettbilder, men aldri i så stor skala. :hmm:

 

UTSYTR

I den vedlagte tegningen har jeg prøvd å visualisere hvordan jeg så langt har tenkt å gjøre det. Jeg driver faktisk hovedsakelig med film, noe som gjenspeiler seg ut utstyret.

 

- Lampene er eksempelvis studiolys, som gir kontinuerlig lys gjennom en paraply. Til film synes jeg disse fungerer utmerket, men jeg er litt usikker på om det er nok til foto.

- Bakgrunnen lurer jeg på om en reflektor (110cm, hvit) vil kunne dekke.

 

Noen tanker? Hvis det er noe utstyr jeg *må* ha, så si gjerne i fra! :)

 

 

post-120998-0-60750300-1420725482_thumb.jpg

Endret av Filosof
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder logistikk har jeg pleid å spørre kunden om de skal ha noe årsmøte/konferanser/julebord/lignende i nær fremtid, slik at de aller fleste samles på et sted. Så kan man samle resten på en ekstra dag. Hvis alle i bedriften holder til på samme sted, er vel det letteste å gjøre dette over flere dager (da kan du også tyne litt mer kroner ut i lønn, med flere arbeidsdager..).

 

Jeg ville absolutt ikke brukt fastlys på dette, spesielt ikke så svake lamper. Fastlys blir fort uflatterende for huden, og ansiktet kan bli seende "seigt" ut. Rødfargen i huden vil også komme frem hakket mer enn ønskelig. Skal fastlys i det hele tatt brukes, ville jeg brukt kino-flos (som du sikkert kjenner til hvis du driver med film) med blå rør. Med sterkere blitser vil du ha mer kontroll over lyset om du f.eks. blir nødt til å bytte location underveis.

 

Angående lyssettingen så vil ikke bakgrunnen bli hvit sånn du har satt det opp nå. Den vil bli ganske mørk grå. Skal du ha helt hvit bakgrunn bør du ha en egen lampe til å lyse opp bakgrunnen. Jeg vil også fraråde deg å bruke reflektor som bakgrunn, da det fort kan bli skjolder. Det beste er å ha en større bakgrunn, som gjør det mulig for deg å flytte personen lenger fra bakgrunnen, på den måten eliminerer du skygger naturlig.

 

Har satt opp et lite diagram her med et alternativ du kan tenke på om du blir nødt til å skyte det med fastlys:

post-108090-0-43935400-1420728356_thumb.png

 

Til slutt, etter min smak synes jeg lys grå bakgrunn ser mye bedre ut enn helt hvit bakgrunn på sånne portretter. Ville også valgt 85mm av de objektivene du har der, det er en fin brennvidde til portretter. Siden den er fast har du også mer kontroll på å få alle bildene like, og da sparer du litt etterarbeid :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker litt rundt hvordan man organiserer koldtbordservering til veldig mange. Da går gjerne bord etter bord med folk og stiller seg i kø. Hvis du gjør det samme så kan de ansatte gå gruppevis alt etter hva som passer for dem. Eller hvis de ikke kan legge fra seg arbeidet gruppevis, la de gå etter alfabet eller gruppevis.

 

Navn og bilde ser jeg for meg du kan koble på to måter. Enten en liste med navn + filnavn eller stort navneskilt lavt på brystet som du klipper bort i etterbehandlingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting du må tenke på, ihvertfall dersom dette er en temmelig stor bedrift er at det gjerne er mange som heter det samme. har du f.eks 8 "Frank Pettersen" så blir det jobb å finne ut hvem som er hvem.

 

Jeg ser for meg to måter å gjøre det på:

Noter fullt navn + fødselsnummer

eller brukernavn (om IT avd. kan eksportere brukernavn-navn tilknytningen fra Active Directory i ettertid)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IMO bra utgangspunkt fra trådstarter. Enig med kommentar om at reflektor (med størrelse som på illustrasjonen) kan være liten og gjør at plassering blir veldig viktig. De fleste fimaer har "lerret" for prosjektor og det kan eventuelt brukes som bakgrunn.

