Gå til innhold

Muslimer som fyer andre muslimer


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som opplever dette? Jeg er muslim,ikke en særlig bra en men jeg går på fredagsbønn og jeg faster samtidig som jeg holder meg unna svin. Jeg spiser deseverre ikke halal kjøtt men jeg spiser det når jeg har det tilgjenglig framfor ikke halal,må reise helt til sverige for å få tak i halalkjøtt,så når jeg er tom for det spiser jeg heller vanlig okse.

 

Er jeg den eneste som blir fy'et av mine muslim brødre? De samme brødrene som drikker,fester og knuller damer før ekteskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En religion som blir påtvinget andre er ikke en religion, men en ideologi.
Det er fakta. Og om noen fyer deg igjen, bare meld deg ut som muslim og
inn i verden som heter respekt for andre mennesker og troer. AKA sameksistens.
Så kan dine muslimbrødre få se en annen side av deg og av verden. NEI til tvang
og NEI til hjernevasking, er desverre ikke støttet av mange.

Endret av Sushi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Workman!

 

Først og fremst, jeg syns det virker som om du har et avslappet forhold til din religion. Når man først skal være religiøs (jeg er da ikke religiøs selv) så syns jeg det virker som en sunn holdning å ha til sin religion.

 

Det er vanskelig å si hvorfor noen velger å kritisere deg, spesielt når man er minst like kritikkverdig selv. Men det er ikke uvanlig! Det kalles hykleri (som Battaman påpekte), og er utbredt i alle grupper i samfunnet.

 

Deler av grunnen til dette er at vi mennesker er tilbøyelige til å se feil og mangler hos andre... men ikke hos oss selv. Hvis andre gjør noe negativt, så er det på grunn av at denne personen har dårlige egenskaper (feig, svak, umoralsk, osv.), men hvis du selv begår de samme handlingene så er det på grunn av andre ting (du hadde en dårlig dag, dama var sint, uflaks, osv.) - grunner som er uavhengig av deg selv.

 

Jeg har ingen gode råd for hvordan du burde håndtere denne kritikken du får. Du kan vurdere å bare ignorere det så langt det lar seg gjøre.

 

Det virker som en frustrerende situasjon. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vell gjerne slik at man innen hver gruppe har et behov for å mene at andre er dårlige for å synes godt om seg selv. I det siste har jeg observert at mange jeg studerer med liker å rakke ned på kristne medstudenter. Ikke fordi de gjør noe galt, de er usedvanlig hyggelig og omtenksomme mennesker, men de drikker ikke og oppfører seg ikke rølpete på fester. Ikke snakker de om sex og mange synes de er alt for hyggelige. Jeg tror uansett hva slags miljø man er i vil man finne at en del på død og liv skal rakke ned på andre. Kanskje har dette noe å gjøre med at de ikke er særlig trygge på seg selv.

Lenke til kommentar

Hvem tror paa denne guden og denne andre guden, og hva er det som gjor disse til mennesker som har med deg aa gjore? Jo, de er mennesker, ikke muslimer, ikke kristne, ikke joder, men mennesker. Og mennesker prater mye, og naar de ikke har mer aa prate om saa prater de dritt om andre, uansett om de er muslimer, kristne eller joder, uansett om det er sant eller ikke det de sprer av rykter bak andres rygg. For finnes det ikke noe sannhet, saa finner man bare opp en logn, og det bare for aa ha noe aa prate om aa enes om. Og av det saa ser du at vi er mennesker. Det finnes ingen fader i himmelen, naar alle mennesker er grunnleggende like, selv om de tror paa hver sin oppdiktede gud, men likevel oppforer seg grunnleggende sett paa samme maate.

