Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe i veien med å være velstående, men når slike jakker ikke gjør deg noe godt så kan du jo spørre fint om du kan få noen klær som passer ditt miljø. Om din pappa absolutt vil gi deg gaver så synes jeg heller at du bør spørre om å få penger som du kan spare til bolig/bil/whatever med, og heller gå med en jakke som faktisk bringer deg glede, siden de dyre jakkene tydeligvis bare er en byrde.

 

altså jakken min er comfy, altså den har ull og pels fra top til bunn og jeg elsker fluffy ting altså spesielt når det er ekte pels derfor jeg kjøpte den.. fordi den er utrolig komfortabel og ''stilfull'' som jeg vile ha sagt. ( vet ikke om andre synes det men jeg elsker den, den er super comfortabel og gå med)

 

mitt miljø er jo fult av ''wannabes'' eller vet ikke helt hva jeg kaller det... skjønner ikke helt hva som er feil å være ''the real deal '' da...

 

og sparing eh, det trengs ikke for min del... for å si det sånn da..

 

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfor kan jeg også tenke meg at mange tar det som en selvfølge at du er en av de som prøver å vise frem alle pengene du har fått av pappa uten å ha gjort noen ting for de.

nå er det jo akkurat det han gjør også da, viser frem hvor mye penger han får fra pappa. Er vel det som er roten til problemet...
Lenke til kommentar

 

og sparing eh, det trengs ikke for min del... for å si det sånn da..

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

Er slike svar som gjør at folk tenker på deg som kvalm/ekkel og pappagutt.

 

hvordan skal jeg si det da? at jeg ikke trenger å spare fordi pappa har sagt at han skal fikse alt?

det høres jo enda mere overlegent ut...

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

Lenke til kommentar

Tror du fokuserer på feil ting her mister. Det er INGEN som bryr seg om hvor mye penger du/foreldrene dine har, dette er isåfall noe du innbiller deg. Det folk bryr seg om er hvordan du oppfører deg og hvilket inntrykk du gir. Når du sier at folk "hater" på deg, har nok dette noe med oppførselen din å gjøre, og ikke hvor "velstående" du er.

 

Basert på holdningene dine og måten du skriver på vil jeg gjette at du er 15-16 år? Jeg vil bare fortelle deg at det ikke er "normalt" å gå med 15.000 kroners jakke, skjorta ned i buksa og pensko i din alder. Og dette kommer fra en som er oppvokst på holmenkollen.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på kontanter, men når du går sånn du går så viser du tydelig at "du" har penger.

Inntrykket av deg skapes i løpet av de første sekundene folk snakker med deg, du er kledd som en pappagutt, sier du er pappagutt, da følger det med en hel del fordommer du selv legger opp til at folk skal tro.

Klær skaper folk, du har skapt ett stereotypisk pappagutt-image med alle bakdeler dette medfører.

 

 

Kort og godt så legger du opp til å være pappa-gutt på alle måter, og klager på at du blir oppfattet som en pappa-gutt...

jeg er stolt over at pappa har klart seg så bra og han styrer sine bedrifter til å gjøre det så bra. jeg har et fast forhold til pappa, han ringer meg engang i måneden ofte fler ( pga jobb) så snakker vi i 1-2 timer om hva vi har gjort denne måneden/uka hvordan det går osv. jeg får sett pappa 3-4 ganger i året når det er fri fra skolen ( ferier for det meste, han bor ikke i norge) da er det ofte noen uker sammen med han og jeg har ingenting i mot det. jeg vile sagt fra egen mening at pappa er verdens beste far! selv om han jobber hele tiden så klarer han alltid å presse tid til meg som for eksempel gå på kino,se film, lage mat ( pappa elsker å lage mat ) de tidene når jeg er med han er de beste tidene

 

så da er jeg stolt over at være ''pappa sin gutt'' men folk er folk de trenger ikke å dytte meg unna fordi pappa har en viss inntekt som gjør at han kan gi fine gaver osv og fordi jeg kommer ha det ''lett'' alt jeg vil er å ha en stor sosial omkrets som består mer enn andre ''pappa gutter og jenter''

