Gå til innhold

Hvorfor lever vi egentlig?


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi egentlig leve? Alt vi gjør fra vi er 6 til godt over 20 er å jobbe med skolen. Og så skal vi jobbe til vi er godt oppe i 60 årene. Og så får vi noen år med sykdom og plager før vi dør og er borte for alltid. Og når vi ikke jobber eller er på skolen må vi fortsatt rydde og vaske.

 

Hva er meningen? Hvorfor skal vi leve et så forferdelig liv. Jeg ser ikke noe poeng i livet mitt akkurat nå, og vil gjerne ha noen gode forslag.

 

(~.~)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor forferdelig det skal bli avhenger vel hva du gjør ut av dte livet du har fått tildelt.

Men vit dette at mange finner både utdanning og arbeid meningsfylt.

Folk som brenner for det de gjør tror jeg har det godt i livet mens de som sitetr hjemme og fokuserer på hvor fælt alt er får det fælt.

Hemmeligheten ligger i å ikke ta inn over seg alt det negative og fokusere hva hva du liker selv og gjøre det beste ut av hva du har eller kan oppnå.

Men ettersom du poster i religion, filosofi og livssyn så regner jeg med at svarene du er på utkikk etter eller ønsker å gi potensielle følgere ikke er av denne verden.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi egentlig leve? Alt vi gjør fra vi er 6 til godt over 20 er å jobbe med skolen. Og så skal vi jobbe til vi er godt oppe i 60 årene. Og så får vi noen år med sykdom og plager før vi dør og er borte for alltid. Og når vi ikke jobber eller er på skolen må vi fortsatt rydde og vaske.

 

Hva er meningen? Hvorfor skal vi leve et så forferdelig liv. Jeg ser ikke noe poeng i livet mitt akkurat nå, og vil gjerne ha noen gode forslag.

 

(~.~)

 

Tenkte akkurat likt deg for en 10 års tid siden. Livet har egentlig ingen mening naturalistisk sett (dvs hvis naturen er alt som er) - så det folk gjør er å fornekte, eller forsøke å trosse universet ved å si noe sånn som; "Universet kan være så forbasket meningsløst det bare vil, men jeg skal ihvertfall gjøre meg opp min egen mening for tilværelsen så lenge jeg er her". Det er jo forsåvidt en fin tanke (og alt man kan gjøre i en naturalistisk virkelighet), men det skaper jo ikke noen mening annet enn at man har dannet seg en subjektiv illusjon av mening for sitt liv. Man klarer ikke å leve konsistent og lykkelig vitende om at livet er meningsløst, så for å "redde dagen" velger man å skape mening i det meningsløse.

 

Betyr dette at alt bare er meningsløst? Dersom naturen er alt som er så må svaret såvidt jeg kan skjønne være ja. Hele universet vil til slutt slukne, og menneskets historie vil være som et lite blaff i historien.

Det eneste som kan redde mennesket fra meningsløshet er om Gud eksisterer. En slik erkjennelse måtte til for min egen del før jeg begynte å ta Gud på alvor. Det var en tung tid å gå igjennom da det stod på, men for en gjenoppreisning jeg fikk. Idag takker jeg Gud for at jeg er til, og for at jeg ble gitt muligheten til å frivillig ta imot Hans evige kjærlighet.

Jeg merker også hvor lite det egentlig betyr for meg å eie ting, ha materiell rikdom, å følge flokken, å få anerkjennelse, status, karriere osv. Det betyr svært lite i det store og hele. Uten Gud kunne jeg like gjerne ha opphørt å eksistere her og nå.

Denne anerkjennelsen har hjulpet meg til å få fred i livet. Jeg kan være meg selv, og ikke være så forbasket bekymret for hva andre måtte mene. Det har også hjulpet meg til å se den uendelige verdien hvert enkelt menneske har, og til å ønske å være det beste jeg kan være.