 

Bare gi avkall paa alt som heter religion, for det er de samme hyklerske og dobbeltmoralske menneskene som baade har skrevet, koranen, bibelen og toraen. Dersom det faktisk skulle finnes en gud, saa finner du ikke hans ord i noen menneskelige skrifter. Gud lever i oss alle. Det som finnes bak det evige kontinuitetsprinsippet er 'gud'. For eksempel, verden startet med big bang, men hva kom for det? Og hva kom for det igjen? Det kan kalles 'gud' paa ett vis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er jeg den eneste som opplever dette? Jeg er muslim,ikke en særlig bra en men jeg går på fredagsbønn og jeg faster samtidig som jeg holder meg unna svin. Jeg spiser deseverre ikke halal kjøtt men jeg spiser det når jeg har det tilgjenglig framfor ikke halal,må reise helt til sverige for å få tak i halalkjøtt,så når jeg er tom for det spiser jeg heller vanlig okse.

 

Er jeg den eneste som blir fy'et av mine muslim brødre? De samme brødrene som drikker,fester og knuller damer før ekteskap?

Hei,

 

Er selv muslim, kan ikke si at jeg har blitt fy`et på. Ikke bry deg, er vel mitt tips.

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å ha et avslappet forhold til religion, så er det greit. Ingen kan "fy'e" deg for det.

Jeg mener, hva er det værste som kan skje når du ikke spiser halal kjøtt f.eks? Nemlig, ingenting!

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at du ikke er en god muslim, du er sikkert like god som hvem som helst andre. Det er ikke de som "fy'er" deg som skal avgjøre om du er en god muslim eller ikke, ei heller en ideologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorvidt du spiser halal eller ikke har ingen betydning om du er en god muslim.

Det er hva du tror som er viktig. Du må tro at drap, i din religions navn, er riktig. Gjør du ikke det, kan du ikke kalle deg en god muslim. Spør din Imam.

Som i selvforsvar?

 

Usikker på hva Thonord vil fram til her, muligens skrevet litt for fort, håper jeg. Jeg er ikke muslim men for å svare på spørsmålet ditt henviser jeg til Surat Al-Ma`idah 5-32 :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvorvidt du spiser halal eller ikke har ingen betydning om du er en god muslim.

Det er hva du tror som er viktig. Du må tro at drap, i din religions navn, er riktig. Gjør du ikke det, kan du ikke kalle deg en god muslim. Spør din Imam.

Som i selvforsvar?

 

Usikker på hva Thonord vil fram til her, muligens skrevet litt for fort, håper jeg. Jeg er ikke muslim men for å svare på spørsmålet ditt henviser jeg til Surat Al-Ma`idah 5-32 :)

 

Det hjelper ikke å henvise til Koranen. Koranen er en God bok. Den er alt de kristne kunne ønske at deres bibel var, men Islam er dessverre ikke bare Koranen. Islam er også Hadithene og Sharia.

Å peke til Koranen alene, er taqiya eller kitman.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å henvise til Koranen. Koranen er en God bok. Den er alt de kristne kunne ønske at deres bibel var, men Islam er dessverre ikke bare Koranen. Islam er også Hadithene og Sharia.

Å peke til Koranen alene, er taqiya eller kitman.

Hvis jeg satt på en dass der det ikke var dasspapir, men en koran, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde tørket meg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På hvilken måte er koranen en god bok? Den inneholder masse
trusler og hat mot ikke-troene? Og er kvinneundertrykkende og
generelt menneskeundertrykkende for troende og ikke-troende
for å si det veldig mildt. Eksempler:

[Forbidden to you are] married women, except those whom you own as slaves.
Quran 4:24, “Women,” Dawood, p. 81

Enjoin believing women to turn their eyes away from temptation and to preserve their chastity; not to display their adornments (except such as are normally revealed); to draw their veils over their bosoms and not to display their finery except to their husbands, their fathers, their husbands’ fathers, their sons, their step-sons, their brothers, their brothers’ sons, their sisters’ sons, their women-servants, and their slave-girls; male attendants lacking in natural vigour, and children who have no carnal knowledge of women. And let them not stamp their feet when walking so as to reveal their hidden trinkets. Quran 24:31, “Light,” Dawood, p. 352

(!!!WOW så dem elsker bare gutter og menn eller???)

