Gå til innhold

Hvordan (effektivt) fotografere hundrevis av portettbilder?


Anbefalte innlegg

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva?

 

Problemet er at lyset avtar med kvadratet av avstand, så er avstand fra lyskilde til bakgrunn dobbelt så stor som avstand til motiv vil bakgrunnen bare få 1/4 av lyset, og da blir det vanskelig å få bakgrunn helt hvit. Veldig lys grå er ikke noe problem. Du reduserer effekten ved å øke avstand fra lyskilde til motiv (som gir hardere lys) og/eller redusere avstand fra motiv til bakgrunn. Jeg tror jo du kan få fine bilder med oppsettet du skisserer, men om du klarer helt hvit bakgrunn (selv om den reflekterer mye lys) er jeg ikke sikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den må jo tåle å fraktes og flyttes på.

 

Derfor har jeg sett for meg noe slikt: http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-135-x-105m-8990123566-p0000133651

 

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva? :new_woot:

Det er den du skal ha! Litt dyrere, men du får gode resultater og er 100% uavhengig av forskjellige omgivelser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Derfor har jeg sett for meg noe slikt: http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-135-x-105m-8990123566-p0000133651

 

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva? :new_woot:

 

Den så veldig fin ut. Bare husk at du trenger lampene i tillegg, etter det jeg kan se er det ikke noen lyskilde inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den må jo tåle å fraktes og flyttes på.

 

Derfor har jeg sett for meg noe slikt: http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-135-x-105m-8990123566-p0000133651

 

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva? :new_woot:

Det er den du skal ha! Litt dyrere, men du får gode resultater og er 100% uavhengig av forskjellige omgivelser...

 

 

 

 

 

Derfor har jeg sett for meg noe slikt: http://www.fotovideo.no/foto/Studioutstyr/Bakgrunner/Lastolite/Lastolite-HiLite-Bakgrunn-135-x-105m-8990123566-p0000133651

 

Den er dyere, men stor nok til å dekke bakgrunnen til hodet (ville jeg tro) - og burde garantere at bakgrunnen blir helt hvit og fin. Eller hva? :new_woot:

 

Den så veldig fin ut. Bare husk at du trenger lampene i tillegg, etter det jeg kan se er det ikke noen lyskilde inkludert.

 

 

 

Takk for svar begge to! Det er nettopp det samme jeg har tenkt - at dette vil gi en fin hvit bakgrunn som er mest mulig uavhengig av omgivelsene, og derav gir konsistente resultater.

 

Virker ikke som lys er inkludert nei, men jeg har en ekstra lyslampe jeg tror jeg kan funke. Jeg tror uansett dette vil være en god investering, ettersom jeg garantert kommer til å ta flere tilsvarende portretter i fremtiden, og jeg har ikke et eget fotostudio (ikke føler jeg behov for det heller, spesielt mtp. at jeg hovedsakelig jobber med film).

 

Jeg skal prøve meg frem, og hvis det er ønskelig kan jeg dele resultatet med dette forumet :)

Lenke til kommentar

...dette vil gi en fin hvit bakgrunn som er mest mulig uavhengig av omgivelsene, og derav gir konsistente resultater.

 

Jeg skal prøve meg frem, og hvis det er ønskelig kan jeg dele resultatet med dette forumet :)

Absolutt - del gjerne erfaring med forumet :)

 

Fikk mye lyst på den Lastoliten selv - ifm. Fotomessa på Lillestrøm...

 

post-226353-0-66036200-1421071171.jpg

 

En hvit bakgrunn og et par softboxer funka veldig greit...

 

post-226353-0-93232100-1421071228.jpg

 

Så ble min egen versjon b&w....

