Gå til innhold

Verne den eldgammle Skandinaviske Kulturen?


Gjest Slettet+513

Er det greit med ett amerikansk aktig samfunn i Norge? (Hemmelige Svar)  

26 stemmer

  1. 1. Er det greit med ett amerikansk aktig samfunn i Norge?

    • Ja
      12
    • Nei
      6
    • Vet Ikke
      1
    • Jeg vil ha en blanding av disse kulturene så lenge det ikke ødelegger den Norske.
      7


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Norge er et land som har eksistert lenge, selv når vi var uten grunnlov. Noe vi har fra dette er en felles skandinavisk kultur.

 

Men nå til dag skal det jo være flerkultur og man kan riskere å se mye snålt ute i gatene. Det sprer seg til bygda osv. Verden har hundrevis av forkjellige kulturer. Men er disse i veien for våre tradisjoner? Bør vi arrrangere mer folkedans og spille fele på bygda. Gå mer på ski på vinteren. Spise fårikål til middag og spise brunost til frokost og lunsj.

 

Ja dette handler ikke om enkeltindivider fra utlandet. men om vår kultur fra våre forfedre.

 

En annen kultur over havet er den største smeltedigelen av kulturer vi vet om i vesten.

Nemlig Amerika.

 

Skal vi prøve å beholde mer av vår gamle kultur og dele den med enhver som velger å bosette seg i Norge eller bli helt amerikansk i kulturen. Bare gi blaffen. Nå ville jeg ikke støte noen ettersom jeg vet det er mange som prøver å ta vare på kulturene sine over i statene selv om det ikke er lett.

 

Hva mener dere? For eller imot amerikanisering av kulturen?

 

Bare se for dere en brunost med amerikanske farger. mmm

 

hvis dere vil vite det så vil jeg ha en blanding av disse kulturene så lenge det ikke ødelegger den norske. :) eller primærkulturen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår poenget og det er verdt å reflektere over at hele den vide verden er i ferd med å bli en slags pluralistisk og mangefasettert monokultur. Samtidig er dette svært lite å gjøre med. I vår hedonistiske tid får nytelsen mer og mer plass i folks liv, på bekostning av andre ting. Om folk koser seg mest med amerikansk tv, så er det lite å gjøre med.

 

Jeg stemte ikke avstemningen, da alternativet «Det er umulig å gjøre noe med, så man kan like gjerne akseptere det og heller fokusere på hvordan man skal forholde seg til det.» ikke var tilgjengelig.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for at den norske kulturen forsvinner, bare fordi vi tillater kulturen til andre innenfor våre landegrenser.

 

"Amerikanisering av kultur" er dit hele verden er på vei, ikke bare Norge, og jeg ser ingen grunn til å stritte imot. La det skje, og bruk energi på noe man faktisk kan forandre.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein del av det å dele kultur over landegrensene er at vi får muligheit til andre kulturopplevelser.

Den amerikanske kulturen står ganske sterkt, men mest fordi USA er ein stor smeltedigel som har lånt mykje av det som er bra frå andre kulturar.

 

Grunnen til at vi i dag høyrer pop-musikk med engelsk tekst, og koser oss på fredagane med taco er at det er veldig få som er interessert i å spele opp til dans på hardingfele, og kose oss med blandaball i helga når vi har så mykje bra å velge mellom.

 

Mykje av det som er nasjonalromantisk er også ting som dei fleste nordmenn ikkje eigentleg har eit så sterkt forhold til.

Vi liker å tenke på oss sjølv som eit folkeslag som tar på seg Ludvigsekken og går frå fjelltopp til fjelltopp i alt slags vær når vi har fri, men dei fleste av oss har bytta ut fjellturane med sydenturar for lenge sidan.

 

Så spørsmålet er om vi er villige til å nekte å ta del i alle nyvinningane for å kunne holde på dei norske tradisjonane?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig likegyldig til hva som skjer med kulturen vår, så lenge alle får dyrke den kulturen de foretrekker. Jeg er glad i brunost, men jeg ser på mange av de amerikanske seriene som resten av verden ser på og står lite på ski (men har dog bodd i Ski). Kulturer forandrer seg kontinuerlig og en del av kulturen har ikke automatisk noen verdi fordi den i utgangspunktet var norsk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig likegyldig til hva som skjer med kulturen vår, så lenge alle får dyrke den kulturen de foretrekker. Jeg er glad i brunost, men jeg ser på mange av de amerikanske seriene som resten av verden ser på og står lite på ski (men har dog bodd i Ski). Kulturer forandrer seg kontinuerlig og en del av kulturen har ikke automatisk noen verdi fordi den i utgangspunktet var norsk.

