Gå til innhold

Hvorfor er gamere så lite tolerant for subjektive meninger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De som liker playstation er noen kuksugere"

"De som spiller xbox skal jeg drepe"

"føkkings no0b"

"er du homo eller?"

"gå å drep deg selv jævla COD-gamer"

 

Slik går dagene på Youtube, PS Network og xbox live.

Hvorfor er så utrolig mange gamere så lite tolerant for subjektive meninger? Hvorfor tyr dem så raskt til angrep, fornærmelser og krangling?

Finner du slik oppførsel i andre kategorier? Om du ikke liker et spesifikt spill, så får du raskt en aggro respons. Hva er din erfaring? Hva er din teori om denne oppførselen?

 

Jeg har spurt meg selv om det samme. Spesielt ser det ut til at mange er utrolig opphengt i homofili. Det kan ha med egen usikkerhet å gjøre. Det er for øvrig gjort forsøk på- og påvist en link mellom aggressiv homofobi og homofili, så det kan jo handle om et ønske om å distansere seg fra sin egen undertrykte seksualitet.

 

En annen mulig årsak i for eksempel den evigvarende kampen mellom ulike konsoller, telefoner, spillfranchiser og så videre er trangen til å rettferdiggjøre sine egne valg. Si man sitter med nok penger til å kjøpe én konsoll. I bunn og grunn er det ikke noe spesielt som skiller de ulike konsollene: Alle gjør det samme, men du må velge én. Da vil du naturlig nok hause opp valget ditt for å fortelle deg selv at du valgte riktig. Løsningen er å rakke ned på andre alternativer. Det er den samme mekanikken som gjør at man skal være skeptisk til å lese brukeranmeldelser av produkter på nett. Har du først brukt x antall kroner på noe, vil du gjerne at valget ditt skal være riktig.

 

Den enkleste teorien er sikkert at de mest høylytte og utidige debattantene er pubertale hormonbomber uten evne til tenke lenger enn sin egen ukontrollerbare ereksjon, og dermed ikke innser at det sitter mennesker som mottakere av gallen de spyr ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"min far er bedre ein din far"

 

"arsenal er bedre ein brann"

 

"nord korea er bedre ein sør korea"

 

"min relgion er riktig så din relgion må være feil"

 

"mitt parti er bedre ein dit parti"

 

" populær diskriminering av minoritet som eksempel homofile"

 

"populær meninger genrelt"

 

Det har ingen ting spesielt med spill og gjøre, det er eit generelt problem med og måte presse sine meninger på andre generelt i dagens samfunn.

beste råd? "Ignore" er den beste oppfinelsen innen spill, hvem bryr seg generelt hva noen du aldri vil møte sine meninger uansett?

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Vil ta et par forbehold her før jeg kommer med min teori:

- Jeg tror ikke dette er et fenomen spesielt for gamere. Kommentarfelt i aviser, sport, religiøse debatter med mer, alle offer for troll og intoleranse. Det som jeg kanskje syntes er spesielt for gamere er som du TS innledningsvis skriver, hvorfor så intolerant for subjektive meninger. Det jeg tenkte på da jeg leste det er anmeldelser spesielt.

-Jeg vil også være førstemann til å si at jeg nesten bare leser anmeldelser på spill. Anmeldelser på film leser jeg aldri pga at jeg heller ser traileren. Anmeldelser på musikk fungerer dårlig da jeg har noe spesiell musikksmak. Anmeldelser på bøker kan jeg lese, men da i hovedsak fagbøker. Anmeldelser på spill derimot syntes jeg er nyttig da de alltid sier noe om tekniske aspekter og om spillmekanismene er gode eller ikke. Dette er hva jeg tolker som relativt objektivt. Den utvetydige subjektive delen leser jeg også, for å høre hva anmelder mener. De har jo tross alt spilt mange spill før. På grunn av dette kan det være at kommentarfelter i andre typer kommentarfelter er like fulle av slugg, jeg bare vet det ikke.

