Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk ny huseier med ny leiekontrakt med dobbel leiepris. wtf?


ntls

Anbefalte innlegg

Kort fortalt, jeg har leid et lite hus med gammel standard, og jeg fikk den for en rimelig leie sum på 7000kr i mnd med leiekontrakt på 3 år. Jeg bor sammen lovlig med 2 andre som gjør at vi fordeleren den leien mellom oss. Huset er smalt, lite og som sagt av den eldre typen, dårlig isolert og kaldt som fy om vinteren. Men vi som bor her klarer oss...

 

I september gikk 3 års kontrakten ut, og i samme periode ble det ny eierskifte som gjorde at jeg og vi andre sto uten leiekontrakt frem til nå, uten at det var problematisk i praksis.

 

Nylig fikk jeg en email av de nye huseieren at de hadde ny leiekontrakt til meg/oss, og trengte navn, fødselsnummer, kontakt etc.

Alt på sin plass helt til jeg leste at de hadde bestemt seg for å ta 15.000kr i husleie og det fra og med 1.desember. Altså over en dobling av tidligere leiesum og kun 3 uker forvarsel.

Det sier seg selv at det kommer som en sjokk og setter oss i en liten økonomisk krise. Selve leiesummen er sikkert normalt i enkelte sine øyne. Men jeg ser ingen årsak til at leien plutselig har gjort seg verdig å øke med mer en dobbelt så mye.

 

Det har ikke vært noen form for oppussing eller oppgradering av boligen eller inventarer siden jeg tok over for 3 år siden. Så stedet ser ikke dyrere ut på noen måter.

 

Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har inngått ei tidsbestemt leigeavtale så betyr dette at avtalen blir avslutta ved den bestemte tida.

 

Så når det nærmer seg utløpet av leigekontrakta så skulle dere eigentleg ha begynt å planlegge for at dere skal være utflytta i september. Alternativt så må dere framforhandle ei ny leigeavtale for å fortsette å bu der.

 

Som eit vern mot passivitet så er det i §9-2 lagt inn at dersom utleiger tillater at dere fortsetter å bu i boligen i meir enn tre måneder etter utløpet av leigekontrakta så skal det takast som ein stille aksept på at dere får fortsette leigeforholdet, men denne gangen med ei tidsubestemt leigeavtale.

 

Med eit lite forbehold så har eg forstått det slik at ei husleigeaukning ikkje treng å bli varsla med vanlig 6 måneders varsel når det er snakk om eit leigeforhold der kontrakta utgår og ein tegner ny leigeavtale.

 

Om det hadde vært snakk om ei tidsubestemt leigeavtale så vil uansett utleiger kunne endre husleiga til vanlig leigepris etter tre år.

Tilstanden til boligen har ikkje så stor betydning, det som avgjer utleigeprisen er om det er mulig til å få nokon til å betale den summen for å bu der.

 

 

Ved å ikkje gjere noke aktivt i forhold til å få tegna ny leigeavtale eller utvide den gamle leigeavtalen så har du satt deg sjølv i ein litt vanskelig situasjon når du har budd i huset lenger enn det som var avtalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...