 

Så et godt forslag? Søk og finn Gud. Det er meningen med livet :)

 

http://meningen-med-livet.com

 

https://www.youtube.com/watch?v=CHf2miZUFYQ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å leve og heller ingen dypere mening med livet. Men livet er alt du får og da kan man velge å gjøre det beste ut av det (jage dopaminrusen).

 

Så enkelt er det. Jeg syns det er et høyst merkelig og fasinerende konsept, som jeg velger å utnytte til det fulle :)

 

 

PS: Livet ditt er nok ikke så ille når du sammenligner deg med resten av planetens befolkning. Du burde være takknemlig for muligheten til utdanning og å kunne brødfø deg og dine.

Endret av sungun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Livet handler om å bygge relasjoner og leve etter dine styrker og evner, det er hvertfall en måte jeg liker å definere livets mening på.

Å søke livets mening i andre er noe hvetfall jeg ser på som viktig, enten det er snakk om venner, familie osv. Husk at det ikke ligger i din natur å være alene. Mennesker er flokkdyr som utgjør hverandre.

 

Fra et vitenskapelig ståsted handler livet om å føre sitt videre. Om å føre ens gener og slekt videre. Utover dette definerer man resten selv.

 

Jeg liker å si at man lager sin egen mening med livet. Her er det du som bestemmer.

Lenke til kommentar

Så et godt forslag? Søk og finn Gud. Det er meningen med livet :)

Med guden din blir jo livet fullstendig meningsløst.

 

Uten guden din så har livet den mening man gir det. Det er ingen illusjon slik du kaller det, selv om guden din utmerket kan være en illusjon.

 

Det er en svært vanlig påstand blant religiøse mennesker du kommer med. Det du sier ligner på "med mindre noe varer evig er det meningsløst". Prøv å aktualisere denne tanken til hverdagslivet, hvert sjokolade du spiser er meningsløs. Hver film du ser er meningsløs. All kulturell og gastronomisk nytelse er midlertidig og derfor helt bortkastet. Lever du slik? Tenker du slik? Jeg bryr meg i ytterste grad om midlertidige opplevelser og det er faktisk det eneste jeg kan bry meg om.

 

Det er ideen din om gud som fratar livet all mening. Alt blir meningsløst.

 

Dette er noe Sam Harris nevner i https://www.youtube.com/watch?v=-7bcMmnZo9o

 

Dan Dennett har et annet interessant poeng. Enten så kan livet bare gi oss mening dersom noe enda større enn oss har gitt det mening. Altså at meningen kommer fra toppen og går nedover. Eller så kan mening komme fra bunnen, altså at vi mennesker skaper vår mening.

 

Hvis guden din kan gi livet mening, hvorfor kan ikke mennesket gjøre det samme? Må mening bli gitt nedover, fra noe større til noe mindre? Isåfall, kan vi gi mening til sjimpanser for eksempel?

 

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal vi egentlig leve? Alt vi gjør fra vi er 6 til godt over 20 er å jobbe med skolen. Og så skal vi jobbe til vi er godt oppe i 60 årene. Og så får vi noen år med sykdom og plager før vi dør og er borte for alltid. Og når vi ikke jobber eller er på skolen må vi fortsatt rydde og vaske.

 

Hva er meningen? Hvorfor skal vi leve et så forferdelig liv. Jeg ser ikke noe poeng i livet mitt akkurat nå, og vil gjerne ha noen gode forslag.

 

(~.~)

 

little_boy_pushing_wheelbarrow_of_coal_s

 

pushing the wheelbarrow is easy, thinking about pushing the wheelbarrow is hard ..

 

:)

Lenke til kommentar

Hva er den objektive meningen med livet?

 

Et spørsmål jeg stiller tilbake på det er: "hvorfor drepte du moren din?"

 

Det at et spørsmål kan stilles betyr ikke at det er gyldig. Dersom det eneste forsvar er "fravær av objektiv verdi takler jeg ikke" så blir det litt for tynt.

