Gå til innhold

Terrortrusel mot Polit, Forsvar og myndighetspersonell


Anbefalte innlegg

PST sier at det er sannsynelig at et terrorangrep rettet mot politi, forsvarspersonell og myndighetspersoner vil skje innen en tidsramme på 12 mnd.

 

politidirektør humlegård sier at terroristene sannsynligvis vil bruke enkle midler som: kniv og stikkvåpen, slagvåpen, håndvåpen til å utføre et terrorangrep.

 

Forsvaret har allerede gjort tilltak og fritatt soldater fra uniformsplikt.

Stortinget har nå fått bevepnet vakthold.

Politidirektoratet har nå spurt justis- og beredskapsdepartementet om samtykke til et begrenset/midlertidlig bevæpning av uniformert politi.

 

Det er bra tilltak blir gjort for å forhindre dette. Men hva med sikkerhetsvaktene/vekterene som patruljerer "røde objekt" som F.eks Oslo S, Oslo City, trondheim torg og store knutepunkter rundt om i landet?

 

JA! Jeg vet vektere ikke er en myndighetspersonell, men jeg mener de aller fleste ser på vektere som myndighetpersonell (spesielt på røde objekter).

 

Dette vil også gjøre vektere utsatt for et terrorangrep med evnt stikk og slag våpen. Jeg synest myndighetene bør begynne å ta den private sikkerhetsbransjen på alvor og gjøre noen tilltak der også.

 

Nå mener ikke jeg at alle vektere som jobber på store og utsatte objekter skal få slengt en batong i fanget. Men at vektere bør generelt være mye bedre utdannet og trent for ikke bare terrorangrep, men også andre farlige situasjoner.

 

Er interessert i å høre hva dere mener om dette?

 

 

 

Lenker:

 

http://www.nrk.no/norge/fritar-soldater-fra-uniformsplikt-pa-reise-1.12028832

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrortrussel-mot-norge/5-800-norske-polititjenestemenn-kan-bli-bevaepnet/a/23340801/

 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ungdommer-motes-pa-oslo-s-for-a-slass-1.12045779

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PST sier at det er sannsynelig at et terrorangrep rettet mot politi, forsvarspersonell og myndighetspersoner vil skje innen en tidsramme på 12 mnd.

 

politidirektør humlegård sier at terroristene sannsynligvis vil bruke enkle midler som: kniv og stikkvåpen, slagvåpen, håndvåpen til å utføre et terrorangrep.

 

Forsvaret har allerede gjort tilltak og fritatt soldater fra uniformsplikt.

Stortinget har nå fått bevepnet vakthold.

Politidirektoratet har nå spurt justis- og beredskapsdepartementet om samtykke til et begrenset/midlertidlig bevæpning av uniformert politi.

 

Det er bra tilltak blir gjort for å forhindre dette. Men hva med sikkerhetsvaktene/vekterene som patruljerer "røde objekt" som F.eks Oslo S, Oslo City, trondheim torg og store knutepunkter rundt om i landet?

 

JA! Jeg vet vektere ikke er en myndighetspersonell, men jeg mener de aller fleste ser på vektere som myndighetpersonell (spesielt på røde objekter).

 

Dette vil også gjøre vektere utsatt for et terrorangrep med evnt stikk og slag våpen. Jeg synest myndighetene bør begynne å ta den private sikkerhetsbransjen på alvor og gjøre noen tilltak der også.

 

Nå mener ikke jeg at alle vektere som jobber på store og utsatte objekter skal få slengt en batong i fanget. Men at vektere bør generelt være mye bedre utdannet og trent for ikke bare terrorangrep, men også andre farlige situasjoner.

 

Er interessert i å høre hva dere mener om dette?

 

 

 

Lenker:

 

http://www.nrk.no/norge/fritar-soldater-fra-uniformsplikt-pa-reise-1.12028832

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrortrussel-mot-norge/5-800-norske-polititjenestemenn-kan-bli-bevaepnet/a/23340801/

 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ungdommer-motes-pa-oslo-s-for-a-slass-1.12045779

 

 

Hvis rottefelle, så er det ingen av de nevnte som kan gjøre noe fra eller til..