 

post-226353-0-83938800-1421071357.jpg

post-226353-0-66036200-1421071171_thumb.jpg

post-226353-0-93232100-1421071228_thumb.jpg

post-226353-0-83938800-1421071357_thumb.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastolite bakgrunnen er i praksis et tulleprodukt (har vel noe slik liggende et sted selv; derfor jeg vet). For å få hvit pen bakgrunn trenger man en hvit eller grå vegg... kjør en blits på den og overeksponer med 2-3 trinn. Normal blits på motivet; litt avstand er også en plan. Så ordner dette seg uten noe tilleggsball fra Lastolite :)

 

Mystisk hvordan folk skal gjøre ting så overkomplisert. Det enkle er ofte det beste, noe man lærer seg med årene heldigvis!

 

Edit:

Bakgrunnen trenger ikke være hvit eller grå heller; bare å kline på nok blits så blir den hvit. Om det er mønster i veggen, eller om det er trepanler betyr ingenting. Med overeksponering fra blits blir alt veldig hvit.

Endret av TGB
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lastolite bakgrunnen er i praksis et tulleprodukt (har vel noe slik liggende et sted selv; derfor jeg vet). For å få hvit pen bakgrunn trenger man en hvit eller grå vegg... kjør en blits på den og overeksponer med 2-3 trinn. Normal blits på motivet; litt avstand er også en plan. Så ordner dette seg uten noe tilleggsball fra Lastolite :)

 

Mystisk hvordan folk skal gjøre ting så overkomplisert. Det enkle er ofte det beste, noe man lærer seg med årene heldigvis!

 

Edit:

Bakgrunnen trenger ikke være hvit eller grå heller; bare å kline på nok blits så blir den hvit. Om det er mønster i veggen, eller om det er trepanler betyr ingenting. Med overeksponering fra blits blir alt veldig hvit.

 

Godt poeng, men hva om jeg ønsker å bruke den til film i tillegg? Da hjelper blits veldig lite ;)

 

For øvrig er den eneste jeg blitsen har for øyeblikket en Canon 270 ex - som er svært begrenset. Hvis jeg skal kjøpe noen skikkelige blitser må jeg jo ut med noen tusen uansett.

Lenke til kommentar

Om det er tulleprodukt eller ikke avhenger vel strengt tatt av behovet. Kjenner meg igjen i at det er fort gjort å gå i fella og kjøpe noe som ser spennende ut, og ende opp med å ikke bruke det så mye som jeg bør, men for deg som skal fotografere så mange personer, og tydeligvis forskjellige steder utenfor din kontroll, ser den ut til å kunne være en enkel (og relativt rimelig) løsning for å få en god bakgrunn, særlig når det er spesifisert at det skal være hvit bakgrunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er tulleprodukt eller ikke avhenger vel strengt tatt av behovet. Kjenner meg igjen i at det er fort gjort å gå i fella og kjøpe noe som ser spennende ut, og ende opp med å ikke bruke det så mye som jeg bør, men for deg som skal fotografere så mange personer, og tydeligvis forskjellige steder utenfor din kontroll, ser den ut til å kunne være en enkel (og relativt rimelig) løsning for å få en god bakgrunn, særlig når det er spesifisert at det skal være hvit bakgrunn.

Interessant at folk har så utrolig delte meninger om dette produktet ;)

 

Jeg har alltid foretrukket å bruke minst mulig utstyr - samtidig som jeg vet hvor lett det er å la seg "lure" til å kjøpe nytt og spennende utstyr, i håp om at dette vil gjøre produksjonene bedre. Men - som sagt - i akkurat dette tilfellet tror jeg en slik bakgrunn kan være fordelaktig. I tillegg er jeg rimelig overbevist om jeg kommer til å få bruk for dette flere ganger fremover, ikke minst til film, hvor blitser er ubrukelige.

 

I "verste" fall har jeg alltid klart å selge (det lille) jeg har kjøpt av utstyr som jeg ikke bruker lenger. Jeg brukte eksempelvis Canon 550D i flere år, før jeg bestemte meg for å oppgradere til 5D3, og jeg fikk solgt den videre :)

 

(for øvrig selger jeg en Canon 28mm f/1.8, hvis det er lov å nevne det her, he he)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...