Gå til innhold

Spådommer fra kvinne fra Valdres, 1968.


rebjorn

Anbefalte innlegg

Gleder derfor over Bibelens løfte om at Jehova Gud snart skal ødelegge dem som ødelegger jorden. ( Åp 11:8 )

 

Siden Johannes døde for over 1900 år siden er det vel kanskjepå sin plass å spørre om hva som regnes som "snart". Spesielt siden det nå er ganske nøyaktig 100 år siden det ifølge C. T. Russel skulle skje. (Han levde til lenge nok til å få oppleve at han tok feil, og de måtte endre det til å være endetidens start istedet...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder derfor over Bibelens løfte om at Jehova Gud snart skal ødelegge dem som ødelegger jorden.

Følgende sitater er hentet fra side 208-210 i boken «Fra det tapte paradis til det gjenvunne paradis»:

Kristi engler kommer til å la alle motstanderne av Guds rike og hans rikes vitner bli rammet av en fryktelig ødeleggelse. Mange kommer til å bli ødelagt av en pest som fortærer deres kjøtt.

[...]

Etter Harmageddon kommer de overlevende fårene som utgjør den nye verdens samfunn, til å gå ut og se på dem som Jehova har drept. [...] De døde kroppene kommer til å bli betraktet med avsky og vemmelse av alle de overlevende. Det kommer til å myldre av ormer på de millioner av døde kropper helt til den siste kroppen er fortært.

Så ja, gled dere inderlig, for alle mareritt kommer til å blekne i sammenligning den dag Jehova viser sitt dritstygge åsyn.
Lenke til kommentar

Bibelen har vært forutseende nok til å formidle at man vil spotte på grunn av løftet om gjenkomsten. Hva blir det til med løftet om Hans gjenkomst, skal folk si.

 

»Hvad bliver der af Forjættelsen om hans Tilkommelse? Fra den Dag, Fædrene sov hen, forblive jo alle Ting, som de vare, lige fra Skabningens Begyndelse.«

 

(måtte sitere denne på grunn av den flotte ordbruken)

http://no.bibelsite.com/2_peter/3-4.htm

 

I en lignelse er det også slik at en tjener kan tenke i sitt hjerte at Herren dryger med å komme tilbake. Han tenker: " Min herre dryger med å komme, og så gir sig til å slå drengene og pikene og å ete og drikke og fylle sig," da skal denne tjeners herre komme en dag han ikke venter, og en time han ikke vet, og hugge ham sønder og gi ham lodd og del med de utro. …"

 

Ordet "snart" i Åp. (taku) kan også oversettes "raskt, hurtig".)

Lenke til kommentar

Forutsigbar? Folk ble jo spottet for sine ville fantasier i alle hundre år mens bibelen ble skrevet.

 

Om jeg skriver at noen i min famile kommer til å dø av kreft, er jeg da forutseende?

 

Hvis jeg lager en ny religion idag, så kan jeg med sikkerhet si at mine religiøse tilhengere kommer til å bli spottet for sin tro og for min religions forutseender. Dette var allmennkunnskap lenge før bibelen ble skrevet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis du ser på alle drømmene og visjonene om endetida på youtube, skjønner du kanskje hvorfor han ikke gikk ut med det i begynnelsen.

Jeg tror Minos er pålitelig, men litt slitsomt å omtale henne som "Kvinnen fra Valdres" hele tida.

Skulle hatt et navn, men det får vi vel ikke.

Navnet er Gunhilda Smelhus fra Etnedal kommune. Hun er selvfølgelig død for ca 50 år siden. Lokalavisa er tipset om å finne mer ut om hvem Gunhilda Smelhus egentlig var. Man kan selvfølgelig legge vekk hele spådommen, på samme måte som man velger å lese en bok eller ikke. Det er likevel noe i spådommen som virker besyndelig. Så langt det kan bekreftes at Gunhilda levde på den tiden, og at man i liten grad behøver å trekke E. Minos i tvil, så finnes det noen svært iøyenfallende sammentreff av hendelser som Europa opplever på kroppen i dag, sett i lys av spådommene. Hva med siste nyheter om familier som blottstiller absolutt alt som skjer innenfor husets vegger åpent på nett, enda mer virkelig enn Big Brother. Hvordan kunne Gunhilda komme frem til slike spådommer uten at en høyere makt var innblandet? Vi kan velge å bli skremt eller velge å ha tillitt til Gud. Noen velger å "dirte" i alt som en ikke kan bevise. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva skal vi med profeter, hvis vi uansett må vente å se om det faktisk skjer...?

