Gå til innhold

Sluttet på medisin i utlandet, sliter med videre utdanningsløp.. HJELP!


Randitraa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 23 år og for 1,5 år siden sluttet jeg på medisinstudiet. Jeg tok opp fag i 2 år men jeg kom dessverre ikke inn i Norge. Så da søkte jeg meg inn på medisin i Polen. Da jeg kom til Polen ble jeg møtt av et veldig dårlig miljø, og jeg følte meg utestengt og mobbet. Jeg bodde alene, og jeg begynte tidlig å kjenne på kroppen at jeg ikke trivdes. De jeg fikk best kontakt med sluttet, og hun andre venninna mi fikk kjæreste så da følte jeg meg enda mer alene. Jeg er egentlig ei veldig sterk jente som alltid har hatt mange venner. Og når alt i alt skal sies hadde jeg ikke stor nok indre motivasjon der og da til å være der i hele 6 år, så jeg gikk bare på studiet i 3 måneder.

 

I tillegg til dette så har jeg konsentrasjonsproblemer så jeg sliter faktisk litt når det kommer til skole, men drømmen om å hjelpe andre har alltid vært større enn mine egne prestasjoner. Nå skal jeg på reise til India etter jul for å finne ut litt mer om hva jeg skal gjøre med livet mitt.

 

Jeg har 4,6 i snitt og jeg kunne tenkt meg å faktisk studere noe annet i Norge. Helt innerst inn har jeg mest lyst til å jobbe innenfor rus og psykiatri, og jeg kunne tenkt meg å studere sosionom. Men dessverre så har jeg en far som overhode ikke liker dette, og han sier at jeg ikke får noe jobb om jeg velger denne utdanningen... Han forteller meg stadig vekk at jeg må bli det ene og det andre, selv om jeg ikke er interessert i disse studiene.

 

Dritt lei av alt presset, og jeg er redd for at jeg skal falle utenfor utdanningsystemet fordi jeg rett og slett begynner å bli utbrent!

 

Håper noen kan hjelpe meg å sortere tankene litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du egentlig lyst til å studere medisin? eller tok du det på grunn av andre årsaker?

 

Jeg hadde lyst, men når jeg faktisk kom inn å så hvilket pensum og alt annet jeg skulle gjennom så ble jeg skeptisk. Skal også innrømme at jeg også ville ta en utdanning som foreldrene mine støttet, og en utdanning som jeg kunne være stolt over.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så lyst å gå fra medisinutdanning til sykepleien. Sosionom er nok litt mer mitt interessefelt da! Ellers er jeg ganske blank..

 

Hvorfor? Du kunne altså tenkt deg å bli lege og virker også interesert i sosinom og psykologi, men ikke sykepleie. Det er jo både klart større jobbmuligheter enn iallfall sosinom og er også et studie med mange spesialiseringer som gir muligheter langt utover den enkle "stelle og vaske"-jobbing som sykelpleie i endel tilfeller kan være.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke så lyst å gå fra medisinutdanning til sykepleien. Sosionom er nok litt mer mitt interessefelt da! Ellers er jeg ganske blank..

 

Hvorfor? Du kunne altså tenkt deg å bli lege og virker også interesert i sosinom og psykologi, men ikke sykepleie. Det er jo både klart større jobbmuligheter enn iallfall sosinom og er også et studie med mange spesialiseringer som gir muligheter langt utover den enkle "stelle og vaske"-jobbing som sykelpleie i endel tilfeller kan være.

 

 

Jeg vet ikke hva jeg skal velge enda, men jeg kunne tenkt meg å jobbe innenfor et felt med mennesker, eller biologi. Eneste problemet med lege er all sykdommen og elendigheten som følger med. Nei, det var kanskje litt dårlig formulert av meg selv. Men jeg kunne faktisk ikke ha tenkt meg å ha blitt lege, men jeg likte vel kanskje statusen og den selvrespekten jeg fikk av å faktisk komme inn da jeg aldri har vært flink på skolen. Men legerollen og alt ansvaret som føres med er nok ikke helt mitt område, noe jeg fant ut etter jeg begynte. Nå er jeg ikke interessert i sykepleie grunnet manglende interesse for akkurat område sykdom og anatomi. Jeg har heller lyst å jobbe med mennesker på en annen måte.

