Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Smuggling cruise


snuspus96

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg er ganske ung, men eg har som mange andre mine fantastiske historier om smuggling over svenske grensa.

 

Nå har jeg kun erfaring med å ta med for mye tobakk, drikke osv over grenser med bil/buss/fly. Nå i vinter skal eg på fjordline julebord og håper selvsagt på å få med litt ekstra snus, men eg har inga erfaring med båt/cruise. cruiset er innlands og går mellom Bergen - stavanger (om eg ikkje hugs feil), og inkluderar ein duty free shop.

 

Eg vil gjerne vite litt om noken har erfaringar med cruise toll, om kem dei sjekka,er det mange som pleia å stå og vente, blir det som er registret på biletten overvåka , osv.

 

Dette er nok ikkje riktige emnet å legge denne tråden ut på, men eg håpar likevell på hjelpsomme svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

Lenke til kommentar

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

Hvis båten går fra stavanger til bergen(på to døgn? Da går båten sent da..!) er den aldri i internasjonalt farvann og kan vel således heller ikke ha tax-free - hva er kilden din på at det er tax-free ombord på en slik rute?

Lenke til kommentar

 

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

Hvis båten går fra stavanger til bergen(på to døgn? Da går båten sent da..!) er den aldri i internasjonalt farvann og kan vel således heller ikke ha tax-free - hva er kilden din på at det er tax-free ombord på en slik rute?

 

 

det står på nettsida til cruiset at "dette cruiset har også en duty free shop. dette er høgdepunktet for mange av våre reisende"

Lenke til kommentar

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

Strengt tatt så har du ikkje lov til å åpne tax free varene før du er tilbake i Norge og har passert tollen.

 

Det er ein av grunnane til at billetten blir stempla når du handler tax free varer. Du får handle varer som du kan ta med heim, men skal du drikke alkohol så skal du eigentleg handle i baren.

Lenke til kommentar

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

 

Dette er ikke taxfree butikken sitt problem, det er barer ombord. Du får nok bare kjøpt kvoten din.

 

Det er også slik dersom jeg har fortstått det riktig at skipet må oppholde seg utenfor Norge i 24 timer før en kan handle taxfree varer, så jeg hadde ikke tatt det som en selvfølge at denne åpnet i løpet av turen.

 

Slike båter har ofte andre reisemål enn en gitt rute i løpet av ett år, at dem reklamerer for taxfree betyr ikke at den er tilgjengelig.

 

Dersom skipet i mot all formodning (kan ikke se at dette skal være noe hensikt) forlater norsk farevann tviler jeg på at det er utenfor såpass lenge at det blir aktuelt med taxfree varer.

 

Men hvem vet.. dem gjør mye rart for å kunne ta ekstra per bilett.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

 

Hvis det er et todagers cruise, så skal dere reise Bergen - Stavanger - Hirtshals (Danmark) + retur. I tillegg er det, som det også blir sagt av andre her, ikke tillatt å bruke av varer kjøpt i Tax-free, mens du er ombord i båten, dermed får du heller ikke kjøpt mer enn kvote om du handler på vei til Norge. Handler du på vei til Danmark, er saken en helt annen, siden du da må forholde deg til den danske kvota.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

 

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

 

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

 

 

Hvis det er et todagers cruise, så skal dere reise Bergen - Stavanger - Hirtshals (Danmark) + retur. I tillegg er det, som det også blir sagt av andre her, ikke tillatt å bruke av varer kjøpt i Tax-free, mens du er ombord i båten, dermed får du heller ikke kjøpt mer enn kvote om du handler på vei til Norge. Handler du på vei til Danmark, er saken en helt annen, siden du da må forholde deg til den danske kvota.

 

Haha, er det mulig? glemte selvsagt Hirtshals x).

 

tax-freen er open på alle strekninger, da er det vell kanskje håp om at den er open på Bergen - stavanger også, siden jeg kan tamedkvote ut av landet ;). Føler de burde ha en "ekstra info" knapp hvor alt som folk kunne lure på, hadde stått.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tollkontrollen er omtrent lik, det er basert på spaning og tilfeldig kontroll.

 

Men du må nok stemple billetten for å få handle, så med mindre du kan gå i land i Danmark så er det stor fare for at du berre får handle kvota.

men når det er snakk om ett todagers cruise, så er vell det også en stor sjanse for at du får kjøpe meir, med tanke på inntak av alkohol i lugaren ++ ;)

Dette er ikke taxfree butikken sitt problem, det er barer ombord. Du får nok bare kjøpt kvoten din.

 

Det er også slik dersom jeg har fortstått det riktig at skipet må oppholde seg utenfor Norge i 24 timer før en kan handle taxfree varer, så jeg hadde ikke tatt det som en selvfølge at denne åpnet i løpet av turen.

 

det er ikke båten som må være ute av landet i 24 timer, men passasjeren. Danskebåten fra krsand som kjører 2 tur-retur daglig har alltid åpen taxfree, men kun de som har vært ute over natten får billett som kan stemples i taxfree på vei mot norge.

På vei mot danmark kan derimot alle handle kvote, så det er ikke uvanlig å ta en 8-timers "smugletur" der man handler kvoten på vei ned, og deretter blir med direkte opp igjen. Dette er jo da selvsagt ikke lov. Derimot kan man handle en kvote ikke-taxfree på nærbutikken i danmark og ta med.

Lenke til kommentar

Smugle i julebordsesongen? Dårlig plan!

 

Kan opplyse om at et familiemedlem i tollvesenet skal jobbe en haug med ekstra skift de neste ukene ;-)

 

jaaaa, den er litt risky. virker som at enkelte av de som skal vere med verken drikker eller snuser, så vi skal lempe litt på de da ;)

 

det er vell mer stopping i juletidene med tanke på "julebonus" på kvota ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...