Gå til innhold

Refleks er EKSTREMT viktig å bruke når det er mørkt


Schreiber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at de ofte blir skjult bak armene eller kroppen.

 

"

Hard refleks er best

De tradisjonelle refleksbrikkene som festes på jakka med sikkerhetsnål er stort sett bedre enn de myke refleksene du klistrer på barnes sekk eller barnevogn. Det er nemlig mer refleksjon i en hard refleksbrikke.

Heng en refleks på hver side, helst langt nede på høyde med knærne. Dinglende reflekser gir en blinkeeffekt som du ikke får med påsydde reflekser

"

 

http://www.klikk.no/foreldre/article612350.ece

Lenke til kommentar

Men er det EN ting som er sikkert, så er det at de ikke overlever lenge. hengende ting har en tendens til å sette seg fast i alt mulig rart. Ta ledninger til headett for eksempel. Revet i stykker mer enn en gang, takket være buss. Spesielt når du vagler deg bakover i bussen med rask gange, mens den prøver å kjøre ut i veien, så er det alltids noen "haker" som prøver å feste seg i alt som sitter løst. Ja, eller andre personer. Og har en tendens til å være i overkant effektiv til denne jobben.

 

Noen ganger holder det ikke å ha headsettkabelen på innsiden av jakka, for det holder at en liten løkke sniker seg på utsiden, nede ved buksene. :realmad:

 

For ikke å snakke om irriterende, spesielt siden du må ha en del for å dekke alle vinkler. Klesstativet blir jo rene fiskegarnet. :p Og aldri livet om du rekker bussen når du må vikle jakkene fra hverandre.

 

At det er best, det tviler jeg ikke på, men på voksne, som ikke får noe ut av "leke - effekten", så kan det fort bli litt hat. Og reflekser som ligger i lomma er minst effektive av dem alle. ;)

Med normale reflekser så kan de være plassert utover store arealer på klær, sekk og det som måtte være av overflate.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

At det er best, det tviler jeg ikke på, men på voksne, som ikke får noe ut av "leke - effekten", så er de bare hat. Og reflekser som ligger i lomma er minst effektive av dem alle. ;)

 

Jeg ser poenget ditt, men opplever selv ikke dinglende refleksbrikker som noe hat eller problem. Selv pleier jeg å feste brikkene med sikkerhetsnål i innerforet på sidelommene i vinterjakkene. Når jeg beveger meg ut på vintermørke veier så slenger jeg ut refleksene med en enkel bevegelse. Hvis jeg entrer en buss eller bygning så putter jeg refleksene tilbake i lommen.

Jeg ser at det kan være enklere med påsydde reflekser, men den ekstra tryggheten jeg føler ved bruk av dinglende tradisjonelle brikker gjør at jeg velger denne løsningen.

Det er riktignok noe svinn på disse brikkene, men jeg har skuffer og skap fulle av dem og har per dags dato aldri betalt fem flate øre for en refleksbrikke.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

 

Det du overser er "påregnelig hindring".

Jeg overser det på ingen måte, men du kommer ikke så langt før du kommer i konflikt med paragraf 13. "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over" er den delen som er relevant her. Ser du ikke en hindring som er i veibanen, refleks eller ei, da har du ikke oversikt. Du må dermed kunne stoppe på en kortere strekning.

Lenke til kommentar

Skal man kle seg opp som juletre så er det kanskje like greit å bare kjøre på med en hatt med et gult roterende varsellys på toppen?

 

Og etter en fetende juletid med mye godt attåt, så kan man kanskje kombinere dette med et "bred last"-skilt på ryggen. :D

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nuuuvell. Helt sammenlignbart er det nå ikke Joda, de er for sikkerheten, men det er skuddsikker vest også. Formålet er uansett ikke det samme.

Sikkerhetsbelte er flott redskap som hindrer deg i å bli skadet om du selv, men også om andre kjører deg ned. F.eks at noen sklier av veien, mister kontrollen osv.. Noe som er svært viktig når man kjører rundt i en bil i alt fra 40 til 120 km/t, som ikke bare kan gi store skader på kroppen uten noe belte, men du har ganske mye mindre mulighet til å kjenne omgivelsene i en slik hastighet i en hermetikkboks.

 

Med 5 km/t gange, 75 kg og ører og øyne tilpasset natten, så har du svært god oversikt, og om noen først mister kontrollen, så hjelper det nada om du har refleks. Et sikkerhetsbelte hjelper deg når ulykken er ute, nesten uansett. Mens en vest kan forhindrer potensielt en ulykke om du selv gjør en generaltabbe og befinner deg i veibanen når en bil kommer.