 

Sosionom er noe som står høyt på listen, og dette kommer jeg også til å klare å fullføre. Jeg har mye mer lyst til å jobbe innenfor kriminalomsorgen, rus-omsorgen, og med barn som sliter på skole og sosialt pga feks, ADHD enn med somatik og sykdom. Synd jeg ikke fant ut dette tidligere, men jeg tar med dette som en livserfaring videre i livet. Her kommer igjen psykologi inn i bilde, jeg har stor interesse for dette faget, men jeg vet ikke om jeg har stor nok interesse for det til å studere det i mange år.

 

Grunnen til at jeg har lyst å studere realfag/biologi har mye med interessen jeg har for natur. Jeg elsker rett og slett naturen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke så lyst å gå fra medisinutdanning til sykepleien. Sosionom er nok litt mer mitt interessefelt da! Ellers er jeg ganske blank..

 

Hvorfor? Du kunne altså tenkt deg å bli lege og virker også interesert i sosinom og psykologi, men ikke sykepleie. Det er jo både klart større jobbmuligheter enn iallfall sosinom og er også et studie med mange spesialiseringer som gir muligheter langt utover den enkle "stelle og vaske"-jobbing som sykelpleie i endel tilfeller kan være.

 

 

 

 

Sosionom er noe som står høyt på listen, og dette kommer jeg også til å klare å fullføre. Jeg har mye mer lyst til å jobbe innenfor kriminalomsorgen, rus-omsorgen, og med barn som sliter på skole og sosialt pga feks, ADHD enn med somatik og sykdom.

 

Dette er jo akkuratt hva dagens helsesøstre holder på med. Blir du helsesøster er du tilnærmet sikret jobb og får arbeide med barn som sliter. Du må nok gi ut prevansjonsmidler, dele ut plaster eller veie elever. Men hovedsaken av barn som blir sendt, eller kommer til helsesøster kommer dit av psykiske problemer.

jobben som helsesøster består i en andel hvor du er på en skole, og en del hvor du er i BUP. Altså barne og omsorgstjenesten. Altså alt fra det tidligere "barneværnet" til kriminalomsorg, russenter osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har ikke så lyst å gå fra medisinutdanning til sykepleien. Sosionom er nok litt mer mitt interessefelt da! Ellers er jeg ganske blank..

 

Hvorfor? Du kunne altså tenkt deg å bli lege og virker også interesert i sosinom og psykologi, men ikke sykepleie. Det er jo både klart større jobbmuligheter enn iallfall sosinom og er også et studie med mange spesialiseringer som gir muligheter langt utover den enkle "stelle og vaske"-jobbing som sykelpleie i endel tilfeller kan være.

 

 

 

 

Sosionom er noe som står høyt på listen, og dette kommer jeg også til å klare å fullføre. Jeg har mye mer lyst til å jobbe innenfor kriminalomsorgen, rus-omsorgen, og med barn som sliter på skole og sosialt pga feks, ADHD enn med somatik og sykdom.

 

Dette er jo akkuratt hva dagens helsesøstre holder på med. Blir du helsesøster er du tilnærmet sikret jobb og får arbeide med barn som sliter. Du må nok gi ut prevansjonsmidler, dele ut plaster eller veie elever. Men hovedsaken av barn som blir sendt, eller kommer til helsesøster kommer dit av psykiske problemer.

jobben som helsesøster består i en andel hvor du er på en skole, og en del hvor du er i BUP. Altså barne og omsorgstjenesten. Altså alt fra det tidligere "barneværnet" til kriminalomsorg, russenter osv.

 

 

Men det kan du også gjøre som sosionom. Jeg er rett og slett ikke interessert i å jobbe som sykepleier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...