 

Med andre ord: man må påvise at objektiv verdi eksisterer før et spørsmål om hva det innebærer er gyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merker også hvor lite det egentlig betyr for meg å eie ting, ha materiell rikdom, å følge flokken, å få anerkjennelse, status, karriere osv. Det betyr svært lite i det store og hele. Uten Gud kunne jeg like gjerne ha opphørt å eksistere her og nå.

 

 

Vær klar over at dette er nærmest ordrett hva en en narkoman fortalte meg om du bare bytter ut Gud med heroin. Den eneste forskjellen på dere er at heroinisten er ekte mens du lever på en løgn.

 

Det er mange måter å bedrive virkelighetsflukt på, noen værre enn andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg merker også hvor lite det egentlig betyr for meg å eie ting, ha materiell rikdom, å følge flokken, å få anerkjennelse, status, karriere osv. Det betyr svært lite i det store og hele. Uten Gud kunne jeg like gjerne ha opphørt å eksistere her og nå.

 

 

Vær klar over at dette er nærmest ordrett hva en en narkoman fortalte meg om du bare bytter ut Gud med heroin. Den eneste forskjellen på dere er at heroinisten er ekte mens du lever på en løgn.

 

Det er mange måter å bedrive virkelighetsflukt på, noen værre enn andre.

 

 

uhum, og så .. hva er verst, gud eller heroin? Jeg ser nemlig ingen forskjell ..

Lenke til kommentar

 

 

Jeg merker også hvor lite det egentlig betyr for meg å eie ting, ha materiell rikdom, å følge flokken, å få anerkjennelse, status, karriere osv. Det betyr svært lite i det store og hele. Uten Gud kunne jeg like gjerne ha opphørt å eksistere her og nå.

 

 

Vær klar over at dette er nærmest ordrett hva en en narkoman fortalte meg om du bare bytter ut Gud med heroin. Den eneste forskjellen på dere er at heroinisten er ekte mens du lever på en løgn.

 

Det er mange måter å bedrive virkelighetsflukt på, noen værre enn andre.

 

 

uhum, og så .. hva er verst, gud eller heroin? Jeg ser nemlig ingen forskjell ..

 

 

Personlig hadde jeg valgt narkotika lenge før jeg hadde solgt sjelen min til noen løgnaktig sekt. Narko misbruk går jo først og fremst utover en selv mens religion går ut over alle andre i tillegg, samtidig som man lever på en løgn så det vanskelige valget der burde vel egentlig være ganske lett.

 

Klart, det beste hadde vel sikkert vært å finne en enda sunnere hobby som for eks gaming eller fotball :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg valgt narkotika lenge før jeg hadde solgt sjelen min til noen løgnaktig sekt. Narko misbruk går jo først og fremst utover en selv mens religion går ut over alle andre i tillegg, samtidig som man lever på en løgn så det vanskelige valget der burde vel egentlig være ganske lett.

 

Klart, det beste hadde vel sikkert vært å finne en enda sunnere hobby som for eks gaming eller fotball :)

 

 

Hvis du kunne velge mellom to familier basert på denne informasjonen: En familie som går i kirken hver søndag eller en familie hvor de voksne misbruker heroin. Hvilke av de to familiene ville du ha valgt som en forsørger for noen du er glad i?

Lenke til kommentar

 

Personlig hadde jeg valgt narkotika lenge før jeg hadde solgt sjelen min til noen løgnaktig sekt. Narko misbruk går jo først og fremst utover en selv mens religion går ut over alle andre i tillegg, samtidig som man lever på en løgn så det vanskelige valget der burde vel egentlig være ganske lett.

 

Klart, det beste hadde vel sikkert vært å finne en enda sunnere hobby som for eks gaming eller fotball :)

 

 

Hvis du kunne velge mellom to familier basert på denne informasjonen: En familie som går i kirken hver søndag eller en familie hvor de voksne misbruker heroin. Hvilke av de to familiene ville du ha valgt som en forsørger for noen du er glad i?

