Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Dart skrev (5 timer siden):

Har noen inntrykk at vi har kommet lenger i debatten om kreasjonismens mange blindveier?

Det er nok nesten umulig og overbevise en som tror at en verden ble skapt av en magisk himmelsmurf at den faktisk ikke ble det, er man først der at man tror på magiske himmelsmurfer så tror jeg nesten avprogrammering må til. Det er derfor jeg stort sett ikke gidder dette her. Alt vi legger frem blir avvist, og de religiøse har et svar for alt, nemlig guden gjorde det, det er nesten umulig og få gjennomslag i møte med den slags. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er nok nesten umulig og overbevise en som tror at en verden ble skapt av en magisk himmelsmurf ...

Det er feil mener mange. Alt ble skapt av et flygende spagettimonster.

Touched_by_His_Noodly_Appendage_HD.jpg

Vi er nå for mye over på sarkasme. Tilbake til tema.

 

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (11 timer siden):

Når man skriver under dualitet forstår enhver dreven debattant at dersom man argumenterer mot én forståelse vil motdebattanten håndtere det som det var om den andre forståelsen, og man er da umiddelbart i en lengre metadiskusjon om form i stedet for innhold.
...som nå har skjedd

Sannheten, den som ikke har alternativer har ingen dualitet. Det er den jeg prøver å beskrive. At jeg ikke får det til er nok så, men jeg kan prøve igjen. For det er slik at sannhet eskluderer alternativer logisk nok, som er helt etter logikkens premisser. Greia er at sannheten er ukjent, men at en kan bli kjent med den. Det betyr ikke at en da kjenner universets alle sider. Kunn at en kjenner kraften som driver alle disse sakene. At dette er vanskelig å fatte fatter jeg. Men umulig er det ikke. Sånn cirkus fra meg...

Endret av Bragevenn
Lenke til kommentar
Bragevenn skrev (7 timer siden):

Når det er sagt, så er evolusjon selvfølgelig skaperens største kreasjon. Hehe... Og den pågår nå. Om ikke troen stagnerer da😀

Som Arve Synden skrev, dette er en helt ubegrunnet påstand.

For at den skal ha noe som helst innhold må du definere hva du mener med "skaper", og så må du komme med bevis eller andre gode argumenter for at denne skaperen eksisterer og at den står bak evolusjonen. 

Så langt har du ikke engang forsøkt noen av delene, og har dermed helt tomme påstander. 

Lenke til kommentar

 

10 hours ago, Bragevenn said:

Sannheten, den som ikke har alternativer har ingen dualitet. Det er den jeg prøver å beskrive. At jeg ikke får det til er nok så, men jeg kan prøve igjen. For det er slik at sannhet eskluderer alternativer logisk nok, som er helt etter logikkens premisser. Greia er at sannheten er ukjent, men at en kan bli kjent med den. Det betyr ikke at en da kjenner universets alle sider. Kunn at en kjenner kraften som driver alle disse sakene. At dette er vanskelig å fatte fatter jeg. Men umulig er det ikke. Sånn cirkus fra meg...

 

9 hours ago, Bragevenn said:

Hva er sannsynligheten for at alt startet uten x.

Like stor som sannsynligheten for at alt startet uten y.

Altså - helt meningsløst. Bare fordi en setning har intern logikk betyr ikke det at den har noe for seg. Og der kommer dualiteten inn i bildet. I det den teoretiske logikken overføres til virkeligheten legger man enkelte føringer på den og de sier du minimalt om. Dermed overlater du til leseren å lete seg frem til akkurat den føringen du benytter, og dermed er diskusjon umulig utover en metadiskusjon om hva du tenker med dine skriverier i stedet for hva du mener om virkeligheten du forsøker å beskrive uten å si hvordan du gjør det.

Det hele blir kvasi-zen og hører dermed hjemme et helt annet sted enn i denne tråden.

Hvis alt du har å komme med er at alt må ha hatt en begynnelse og at å kjenne naturen av begynnelsen per definisjon er umulig så si heller det da heller enn å skrive kryptiske dualiteter  hvor du virker til å tro du kommer med dype sannheter som skal gi folk aha-opplevelser.
For det ligger en dualitet i det også. Der du tror du kommer med dype sannheter kan det være at de fleste andre har vært der for evigheter siden og kommet seg videre og vi bare venter på at du også skal komme deg forbi dette slik at vi har noe å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Capitan Fracassa said:

Som Arve Synden skrev, dette er en helt ubegrunnet påstand.

For at den skal ha noe som helst innhold må du definere hva du mener med "skaper", og så må du komme med bevis eller andre gode argumenter for at denne skaperen eksisterer og at den står bak evolusjonen. 

Så langt har du ikke engang forsøkt noen av delene, og har dermed helt tomme påstander. 

En vanlig feil. Det er jo slik at ethvert argument for en skaper (av gudevarianten) kan også tillegges naturen, så når man sier at skaperen er evig kan man på andre siden si at naturen er evig. Skaperen er utenfor tid og rom -> naturen er utenfor tid og rom. Sistnevnte er sågar bevist at ikke er statisk som igjen betyr at tid og rom er en egenskap ved naturen. Altså at tid og rom lever i naturen og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...