Gå til innhold

Refleks er EKSTREMT viktig å bruke når det er mørkt


Schreiber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør du forvente ravgale usynlige fiskere/joggere/teenåringer, i bekmørket, på en helt øde veistrekkninger?

 

Ja, det bør du forvente når kanskje 2/3 av alle voksne ikke bruker refleks, og det er mørkt om kvelden. (har ikke tatt stilling til sannsynligheten for at folkene er ravgale), øde veistrekninger er vel uansett ikke noe stress? Jeg er vokst opp i "ødemarka", og der kan man jo kjøre omtrent i midten av veien om natta.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har i løpet av en kort sommer sett ganske mange som ikke har holdt sin side, men sannsynlig fordi de legger seg på midten når det ikke er andre biler på veien.

På toppen av dette, så har du problemet med at du får 2 veldig sære spor, der i landet hvor vinteren er hard nok til at du får spor. Det er ingenting verre enn at det er kun midtspor på vintervei, pga populær midtkjøring.

Lenke til kommentar

Opplevd et par ganger at jeg har fått bråstopp pga folk ikke bruker refleks. En gang var det i 40-sone, da var det plutselig en hun på vei ut i veien, rakk å bråstoppe, og ved siden av hunden var det en mann, begge to uten refleks.

 

gang nummer 2 var ddet en dame på vei over et fotgjengerfelt, hun var i veien, men jeg så henne ikke pga hun hadde sort kåpe, sort bukse og sorte sko, og ingen refleks. Hun var nesten foran bilen før jeg så henne. det var regn og vått og lite lys så lysene på bilen ble og slukt opp av mrøket og vannet.

 

Farlige greier, går ikke uten refleks selv og jeg er 18 år :) #stolt

Lenke til kommentar

Refleks er lurt, men under halvparten av fotgjengere bruker ikke refleks, og man bør avpasse farten deretter, å støtte på folk uten refleks langs med veien eller på fotgjengerfelt er i høyeste grad noen man kan forvente, og også bør avpasse farten etter.

 

Ja, det bør du forvente når kanskje 2/3 av alle voksne ikke bruker refleks, og det er mørkt om kvelden. (har ikke tatt stilling til sannsynligheten for at folkene er ravgale), øde veistrekninger er vel uansett ikke noe stress? Jeg er vokst opp i "ødemarka", og der kan man jo kjøre omtrent i midten av veien om natta.

Er det egentlig over halvparten eller kanskje en tredjedel som bruker refleks?

Det ser ut som du bør bestemme deg..

Lenke til kommentar

 

Refleks er lurt, men under halvparten av fotgjengere bruker ikke refleks, og man bør avpasse farten deretter, å støtte på folk uten refleks langs med veien eller på fotgjengerfelt er i høyeste grad noen man kan forvente, og også bør avpasse farten etter.

 

Ja, det bør du forvente når kanskje 2/3 av alle voksne ikke bruker refleks, og det er mørkt om kvelden. (har ikke tatt stilling til sannsynligheten for at folkene er ravgale), øde veistrekninger er vel uansett ikke noe stress? Jeg er vokst opp i "ødemarka", og der kan man jo kjøre omtrent i midten av veien om natta.

Er det egentlig over halvparten eller kanskje en tredjedel som bruker refleks?

Det ser ut som du bør bestemme deg..

 

 

De to påstandene er ikke gjensidig utelukkende, og det varier litt fra sted til sted i landet, og fra år til år. i 2013 var tallet 29% blant voksne i trygg trafikks tellinger. Man kan være ganske sikker på at det er under halvparten, og bør forvente ca 1/3.

 

Så oppsummert ser det ut til at du bør lære deg å lese hva som er omtrentlige vurderinger, og innse at det eksakte tallet ikke er spesielt viktig, enn så lenge en høy andel ikke bruker det så bør man kjøre deretter, om tallet er 20, 40, 60 eller 80%.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis tallet på voksne med refleks var 29% ville vel disse trukket ned tallet slik at andelen uten refleks ble lavere enn 50%?

 

Du sier i det ene innlegget at antallet som bruker refleks er over 50%, mens du i det andre sier at det samme tallet er rundt en tredjedel.. Uten å ta noen forbehold om ulike steder osv.

Du kan jo forsøke å ro, men det funker dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...