 

+1 for den...

Lenke til kommentar

Har du noen gang tenkt over at kulturen alltid er i endring? Kulturen du nevner er egentlig ikke noen særlig stor del av dagens kultur i Norge.

 

"Bør vi arrrangere mer folkedans og spille fele på bygda. Gå mer på ski på vinteren. Spise fårikål til middag og spise brunost til frokost og lunsj."

 

Hvor lenge siden er det du har vært på folkedans? Spilt fele på bygda? Spist fårikål til middag og brunost til frokost og lunsj? Hvor lenge siden er det du gikk med lusekofte? Jeg skjønner ikke hvorfor folk savner en kultur som dem selv ikke bruker. Jeg mistenker at det bare er et tegn på tullete romantisering av kulturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke brenne opp alle de støv-samlende skribleriene til Henrik Ibsen, Alexander Kielland og Sigrid Undset? Hvilken verdi har denne eldgamle bonderomantikken i dagens moderne samfunn? Møllspiste tradisjonelle bunader fra hver eneste lille avkrok av Norge er også forlengst utdaterte. Nei, brenn alt dette ubrukelige fanteriet på bålet sammen med alle vikingskip og stavkirker fra hele Norge. Vi har mer enn nok av plastkopier og fotografier for dem som vil mimre over de svunne tider. Er dette virkelig slik dagens generasjon ønsker å bli husket for ettertiden? Som den generasjonen som aktivt prøvde å utslette alle sporene etter våre kulturelle røtter?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke brenne opp alle de støv-samlende skribleriene til Henrik Ibsen, Alexander Kielland og Sigrid Undset? Hvilken verdi har denne eldgamle bonderomantikken i dagens moderne samfunn? Møllspiste tradisjonelle bunader fra hver eneste lille avkrok av Norge er også forlengst utdaterte. Nei, brenn alt dette ubrukelige fanteriet på bålet sammen med alle vikingskip og stavkirker fra hele Norge. Vi har mer enn nok av plastkopier og fotografier for dem som vil mimre over de svunne tider. Er dette virkelig slik dagens generasjon ønsker å bli husket for ettertiden? Som den generasjonen som aktivt prøvde å utslette alle sporene etter våre kulturelle røtter?

Det kan fort bli resultatet. Men høykultur og lavkultur har alltid eksistert og vil alltid eksistere. Det påfallende er at kulturendringer skjer fortere og fortere. Man kan bare oppfordre til at folk også undersøker sine norske røtter, men for å være ærlig er jeg ikke så flink til det selv. Er mer opptatt av fordums kultur fra Irland og Midt-Østen - å finne mine egne røtter er lagt litt på hylla, selv om jeg lenge har hatt lyst til slektsforskning og kveding.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Er et poeng å beholde visse deler av kulturarven, både for å forstå røttene våre, fordi det er interessant historisk, og fordi det har verdi som en del av turistnæringen. Men kulturen er alltid i endring, norsk kultur er slik den er akkurat nå.

 

Det er mye vi kan lære av andre kulturer, og forhåpentligvis tar vi de beste ideene med oss, selv om dette ikke alltid er tilfellet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke brenne opp alle de støv-samlende skribleriene til Henrik Ibsen, Alexander Kielland og Sigrid Undset? Hvilken verdi har denne eldgamle bonderomantikken i dagens moderne samfunn? Møllspiste tradisjonelle bunader fra hver eneste lille avkrok av Norge er også forlengst utdaterte. Nei, brenn alt dette ubrukelige fanteriet på bålet sammen med alle vikingskip og stavkirker fra hele Norge. Vi har mer enn nok av plastkopier og fotografier for dem som vil mimre over de svunne tider. Er dette virkelig slik dagens generasjon ønsker å bli husket for ettertiden? Som den generasjonen som aktivt prøvde å utslette alle sporene etter våre kulturelle røtter?

Den samme Henrik Ibsen som er kjent over hele verden? I denne konteksten er Ibsen Justin Bieber eller Lady Gaga, den importerte verdensstjernen som truet alle andre lands kultur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...