Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er i en liten tvist med komplett her nå og ønsker tilbakemelding fra dere som sikkert er mer kyndige enn meg, historien er slik:

 

Jeg kjøpte en Eizo Foris2333 Demovare skjerm fra komplett og sparte ca. 300 kroner på det. Fikk skjermen hjem og oppdager at fjernkontrollen mangler, ikke noe stort problem tenkte jeg, men det er det, jeg får nemlig ikke justert skjermen uten fjernkontroll. Kontakter så komplett og etterlyser fjernkontroll. Får til svar at dette er det opplyst om når jeg kjøpte skjermen, og når jeg går tilbake ser jeg at det faktisk stemmer. Det jeg ikke ble informert om/var klar over var at fjernkontrollen er en vesentlig del for å få denne skjermen til å fungere og jeg mener derfor at det er en vesentlig mangel. Komplett er ikke enig, og jeg oversender følgende forslag på løsning til komplett.no

 

Slik jeg ser det er det flere muligheter:

 

1)Komplett ettersender en fjernkontroll kostnadsfritt.
2) jeg kjøper en skjerm til fra dere til full pris mot at dere krediterer 1000kr på demoskjermen (fjernkontrollen burde kunne brukes på begge?)
3) RMA, skjermen har en vesentlig mangel. Komplett dekker returporto.
Angrefrist er vel egentlig ikke aktuelt når dere har solgt meg et produkt som ikke fungerer? (Ved angrefrist er det vel jeg som står for porto? Hvis komplett dekker porto er angrefrist selvfølgelig et alternativ jeg godtar)
Ifølge Forbrukerrådet har man reduserte rettigheter når man kjøper brukt, eller "som den er" men man har allikevel reklamasjonsrett hvis:
  • selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
Det mener jeg er tilfelle her. Det opplyst at fjernkontrollen mangler, OK, men den vesentlige informasjonen er at man ikke får brukt skjermen uten fjernkontroll. Det har det ikke blitt opplyst om.
Komplett svarer:
Hei!

Desverre så ser jeg ingen av alternativene som rimelige. Da vi ikke har holdt tilbake informasjon. Vi har klart og tydelig oppgitt at fjernkontroll mangler.
Skjermen kan fint brukes slik den er per idag. Du kan også justere med ScreenManager Pro for LCD softwaren.
I produktinfo så står det også at man kan endre modes med fjernkontrollen.
Og når vi da opplyser om at fjernkontroll ikke medfølger så anser jeg ikke at vi har holdt tilbake informasjon.
Dette var godt nytt for meg! Dersom jeg fikk kobet opp programvaren som komplett anbefaler må jeg være enig, da er det ikke en vesentlig mangel at fjernkontrollen mangler. Jeg laster ned programmet, finner frem en USB kabel og finner en STOR hake ved kompletts forslag til løsning, jeg svarer:
Hei igjen og takk for svar. Her trodde jeg faktisk du hadde funnet en god løsning som jeg kunne slå meg til ro med. Problemet er at denne skjermen ikke har noen USB tilkobling (noe som er en forutsetning for å bruke prgramvaren du henviser til) , dermed er det ikke sånn at man kan endre modes med fjernkontroll(som dere har opplyst om) men MÅ endres med fjernkontroll (som dere ikke har opplyst om). Dette er ikke en uvesentlig mangel, og det er således komplett.no må rette opp i dette. Jeg krever herved heving av kjøpet i henhold til deres egen defenisjon på kompletts support sider der det står at kunden kan:
  • Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51)
  • (* Hvis kriteriene for heving av kjøpet er i henhold til reklamasjonsreglene i Forbrukerkjøpsloven, skal avtalt beløp og eventuelle frakter refunderes innen 14 dager fra varen er registrert mottatt oss)
Hvordan går jeg frem for å heve kjøpet?
NB: Jeg var litt kjapp til å si at komplett faktisk informerer om at "man kan endre modes med fjernkontroll" Nå i ettertid finner jeg ikke denne informasjonen heller.
Så tilbake til overskriften: Er det jeg som er er urimelig her? Hadde du godtatt å stå for returportoen i et slikt tilfelle?

 

(Edit: skrivefeil)

Endret av AndréMF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hørtes noe kranglete ut. Kjøper man en demovare uten fjernkontroll, hvor det er opplyst, ja så ser jeg på det som helt naturlig at man i det minste kan sende i retur.