Women shall with justice have rights similar to those exercised against them, although men have a status above women. Quran 2:228, Dawood, p. 35


(Hmm... "menn har status over kvinner"... ikke ulikt bibelen da).

Litt merkelig og skummelt? Det virker som om deres egen gud allah hater alle mennesker og vil bruke dem som slaver og for evig tortur/mishandlng, spesielt hater denne "allah" dem som ikke tror på han i det hele tatt? Og hvem skrev koranen? Hvem gidder seriøst å ta koranen seriøst lenger? Liker folk å hate seg selv og sin familie og medmennesker?

Endret av Lefsehatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Lefsehat

Antar at du ikke har lest Koranen? Så hva om du leser Koranen så kanskje du får svar på de spørsmålene du stiller. Koranen er en lett target når man finner et vers her og der.

Skjønner at det krever tid å lese gjennom alt sammen, men hvis du virkelig lurer på hvorfor Koranen mener ditt og datt. Så hadde det vært en ide å lese i Koranen. Just my 2 cent.

Lenke til kommentar

@Lefsehat

Antar at du ikke har lest Koranen? Så hva om du leser Koranen så kanskje du får svar på de spørsmålene du stiller. Koranen er en lett target når man finner et vers her og der.

Skjønner at det krever tid å lese gjennom alt sammen, men hvis du virkelig lurer på hvorfor Koranen mener ditt og datt. Så hadde det vært en ide å lese i Koranen. Just my 2 cent.

Hei, det var interessant. Jeg må altså lese hele koranen for for å "skjønne" noe?

Å "skjønne" at kvinneundertrykking er "riktig" og hat mot seg selv og andre er "riktig"?

Eller har jeg ikke forstått noe? Kan du ikke forklare uten at jeg eller noen andre må

lese noe som helst mer i koranen? Hvem skrev koranen var det denne "allah"?

Gikk han til et boktrykkeri og ga ut gratis koraner til folket sitt? Jeg lurer veldig.

Koranen er nemlig full av trusler og ekstreme tvilsomme ytringer fra denne "guden"?

Endret av Lefsehatt1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du gjør deg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å oppfordre folk som Lefsehatt1 til å lese Koranen, PrettyBoy. For om en er noe kritisk til Islam før en leser Koranen, så ender man neppe opp som mindre kritisk etter å ha lest boken.

Jeg er ganske sikker på at du, Lefsehatt1 ikke kommer til å finne noen tilfredsstillende svar på spørsmålene dine, fordi Koranens forfattere hadde helt andre verdier enn det du tilsynelatende har. Er du først imot noe som forfatterene av Koranen var for, så tror jeg det er svært lite av det de hadde å si som vil kunne overbevise deg. Det er et faktum at Koranen blant annet oppfordrer til bestialsk behandling av mennesker, som for eksempel å straffe de som har samleie uten å være gift, med hundre piskeslag (24:2). Om Koranens forfattere så hadde funnet det for godt å presentere sofistikerte resonnement til Koranens råskap, så hadde resonnementene allikevel ikke fordømt råskapen.

Når alt kommer til alt så er vel «Fordi boken/Gud sier det» det «beste» svaret du kan håpe på.

Forøvrig kan du godt lese Koranen selv, da det danner et langt bedre grunnlag for mer sofistikert og intellektuell kritikk. Samtidig finner jeg det mye bedre om man siterer en norsk oversettelse når man først skal poste på et norsk forum, for da fremstår det litt mindre som klipp-og-lim fra en engelskspråklig nettside.

Endret av O3K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste religiøse er hyklere, uansett religion, da de ikke følger sin religion slik det står i boka.

Tja. Der er vel muslimer bedre en mange andre religiøse. De følger sin store kloke bok rimelig bokstavelig. Selv om også enkelte der forsøker å modernisere, eller tilpasse religionen til samfunnet de lever i. Så kan selvsagt det igjen diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...