 

Geir :)

Tusenvis av kristne har "spådd" at jesus skulle komme igjen da og da og jordas undergang skulle skje der og der, men hver eneste gang har de tatt feil... Harold Camping prøvde to ganger, og kom med latterlige unnskyldninger og bortforklaringer når ingenting skjedde.. Var en stor sak i USA om dette for noen år siden, for alle de som trodde på dette sludderet Til denne Harold Camping solgte sine hus og eiendeler og satte bort sine husdyr til ateister og betalte dem i dyre dommer for å ta vare på dyrene mens de selv, selvsagt, for til himmels... også sto de der på bar bakke da, selvsagt, ingenting skjedde...

 

Det rare med slike "spådommer" er hvor diffuse de er.... Det kan skje i dag eller aldri liksom...

 

Og begrepet snart er meget utvannet i kristne kretser tydeligvis, da snart er litt kortere tid enn 1900 år skulle jeg tro... Det er ihvertfall det for meg...

 

Men det er ikke de siste "spådommer" vi får høre heller tipper jeg, samt halvskjulte trusler om å tro på'n jesus ellers.....

Lenke til kommentar

Skal man ta dette helt seriøst, og vil leve så lenge som mulig, er det ikke noen annen utvei enn å flytte til et fattig land. For teksten sier at det vil bli som en straffedom over de rike landene, og at de få overlevende derfra vil ønske å flykte til de fattige landene. Men da skal de fattige landene være harde mot dem.

 

Siden forrige kommentar har jeg fått et mer nyansert syn på Visjon Norge, og Emmanuel Minos var vel fra begynnelsen av en flittig gjest i hos Tv Visjon Norge.

Han har altså viderebrakt profetier om seksuell umoral i Norge, men ikke tatt hensyn til at han selv begynte å arbeide for en tv-kanal som har en skilt og gjengift leder. Og en kanal som hadde som mål å få en millionomsetning etter noen år, og senere et mål på en omsetning på ti millioner. Dette skulle rett nok være en økt omsetning for å redde et stort antall sjeler.

Men det høres kanskje litt suspekt ut...

 

Med andre ord er det riktig å si at min tillit til Emmanuel Minos har sunket noe siden sist. Men jeg har fortsatt respekt for mye av hans arbeid.

Jeg noterer meg også at Minos ikke tenkte på å flytte til noe fattig land for å redde seg unna 3. verdenskrig.

Og jeg tror neppe noen andre heller har planer om å flytte til et fattig land for å redde seg unna 3. verdenskrig. Dermed må man konkludere med at ingen tar disse profetiene 100% seriøst....

Lenke til kommentar

 

Siden forrige kommentar har jeg fått et mer nyansert syn på Visjon Norge, og Emmanuel Minos var vel fra begynnelsen av en flittig gjest i hos Tv Visjon Norge.

Godt å høre :)

 

Skammen fra Drammen (hokksund) er i sannhet en gedigen sjarlatan som kun er ute etter pengene til folk og KUN det. Har aldri helt forstått kristne som har så stor tiltro til denne Hanevold og hans liksom "helbredende" evner, for hvorfor i all verden ville en gud brukt en sånn pengegrisk jævel som mellommann hvis han, gud,  virkelig ville kurere og helbrede noen?

 

Det samme går egentlig for alle slike gude påståtte "helbredere"... Som kjempe sjarlatanen borte i Østfold som krever penger av folk OVER TELEFONSVAREREN for å liksom helbrede dem... Eier ingen skam i livet tydeligvis...

 

Og godt å se at du er en ærlig kristen som i det minste klarer å innse hvordan ting faktisk ligger an i denne saken og ikke bare durer i vei i enda mer fornektelse av fakta når fakta foreligger... Lurer mange ganger på om de som kommer med endetids spådommer og lignende tror på dem selv... Jeg er litt ambivalent der... da jeg aldri ville klart å tro på noe slikt... men så ville jeg heller aldri lurt andre til å tro slikt heller...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du ser på alle drømmene og visjonene om endetida på youtube, skjønner du kanskje hvorfor han ikke gikk ut med det i begynnelsen.