 

 

Problemet er at det stopper ikke ved kirkebesøket hver søndag. Du glemte visst homofobien, den historiske vranglæren, fornektelsen av vitenskap og sannhet, de utdaterte irrasjonelle moralske holdninger, forakten for andre menneskegrupper som ikke tilber akkurat din sky-Gud... listen blir like lang som løgnene etterhvert.

 

Så da hadde jeg nok foretrukket en liberal forelder som tok seg ett skudd til kaffen lenge før jeg hadde latt en hjernevasker lobotomere sønnen min ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Jeg merker også hvor lite det egentlig betyr for meg å eie ting, ha materiell rikdom, å følge flokken, å få anerkjennelse, status, karriere osv. Det betyr svært lite i det store og hele. Uten Gud kunne jeg like gjerne ha opphørt å eksistere her og nå.

 

 

Vær klar over at dette er nærmest ordrett hva en en narkoman fortalte meg om du bare bytter ut Gud med heroin. Den eneste forskjellen på dere er at heroinisten er ekte mens du lever på en løgn.

 

Det er mange måter å bedrive virkelighetsflukt på, noen værre enn andre.

 

 

uhum, og så .. hva er verst, gud eller heroin? Jeg ser nemlig ingen forskjell ..

 

 

Personlig hadde jeg valgt narkotika lenge før jeg hadde solgt sjelen min til noen løgnaktig sekt. Narko misbruk går jo først og fremst utover en selv mens religion går ut over alle andre i tillegg, samtidig som man lever på en løgn så det vanskelige valget der burde vel egentlig være ganske lett.

 

Klart, det beste hadde vel sikkert vært å finne en enda sunnere hobby som for eks gaming eller fotball :)

 

 

Narkomisbruk vet vi fører til mye lidelse for bruker og hele samfunnet, det er det ingen som helst tvil om. Og du later til å tro på en "sjel", og da er du jo nesten en religiøs selv - så hvem er det du er uenig med, annet enn deg selv? Når var det "religion" gikk ut over noen, annet enn når filosofien ble brukt på verdslig måte, og da er den ingen "religion av verdi", men ett verktøy for å styre massene, så som andre likedan verktøy, eks. kultur, nasjon, politisk ideologi osv.

 

Hvordan vet du at gaming er sunnere enn overnevnte? Og "fotball" er jo bare en verdslig religion, og den er jaggu meg veldig skadelig, det er bare å se på all "industrien" rundt den sjiten, og hva den fører med seg av konflikt

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi egentlig leve? Alt vi gjør fra vi er 6 til godt over 20 er å jobbe med skolen. Og så skal vi jobbe til vi er godt oppe i 60 årene. Og så får vi noen år med sykdom og plager før vi dør og er borte for alltid. Og når vi ikke jobber eller er på skolen må vi fortsatt rydde og vaske.

 

Hva er meningen? Hvorfor skal vi leve et så forferdelig liv. Jeg ser ikke noe poeng i livet mitt akkurat nå, og vil gjerne ha noen gode forslag.

 

(~.~)

At du velger å reflektere over livets tilstand mtp hva som er forventet av oss mtp skole, jobb etc, er en helt sunn og naturlig tanke fordi livet er en gave du har fått og ikke noe som skal utnyttes av andre, slik det er blitt gjort. Du er din egen Gud fordi du har fri vilje og kan gjøre akkurat hva i faen du selv vil med det, derfor kan du gi livet ditt akkurat den mening du selv vil.

 

Det som er greit å vite er at det eksisterer en fysisk lov som sier at det du gir ut til verden er det du får tilbake, så jeg anbefaler deg å respondere med kjærlighet til alt og alle slik at du en vakker dag kan oppnå frigjørelse fra alt som er vondt (nirvana).

