Gå til innhold

Dette teleskopet skal finne ut om vi er alene i universet


Anbefalte innlegg

 

 

At jorden var befolket av ulike encellede organismer i over 3.5 mrd år, og at dette kun skjedde én gang er en ganske deprimerende tanke. Hadde det skjedd flere ganger ville vi trolig sett flere typer ulike celler og organismer enn vi gjør i dag. For i dag er absolutt alt levende på planeten basert på én felles stamfar. (Vi har f.eks 60% av DNAet vårt til felles med en bananplante..)

 

Du er inne på noe, men man må ikke glemme hvor stort universet faktisk er, og da hvor mange muligheter det er for at prosessen for intelligent liv (slik vi kjenner det) skal inntreffe.

Min konklusjon er da at det er stor sannsynlighet for liv ett sted i universet, men liten sannsynlighet for at det er innenfor vår ekstremt lave rekkevidde.

 

Interessant tema det her, håper ikke denne tråden bikker over til konspirasjonsteorier om at "de er her og ser oss nå". Makan til tull.

 

 

 

Ja, jeg er helt enig med deg.

Hva som skjer utenfor Melkeveien er veldig vanskelig for oss å oppdage, både på grunn av avstanden og "tidsforskjellen" som følge av avstanden.

 

Tenk om vi en gang i fremtiden klarer å teleportere oss til et bestemt sted i universet (custom made ormehull eller noe), og på den måten klarer å overvinne alle problemene med avstander én gang for alle.

 

Litt science fiction, men .. mye av det vi vet i dag var vel i den kategorien bare for noen tiår siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, jeg er helt enig med deg.

Hva som skjer utenfor Melkeveien er veldig vanskelig for oss å oppdage, både på grunn av avstanden og "tidsforskjellen" som følge av avstanden.

 

Tenk om vi en gang i fremtiden klarer å teleportere oss til et bestemt sted i universet (custom made ormehull eller noe), og på den måten klarer å overvinne alle problemene med avstander én gang for alle.

 

Litt science fiction, men .. mye av det vi vet i dag var vel i den kategorien bare for noen tiår siden.

 

Ja, skal vi noen gang få utforsket utover i universet, må vi finne på noe annet enn måten vi transporterer oss rundt på idag. Skulle vi finne opp noe som kan gå i lysets hastighet, vil det jo allikevel ta ekstremt lang tid.

 

Ormehull er kanskje ikke så science fiction allikevel, skal man tro Stephen Hawking:

http://www.hawking.org.uk/space-and-time-warps.html - Lang artikkel, men interessant.

Lenke til kommentar

Kanskje det, men mye penger bare for å se på stjernene. Så har jeg heller ikke tro på liv der ute, om dere gjør det er deres sak.

 

Jeg vet dette blir en avsporing, men har du samme innstilling til utforskning av universet generelt, og vet du hvor mye av dagens teknologi som kunnskap som har en direkte link til nettopp dette?

 

Det å si at vi ikke skal drive med dette er bakstreversk. Fremskritt kommer fra å finne nye ting, utforske dem og å presse teknologien fremover for å gjøre det. Og ingenting driver teknologi fremover som en nysgjerrighet ovenfor verdensrommet. Hva var det som drev USA frem som en verdensleder? Jo, space-racet. Hva er det som nå gjør at de ikke lenger har den samme økende økonomien? Jo, klart krigene er en stor del av det, men også den, dessverre, økende trenden mot å ikke bruke penger på teknologi og utvikling. Det er som om folk vil gå bakover og bli stillestående. Hva er det som nå drar India, Kina og stadig flere tradisjonelt ikke "space-able" nasjoner fremover for tiden og inn i et teknologisk kappløp som bringer med seg økonomisk vekst? Nettopp. Det eneste som tar oss videre er utvikling. Og utvikling får du ikke av å stå stille.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med et teleskop på månen, eller en ny "Hubble". Vet det er dyrt, men atmosfæren er jo greit å bli kvitt hvis man vil se godt?

Er kompensasjonsteknologien så god at det ikke er et stort problem sammenlignet med utenfor?