Jeg tror Minos er pålitelig, men litt slitsomt å omtale henne som "Kvinnen fra Valdres" hele tida.

Skulle hatt et navn, men det får vi vel ikke.

Navnet er Gunhilda Smelhus fra Etnedal kommune. Hun er selvfølgelig død for ca 50 år siden. Lokalavisa er tipset om å finne mer ut om hvem Gunhilda Smelhus egentlig var. Man kan selvfølgelig legge vekk hele spådommen, på samme måte som man velger å lese en bok eller ikke. Det er likevel noe i spådommen som virker besyndelig. Så langt det kan bekreftes at Gunhilda levde på den tiden, og at man i liten grad behøver å trekke E. Minos i tvil, så finnes det noen svært iøyenfallende sammentreff av hendelser som Europa opplever på kroppen i dag, sett i lys av spådommene. Hva med siste nyheter om familier som blottstiller absolutt alt som skjer innenfor husets vegger åpent på nett, enda mer virkelig enn Big Brother. Hvordan kunne Gunhilda komme frem til slike spådommer uten at en høyere makt var innblandet? Vi kan velge å bli skremt eller velge å ha tillitt til Gud. Noen velger å "dirte" i alt som en ikke kan bevise. Lykke til.

 

 

Helt absurd å påstå at hun faktisk var en spåkone/magiker/trylletøs, det blir jo eventyr på lik linje med alle andre eventyr dette. Jeg mener hva blir mest utrolig, at noen klarte å tippe og treffe på noe av hvordan utviklingen ble i verden få år etter hennes død, eller at naturens lover har bøyd seg rundt en kjerring ifra Valdres ettersom hun hadde superevner? Hmmmm ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som kaller seg personlig kristen og vil dele mitt syn på profetien til Valdreskvinnen:

 

  • Vi vet ikke om profeti er ekte før den er oppfylt. Jesus advarer mot falske profeter i Matteus 15 og sier at de skal avsløres de på fruktene (altså resultatet). Så langt kan vi slå fast at denne profetien skremmende riktig.
  • Profetien må sees i lys av Bibelen som er mer nyansert enn bare en 3. verdenskrig: Jordskjelv, dyrets merke, Israel som skal bli frelst på en dag.
  • Dersom profetien er sann, så blir perioden fra flykningekrisen tiltar til 3. verdenskrig lang, kanskje flere generasjoner. Jeg tror det er vil ta minst en generasjon å få alle verdens land over på dyrets merke i stedet for betalingskort.

 

Når det gjelder formidleren Emanuel Minos, så støtter jeg ikke hans endetidssyn 100%. Jeg tror de troende skal oppleve trengselstiden. Men jeg har stor tiltro til at han er en hederlig mann og at valdreskvinnener er formidlet riktig.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Har faktisk mer tro på at vann feene står bak jeg altså....

 

Sorry, klarer ikke å ta slikt endetids snakk alvorlig... Ti tusenvis av kristne endetids forkynnere har spådd at endetiden er nær i løpet av to tusen år, INGEN av dem har snakket sant!!  (selvsagt ikke nær sagt, løgner er svært skjeldent noen sannhet..)

 

Så hvorfor skulle denne kristne valdres heksa være i nærheten av noe som ALLE andre har feilet til nå?

 

At jorden kommer til å ende en dag er garantert, galaksen vi eksisterer i kretser faktisk rundt et enormt sort hull, men jeg kan GARANTERE deg at det ikke kommer til å være noen av kristnedommens løgn historier som står bak... kristendom er mest sannsynlig verdens største løgn og da sier det seg selv at disse endetids forkynnelsene KUN er ytret i et forsøk på å skremme folk til å bli kristne...

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke pent å latterliggjøre Gunhilda.

Men mange kristne vil ha vanskelig for å tro at Gud vil utslette den vestlige verden, fordi den unnlater å slippe inn millioner på millioner, kanskje hundretalls millioner muslimer.

 

Hva hun har sagt om synkende seksualmoral i kristne kretser, er interessant. Men en del mente allerede på 30-tallet at det var mer eller mindre slutt med "gudsfrykt med nøysomhet" i samfunnet. (Se også bibelordet; Gudsfrykt med nøysomhet gir stor vinning.)