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe i veien med å være velstående, men når slike jakker ikke gjør deg noe godt så kan du jo spørre fint om du kan få noen klær som passer ditt miljø. Om din pappa absolutt vil gi deg gaver så synes jeg heller at du bør spørre om å få penger som du kan spare til bolig/bil/whatever med, og heller gå med en jakke som faktisk bringer deg glede, siden de dyre jakkene tydeligvis bare er en byrde.

altså jakken min er comfy, altså den har ull og pels fra top til bunn og jeg elsker fluffy ting altså spesielt når det er ekte pels derfor jeg kjøpte den.. fordi den er utrolig komfortabel og ''stilfull'' som jeg vile ha sagt. ( vet ikke om andre synes det men jeg elsker den, den er super comfortabel og gå med) mitt miljø er jo fult av ''wannabes'' eller vet ikke helt hva jeg kaller det... skjønner ikke helt hva som er feil å være ''the real deal '' da... og sparing eh, det trengs ikke for min del... for å si det sånn da.. Anonymous poster hash: 2d455...1d5

Da tror jeg du må spørre deg selv om du vil ha en komfortabel jakke eller fikse problemene dine. Fluffy jakker finner du i alle prisklasser, men de i høyere prisklasser vil marginalisere omgangskretsen din, så du hadde absolutt fått mer glede av noe som gjør deg mer sosialt akseptert. Du driter på din egen legg med tankegangen din, og du tilfredsstiller deg på bekostning av sosial akseptanse. Vil du kvitte deg med problemene dine så er den beste løsningen å vise ydmykhet, altså slutte å gå med dyre jakker. Det er leit at det er slik, men slik fungerer det for unge mennesker.

 

Angående sparing så er det ganske naivt å tro at man ikke trenger sparing. Det er ikke nødvendigvis for å klare seg, men sparing kan føre til større investeringer i fremtiden. Selv for millionærer så er ikke en villa eller en Ferrari noe man kjøper, men sparer til. Med mindre du driter ut penger i bøtter, noe svært få i Norge gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

folk er folk de trenger ikke å dytte meg unna fordi pappa har en viss inntekt som gjør at han kan gi fine gaver osv og fordi jeg kommer ha det ''lett'' alt jeg vil er å ha en stor sosial omkrets som består mer enn andre ''pappa gutter og jenter'' Anonymous poster hash: 2d455...1d5

Er ikke pga inntekten, men din kles-stil og oppførsel.

Kle deg normalt så får folk ett helt annet førsteinntrykk av deg.

Vær stolt av faren din, men la ikke denne stoltheten bli vist med å gå med for dyre klær. Kle deg vanlig.

 

Hvor mange ganger må det bli sagt til deg før det går inn?

Du må forandre både oppførsel og stil for å få til en endring, andre endrer seg ikke så da må du endre deg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

TS her:

 

Fordi som lurer så er jakken spesial edition fra parrajumper

 

jeg ''kjøpte'' den fordi den var jævlig fett i min mening... er ikke for å flashe cash og har aldri ''cash'' på meg går ikke rundt med 50.000 i lomma...

 

Dyrt betyr ikke pent kledd, det vet jeg... men ser meg selv som pent kledd og andre sier jeg er pent kledd ( mamma,pappa,venner,dama også videre) typpisk stil, skjorta i buksa, pen sko, ikke super tight men heller ikke helt løs bukse og jakke over, kan hende det kommer en Rund hals genser over skjorta eller en v genser og jakke over.

 

og har ikke den typiske ''vestkant'' holdningen vil jeg si... er over hodet ikke frekk eller uhyggelig så lenge de er snille mot meg.. kan skjønne hvis noen er frekk i kjeften eller noe sånt så flyr det ofte en kommentar om økonomien dems, men ellers vil jeg se på meg som en hyggelig person, er ikke som at jeg ikke snakker med noen fordi skjorta hans/hennes er fra H&M.. snakker jo med dem uansett..

 

prøver alltid å være så hyggelig jeg kan være... kan ikke forvente at jeg skal være snill som er frekk.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

Nå skal jeg forklare deg litt hvordan de fleste sin tankegang er rundt dette.

 

Det er greit din far har mye penger, og om du ikke har den typiske dritt personligheten som følger med det så er det enda bedre! Men om du en gang går gjennom byn, og ser hvor mye dritt det er og hvor som mange sliter, for så å se deg vandre forbi med et dagsantrekk til 40 000kr, så blir man litt paff.