 

Helt greit at man ønsker folk å bruke refleks, ikke noe galt i det, men det er fortsatt ikke i det samme som sikkerhetsbelte. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Smart, du. Men ikke så smart at du skjønte poenget, tydeligvis. Det er umulig å forutsi om man kommer til å kræsje når man kjører, og det trenger slettes ikke være din egen feil. Hva om en elg spretter ut i veien? Hva om en annen bil mister kontrollen og kommer over i feil kjørebane? Hva om ditt, hva om datt? Et sikkerhetsbelte vil ikke forhindre ulykker, men det forhindrer alvorlig skade når en ulykke først skjer.

 

En refleks gjør mye av det samme. Den eneste forskjellen er at en refleks hjelper til med å forhindre en ulykke. Resultatet er uansett det samme: Vi overlever. (ikke at sikkerhetsbelte garanterer noe som helst, men det hjelper.) Poenget mitt er at uansett du aldri kan vite om du kommer til å havne i en ulykke, og det trenger ikke å være din egen feil. Du kan ta så mange forhåndsregler som overhodet mulig, og du kan likevel havne i en ulykke. Selv om du går rundt som et juletre med flere hundre reflekser på deg kan du likevel bli kjørt ned, men det er mye mindre fare for det. At du gidder kverulere på dette skjønner jeg rett og slett ikke. Kanskje å bruke refleks ikke er tøft nok for deg, men det er ikke bedre å havne på sykehus fordi man var for kul til å bruke refleks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smart, du. Men ikke så smart at du skjønte poenget, tydeligvis. Det er umulig å forutsi om man kommer til å kræsje når man kjører, og det trenger slettes ikke være din egen feil. Hva om en elg spretter ut i veien? Hva om en annen bil mister kontrollen og kommer over i feil kjørebane? Hva om ditt, hva om datt? Et sikkerhetsbelte vil ikke forhindre ulykker, men det forhindrer alvorlig skade når en ulykke først skjer.

 

En refleks gjør mye av det samme.

Mye, eller ingenting?`Av det du nevnte så er det nøyaktig det motsatte av refleks...

 

Jeg synes sammenligningen din ikke holder vann og poengterte i begynnelsen hvorfor det ikke funker. For alt jeg kan se, så er det du som kverulerer her. Jada, vi skjønner at det er fint med refleks, men det er lov å kunne bruke noe mattnyttig argumentasjon i stede for.

 

Det er mange andre sikkerhetsfunksjoner i en bil, hvor belte er en av de funksjonen lengst fra refleks. Og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor, for folk flest vet hvor viktig belte er, så man prøver å spille på samvittigheten, uavhengig om det gir mening eller ei. Jeg har ikke noe problem med å bruke litt virkemiddel her og der, for å få folk til å forstå, men det finnes grenser for hvor ofte det skal bli brukt i diskusjonen, uten å påpekes.

 

Kanskje å bruke refleks ikke er tøft nok for deg, men det er ikke bedre å havne på sykehus fordi man var for kul til å bruke refleks.

Så nå skal det plutselig handle om meg, og om jeg bruker refleks eller ei? Jeg har da ikke vært imot det, og tror omtrent jeg har kommenterte det i hvert eneste innlegg. Men men, du ser vel helt rødt by now, fordi jeg kritiserte dine virkemidler. :( Så spiller det kanskje ingen rolle?

 

Av alle ting så tror jeg ikke det fordi det ikke er kult at mange ikke bruker refleks. Mer fordi det enten er så lav risiko for påkjørsel, eller at det oppstår en situasjon som ikke var planlagt.

 

Tror knapt jeg har sett en person med refleksvest på bussene, og tror ikke det er fordi de er så jævla kule. Lyst ute kan det også være ute når man er ute å går.

 

Det er lett å påstå at alle skal bruke refleksvest, alltid. Men det blir ganske lite realistisk. Bedre å fokusere på å ta noen realistiske scenarioer og heller rette seg mot fornuften til folk, og ikke bare anta at alle er dumme og ikke kan gjøre forskjell.

 

For det er liten tvil om at det er en dl der ute som burde ha vest. Kanskje spesielt tennåringsguttene i nabolaget som leker "batman" på sykkel, og bokstavelig talt sitter i veibanen, i de mørke krokene på natta... :S (et ekstremt eksempel vel og merke)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...