 

 

Jeg tror først forklaringen på at det bare er de yngste som står for slike kommentarer er for enkel. All statistikk tilsier at gjennomsnitts-gameren ikke er så ung, og dermed er det rimelig å anta at heller ikke trolla nødvendigvis er i hovedsak blant de unge. Jeg tror det har mye mer med settingen ytringene kommer i.

 

Først, anmeldelser:

Alle som leser en anmeldelse vet at man leser en persons mening om et spill. Altså en subjektiv oppfattelse. Den er ment til å gi et inntrykk av spillet, slik at du får en viss idé. Alle vet også at subjektive oppfattelser av spill er i høyeste grad eksisterende. Jeg for eksempel likte Dragon Age 2 skikkelig godt, i motsetning til ganske mange andre. Man kan være uenige i en anmeldelse. Men i mitt hode burde det stoppe der. Jeg syntes for eksempel Shadow of Mordor var enda mer monotont enn det anmeldere mente, og at nemesis-systemet viste godt potensiale men at det var langt fra godt nok for å veie opp for dette, slik anmelder mente. Det gir da ikke meg rett til å fortelle mannen at han suger i jobben sin? Leser jeg noe jeg er uenig i, slutter jeg bare å lese. Og liker man ikke et spill anmelder gir topp karakter får du bare la vær å kjøpe spillet da. Er vel ikke vanskeligere enn det? Her syntes jeg mange gamere viser sin dårlige side litt vel ofte.

 

Også, i spill:

Jeg har spilt mange mmo's etterhvert og der kan det florere av drittslenging. Jeg syntes å se en forskjell på hvor "spesielt" spillet er, altså, hvilken kundebase spillet retter seg inn mot. For eksempel WoW, som retter seg inn mot alle er ganske kjent for mye ufint. Der har jeg fått utrolig stygge kommentarer basert på en liten feil i en dungeon, eller rett og slett navnet på figuren.

TERA som jeg vil våge å påstå er noe mer spesielt har jeg aldri opplevd drittslenging. Kan selvfølgelig være at jeg var heldigere der, men tror flere vil si det samme.

GW2 opplevde jeg heller aldri noe dritt. Min teori på akkurat det spillet er at grunnmekanismene i spillet bygger på at det faktisk lønner seg for alle involverte å hjelpe hverandre. Dette fordrer en god stemning.

ESO er hakket mer populært virker det som og det er en (etter min mening) markant forskjell på to typer folk du møter i spillet: De som har spilt ES-spill før, og de som ikke har det. Kan selvfølgelig igjen være tilfeldig men alle drittsekkene jeg har møtt i ESO hadde aldri spilt et ES-spill før. Jeg vil anta at det kan ha noe med interesse for spillet i seg selv å gjøre.

SWTOR er også ganske populært, og også et spill jeg har møtt en del drittsekker i. Blant annet mange som ble sinte på meg fordi jeg alltid valgte "bad" mens jeg spilte dungeon og på grunn av spillmekanismen dermed til tider "tvang" snille spillere til å være "bad". Dette kan ha noe med interessen igjen, jeg også merket jeg ble skuffet når jeg måtte være snill, fordi det ikke stemte overens med min karakter (rollespill her altså).

 

Dette sa ikke stort annet enn at det illustrerer det jeg skal si nå: Jeg tror et troll er et troll fordi det er et troll. Årsaken til hvorfor noen troller er ulik, hvordan de troller er forskjellige og hva de ønsker å få ut av det er ulikt. Det finnes drittsekker i den virkelige verden, og det finnes drittsekker på tastaturet. I den virkelige verden kan de få umiddelbare konsekvenser (bli fryst ut, få en på trynet, miste venner osv), mens de bak en skjerm i anonymitetens fantastiske varme kan de spy både eder og galle uten noen reelle konsekvenser. Ta bort dette og det er ikke like lett.

 

Jeg skrev faktisk en kronikk i Aftenposten om kommentarfeltene, og kunsten det var å kommentere. Siden kronikken ble trykt har Aftenposten tvunget alle til å fremstå med navn og bilde (forøvrig uten sammenheng). Selvfølgelig kan det i i diskusjoner komme usaklige og usmakelige innlegg, men det generelle nivået er etter min mening hevet.