 

Jeg forstår at man ikke kan hjelpe alle, men å lire av seg at du kler deg pent er irrelevant. Du kler deg dyrt, hvorfor? For å vise at du har det bedre enn andre. Det er så enkelt, når du går opp til 15 000 (!!!) per jakke er det eneste grunnen. Det er hvertfall slik det blir oppfattet.

 

Penger er ikke alt, status er ikke alt, den gang du greier å forstå dette vil folk være mer vennlig mot deg. Jeg kan garantere det, bare det at du diskuterer dette viser meg at du ikke forstår det.

 

Liten nøtt til deg, om jeg gir deg et antrekk fra en person som gjerne ikke har så mye å rutte med, hadde du gått med det? Ikke tale om, fordi du er bedre enn det (am I right)? Vil du miste for mye status av å gjøre det?

Lenke til kommentar

 

TS her:

 

Fordi som lurer så er jakken spesial edition fra parrajumper

 

jeg ''kjøpte'' den fordi den var jævlig fett i min mening... er ikke for å flashe cash og har aldri ''cash'' på meg går ikke rundt med 50.000 i lomma...

 

*trim*

 

og har ikke den typiske ''vestkant'' holdningen vil jeg si... er over hodet ikke frekk eller uhyggelig så lenge de er snille mot meg.. kan skjønne hvis noen er frekk i kjeften eller noe sånt så flyr det ofte en kommentar om økonomien dems, men ellers vil jeg se på meg som en hyggelig person, er ikke som at jeg ikke snakker med noen fordi skjorta hans/hennes er fra H&M.. snakker jo med dem uansett..

 

 

*trim*

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

 

IKKE TS

 

Og så ? ingen som går rundt med 50.000 All about them cards... Så om du nå avskriver deg kort og, så snakker vi.

 

Om noen er frekke mot deg så er din reaksjon å angripe deres økonomi...

 

Du forsøker å male ett portrett av deg, som for meg, ikke helt stemmer med det inntrykket du lager av deg i denne tråden.

 

Jeg kommer fra penger jeg og, men hadde aldri falt meg inn å bruke så mye på en jakke "bare" fordi den var JÆVLIG FET!

 

Og det at du legger merke til om noen har på seg en skjorte fra H&M...nok sagt...

 

Til slutt, hva i alle dager er i veien med rettskrivingen din ? Pent går du kanskje kledd,men det stanser der virker det som.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 951a6...811

Lenke til kommentar

Problemet er ikke du har mye penger, men at du tilsynelatende viser fram velstanden din unødvendig mye. Selv om du kanskje synes selv at jakka di er fin, ser ikke folk flest at noen jakke kan være så flott at det forsvarer å bruke en sum som tilsvarer flere månedslønner for mange andre på din alder. De ser heller ikke nødvendigvis hvor mye jakka di har kostet, men det har du sikkert nevnt og da oppleves du som veldig blærete. Selv om du disponerer over mye penger, er det lov å bruke dem fornuftlig.

 

kan skjønne hvis noen er frekk i kjeften eller noe sånt så flyr det ofte en kommentar om økonomien dems

 


Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

 

Det er veldig dumt å angripe andres økonomi når du skal sette noen på plass. Da er det faktisk mer akseptert å kalle folk stygge eller feite.


 

ekte pels

 

Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

Dette vekker heller ikke gode assosiasjoner. En del av menneskene som ser deg med den jakka ser pelsindustrien som overdådig, ond og et stort overgrep mot dyrs velferd. Og det har du tilsynelatende ikke ofret en tanke.

 

mitt miljø er jo fult av ''wannabes'' eller vet ikke helt hva jeg kaller det... skjønner ikke helt hva som er feil å være ''the real deal '' da...

 

og sparing eh, det trengs ikke for min del... for å si det sånn da..