 

Da har man selv driti på leggen. Spesielt om man synes det er vesentlig mamgel å kunne endre modes i skjermen.

 

Du kan fint bruke den til sin primærfunksjon, mem kan ikke utnytte ekstrafunksjonalitet.

 

På samme måte som om stereoanlegget i en bil ikke fulgte med, og det ble opplyst i avtalen, så kan du ikke reklamere fordi du synes musikk er vesentlig. Oo

 

Og når det er snakk om kanskje 100-150kr, ja så ser jeg virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar

 

På samme måte som om stereoanlegget i en bil ikke fulgte med, og det ble opplyst i avtalen, så kan du ikke reklamere fordi du synes musikk er vesentlig. Oo

 

Det blir mer som om det hadde blitt informert om at fjernkontroll til stereoanlegget ikke medfølger, kjøper godtar dette for så å oppdage at man MÅ ha fjernkontroll for å bruke anlegget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant problem. Jeg vil ikke si at du er urimelig. Spørsmålet er hvor mye du kan justere med innstillinger i skjermkortet osv.

Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet. Slik jeg ser det så er dette et tvilstilfelle. Det underbygger riktignok mitt klare inntrykk av at kundeservicen på komplett har blitt betydelig verre de siste årene, men vil ikke si at du har noen soleklar sak allikevel.

 

På generelt grunnlag vil jeg advare folk om Komplett slik det har utviklet seg. Jeg har handlet der i ca. 15 år.

Pga. god service, så handlet jeg også derfra på vegne av bedriften jeg jobbet i tidligere. Men de siste årene har dette tatt en solid vending til det negative. Folk på kundeservice som kjefter, vranghet, stahet osv. osv. Når en arbeidskollega (som har verdens lengste tålmodighet) i tillegg opplever det samme, så er det bare enda en bekreftelse på mitt inntrykk. De siste fem(ish) årene har ALLE kundeservicesakene mine hos dem endt i en negativ opplevelse for min del, og jeg har nå sluttet å handlet der. Kan tenke meg at jeg har lagt igjen ca. en million kroner hos dem på vegne av meg og selv og tidligere arbeidsgiver.

 

Jeg kunne dratt frem noen helt hårreisende eksempler på hva de vil at du skal gjøre før du får bytte et defekt skjermkort, eller hovedkort som må sendes inn tre(!!) ganger før de finner ut at det faktisk VAR ødelagt. Men det krevde vel litt mer enn tre minutter i testbenken å bekrefte det, så da er det selvfølgelig et problem ...

Endret av hardrock_ram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant problem. Jeg vil ikke si at du er urimelig. Spørsmålet er hvor mye du kan justere med innstillinger i skjermkortet osv.

Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet. Slik jeg ser det så er dette et tvilstilfelle. Det underbygger riktignok mitt klare inntrykk av at kundeservicen på komplett har blitt betydelig verre de siste årene, men vil ikke si at du har noen soleklar sak allikevel.

 

På generelt grunnlag vil jeg advare folk om Komplett slik det har utviklet seg. Jeg har handlet der i ca. 15 år.

Pga. god service, så handlet jeg også derfra på vegne av bedriften jeg jobbet i tidligere. Men de siste årene har dette tatt en solid vending til det negative. Folk på kundeservice som kjefter, vranghet, stahet osv. osv. Når en arbeidskollega (som har verdens lengste tålmodighet) i tillegg opplever det samme, så er det bare enda en bekreftelse på mitt inntrykk. De siste fem(ish) årene har ALLE kundeservicesakene mine hos dem endt i en negativ opplevelse for min del, og jeg har nå sluttet å handlet der. Kan tenke meg at jeg har lagt igjen ca. en million kroner hos dem på vegne av meg og selv og tidligere arbeidsgiver.

 

Jeg kunne dratt frem noen helt hårreisende eksempler på hva de vil at du skal gjøre før du får bytte et defekt skjermkort, eller hovedkort som må sendes inn tre(!!) ganger før de finner ut at det faktisk VAR ødelagt. Men det krevde vel litt mer enn tre minutter i testbenken å bekrefte det, så da er det selvfølgelig et problem ...

Da tror jeg du skal se deg selv i speilet...

 

Det blir litt som å hevde at alle er idioter, bortsett fra meg.