 

Tving alle de som troller å fremstå med navn og bilde og jeg tror gamertroll som alle andre troll ville skjerpet seg :)

 

My 2 cents

 

Vegard van der Zalm Gjerløv

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Soul Calibur V har fått en god del ydmyke spillere i det siste som man skulle tro hadde blitt opplært i en kampsport og fått lært hva ydmykhet er. Ja jeg vet det høres dramatisk ut, men jeg har faktisk fått den mistanken mange ganger. Jeg har ikke fått en eneste eplekjekk eller arrogant respons fra en motspiller som banker ræva mi online

Mitt inntrykk er at jo mer nisje et spill er, jo høyere er sannsynligheten for at folk klarer å oppføre seg. Ungene har nok lagt Soul Calibur 5 online på hylla for lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Også spilt veldig mye IL2 sturmovik

 

Den simulatoren digger jeg. Jeg fikk faktisk karakter 6 i tentamen om ww2 pga det spillet der!

Vel......mesteparten av kunnskapen min innen geografi og infoen om flya kom derfra.

Jeg husker jeg var en fantastisk pilot for

Polikarpov I-6, Yakovlev Yak-3, F4U Corsair og Yak-15 blant andre. Jeg digget USSR og var helt hekta på sovjetiske fly og tankser

 

 

Du mener Polikarpov I-16? i Såfall all honør til deg hehe :D . Har aldri klart å spille bra med de russiske. Selv har favoritten altid vært Bf-109G2, fantastisk fly. Men min fasinasjon for tidlige jetfly, gjorde at Me-262 også var ett favoritt fly. Selv om nesten ingen servere hadde det med online. Men etterhvert gikk jeg over til å nesten bli ren bombefly pilot. B-25 og H-111, med en kopp kaffe. Bombe fiendens flyplasser fra 7000 meters høyde, hehe ingen som forsto noen ting. Fikk 7 i en bombrun en gang, alle sto klare på stripe, klare til å ta av, haha var fantastisk.

 

Skal etterhvert kjøpe meg IL2- battle for stalingrad som er ute i disse dager. Men tror jeg venter på Oculus rift. Det kommer til å bli tidenes opplevelse :D

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

Jeg tror først forklaringen på at det bare er de yngste som står for slike kommentarer er for enkel. All statistikk tilsier at gjennomsnitts-gameren ikke er så ung, og dermed er det rimelig å anta at heller ikke trolla nødvendigvis er i hovedsak blant de unge. Jeg tror det har mye mer med settingen ytringene kommer i.

 

Først, anmeldelser:

Alle som leser en anmeldelse vet at man leser en persons mening om et spill. Altså en subjektiv oppfattelse. Den er ment til å gi et inntrykk av spillet, slik at du får en viss idé. Alle vet også at subjektive oppfattelser av spill er i høyeste grad eksisterende. Jeg for eksempel likte Dragon Age 2 skikkelig godt, i motsetning til ganske mange andre. Man kan være uenige i en anmeldelse. Men i mitt hode burde det stoppe der. Jeg syntes for eksempel Shadow of Mordor var enda mer monotont enn det anmeldere mente, og at nemesis-systemet viste godt potensiale men at det var langt fra godt nok for å veie opp for dette, slik anmelder mente. Det gir da ikke meg rett til å fortelle mannen at han suger i jobben sin? Leser jeg noe jeg er uenig i, slutter jeg bare å lese. Og liker man ikke et spill anmelder gir topp karakter får du bare la vær å kjøpe spillet da. Er vel ikke vanskeligere enn det? Her syntes jeg mange gamere viser sin dårlige side litt vel ofte.

 

Reagerer litt på innlegget ditt, som jeg mener bærer preg av veldig lettvint argumentasjon, som ofte går igjen. For å ta det med "gjennomsnittsgameren". Det er meningsløst å påstå at alderen på "gjennomsnittsgameren" er spesielt høy. Bare fordi mammaer spiller angrybirds på mobiltelefonen, så betyr ikke det at gjennomsnittsalderen er høy, og det har heller ingenting med saken å gjøre. Det sier heller ikke noe om kjønnsbalansen, som selvsagt er en enorm overvekt av gutter.