 


Anonymous poster hash: 2d455...1d5

 

Dette, sammen med at du i det første innlegget i stor grad knytter identiteten din til klærne dine og faren din, gir et bilde av holdningene dine. Disse holdningene skinner antakelig gjennom atferden din og det du snakker om rundt andre og da er det lett å mislike deg.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at din far har penger eller viser at familien deres er vellstående. Problemet er vell kanskje at du helt ubevisst trykker dette opp i trynet på folk med å gjerne fortelle dem om det og da mener jeg fyisks faktisk bruke ord for å forklare det. Som eksempelvis hva jakken din koster. Selv har jeg for vane å vase rundt i dyre klær og klokker, selv går for såvidt en del i Breitling sine klokker og Burberry sine klær uten at jeg tror veldig mange egentlig legger merke til det. Mulig fordi jeg er en voksen mann og tjener mine penger selv eller fordi at jeg ikke nødvendigvis forplanter det i sjelen til andre at jeg ønsker oppmerksomhet rundt mine forbruksvaner. Jeg føler selv at det å legge igjen litt penger på klær og andre bruksgjenstander er helt innenfor det man kan finne seg i.

 

Det å være 'pappagutt' er vell mer ett holdningsrelatert problem enn noe annet. Det handler ikke nødvendigvis om å ha så vanvittig mye penger, men å fremstå som om man har det. Det som gjerne tidligere ble kalt en klyse. Pappagutter er vell også kjent for å ha større planer om å leve på foreldrene enn dem har av å skape noe selv. På sånn generell basis er det ingenting galt med å få penger av foreldrene sine, men når folk spørr er det nok også mulig å svare på en litt mer diplomatisk måte at 'jeg har vært litt heldig i livetslotteri og min far har litt penger'

 

Noe som mest sannsynlig vil høre mye mer gjennomtenkt ut enn.. Pappa.

 

Uansett, du er selv ansvarlig for hvordan du fremstår for andre, ønsker du å forandre på dette må du forandre på deg selv og din egen fremtoning.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er en gutt på 17 år.

 

jeg er da så heldig å ha en vellstående far som tjener inn ganske mye i året. jeg skjønner ikke alt hat som jeg ser blant ungdommen i dag.. jeg vet at når man er enn så kalt ''pappa gutt'' så har man en snarvei til rikdom det skjønner jeg at folk missliker fordi noen jobber så hardt og ikke har en sjanse til å tjene like mye som når jeg er ferdig utdannet og jobber for pappa.

 

Jeg er flink på skolen og jobber hardt med å få gode karrakterer så jeg kan gå samme vei som pappa gjorde.

 

når jeg går på gata stirrer folk litt styggt på meg pga at jeg går i en jakke til over 15.000+ (PJ ) som jeg fikk av pappa... jeg går også ganske fargerikt i klær går mest i dyre skjorter,bukser også videre. alt det som forventes av en pappa gutt.. når noen spørr hvor jeg får alle pengene mine så svarer jeg jo ærlig ''pappa'' da trekker folk seg unna... har også faktisk hendt at foreldrene til en venn,dama også videre missliker meg har jeg fått høre av dem pga at jeg er den jeg er og er den så kalte ''pappa gutten'' folk spør om min framtid og hva jeg får når jeg blir 18 og alt det jeg svarer jo ærlig og sier hva jeg får har jo en anelse at de blir sjalue.. men fortsatt?

 

Jeg skjønner ikke helt hvor all den negativiteten kommer fra?

Jeg har blit oppvokst godt og akkurat som pappa vil, sånn typpisk høffelig som for eksempel at jeg skal kle meg ordentlig. betale for mat hvis jeg går på date også videre.

 

folk vil jo si at jeg har det enkle liv og de er sjalu på det, men er det nok grund til å trekke seg unna et menneske? fordi h*n har en vellstående far som er gavmild og snill til å kjøpe meg disse tingene.

 

Anonymous poster hash: 8f02b...1d4

 

 

Din skriftlige norsk er i hvert fall ikke noe å skryte av :nei:

Lenke til kommentar

Jeg for min del ser ikke ned på "pappagutter".

 

Men jeg har ved flere situasjoner møtt på "pappagutter" som har faktisk gått så langt som å si at de ikke ville snakke med meg, fordi jeg åpenbart ikke hadde lik "inntekt". Det synes jeg derimot er ganske fælt, litt som han bloggern som skrev noe som "Hvis pappaen din tjener under 2 millioner i året så vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre"-stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...