 

Kanskje den aller viktigste "hemmeligheten" og katalysatoren for et lykkelilg liv er om du lærer deg å meditere, som betyr å ikke tenke, men å observere. Tren sinnet ditt opp for frigjørelse av dine negative tankemønstre slik at du lærer å se kjærligheten i livet og at du er i ett med alt.

 

Hvis du vil prøve noe spennende som vi mennesker er i stand til å gjøre kan du gå på youtube og søke på: astral projection spirit science.

Lenke til kommentar

 

 

Personlig hadde jeg valgt narkotika lenge før jeg hadde solgt sjelen min til noen løgnaktig sekt. Narko misbruk går jo først og fremst utover en selv mens religion går ut over alle andre i tillegg, samtidig som man lever på en løgn så det vanskelige valget der burde vel egentlig være ganske lett.

 

Klart, det beste hadde vel sikkert vært å finne en enda sunnere hobby som for eks gaming eller fotball :)

 

 

Narkomisbruk vet vi fører til mye lidelse for bruker og hele samfunnet, det er det ingen som helst tvil om. Og du later til å tro på en "sjel", og da er du jo nesten en religiøs selv - så hvem er det du er uenig med, annet enn deg selv? Når var det "religion" gikk ut over noen, annet enn når filosofien ble brukt på verdslig måte, og da er den ingen "religion av verdi", men ett verktøy for å styre massene, så som andre likedan verktøy, eks. kultur, nasjon, politisk ideologi osv.

 

Hvordan vet du at gaming er sunnere enn overnevnte? Og "fotball" er jo bare en verdslig religion, og den er jaggu meg veldig skadelig, det er bare å se på all "industrien" rundt den sjiten, og hva den fører med seg av konflikt

 

 

1. Man trenger neppe å være religiøs for å kunne benytte seg av utrykket "selge sjelen sin (til djevelen)", det er selvfølgelig ikke ment bokstavelig, om man tror det, ja da må man være religiøs.

 

2. "Når var det religion gikk ut over noen andre"... narr meg til å le, enten er du døv-stum-blind eller hjernevasket religiøs om du ikke ser at religion går ut over andre folk (og har gjort det i uminnelige tider). Religion ER jo ett verktøy nettopp skapt for å styre massene!

 

3. Å klare og kritisere gaming og fotball som noe negativt og samtidig prate religionens destruktive sak er ganske utrolig og en ekstremist verdig.

 

For meg virker det som at du var helt tom og tok tak i det du kunne her uten at det var noe videre suksess. Om du går rundt og faktisk tror at religion ikke går ut over noen så ta en prat med en ateist utenfor skandinavia eller en Sjiamuslim så får du nok svar på tiltale for å si det pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi egentlig leve? Alt vi gjør fra vi er 6 til godt over 20 er å jobbe med skolen.

Og jo flinkere du er på skolen, jo større sannsynlighet har du til å bli velstående og ha det skikkelig kult til langt over 60.

Og så skal vi jobbe til vi er godt oppe i 60 årene.

Har du tjent godt, og har god pensjon, så blir disse årene kule, for kan få mer ut av dem.

Og så får vi noen år med sykdom og plager før vi dør og er borte for alltid.

Har du tjent godt, og betalt skatt, så blir disse årene kule også, for da har du råd til å slippe å stå i kø.

Og når vi ikke jobber eller er på skolen må vi fortsatt rydde og vaske.

Overraskelse! akkurat det venner du deg til og vil like - så sant det ikke er jobben din også

Hva er meningen? Hvorfor skal vi leve et så forferdelig liv. Jeg ser ikke noe poeng i livet mitt akkurat nå, og vil gjerne ha noen gode forslag.

 

Hold kjeft og slutt å syt! Du er heldig og er født i Norge. Vær flink i senga. Du skal ikke gjøre dette alene!

 

(~.~)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...