 

Spørsmålet kan enkelt oppsummeres med to enkle ord. Unge gutter. At mange gamere oppfører seg dårlig har selvsagt med at unge gutter liker spill, men det er ikke noen forskjell når det gjelder andre temaer unge gutter er opptatt av. Alle husker vel f.eks de "saklige" fotballdiskusjonene på barne og ungdomsskolen.

 

Den utrolige passive holdningen til spillanmeldelser regerer jeg også på. Hvorfor har man ikke rett til å påpeke åpenbare feil og mangler ved spillanmeldelser? Om man skriver villedende eller ufullstendige anmeldelser, eller i verste fall åpenbart ikke kan jobben sin, så skal man selvsagt reagere. Folk bruker jo tross alt pengene sine på det rælet som mange ganger skrytes opp i skyene. Jeg synes det i alle fall er kjipt at folk blir lurt.

 

Håper du ikke er like passiv til de viktige ting her i livet. Hva er poenget med å stemme, for du har jo ingen rett til å si at politikere gjør feil? Hva er poenget med å prøve å gjøre noe som helst for å gjøre ting bedre? Du mener jo tydeligvis at ingen har rett til å bry seg eller engasjere seg allikevel, fordi det kan tråkke noen på tærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For Fosen-kallen så dreide hele livet seg om fiske. Når han sto opp om morgenen, når han kom hjem fra jobb og når han lukket øynene om kvelden, så var det bare fiske tankene hans dreide seg om. Da var det jo ikke så rart da at når noen kom med en kommentar, som muligens kunne tolkes som kritikk av fiske eller fiskere, at han ble fly forbannet. Fiske var blodig alvor, og om det kom til diskusjon så var det som en kamp om liv eller død. Alle argumenter var lov, muntlige så vel som fysiske.

Endret av Einar i lia
Lenke til kommentar

 

Jeg tror først forklaringen på at det bare er de yngste som står for slike kommentarer er for enkel. All statistikk tilsier at gjennomsnitts-gameren ikke er så ung, og dermed er det rimelig å anta at heller ikke trolla nødvendigvis er i hovedsak blant de unge. Jeg tror det har mye mer med settingen ytringene kommer i.

 

Først, anmeldelser:

Alle som leser en anmeldelse vet at man leser en persons mening om et spill. Altså en subjektiv oppfattelse. Den er ment til å gi et inntrykk av spillet, slik at du får en viss idé. Alle vet også at subjektive oppfattelser av spill er i høyeste grad eksisterende. Jeg for eksempel likte Dragon Age 2 skikkelig godt, i motsetning til ganske mange andre. Man kan være uenige i en anmeldelse. Men i mitt hode burde det stoppe der. Jeg syntes for eksempel Shadow of Mordor var enda mer monotont enn det anmeldere mente, og at nemesis-systemet viste godt potensiale men at det var langt fra godt nok for å veie opp for dette, slik anmelder mente. Det gir da ikke meg rett til å fortelle mannen at han suger i jobben sin? Leser jeg noe jeg er uenig i, slutter jeg bare å lese. Og liker man ikke et spill anmelder gir topp karakter får du bare la vær å kjøpe spillet da. Er vel ikke vanskeligere enn det? Her syntes jeg mange gamere viser sin dårlige side litt vel ofte.

 

Reagerer litt på innlegget ditt, som jeg mener bærer preg av veldig lettvint argumentasjon, som ofte går igjen. For å ta det med "gjennomsnittsgameren". Det er meningsløst å påstå at alderen på "gjennomsnittsgameren" er spesielt høy. Bare fordi mammaer spiller angrybirds på mobiltelefonen, så betyr ikke det at gjennomsnittsalderen er høy, og det har heller ingenting med saken å gjøre. Det sier heller ikke noe om kjønnsbalansen, som selvsagt er en enorm overvekt av gutter.