Lenke til kommentar

Har liten tro på at våpen vil hjelpe særlig ved andre tilfeller enn ren objektsikring. Scenariet i sommer var om jeg ikke husker feil islamister med kniv. En håndfull gærninger med kniv burde uten så alt for store problemer klare å drepe og avvæpne to politibetjenter i en menneskemasse. Da har gærningene plutselig også skytevåpen. Det samme gjelder politiets inngripen. Politiet kan ikke gripe fysisk inn i en slåsskamp om de selv går med våpen på hofta eller i slynge da de risikerer våpen og skudd på avveie.

 

Generell bevæpning av politiet tror jeg vil bringe med seg mer problemer enn det fikser, og jeg har ikke hørt om eksempler på situasjoner der det at våpen er låst inne i bilen har utgjort noe stort problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det knivangrep på en og enkelt myndighetsperson så står vel kniven langt inn i kroppen lenge før dem rekker reagere.

 

Bare se på vekterne på oslo S, dem patruljerer rundt og det er store folkemengder som passerer dem både bak og fremme, hvem som helst av disse folkene kan ha en kniv på innerlomma.

Dessverre tror jeg ikke det er mulig å beskytte seg på noen god måte dersom man patruljerer på den måten, eneste må være å haen stikksikker vest under klærne, det kan ihvertfal hjelpe en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra tilltak blir gjort for å forhindre dette. Men hva med sikkerhetsvaktene/vekterene som patruljerer "røde objekt" som F.eks Oslo S, Oslo City, trondheim torg og store knutepunkter rundt om i landet?

 

Poenget med å angripe politi og militære er symboleffekten. Et slag mot myndighetene i landet. Vektere har ikke samme symboleffekt, og det er derfor lite sannsynlig at de vil utsettes for angrep i større grad enn andre borgere.

Lenke til kommentar

Scenariet i sommer var om jeg ikke husker feil islamister med kniv. En håndfull gærninger med kniv burde uten så alt for store problemer klare å drepe og avvæpne to politibetjenter i en menneskemasse. Da har gærningene plutselig også skytevåpen. Det samme gjelder politiets inngripen. Politiet kan ikke gripe fysisk inn i en slåsskamp om de selv går med våpen på hofta eller i slynge da de risikerer våpen og skudd på avveie.

 

Scenariet nå er et annet enn det som var i sommer. Scenariet nå er angrep på politi eller militære, ikke på sivilbefolkningen (selv om dette fortsatt kan skje).

 

Hvorfor går du ut ifra at terrorister klarer å avvæpne politibetjenter i en menneskemasse?

 

Din påstand om at politiet ikke kan gripe fysisk inn i en slåsskamp når de bærer våpen er direkte feil. Det er ikke bare å nappe våpenet til seg. Det finnes mange ulike måter å sikre våpen på slik at kun bæreren har mulighet til å frigjøre våpenet fra hylsteret.

Lenke til kommentar

Om 12 mnd kan PST feire at de har avverget dette terrorangrepet etter å ha sikret seg økte bevilgninger (til bruke til motivasjon av sitt personale. [les julebord]).

 

Det er nok ikke PST selv som avgjør hva pengene de tildeles skal brukes til. Dessuten er det vel vanlig at man må betale hele eller det meste av julebordet selv.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Dersom det blir et terrorangrep på feks. Oslo S, så tviler jeg på at en batong eller pistol vil kunne bidra til å stoppe det som kommer til å skje. Skjer det, så skjer det - med eller uten pistoler i hendene på vektere, politi eller hvem det skulle være. Terrorister ofrer gjerne livet for sin sak. Nå tenker jeg jo hovedsakelig på bombeangrep, though.

Lenke til kommentar

 

Scenariet i sommer var om jeg ikke husker feil islamister med kniv. En håndfull gærninger med kniv burde uten så alt for store problemer klare å drepe og avvæpne to politibetjenter i en menneskemasse. Da har gærningene plutselig også skytevåpen. Det samme gjelder politiets inngripen. Politiet kan ikke gripe fysisk inn i en slåsskamp om de selv går med våpen på hofta eller i slynge da de risikerer våpen og skudd på avveie.