E-ELT koster 1 milliard euro og skal så vidt jeg husker koste rundt 50 millioner euro i året å drifte. Til sammenligning skulle Hubble i sin tid koste 400 millioner dollar. Budsjettet sprakk til de grader og per i 2010 hadde kostnadene passert 10 milliarder dollar. Hubble er 2,4m i diameter. E-ELT er 39m og fanger rundt 250 ganger mer lys. Kompensasjonsteknikkene har blitt så bra at E-ELT ikke bare matcher Hubble, men forbigår det kraftig til en brøkdel av prisen. E-ELT gir altså mye mer for pengene. Hubble hadde et poeng før kompensasjonsteknikkene ble bra, men det vil neppe få en erstatter.

 

Det nye James Webb romteleskopet konkurrerer ikke med Hubble eller E-ELT. Det fanger IR i et spekter som ikke atmosfæren slipper gjennom. Hadde atmosfæren vært gjennomsiktig for disse bølgelengdene ville nok det også stått på bakken.

 

Her er forresten en størrelsesammenligning mellom ulike optiske teleskop.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så, det er mulig vi enten a) er den første teknologiske sivilisasjonen i Melkeveien, eller b) Det er andre som er teknologiske, men at vi ikke har funnet de, evt at de ikke er teknologisk nok enda.

 

(eller c), vi er dødsens alene. Eller i selskap med primitivt liv)

 

Eller d) vi er de primitive, med lite og få teknologiske bragder å vise til. Jeg tenker at vi er ca midt på treet. Ironisk nok viser forskning at 80% av mennesker tror de er smartere enn de rundt seg :)

Lenke til kommentar

 

 

Så, det er mulig vi enten a) er den første teknologiske sivilisasjonen i Melkeveien, eller b) Det er andre som er teknologiske, men at vi ikke har funnet de, evt at de ikke er teknologisk nok enda.

 

(eller c), vi er dødsens alene. Eller i selskap med primitivt liv)

Eller d) vi er de primitive, med lite og få teknologiske bragder å vise til. Jeg tenker at vi er ca midt på treet. Ironisk nok viser forskning at 80% av mennesker tror de er smartere enn de rundt seg :)

Personlig tror jeg vi er blant de aller dummeste dyrene i universet. Når det kommer til "levende organismer" (inkludert virsus- og bakterieliknende organismer) scorer vi nok adskillig bedre.

 

Uansett, hvis mennesker representerer smarthets-toppen i universet blir jeg ganske skuffa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spennende :D

 

Så en dokumentar av Brian Cox i går (Human Universe, S01E03), hvor han forklarte at det finnes noe slikt som 10-30 milliarder potensielt beboelige planeter bare i vår galakse.

 

Dessverre nevner han også at sivilasjoners levetid kan være så kort at man ikke klarer å overlappe hverandre samtidig som man er teknologisk nok til å kunne kommunisere. (noe vi ikke hadde kunnet om noen prøvde å ta kontakt med oss for tja.. hundre år siden?)

 

Og med tanke på at ca 3.8 mrd år av jordens levetid har vært med éncellede organismer som ikke bryr seg nevneverdig med liv på andre planeter.

 

I tillegg nevnte han muligheten om at hvis avanserte livsformer hadde levd før oss, så ville vi trolig sett spor etter dem. Er den avansert nok ville den trolig prøvd å lage en maskin som kunne dra ut i verdensrommet og formere seg selv ved hjelp av gruvedrift på astroider, måner og planeter. En slik kolonnisering av hele Melkeveien ville tatt ca 10 millioner år, noe som kosmisk sett er en veldig kort periode.

 

Så, det er mulig vi enten a) er den første teknologiske sivilisasjonen i Melkeveien, eller b) Det er andre som er teknologiske, men at vi ikke har funnet de, evt at de ikke er teknologisk nok enda.

 

(eller c), vi er dødsens alene. Eller i selskap med primitivt liv)

 

Med tanke på hvor lite vi kan/vet om noe her i universet (bare noen hundre år med teknologisk utvikling av viktighet) tenker jeg mer på d) det er mange der ute men vi er ikke teknologisk nok til å kunne se de enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvorfor den ESA bygger i Chile?

 

Det er flere faktorer som kommer inn i bildet her. En viktig en er det vi kaller lysforurensning, noe det er mye mindre av i Chile enn for eksempel Frankrike.

 

http://darksitefinder.com/images/lp-world.png

 

Så har du også fordelen av at du kan bygge høy opp i fjellet. Det betyr at du har mindre atmosfære mellom deg og det du vil observere. Forstyrrelser fra atmosfæren er et stort problem for slike teleskop.