 

Spørsmålet kan enkelt oppsummeres med to enkle ord. Unge gutter. At mange gamere oppfører seg dårlig har selvsagt med at unge gutter liker spill, men det er ikke noen forskjell når det gjelder andre temaer unge gutter er opptatt av. Alle husker vel f.eks de "saklige" fotballdiskusjonene på barne og ungdomsskolen.

 

Den utrolige passive holdningen til spillanmeldelser regerer jeg også på. Hvorfor har man ikke rett til å påpeke åpenbare feil og mangler ved spillanmeldelser? Om man skriver villedende eller ufullstendige anmeldelser, eller i verste fall åpenbart ikke kan jobben sin, så skal man selvsagt reagere. Folk bruker jo tross alt pengene sine på det rælet som mange ganger skrytes opp i skyene. Jeg synes det i alle fall er kjipt at folk blir lurt.

 

Håper du ikke er like passiv til de viktige ting her i livet. Hva er poenget med å stemme, for du har jo ingen rett til å si at politikere gjør feil? Hva er poenget med å prøve å gjøre noe som helst for å gjøre ting bedre? Du mener jo tydeligvis at ingen har rett til å bry seg eller engasjere seg allikevel, fordi det kan tråkke noen på tærne.

 

 

Man kan si det er lettvint. Helt sikkert. Personlig vil jeg si det motsatte, og si det er for lettvint å bare skylde på de unge guttene. Ved å si dette baserer seg man på noe som de siste årene mer og mer er en myte. Nettopp at den typiske gameren er en gutt i tenåra.

 

Per i dag er det kommet undersøkelser som går ganske kraftig imot dette typiske bildet av "gameren", se for eksempel http://www.theguardian.com/technology/2014/sep/17/women-video-games-iab.

 

Et typisk argument mot slike undersøkelser er nettopp det du sier, "Bare fordi mammaer spiller angrybirds på mobiltelefonen, så betyr ikke det at gjennomsnittsalderen er høy, og det har heller ingenting med saken å gjøre." Etter min mening er dette et feilslått argument da man tar på seg definisjonsmakten på hva et "spill" er. Dessuten, som oftest uten noen form for data å støtte seg på gjør man den antagelsen om at det er slike spill (mobilspill som Angrybirds) som kvinner utelukkende spiller. For det første vil jeg si at et spill er et spill. Min kone elsker å spille Lego, er dette "mindre spill" enn Skyrim? Jeg har blitt hektet på ulike mobilspill, blant annet Bejewelled. Er jeg da ikke en gamer?

 

Det er en enorm utvikling i mobilspillverden, de fortjener på alle måter å bli tatt med i statistikken. Dessuten har min erfaring vist meg at det ikke finnes noen plattform med flere troll enn nettopp online mobilspill. Det indikerer i så fall at mammaer er de verste, ikke guttungene deres.

 

Angående kjønnsbalansen så er også den begynt å bli reist spørsmål ved. De aller fleste undersøkelser som er utført konkluderer med at kvinner er litt færre enn menn, men bare med noen prosentpoeng. Så kan man selvfølgelig si at "ja, men de spiller jo ikke spill! De spiller Candy Crush og Farmville!", men etter min mening er det igjen en bom. Disse spillene er basert på helt noe annet enn typiske "guttespill" som for eksempel Destiny, men de er like fullt spill.

 

Hovedpunktet i denne diskusjonen er hvorfor gamere er så lite tolerante for subjektive meninger, mitt argument er at det er for lett å si at det er pubertale tenåringer som ikke klarer å tenke lenger enn sin ukontrollerte ereksjon. Mitt argument er at så lenge foraene er anonyme vil det være troll der, fordi mennesker, uavhengig av alder og kjønn, kan være noen jævla rasshøl om man ikke har noen sjans til å bli tatt i det. Dette er noe som etter min mening ikke er begrenset til spillere, men gjelder alle anonyme fora. Nettopp dette gjør at jeg er enda mer tvilende på at forklaringen til hvorfor gamere er intolerante for subjektive er "unge gutter". Alle andre steder ser vi voksne drittsekker i anonyme fora, hvorfor skal alle voksne klare å oppføre seg i spill?