 

Scenariet nå er et annet enn det som var i sommer. Scenariet nå er angrep på politi eller militære, ikke på sivilbefolkningen (selv om dette fortsatt kan skje).

 

Hvorfor går du ut ifra at terrorister klarer å avvæpne politibetjenter i en menneskemasse?

 

 

 

 

Uavhengig av om trusselen er mot politibetjenter eller sivile vil mindre antall politifolk være veldig sårbare. Med mindre man beveger seg med en viss avstand til publikum til enhver tid og en høy beredskap vil man være sårbar for overaskende angrep. Å overvinne noen som er i mindretall, og som ikke forventer angrep er relativt lett når du selv er bevæpnet med stikkvåpen.

 

Din påstand om at politiet ikke kan gripe fysisk inn i en slåsskamp når de bærer våpen er direkte feil. Det er ikke bare å nappe våpenet til seg. Det finnes mange ulike måter å sikre våpen på slik at kun bæreren har mulighet til å frigjøre våpenet fra hylsteret.

 

Om du går nært innpå noen med våpen risikerer du om du taper kampen å miste våpenet. Politiet bruker, utifra hva jeg har sett, helt vanlige lårhylstre som er relativt lette å trekke fra. Om man begynner å bruke våpen på kropp må man enten treffe tiltak for å sikre at man ikke kan bli fratatt dem, eller akseptere at man risikerer at "gærningene" får ett skytevåpen.

Lenke til kommentar

. Politiet kan ikke gripe fysisk inn i en slåsskamp om de selv går med våpen på hofta eller i slynge da de risikerer våpen og skudd på avveie.

 

 

Hvorfor kan ikke politiet gripe inn om de bærer våpen? Jeg tror en slåsskamp fort stopper når man kjenner et våpen løp i nakken, eller et par varselskudd i lufta. Våpenet skal ikke henge der til pynt, det skal brukes når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

 

. Politiet kan ikke gripe fysisk inn i en slåsskamp om de selv går med våpen på hofta eller i slynge da de risikerer våpen og skudd på avveie.

 

 

Hvorfor kan ikke politiet gripe inn om de bærer våpen? Jeg tror en slåsskamp fort stopper når man kjenner et våpen løp i nakken, eller et par varselskudd i lufta. Våpenet skal ikke henge der til pynt, det skal brukes når det er nødvendig.

 

 

Om du ser for deg at man senker terskelen for å trekke våpen såpass er jeg enig i at det ikke trenger å være en stor hindring for å gripe inn. Da er du samtidig inne i et samfunn som ikke jeg ønsker, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å få ført våpen og skyting inn i sivilsamfunnet i en så stor grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig har politiet fått tilgang til å bære våpen, da stiller de mer likt de kriminelle. Det har tatt sin tid i naive Norge. Vaktfolk burde selvsagt bære håndvåpen på jobb. Spesielt de som jobber på steder der det er mye bråk, eks. Oslo S. Det vil øke tryggheten til mannskap på jobb og publikum.

 

Helt enig, takk og lov, sier jeg! Nå blir det endelig slutt på den konstante skytingen mellom politi og kriminelle. Nå som politiet har fått våpen og stiller likt med de kriminelle vil vi endelig se at de alt, alt for høye dødstallene for politi i tjeneste synker.

 

Nå har jeg ikke tallene i hodet, men uten å overdrive så syns jeg å huske at det var i hvertfall 17-18 situasjoner hvor ubevæpnet politi ble skutt og drept av kriminelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

.

Helt enig, takk og lov, sier jeg! Nå blir det endelig slutt på den konstante skytingen mellom politi og kriminelle. Nå som politiet har fått våpen og stiller likt med de kriminelle vil vi endelig se at de alt, alt for høye dødstallene for politi i tjeneste synker.

 

Nå har jeg ikke tallene i hodet, men uten å overdrive så syns jeg å huske at det var i hvertfall 17-18 situasjoner hvor ubevæpnet politi ble skutt og drept av kriminelle.

 

Det ble vel drept et par hundre politifolk i fjor om jeg ikke tar feil.

 

Si i fra neste gang du vil diskutere på en saklig måte da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...