 

Det er litt rart at hun selv forsikret om at synene var fra Herren Gud. Det er vel strengt tatt opp til andre å avgjøre.

Lenke til kommentar

 

  • Vi vet ikke om profeti er ekte før den er oppfylt. Jesus advarer mot falske profeter i Matteus 15..... ->

 

Man kjenner andre på seg sjøl! ;)  

 

Det har selvfølgelig aldri eksistert en ekte profet, det er ikke sånn at man har tusenvis av falske hvorav èn av dem plutselig er helt ekte. Man må da se at sjansen for det er ikke-eksisterende.

 

Man kan tøve med dette så lenge man vil, men det vil aldri ble noe mer sant av den grunn. Alle som mener de er noe mer enn oss andre har enten gått ifra vettet eller har en bakenforliggende agenda, en agenda som sjelden er moralsk innafor det vi ellers står for. Det handler om å kunne avsløre dem for hva de virkelig er og ikke la seg lure, litt som konspirasjonsteorier generelt.

Lenke til kommentar

Nettopp. Er ikke akkurat noen profeti å komme etter tusenvis av falske profeter og si "det kommer flere falske profeter" samtidig som man er en profet selv.

 

Omtrent som å gi en spådom at sola skal stå opp i øst imorgen. Velkommen 4 milliarder år etter liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da Gunhilda gav sitt syn til E. Minos i 1968 reagerte selv ham med å legge det til side. Han blir selv regnet som en predikant med profetisk gave. Denne spådommen var for sterk kost, og han mente den var for fantasifull og utopisk i skildringene. Jeg har selv hørt E. Minos tale, og han var ikke skuggredd. Fikk han et budskap som kunne gi både kristne og ikkekristne en vekker, så gjorde han det. En ekte profet gjør ikke det for å skremme, han gjør det fordi han får et budskap som skal ut til folket. Altså, E. Minos la dette til side, kanskje han også var redd for at dette ville skremme mer enn det ville gagne. Han var kanskje usikker på spådommens opprinnelse, hvem eller hva som egentlig lå bak. Han klarte i alle fall ikke gå god for at det var Herrens verk. Det var kanskje det som skulle skje, at det måtte forvares i en skuff i 30 år, slik at verden og menneskene kunne forstå mer av det som ble forkynt i budskapet. Nå kan vi ganske enkelt se klare linjer mellom hendelser i både i media og storsamfunnet. Vær ikke bekymret. Stol på Herren din Gud. Dersom du vil velge å le av dette, er det sikkert morsomt det. Du kan jo le av alt som handler om religioner, du kan bekjempe med alle dine midler. En dag vil alikevel din dag komme. Gud elsker deg. Han lager ikke problemer i verden for at du skal tro på ham. Problemene lager vi mennesker selv. Gud gir trøst, styrke og frelse for den som tror på Jesus som sin frelser.

Lenke til kommentar

 

En ekte profet gjør ikke det for å skremme, han gjør det fordi han får et budskap som skal ut til folket.

Han tror ikke det selv nei, ikke alltid ihvertfall, da det faktisk kan være at vedkommende "profet" faktisk tror på slikt selv og innbilder seg at han gjør folk en tjeneste ved slike skremmeskudd, men i bunn og grunn er det jo nettopp derfor helvette og slike er funnet opp, rett og slett for å skremme folk til å bli i trua... I dag virker slike "skremmeskudd" bare latterlige... og folk blir like redde for helvette som kristne blir for å havne i det muslimske helvette... Uten at de selv forstår sammenligningen da...

 

 

Tror heller ikke de fleste kristne juger når de sier de tror dit eller hint, for kan de innbilde seg at hoved historiene i sin tro er virkelige så kan de innbilde seg hva som helst egentlig, men det blir jo som å juge okke som, da det de sier ikke kan stadfestes eller garanteres på noen måter... Og de farer derfor med usannheter...

 

Hvis du spør en ateist om det siste du sier der vil du garantert få høre at man ikke trenger "trøst" av en innbilt fantsi figur, men fint klare den jobben selv :) Verden kommer til å ødelegges en dag, men det blir dessverre (for de kristne) ikke slik de forestiller seg det, for de vil selvsagt dø som alle andre de også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...