Lenke til kommentar

Takk for ærlige svar alle sammen. Jeg kan si meg enig i at det nok er litt kranglete av meg, det er dessverre en av mine egenskaper at jeg sier ifra hvis jeg føler meg snytt.

Mtp. Bilstereoeksempelet så synes jeg det blir litt svak sammenligning, men skal jeg dra den videre hadde det vel vært mer sånn at uten bilstereo kan man ikke komme opp i mer enn 60km.t Bilen fungerer fortsatt som bil, man kommer seg dit man skal, men nytten er allikevel langt mer svekket enn man kunne vente av en manglende bilstereo.

 

Rusher: Innstillinger fra desktop er en begrenset mulighet, akkurat denne skjermen har en innstilling som heter "smart insigt" som var en av hovedgrunnene for mitt valg av skjerm og som kun er tilgjenglig fra fjernkontroll.

 

Experreviews fremhever denne funksjonen:

 

"Smart Insight, on the other hand, increased brightness dramatically and improved the amount of detail far beyond our reference monitor. This was eliminating shadows in Half Life 2, and colours didn't look too oversaturated either, which can often happen when the contrast is increased."

 

De fremhever også hvor viktig fjernkontrollen er ( denne testen fant jeg nå, ikke før jeg kjøpte skjermen):

 

"It’s worth noting that you should look after the FS2333's remote control, as this is the only way to access the monitor's menu options"

 

Jeg oppfatter komplett som lite fleksible i denne saken og kommer til å heve kjøpet ved å returnere varen til deres pickup point i nærheten, dermed vil det ikke innebære noen kostnad for min del hvis jeg allikevel er ute og kjører. Jeg kommer også til å unngå komplett så godt jeg kan basert på denne erfaringen, og den bla. hardrock_ram deler. Jeg synes dette er litt synd da komplett har vært en av de butikkene jeg tidligere har sett på som bunnsolide når det gjelder returer og service, samt at jeg i utgangspunktet ønsker å støtte norskeide bedrifter. Når de ikke setter kundeservice først i en slik "fillesak" ønsker jeg ikke å sette meg selv i en lignende situasjon dersom det er snakk om tusenlapper og unngår derfor butikken heretter.

 

Takk atter en gang for at dere tok dere tid til å gi meg deres tanker om denne problemstillingen, det setter jeg veldig pris på.

Lenke til kommentar

 

Interessant problem. Jeg vil ikke si at du er urimelig. Spørsmålet er hvor mye du kan justere med innstillinger i skjermkortet osv.

Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet. Slik jeg ser det så er dette et tvilstilfelle. Det underbygger riktignok mitt klare inntrykk av at kundeservicen på komplett har blitt betydelig verre de siste årene, men vil ikke si at du har noen soleklar sak allikevel.

 

På generelt grunnlag vil jeg advare folk om Komplett slik det har utviklet seg. Jeg har handlet der i ca. 15 år.

Pga. god service, så handlet jeg også derfra på vegne av bedriften jeg jobbet i tidligere. Men de siste årene har dette tatt en solid vending til det negative. Folk på kundeservice som kjefter, vranghet, stahet osv. osv. Når en arbeidskollega (som har verdens lengste tålmodighet) i tillegg opplever det samme, så er det bare enda en bekreftelse på mitt inntrykk. De siste fem(ish) årene har ALLE kundeservicesakene mine hos dem endt i en negativ opplevelse for min del, og jeg har nå sluttet å handlet der. Kan tenke meg at jeg har lagt igjen ca. en million kroner hos dem på vegne av meg og selv og tidligere arbeidsgiver.

 

Jeg kunne dratt frem noen helt hårreisende eksempler på hva de vil at du skal gjøre før du får bytte et defekt skjermkort, eller hovedkort som må sendes inn tre(!!) ganger før de finner ut at det faktisk VAR ødelagt. Men det krevde vel litt mer enn tre minutter i testbenken å bekrefte det, så da er det selvfølgelig et problem ...

Da tror jeg du skal se deg selv i speilet...

 

Det blir litt som å hevde at alle er idioter, bortsett fra meg.

 

What?

1. Jeg påpekte i samme innlegg at jeg har vært kunde hos dem i ca. 15 år, og som jeg påpekte så har kundeservicen blitt merkbart verre de siste årene

2. Alle defekter har endt med at jeg har fått det jeg har rett på til slutt. De andre sakene dreier seg om enkle ting som at de ikke har sendt erstatingsdeler som passer osv.