 

Angående spillanmeldelser mener jeg at hovedargumentet mitt står. Er anmeldelsen dårlig, jeg leste en en gang som heller burde tolkes som en reiseskildring inni et mmo, så bør man jo selvfølgelig si det. Men om anmeldelsen dekker det en anmeldelse skal, men jeg som leser er uenig i konklusjonen, ja, så er jeg vel uenig da. Det gir meg ingen rett til å spy eder og galle i retning anmelder, og alle andre som tilfeldigvis er enig med anmelder. Det er det jeg reagerer på. Når folk etterlyser mer info om det tekniske aspektet, eller mer gjennomgang av gameplay, ja det er noe annet. Det er saklig og nødvendig kritikk.

 

Å si "Jeg spilte [dette spillet] sjøl, og det er faen meg no a det råaste jeg har vært borti! At anmelder gir det en 7'er og ikke en 10'er er et tegn på at de er kjøpt av spillmakeren/mottar seksuelle tjenester fra PR-ansvarlig/ikke kan jobben sin/ikke har peiling på spill/ikke vet hva et [blabla] spill skal være/også videre også videre." blir etter min mening ikke helt det samme som konstruktiv kritikk. Det er med andre ord det jeg kritiserer, ikke legitim kritikk.

 

Jeg slår et slag for folkeskikk, ikke passitivitet. Det er fullstendig mulig å kritisere uten å involvere uheldig karakteristikk av vedkommendes genitalia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"De som liker playstation er noen kuksugere"

"De som spiller xbox skal jeg drepe"

"føkkings no0b"

"er du homo eller?"

"gå å drep deg selv jævla COD-gamer"

 

Slik går dagene på Youtube, PS Network og xbox live.

Hvorfor er så utrolig mange gamere så lite tolerant for subjektive meninger? Hvorfor tyr dem så raskt til angrep, fornærmelser og krangling?

Finner du slik oppførsel i andre kategorier? Om du ikke liker et spesifikt spill, så får du raskt en aggro respons. Hva er din erfaring? Hva er din teori om denne oppførselen?

 

1. Hormonelle frustrerte fjortiser som nettopp har kommet i puberteten og hater alt og alle

2. Frustrerte voksne med mye innestengt aggresjon som føler seg mislykket i det daglige liv

 

Legg da til at det er mye enklere å huske folk som oppfører seg idiotisk og aggressivt enn alle andre. Da sitter du med svært skeiv statistikk hvor empirien ikke stemmer overens med demografien i sin helhet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et gamer problem. Det er et internettproblem. Det har også lite å gjøre med alder, dessverre. Problemet er at mennesker generelt ikke identifiserer sin "virkelige" person som eksisterer ute i den virkelige verden med den personligheten de har på internett. Frem til mennesket generelt blir klar over det og kobler de to sammen så vil problemet bestå.

Lenke til kommentar

Jeg vil gå lenger og si at dette ikke er et internettproblem, men et anonymitetsproblem. Anonymitet fjerner følelsen av ansvar, og når den følelsen er borte vil en god del oppføre seg som amøber. Se de berømte psykologiske eksperimentene Stanford prison experiment og Milgram's study of obedience for ganske slående eksempler på hvordan vi oppfører oss når vi opplever at vi ikke selv er ansvarlige for våre handlinger

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye erfaring med spilling over nett, men jeg vet at så fort en youtube-video får et visst antall views så florerer det av dritt, så å si uansett hva videoen handler om. Jeg har heller ikke noe verre inntrykk av spill-forum enn jeg har av forum om klassisk musikk eller sjakk, to temaer man kanskje skulle tro hadde litt mer klasse.

 

Nei så fort folk begynner å diskutere på internett kan det for enkelte fort gå over stokk og stein. Dog er det nok aller verst innen temaer hvor det subjektive er den eneste sannheten, innen musikk, spill, film...Størrelsen på communitiet har og mye å si, folk blir gjerne mer vennlige og seriøse på steder med færre brukere, eller steder som legger litt prestisje i å ha et seriøst community.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...