Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 timer siden):

There was plenty of evidence but not sufficient proof. 

Hvordan oversetter du denne frasen på norsk?  Det var mye bevis men ikke nok bevis?

 

fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Dette var så godt skrevet at det ble mistenkelig. Så for dere som er interesserte så finner dere resten av sitatet her https://www.cohenwinters.com/whats-the-difference-between-evidence-and-proof/

 

jjkoggan skrev (43 minutter siden):

Evidence på norsk - bevis

Proof på norsk - bevis

Er det mulig å skille mellom bevis(evidence) og bevis( proof) på norsk slik vi gjør på engelsk?

 

Arve Synden skrev (35 minutter siden):

Du kan bruke evidens:

 

:rofl:
veldig bra…

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (På 21.3.2023 den 17.00):

Hva krever størst tro av et intelligent fornufutstyrt menneske som også kan forstå logikk? – å tro at de mange millioner delene som en celle består av, og som fungerer i et komplisert samspill, ble til ved en tilfeldighet, flaks, eller å tro at cellen er et produkt av en intelligens?

Har denne skapende intelligensen som skapte cellen, selv en hjerne?

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Nei nei, det er en mystisk kraft som utrolig nok lager materie av ingenting og som lar tilfeldigheten styre begivenhetene i universet!

«Mystisk kraft»? Du må nesten ha litt forståelse for at jeg ikke omfavner konseptet «mystisk kraft» sånn uten videre. Jeg foretrekker litt mer konkrete begreper.

Men uansett; intelligens slik vi kjenner det (det seg være organisk eller kunstig) er knyttet til materie. Er det slik å forstå at du er av den oppfatning at det eksisterer en intelligens som ikke er knyttet til materie?

Lenke til kommentar
O3K skrev (5 minutter siden):

«Mystisk kraft»? Du må nesten ha litt forståelse for at jeg ikke omfavner konseptet «mystisk kraft» sånn uten videre. Jeg foretrekker litt mer konkrete begreper.

Ja, skjønner det veldig godt, la oss si energi da, plutselig lå det til rette for at energi kunne oppstå av seg selv, hvis man bare godtar det så er du på god vei. Det er mange som tror på det så du kan fint gjøre det du også.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 minutt siden):

Ja, skjønner det veldig godt, la oss si energi da, plutselig lå det til rette for at energi kunne oppstå av seg selv, hvis man bare godtar det så er du på god vei. Det er mange som tror på det så du kan fint gjøre det du også.

Så «energi» kom først, og deretter kom denne intelligensen du snakker om? Eller mener du at denne «energien» ER intelligensen du snakker om? (forøvrig blir det bare forvirrende å benytte seg av begrepet «energi», da det uansett er knyttet til materie: «Energi: i fysikk: energioverføring ved at en kraft virker på en gjenstand»)

Dessuten; du skriver «plutselig lå det til rette for at energi kunne oppstå av seg selv». Hva var det som la til rette for at denne «energien» kunne oppstå av seg selv?

Lenke til kommentar
O3K skrev (8 minutter siden):

Så «energi» kom først, og deretter kom denne intelligensen du snakker om? Eller mener du at denne «energien» ER intelligensen du snakker om? (forøvrig blir det bare forvirrende å benytte seg av begrepet «energi», da det uansett er knyttet til materie: «Energi: i fysikk: energioverføring ved at en kraft virker på en gjenstand»)

Dessuten; du skriver «plutselig lå det til rette for at energi kunne oppstå av seg selv». Hva var det som la til rette for at denne «energien» kunne oppstå av seg selv?

Det kom mye «energi» og precursors til DNA med dette- kanskje denne energi kastet steiner fra himmelen?

Space rocks that fell to Earth within the last century contain the five bases that store information in DNA and RNA, scientists report April 26 in Nature Communications.

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (12 timer siden):

:rofl:
veldig bra…

Du er kanskje ikke klar over det, men vedkommende er ikke norsk og skriver dertil usedvanlig bra. At et og annet ord forklares innimellom er kanskje ikke noe du skal le av og gjøre et poeng ut av som om det vedrører noe av det du selv skriver.

Makan... Lær deg å oppføre deg i voksent selskap.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Du er kanskje ikke klar over det, men vedkommende er ikke norsk og skriver dertil usedvanlig

Makan... Lær deg å oppføre deg i voksent selskap.

Nå var det ikke språket jeg lo av, det var at du og dine trosfeller redegjorde for bruk av ordet bevis, å det tenker jeg voksne hadde skjønt, men der tok jeg feil👍🏼

«There was plenty of evidence but not sufficient proof.» 😂

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (43 minutter siden):

Nå var det ikke språket jeg lo av, det var at du og dine trosfeller redegjorde for bruk av ordet bevis, å det tenker jeg voksne hadde skjønt, men der tok jeg feil👍🏼

«There was plenty of evidence but not sufficient proof.» 😂

Denne redegjøringen var fordi det ble oppriktig spurt om det var forskjellige ord for "proof" og "evidence" på norsk, og det tenker jeg de voksne forsto. Men ikke du, da du er så forferdelig oppsatt på å lete etter at du blir snakket ned til at du ikke lengre ser hva folk egentlig skriver.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Nå var det ikke språket jeg lo av, det var at du og dine trosfeller redegjorde for bruk av ordet bevis, å det tenker jeg voksne hadde skjønt, men der tok jeg feil👍🏼

«There was plenty of evidence but not sufficient proof.» 😂

Det voksne forstår er at det ikke alltid er like lett med oversettelse når det ene språket har flere ord som ikke finnes hos det andre.

Proof og evidence er ikke det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 timer siden):

Nå var det ikke språket jeg lo av, det var at du og dine trosfeller redegjorde for bruk av ordet bevis, å det tenker jeg voksne hadde skjønt, men der tok jeg feil👍🏼

«There was plenty of evidence but not sufficient proof.» 😂

Når du svarte med å forklare forskjellen mellom evidence og proof på morsmålet mitt så ble det klart at du ikke forsto spørsmålet.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...