Gå til innhold

Dette er Windows 10-testerne misfornøyde med


Anbefalte innlegg

 

Skikkelig filsystem, vekk med 260 path limit, skikkelig filkopiering, sikkelige feilmeldinger, så begynner vi å snakke litt ihvertfall.

 

AtW

260 path limit er en begrensing i Explorer for å hindre at en kan opprette filsystemer som eldre programmer ikke klarer å lese. Hverken NTFS eller Windows i seg selv har denne begrensningen.

 

 

Det hjelper ikke det fnugg når OSet i praksis har denne begrensningen.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merkelig at MS dropper Windows 9.

...

Grunnen til dette er at mange 20+ år gamle programmer sjekker for

if (version.StartsWith ("Windows 9")) { ... }

for å sjekke om operativsystemet var enten Windows 95 eller Windows 98.

...

Tviler veldig sterkt på at slik kode finnes hos Microsoft. Kanskje andre (amatør-)programvareutviklere som har skrevet slik kode, men det der tviler jeg sterkt på ville godt gjennom kvalitetssikringen til Microsoft. Mener jeg har sett denne påstanden før også, at noen har funnet slik kode ute på nettet... men det jeg så var Java-kode, som ikke brukes hos Microsoft så vidt jeg vet.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke det fnugg når OSet i praksis har denne begrensningen.

 

AtW

Det er en teit begrensing, men det har med legacy programvare å gjøre, og begrensningen er fullstendig overflatisk. NTFS støtter opp til 64KiB lange baner, og Windows API-et har ingen begrensning.

 

Så dersom du erstatter Explorer så forsvinner begrensningen. PowerShell for eksempel har ikke denne begrensningen.

 

Edit: men det hadde kanskje vært kult om de kikket litt mer på WinFS, eller la til støtte for andre filsystem enn NTFS.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det hjelper ikke det fnugg når OSet i praksis har denne begrensningen.

 

AtW

Det er en teit begrensing, men det har med legacy programvare å gjøre, og begrensningen er fullstendig overflatisk. NTFS støtter opp til 64KiB lange baner, og Windows API-et har ingen begrensning.

 

Så dersom du erstatter Explorer så forsvinner begrensningen. PowerShell for eksempel har ikke denne begrensningen.

 

Edit: men det hadde kanskje vært kult om de kikket litt mer på WinFS, eller la til støtte for andre filsystem enn NTFS.

 

 

Begrensingen er helt sentral enn så lenge en mengde programmer forholder seg til explorer, i praksis er det svært vanskelig å benytte lengre filnavn enn 260, det er ikke overfladisk i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Merkelig at MS dropper Windows 9.

I mine øyne er annenhver WIndows-versjon fra 98 og utover en fiasko:

Windows 98 -OK

Windows Me -Fiasko

Windows XP -OK

Windows Vista -Fiasko

Windows 7 -OK

Windows 8 -Fiasko

WIndows 9 -OK ??

Windows 10 -Fiasko ??

 

Så det vil si at MS hopper rett til neste fiasko??

Grunnen til dette er at mange 20+ år gamle programmer sjekker for

if (version.StartsWith ("Windows 9")) { ... }

for å sjekke om operativsystemet var enten Windows 95 eller Windows 98.

 

De har jo faktisk ikke hoppet over noe som helst. Det er som å si at de hoppet over Windows, 4, 5 og 6 bare fordi de het noe annet.

Den koden var det bare en som skrev på tull, bare for å spekulere i hvorfor Microsoft hoppet over Windows 9, så den koden finnes ikke i Windows.

Lenke til kommentar

 

Merkelig at MS dropper Windows 9.

I mine øyne er annenhver WIndows-versjon fra 98 og utover en fiasko:

Windows 98 -OK

Windows Me -Fiasko

Windows XP -OK

Windows Vista -Fiasko

Windows 7 -OK

Windows 8 -Fiasko

WIndows 9 -OK ??

Windows 10 -Fiasko ??

 

Så det vil si at MS hopper rett til neste fiasko??

Grunnen til dette er at mange 20+ år gamle programmer sjekker for

if (version.StartsWith ("Windows 9")) { ... }

for å sjekke om operativsystemet var enten Windows 95 eller Windows 98.

 

De har jo faktisk ikke hoppet over noe som helst. Det er som å si at de hoppet over Windows, 4, 5 og 6 bare fordi de het noe annet.

Microsoft svarte på hvorfor det ble Windows 10 og ikke 9 i et nylig intervju. :) Windows 9 ble startet, vurdert, men skrapet, og Windows 10 ble et nytt prosjekt. Det ble ikke sagt hvor lenge/langt de kom med windows 9 eller detaljer rundt dette, men de påpekte at det nå var historie. Men det finnes nok tonnevis av flere grunner, fra koding, rykte-skifte og ny sjanse, til satsing på ett OS for alle produkter som telefon, nettbrett, laptop, stasjonær, osv., der de vil at det nye skal skille seg ut.

 

Personlig håper jeg at det blir en suksess. Selv om jeg trives greit med windows 8 nå, så har det fortsatt mange eksentriske sider og virker litt... sammenlappet. Tiden vil vel vise...

Lenke til kommentar

Begrensingen er helt sentral enn så lenge en mengde programmer forholder seg til explorer, i praksis er det svært vanskelig å benytte lengre filnavn enn 260, det er ikke overfladisk i det hele tatt.

 

AtW

Det er vel på tide å fjerne det, men det er fortsatt masse programmer for Windows med denne begrensningen, deriblant Firefox og Visual Studio.