 

Brukte det på noen bilder for en stund siden og det ga en veldig jevn grå bakgrunn. Kan gjøres grå eller hvit avhengig av ønske ved å justere belysningen. Når det gjelder grå eller hvit bakgrunn er det fordeler og ulmper med begge, litt avhengig av hvordan det skal brukes.

 

Forøvrig enig i kommentar at TS vil få grå bakgrunn med de skisserte oppsettet.

 

Ellers er det som andre også har påpekt viktig med fast oppsett av eksponering slik at det ikke må gjøres for mye justeringer i etterbehandling, og kjører du manuell eksponering er det viktig at personene plasseres helt likt for at eksponering ikke skal påvirkes av avstand til lys.

 

Om kontinuerlig lys er kraftig nok må du jo bare teste på forhånd, men du jo skru opp ISO en god del uten at resultatet blir dårlig, og ennå mer hvis bilden bare skal brukes i lite format.

 

Går du for blitser så husk at blitser kan gå varme ved veldig hard bruk.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle de gode og informative svarene! Det setter jeg pris på :)

 

Ser du har Canon og da er det enkleste og koble kamerat opp mot en pc. og bruke Canon sitt medfølgende software, og gjøre all fotografering derifra. Du får automatisk lagret bildene og du kan navngi de suksessivt .

 

Dette var interessant! Hvordan gjør man dette? Jeg bruker en MacBook Pro, vet du hvilke kabler som trengs da?

 

Leie?

Noen som kan anbefale et sted man kan leie nødvendig fotoutstyr? Hvis fastlysene er for dårlige, så kanskje en pakkeløsning fra Elinchrom? (selv om jeg har 0 erfaring med dette)

Og i forhold til bakrunn, så må jeg kanskje ha noe slikt?
http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-15-x-215m-8857120049-p0000113749

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle de gode og informative svarene! Det setter jeg pris på :)

 

Ser du har Canon og da er det enkleste og koble kamerat opp mot en pc. og bruke Canon sitt medfølgende software, og gjøre all fotografering derifra. Du får automatisk lagret bildene og du kan navngi de suksessivt .

 

Dette var interessant! Hvordan gjør man dette? Jeg bruker en MacBook Pro, vet du hvilke kabler som trengs da?

 

eos utility heter programmet som skal følge med kameraet, eventuell kan du laste den ned fra Canon Norge, her er noen forslag angående kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for alle de gode og informative svarene! Det setter jeg pris på :)

 

Ser du har Canon og da er det enkleste og koble kamerat opp mot en pc. og bruke Canon sitt medfølgende software, og gjøre all fotografering derifra. Du får automatisk lagret bildene og du kan navngi de suksessivt .

 

Dette var interessant! Hvordan gjør man dette? Jeg bruker en MacBook Pro, vet du hvilke kabler som trengs da?

 

eos utility heter programmet som skal følge med kameraet, eventuell kan du laste den ned fra Canon Norge, her er noen forslag angående kabel.

 

 

Supert! Tusen takk, det skal jeg utforske :)

 

 

Leie?

Som sagt - om noen kan anbefale et sted man kan leie nødvendig fotoutstyr? Hvis fastlysene er for dårlige, så kanskje en pakkeløsning fra Elinchrom? (selv om jeg har 0 erfaring med dette)

 

Og i forhold til bakrunn, så må jeg kanskje ha noe slikt?

http://www.fotovideo...049-p0000113749

Lenke til kommentar

Du trenger ikke blits bak, softboks bak eller sammenleggbar reflektor bak. Det holder fint med en studiobakgrunn av papir, for eksempel hvit. Det går også an å bruke et projektorlerret eller hvit vegg hvis du har en som er uten merker, skyggeeffekter og lyter. Laken har også vært brukt av noen, men det har en tendens til å se bølgete ut når lyset kommer på.