3. Jeg fatter egentlig ikke helt hva du sikter til, trolig fordi innlegget ditt er fullstendig blottet for argumenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Komplett ga meg 500kr av på et kjøpt til orginalt 8950Kr, (første gang 8450, men kom noe bedre på tilbud, så full pris hadde vært det)

 

Vil ikke si det er dårlig i hele tatt, kunne sagt nei på flekken egentlig.

 

Komplett har alltid vært best for meg, har prøvd Dustin og Netonnet samt Cdon.

 

Digital Impuls skal prøves, og de tror jeg er like gode :D

Lenke til kommentar

Har også hatt demovare-tv problemer hos komplett, det var riktignok en helt annen sak.

 

Bestilte en demovare av tven jeg ønsket meg dagen før de hadde 33% tilbud. Tv'en var sendt, men fikk avbestilt denne og kjøpt en billigere og orginal tv på tilbud. Fikk utrolig nok imot demovare tv'en på pick-up-pointet etter å ha fått dette 3 ganger bekreftet.

 

Saken gikk on-and-on-and-on. Lang story egentlig. Fikk selvsagt riktig tv til slutt, men det var ett helvettes styr. Fikk riktignok gratis hdmi kabel og galvanisk skille på kjøpet for bryet, men det skulle bare mangle.

 

Så lenge prisene ikke er mye dyrere andre steder hos en annen leverandør som jeg stoler blindt på (netonnet, mpx, siba o.l) bruker jeg de.

 

 

 

Komplett er seige på å gi seg over for en sak, men det er bare å pushe litt, henvise til forskrifter o.l. Tror du har en sak som er verdt å legge tid i. Om det deretter absolutt ikke skulle fungere så går det an å bite i det sure eple og kjøpe en uorginal fjernkontroll på ebay. Det kan du vel bare gjøre med det samme mtp at det er billig og tar uansett lang fraktetid.

Lenke til kommentar

 

Det blir mer som om det hadde blitt informert om at fjernkontroll til stereoanlegget ikke medfølger, kjøper godtar dette for så å oppdage at man MÅ ha fjernkontroll for å bruke anlegget.

 

Nja, slik jeg har skjønt fungerer denne skjermen helt utmerket uten fjernkontroll. Fjernkontrollen gir kun en ekstra funksjon ved å kalibrere produktet. Selv om man gjerne vil kalibrere en slik skjerm er det ikke sikkert komplett hadde et ansvar for at kunden selv ikke gjorde research på dette. Kalibrering hadde aldri vært "vesentlig" hvis det hadde vært hvilken som helst annen skjerm av et annet merke, så det er ikke helt lett å vite hvem som har rett.

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Virker som kulturen i Komplett har endret seg enormt etter at Hagen tok over skuta. Problemfri service innen rimelighetens grenser i etterkant var en av hovedgrunnene til at jeg brukte Komplett. Nå kan jeg jo like godt bruke hva som helst annet og fremdeles forvente like god eller bedre service. Til og med Elkjøp er jo bedre enn det som har kommet fram i det siste om Komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd dårlig service med Komplett.

 

Men hvis det er sant at det er informert at fjernkontrollen ikke fulgte med så er det faktisk TS som er vrang her. Hvis du trenger denne fjernkontrollen, så bit i det sure eplet og benytt deg av angreretten.

 

Et annet tips er å prøve å få tak i original fjernkontroll. Har selv kjøpt en del smådeler/reservedeler til diverse produkter - det er bare å ringe importøren evt. få riktig telefonnummer, og ringe og bestille, koster vanligvis småpenger også.

Lenke til kommentar

Komplett ga meg 500kr av på et kjøpt til orginalt 8950Kr, (første gang 8450, men kom noe bedre på tilbud, så full pris hadde vært det)

 

Vil ikke si det er dårlig i hele tatt, kunne sagt nei på flekken egentlig.

 

Komplett har alltid vært best for meg, har prøvd Dustin og Netonnet samt Cdon.

 

Digital Impuls skal prøves, og de tror jeg er like gode :D

Digital Impuls er ikke den billigste, men de er veldig trivelige. Jeg har ingenting annet enn gode erfaringer med de og jeg handler der MYE. Dette gjelder Digital Impuls i Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...