 

De kommer nok til å fortsette med det temmelig lenge, fordi gevinsten er forholdsvis lav. Jeg har vært borti dette når jeg tok git clone fra Documents mappa, og prosjektet endre opp med filer som til slutt hadde filbaner lenger enn 260 tegn, og det er irriterende. Git klarte jo å lage alle filene, men Visual Studio klarte ikke å åpne de.

 

Løsningen var jo bare å klone til en annen mappe eller lage en symlink, så ikke alt for vanskelig å omgå.

Lenke til kommentar

 

Den koden var det bare en som skrev på tull, bare for å spekulere i hvorfor Microsoft hoppet over Windows 9, så den koden finnes ikke i Windows.

Nei koden finnes ikke i Windows, og basert på det jeg vet er det ingen som har påstått det heller, det "noen" har påstått er at uavhengige utviklere har gjort det (i stor grad), med et lite code search på Google kan du få dette bekreftet.

Videre vet vi allerede at personen som påsto det jobber i Microsoft.

Så nei, det her er ikke noe skrivi på tull for å spekulere, det er noe en Microsoft-ansatt har gitt som begrunnelse, om det er eneste grunnen kan diskuteres, at det er et halvveis reelt problem er ikke engang et spørsmål.

Endret av Latrakx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre notatblokk.... OneNote ligger allerede i Win 10, dette er verdens beste notatblokk....

OneNote er nok i en litt annen sjanger.

Bortsett fra det ser jeg ikke helt hvorfor Notepad evt, skule byttes ut, om man gjør noe særlig skriving har man allerede WordPad, til notater så fungerer OneNote strengt tatt.

Folk flest vil aldri ha noe behov for notepad. De som driver med programmering/scripting/konfigurarons-filer tåler helt fint å laste ned Notepad++ eller lignende programmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows SDK'et har en makro som heter MAX_PATH som er definert som tallet 260. Alle programmer som er kompilert med dette har begrensningen. API'et har også begrensningen som standard, med mindre man endrer koden sin til å ikke bruke MAX_PATH, og putter inn noen spesielle tegn foran filbaner. Dette er ikke noe man på fornuftig vis kan få til å fungere uten å gjøre om koden til hvert enkelt program og rekompilere disse. Hvis Microsoft bare endrer tallet vil det føre til problemer med størrelsen på variabler og programmets stack, og at ikke alle som skriver kode forholder seg til MAX_PATH riktig eller i det hele tatt.

 

Det er f.eks. helt vanlig med variabler i C som ligner følgende:

wchar_t filePath[MAX_PATH];

Hvis MAX_PATH endres vil det gjøre at eksisterende programmer plutselig vil fungere annerledes, og kan få skjulte problemer. Dersom MAX_PATH f.eks. blir satt til 64 KB vil variablen over ta opp hele 128 KB på stack'en. Programmet vil før eller senere sannsynligvis kræsje.

 

Selv om Windows (Explorer, osv) får støtte for lange filbaner vil ikke alle programmer skrevet for Windows plutselig støtte lange filbaner. :(

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at de skal løse dette bare med å endre en variabel, eller at samtlige programmer uansett alder vil støtte lengre paths.

Mitt innlegg var ikke ment som et svar direkte til deg, eller et forsøk på bevise at noen her tar feil eller har sagt noe galt. Likevel er det nok noen som kan være interessert i noen detaljer om problemet med 260 tegn og hvorfor det ikke lar seg fikses på en enkel og fornuftig måte uten at alle er med. Jeg tror ikke at du prøvde å latterliggjøre meg, men jeg vet ikke helt hvorfor du svarte meg slik. Kanskje det bare er jeg som overreagerer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Bedre notatblokk.... OneNote ligger allerede i Win 10, dette er verdens beste notatblokk....

OneNote er nok i en litt annen sjanger.

Bortsett fra det ser jeg ikke helt hvorfor Notepad evt, skule byttes ut, om man gjør noe særlig skriving har man allerede WordPad, til notater så fungerer OneNote strengt tatt.

Folk flest vil aldri ha noe behov for notepad. De som driver med programmering/scripting/konfigurarons-filer tåler helt fint å laste ned Notepad++ eller lignende programmer.

Er ikke det bare en enda bedre grunn til å gjøre noe med den da? Hvis folk flest aldri har behov for notepad så er det jo bedre å gjøre noe med den slik at den blir brukt?

Lenke til kommentar

 

 

Bedre notatblokk.... OneNote ligger allerede i Win 10, dette er verdens beste notatblokk....

OneNote er nok i en litt annen sjanger.

Bortsett fra det ser jeg ikke helt hvorfor Notepad evt, skule byttes ut, om man gjør noe særlig skriving har man allerede WordPad, til notater så fungerer OneNote strengt tatt.

Folk flest vil aldri ha noe behov for notepad. De som driver med programmering/scripting/konfigurarons-filer tåler helt fint å laste ned Notepad++ eller lignende programmer.

Er ikke det bare en enda bedre grunn til å gjøre noe med den da? Hvis folk flest aldri har behov for notepad så er det jo bedre å gjøre noe med den slik at den blir brukt?

 

Da skal den i såfall fjernes ikke forbedres, som sagt det folk flest evt ville brukt noepad til er det allerede innebygde programmer som er utviklet for det spesifikke bruksområdet.

Eller vil du ha både Wordpad, og et annet program som er akkurat den samme greia bare at den heter notepad istede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...