 

Det burde holde med kvadratisk 1,2 * 1,2 meter, men bredere gjør det mindre nødvendig å reposisjone den som skal fotograferes hvis stolen flytter litt på seg fra person til person.

Endret av Simen1
Presisering
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger ikke blits, softboks eller sammenleggbar reflektor. Det holder fint med en studiobakgrunn av papir, for eksempel hvit. Det går også an å bruke et projektorlerret eller hvit vegg hvis du har en som er uten merker, skyggeeffekter og lyter. Laken har også vært brukt av noen, men det har en tendens til å se bølgete ut når lyset kommer på.

 

Det burde holde med kvadratisk 1,2 * 1,2 meter, men bredere gjør det mindre nødvendig å reposisjone den som skal fotograferes hvis stolen flytter litt på seg fra person til person.

 

Takk for svar. Men dette virket kanskje litt *vel* minimalistisk? Jeg liker å forholde meg til lite og enkelt utstyr, men jeg vil helst ha en helt hvit bakgrunn, og ønsker ikke noen skygger i bakgrunnen. Resultatet må jo kunne replikeres over flere dager og på ulike steder, så jeg er opptatt å ha mest mulig kontroll over lysforholdene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende oppdrag for en stund siden selv om dette var en mindre bedrift. Jeg gjorde det veldig enkelt og fant et rom med hvite vegger og plasserte de ansatte i "et hjørne" der veggen bak dem ble bakgrunnen og sideveggen til fungerte som en reflektor. Foran fra den andre siden av dem plasserte jeg blits med softboks. I tillegg hadde jeg blits mot bakgrunnen som jeg justerte så veggen ble helt lys grå.

 

Jeg ville ha dem stående og dette ga et par utfordringer jeg ikke hadde tenkt på i forkant. Jeg hadde plassert en tapebit på gulvet og sørget for at alle hadde skotuppen på denne slik at de kom i samme avstand til lys og vegger. Problemet var at softboksen min var relativt liten (husker ikke hvor stor, men antar 50x50) og jeg måtte ha den relativt nærme for å få så mykt lys som jeg ønsket. Høydeforskjell på de jeg tok bilder av gjorde at jeg måtte justere høyden på blitsen litt noen ganger i tillegg til at forskjellig holdning gjorde at de hadde noe ulik avstand til lyset. Dette gjorde at jeg fikk små forskjeller i eksponeringen på noen som igjen gjorde at jeg måtte gjøre små justeringer i Lightroom på noen av bildene.

 

Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg brukt en større softboks/lyskilde slik at jeg kunne plassert den lenger unna, men fortsatt fått like mykt lys. Da hadde ikke de små forskjellene i avstand til lyskilden fått noe å si.

Endret av BarneyGumble
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke blits....

Hva slags lyssetting hadde du tenkt da?

Du har sitert bort konteksten. Jeg mente at han ikke trenger blits (med eller uten softboks) bak.

 

Det holder med en hvit papirbakgrunn bak (eller et av alternativene jeg nevner). Foran bør han unngå papir :p men bruke to blitser med hver sine softbokser og gjerne en blits med beautidish ovenfra.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for alle de gode svarene! :)

 

Det er sjeldent folk er like bleke som hvitt bleket papir. Dermed skulle det gå fint hvis softboksene ikke står for nære personen og avstanden fra person til bakgrunn ikke blir for stor.

 

Men - uten at jeg har prøvd - så føler jeg meg litt skeptisk til at en hvit papirvegg vil være tilstrekkelig for å oppnå en helt hvit bakgrunn. Og så er jeg usikker på hvor solid den er? Den må jo tåle å fraktes og flyttes på.

Derfor har jeg sett for meg noe slikt: http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-135-x-105m-8990123566-p0000133651

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva? :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...