Gå til innhold

Høy strømregning.


Pappahjerte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dette er stipulert forbruk og en utrolig dårlig avtale for deg med 47 øre pr KW/t.

Betalingen for nettleie og energifond og annen faste kostnader kan du som sagt ikke gjøre så mye med desverre.

Hvis eg bytter strømleverandør, og har betalt for mye til de eg har strøm hos. Vil eg da få penger igjen?

 

 

Hvorfor skulle du det?

 

Hvis du fyller bensin billigere en annen plass... får du igjen penger der du fylte sist fordi de var dyrere?

Lenke til kommentar

Har du betalt for mye, så vil du få det tilbake. Er det en seriøs strømlevrandør så tar de ikke pengene dine, men du vil som regel ha det tilgode for senere (av)regninger etter at du har lest av strømmåleren..

 

Bytter du strømlevrandør, så blir det justert i form av et sluttoppgjør.

 

Men for å ha full kontroll på dette selv så er det viktig å lese av strømmåleren med javne mellomrom. Enkelte gjør det kvartalsvis, noen hver andre mnd og enkelte hver mnd, har en et høyt strømforbruk så vil det lønne seg å lese av oftere (hver mnd.) slik at en kan fordele utgiftene og ikke få for store regninger om gangen.

 

Når det gjelder høyt strømforbruk så er det mange potensielle kilder til det, dårlig (lite/ingen) isolasjon i tak/vegger, gml trekkfulle dører/vinduer med lav energiklasse, termostater som ikke virker etc..

Andre ting kan være jordfeil, da har en hele tiden noe av strømmen som ligger til jord. Dette er ikke bare farlig, men det kan også være meget kostbart i form av høyt energiforbruk. Nyere el-anlegg har jo jordfeilbrytere og/eller jordfeilvarsling, men det har ikke gml el-anlegg og dermed så kan det gå flere år før det blir oppdaget.

 

Gamle komfyrer, kjøleskap, vv beredere, lysarmaturer etc kan være "skumle" saker her, selvfølgelig for at det er farlig, men også for lommeboka for at det trekker mye strøm en aldri får benyttet til noe, kun må betale for.....

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

På min første hybel brant jeg meg skikkelig på strøm en gang. Jeg overtok bare det stipulerte strømforbruket fra han som bodde der før meg, men det viste seg at første gang jeg leste av måleren etter over ett år med stipulerte regninger hadde jeg hatt nesten dobbelt av hans forbruk.

 

Så jeg fikk alt overskuddet samlet på en regning som kom på over 9000.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men dersom du har mulighet til å registrere måleravlesning så ofte du vil (gjerne mulig på nettet) kan dette lønne seg, særlig dersom man bruker andre oppvarmingskilder enn strøm på kalde dager.

 

Når netteier "fordeler" forbruket ditt i perioden gjøres ikke dette likt for alle dager. Om du har brukt 3000 kWt i november blir ikke det 100 kWt i døgnet, men dette vil variere. I perioder med høyere forbruk i nettet blir også du belastet med en høyere andel av ditt forbruk i denne perioden. Dette sammenfaller ofte/alltid med perioder med høyere kraftpris, noe man er utsatt for om man har spotpris.

Denne modellen stemmer nok for mange, men dersom man for eksempel fyrer med ved på de kaldeste dagene trenger ikke denne modellen å passe for deg. Derfor kan det være penger å spare på å lese av strømmen ofte, så sant netteier har systemer for å ta imot dette.

Lenke til kommentar

Trådstarter er nok en "drømmekunde"...

Du må gjøre noen enkle grep for å bli en smart forbruker som ikke lar seg lure!

 

1) finn en annen strømleverandør (nettleien får du ikke gjort noe med, som allerede nevnt her, den er fysisk knyttet til hvor du bor og hvilken leverandør som eier kablene inn mot huset/leiligheten).

http://www.konkurransetilsynet.no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/

http://www.dinside.no/strompriser/

https://www.elskling.no/

 

Selv bruker jeg Gudbrandsdal Energi som stadig lanserer nye tilbud, se her:

https://www.ge.no/

 

2) les av strømmen så ofte som mulig, da blir avregningen mest mulig riktig og du kan selv følge bedre med på forbruket ditt (GE har en Android-app som gjør det enkelt og raskt å lese av)

 

3) finn 'synderne' om du synes forbruket er unormalt høyt - du kan kjøpe enkle strømmålere som plugges i en stikkontakt for å sjekke f. eks. hvor mye strøm datamaskinen eller TV-en faktisk trekker. Du kan også kjøpe mer avanserte avlesere som følger med på forbruket i sikringsskapet fra minutt til minutt så kan du sjekke f. eks. forbruket når dere kommer hjem fra jobb og lager middag, om morgenen når man dusjer, etc. Er forbruket høyt også midt på natten så kan det tyde på noe galt med mindre du vet at det står på varmekabler eller andre ting som bruker strøm. Clas Ohlson har en sak for 6-700kr som leser av i sikringsskapet, cdon.com har en litt dyrere sak som jeg tror kanskje gir litt mer info, historikk, etc. Har ikke linkene her men sjekket litt opp rundt dette for noen måneder siden, har ikke somlet meg til å kjøpe ennå...

Lenke til kommentar

På min første hybel brant jeg meg skikkelig på strøm en gang. Jeg overtok bare det stipulerte strømforbruket fra han som bodde der før meg, men det viste seg at første gang jeg leste av måleren etter over ett år med stipulerte regninger hadde jeg hatt nesten dobbelt av hans forbruk.

 

Så jeg fikk alt overskuddet samlet på en regning som kom på over 9000.

 

Hadde (nesten) det samme en gang... bare motsatt. Jobba et par år i Bergen, mens jeg fortsatt hadde leiligheten i hjembyen min. En slektning sendte meg måleravlesninger pr sms hver gang det var tid for det, men av en eller annen grunn fikk jeg sjelden rota meg til å registrere dem. Som et resultat av det ble forbruket stipulert basert på forrige periode.

 

I dem periodene det ble stipulert fra bodde det jo noen i leiligheten min (meg), men det faktiske forbruket var jo knapt en fjerdedel siden jeg befant meg i Bergen. Da jeg omsider fikk registrert målerstand slapp jeg å betale dem neste tre(!) strømregningene.

Lenke til kommentar

Ringte leverandøren min idag. De sa til meg at det var skjedd en liten glipp, men at eg måtte gi beskjed til de om at eg ville ha de som leverandør. Siden eg ikke hadde gjort det, så måtte eg betale høg tariff.

 

Men etter at eg fikk snakket med de, så virker det som at det kommer til og ordne seg. Fikk en mye bedre pris på 35øre/kwh. Pluss at eg vil få realistiske regninger. Den regningen eg nettopp fikk, blir slettet, , så nå blir det bare å følge med hvordan regningene vil bli i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hei! Vet ikke om dette er rett plass og poste denne, men prøver. Sliter med høye strøm regninger. Har siden eg flyttet inn i ny leilighet i juli slitt med høye strømregninger. Hver mnd har jeg fått strømregning på 1600-2500,-

 

Leiligheten er bare 80 kvm og måleren viser per idag 2530Kw.

 

Ved skifte til november mnd tok jeg avlesning i håp om at det skulle roe seg, men fikk nettopp en ny regning på 1900,-

 

Noen som har en formening om hvorfor regningene er så høye?

Har du bestilt strøm hos en strømleverandør? Bestiller du ikke selv er det en helt annen tariff som gjelder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...