 

Så er det sikkert en haug andre ting å tenke på, penger, politikk og sånt tull, men det er litt uten for mitt område. Jeg vet ingen ting om hvordan slike ting har påvirket ESO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spennende :D

 

Så en dokumentar av Brian Cox i går (Human Universe, S01E03), hvor han forklarte at det finnes noe slikt som 10-30 milliarder potensielt beboelige planeter bare i vår galakse.

 

Dessverre nevner han også at sivilasjoners levetid kan være så kort at man ikke klarer å overlappe hverandre samtidig som man er teknologisk nok til å kunne kommunisere. (noe vi ikke hadde kunnet om noen prøvde å ta kontakt med oss for tja.. hundre år siden?)

 

Og med tanke på at ca 3.8 mrd år av jordens levetid har vært med éncellede organismer som ikke bryr seg nevneverdig med liv på andre planeter.

 

I tillegg nevnte han muligheten om at hvis avanserte livsformer hadde levd før oss, så ville vi trolig sett spor etter dem. Er den avansert nok ville den trolig prøvd å lage en maskin som kunne dra ut i verdensrommet og formere seg selv ved hjelp av gruvedrift på astroider, måner og planeter. En slik kolonnisering av hele Melkeveien ville tatt ca 10 millioner år, noe som kosmisk sett er en veldig kort periode.

 

Så, det er mulig vi enten a) er den første teknologiske sivilisasjonen i Melkeveien, eller b) Det er andre som er teknologiske, men at vi ikke har funnet de, evt at de ikke er teknologisk nok enda.

 

(eller c), vi er dødsens alene. Eller i selskap med primitivt liv)

Med tanke på hvor lite vi kan/vet om noe her i universet (bare noen hundre år med teknologisk utvikling av viktighet) tenker jeg mer på d) det er mange der ute men vi er ikke teknologisk nok til å kunne se de enda.

 

 

Ikke vet jeg :)

 

Men siden nærmeste galakse (Andromeda) er 2.5 millioner lysår unna, så tror jeg det blir vanskelig å både finne noen eller å opprette noen form for kommunikasjon.

 

Melkeveien derimot er "bare" ca 100k lysår på tvers, noe som gjør utforsking vha teleskoper litt mer overkommelig.

 

 

Så teorien er iallefall til nå at innad i galaksen vår så er vi de eneste intelligente vesenene med astronomiinteresse :)

 

 

edit: satt inn en liten k som forsvant :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Hvorfor gå ut fra vår egen galakse? Er den ikke stor nok som den er liksom?! 100 milliarder stjernesystemer elns, hvor vi egentlig bare knapt har peiling på vår egen bakgård. :wee:

 

Så angående annet liv, så ser jeg ikke det som spesielt nødvendig å tenke så mye på andre galakser. :wee:

 

Og det er liv som klarer seg fint uten lys, så trenger ikke nødvendigvis være helt inntil planetens sol heller. Vi snakker da fort om så mange planeter å studere at vi snakker om billioner.

 

Det er ikke en vitenskapelig teori per se. Det var mer en konsensus. En slags rådende oppfatning slik jeg oppfattet det.

Og siden du er aktiv i både denne tråden og på vitenskapsdelen av forumet så tror jeg dokumentarene med Cox kan være veldig interessante for deg.

Den er allerede på vei ned. :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så episoden i dokumentarserien nå. :) Imponerende.

 

Jeg er glad jeg er født i en tid hvor det kanskje, vil bli svart på et par av spørsmålene, om hva vi kan forvente av liv der ute. Altså, encellede (mest sannsynlig), flercellede (ganske usikkert), og avansert liv (ikke så alt for sannsynlig).

 

Det vil vel i seg selv være ganske så dramatisk å finne encellet liv på f.eks Mars eller europa (månen), men det hadde vært utrolig kult å finne flercellet.

 

Det å finne avansert liv, er jeg i grunn ikke så optimistisk for, i alle fall ikke i min tid, så det tør jeg knapt håpe på.

 

Svært sjokkerende å høre at datasimulasjoner av en moderne sivilisasjon ville brukt ca. 10 millioner år på å kollonisere HELE melkeveien.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...